Gå til innhold

Hvordan kan man bli bedre å kommunisere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frk Rosenkranz

Er dette skolearbeid eller er det en reell situasjon?

I kommunikasjon må du tenke på at en god kommunikasjon er toveis.

Altså at der er en sender og mottaker og at begge bytter på de rollene.

I enveiskommunikasjon er der kun en sender og en mottaker,

det er enkelte folk som tror de er så flinke og sosiale og babler i vei uten å tenke på at den andre kanskje ønsker å komme til orde (har ei slik på jobben...)

Det er litt slitsomt da. Også vil man ikke være uhøflig og avbryte.

Øyekontakt er viktig.

Se den du snakker med i øynene og vis oppriktig interesse. Ikke snu deg bort når du prater, da virker det som du heller vil være et annet sted eller ikke følger med.

Nikk, svar ja, hm osv underveis når den andre snakker for å vise at du følger med.

Vis med kroppsspråk også det du sier og ansiktsmimikk, ikke bare ord. Dette gir ordene dine større vekt og det blir lettere å engasjere seg i det du sier.

Italienere er flinke til å gestikulere, veive med armene :D

Så kort fortalt.

Vis interesse for den du prater med og det vedkommende sier,

ikke avbryt og avspor samtalen før det blir naturlig,

nikk og smil bekreftende,

gestikuler og vis med ansiktsmimikk.

Hold blikkontakt. Snakk tydelig og rolig,

ikke stress i vei.

Gjest klansad

Er dette skolearbeid eller er det en reell situasjon?

I kommunikasjon må du tenke på at en god kommunikasjon er toveis.

Altså at der er en sender og mottaker og at begge bytter på de rollene.

I enveiskommunikasjon er der kun en sender og en mottaker,

det er enkelte folk som tror de er så flinke og sosiale og babler i vei uten å tenke på at den andre kanskje ønsker å komme til orde (har ei slik på jobben...)

Det er litt slitsomt da. Også vil man ikke være uhøflig og avbryte.

Øyekontakt er viktig.

Se den du snakker med i øynene og vis oppriktig interesse. Ikke snu deg bort når du prater, da virker det som du heller vil være et annet sted eller ikke følger med.

Nikk, svar ja, hm osv underveis når den andre snakker for å vise at du følger med.

Vis med kroppsspråk også det du sier og ansiktsmimikk, ikke bare ord. Dette gir ordene dine større vekt og det blir lettere å engasjere seg i det du sier.

Italienere er flinke til å gestikulere, veive med armene :D

Så kort fortalt.

Vis interesse for den du prater med og det vedkommende sier,

ikke avbryt og avspor samtalen før det blir naturlig,

nikk og smil bekreftende,

gestikuler og vis med ansiktsmimikk.

Hold blikkontakt. Snakk tydelig og rolig,

ikke stress i vei.

Det er en reel situasjon med en ungdom som ikke vil snakke, slik at det blir en enveiskommunikasjon. Ungdommen svarer bare ja og nei, og tar ikke initiativ til å kommunisere.

Gjest Frk Rosenkranz

Det er en reel situasjon med en ungdom som ikke vil snakke, slik at det blir en enveiskommunikasjon. Ungdommen svarer bare ja og nei, og tar ikke initiativ til å kommunisere.

Er det pga sjenanse da?

Jeg var litt slik da jeg var yngre, hvis det var folk jeg ikke kjente så godt.

Men pga mine tidligere erfaringer med meg selv klarer jeg å snakke med slike folk nå :D

BÅde barn og voksne.

F.eks. sønnen til en jeg kjenner, han nekter å prate med folk han ikke kjenner.

Hemmeligheten var å finne noe han likte...

f.eks. så jeg han satt og spilte dataspill, trakk seg liksom tilbake til rommet sitt for å slippe å prate med oss voksne. Så jeg så hvilket spill det var og visste noe om det, så jeg kommenterte det og snakket om det - og makan - da ble han plutselig engasjert.

Du må spørre spørsmål det går an å svare annet enn ja/nei på.

Husker da jeg var liten og fikk slike spørsmål - så ble det ofte til at jeg så ned og sa

"vet ikke".. for å slippe å si noe...

Men bare prøv deg frem. Finn ut noe han liker, da får han selvtilliten til å prate og. Og ikke gi opp.

Og når han svarer - vis oppriktig interesse og gi tilbakemeldinger slik at han føler han blir hørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...