Gå til innhold

Bråkutt på Xanor.

Anbefalte innlegg

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Hei! Takk for svar som jeg fikk i går ang mitt spørsmål om Xanor. Jeg var i på legesenteret hvor jeg går til behandling av psykiater. Min lege er sykemeldt, og fikk derfor en annen behandler for dagen. Hun nektet meg videre medisinering på Xanor fordi HUN mente det ikke var noen effekt i medisinen, utelukkende hva mine erfaringer er. Hun overprøver det behandlingsopplegget jeg har med min egen lege, og nektet meg nedtrapping av noe slag. Istedet satt hun meg på to nye forskjellige medisiner: Atarax (150 mg pr dag) og Truxal (60 mg pr dag). Da jeg etterlyste nedtrapping fikk jeg som svar at dette var nedtrappingen min. Jeg følte meg bare totalt overkjørt da jeg også fikk beskjed om at hvis jeg ikke var med på det hun sa, ville jeg ikke få noen slags form for videre behandlingstilbud hos dem. Jeg mener, er ikke dette brudd på all etikk en lege burde ha? Jeg var inneforstått med at dette er et legemiddel som jeg sakte men sikkert burde trappes ned på, ikke bare bråslutte for så å få medisiner jeg av erfaring ikke hjelper meg. Jeg sitter nå med en kjempestein i magen med tanke på hvordan det skal gå når jeg til helgen går tom. Hun sa jeg kunne gå til fastlegen min å få Xanor, men hun (psykiateren) nektet å skrive ut. Er dette noe fastlegen min kan skrive ut? Jeg vet hun og min psykiater har kontakt om behandlingen min, og at hun er klar over at jeg er satt på Xanor. Jeg føler at det som er mitt behandlingsopplegg bare ble brutt, og da spør jeg meg selv, er alle samtalene, pengene og energi jeg og min psykiater har brukt helt forgjeves? Håper på et snarlig svar med råd om hva jeg kan gjøre med denne situasjonen..

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ink1365380698

7

• frosken

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Tristana

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er galskap å bråseponere xanor i høye doser. Psykiateren din kan ikke være vel bevart, og mitt råd er nå å ta kontakt med fastlege for nedtrapping. Selv har jeg trappet 0.5 mg i uken, og det gikk helt fint. Så en trenger ikke alltid veldig lang nedtrapping over måneder og år. Dette mener jeg også anbefales fra felleskatalogens side. Det sa i hvertfall min psykiater når jeg trappet. Les litt i felleskatalogen , og se hva der er anbefalt. Formidle så dette til fastlegen. Om hun ikke er behjelpelig prøver du å komme til en annen lege.

Ellers kan du godt ta truxal i tiillegg mot abstinens og for lettere å få sove, men det er ingen nedtrapping fra benzo. Jeg kjenner jeg blir fly forbanna på psykiateren din som behandler deg slik.

Skrevet

''Dosering: Behandlingsperioden bør være så kort som mulig. Nødvendigheten av behandlingen med alprazolam og egnet dose bør revurderes jevnlig for hver pasient. Initialt gis 0,5-1 mg ved sengetid. Dosen individualiseres med doseøkninger som ikke overstiger 1 mg hver 3.-4. dag. Ved bruk av tabletter fordeles døgndosen på 3-4 doser. Ved bruk av depottabletter fordeles døgndosen på 1-2 doser. Som vedlikeholdsdosering gis opptil 6 mg pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maksimalt gis 10 mg pr. dag i delte doser. Til eldre og overfølsomme pasienter gis høyst 4,5 mg pr. dag i delte doser. Nedtrapping og seponering skal gjøres med høyst 0,5 mg pr. uke. Alprazolam er effektivt i inntil 8 måneder''

Her er sakset fra felleskatalogen. Nå går du bare løs på å få tak i en fastlege eller lege som kan hjelpe deg. Om du ikke kommer til noen andre ville jeg gått på det private marked.

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men jeg kan si hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Hadde rett og slett gitt klar beskjed at hvis hun forandrer på et allerede godt behandlingsopplegg/medisinering så får hun ta ansvar for konsekvensene denne endringen medfører. Lever gjerne et brev der du forklarer hvordan du opplever dette. Du kan og klage videre.

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men jeg kan si hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Hadde rett og slett gitt klar beskjed at hvis hun forandrer på et allerede godt behandlingsopplegg/medisinering så får hun ta ansvar for konsekvensene denne endringen medfører. Lever gjerne et brev der du forklarer hvordan du opplever dette. Du kan og klage videre.

Problemet for trådstarter er som jeg skjønner at hun ikke har mer tabletter enn frem til helgen, og da trenger hun først og fremst å raskt finne en vettug lege som kan hjelpe henne med nedtrappingstabletter. Jeg tror det er bedre anvendt tid å finne en annen lege enn å prøve å nå inn til en lege som ikke har bedre greie på ting enn denne psykiateren.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

''Dosering: Behandlingsperioden bør være så kort som mulig. Nødvendigheten av behandlingen med alprazolam og egnet dose bør revurderes jevnlig for hver pasient. Initialt gis 0,5-1 mg ved sengetid. Dosen individualiseres med doseøkninger som ikke overstiger 1 mg hver 3.-4. dag. Ved bruk av tabletter fordeles døgndosen på 3-4 doser. Ved bruk av depottabletter fordeles døgndosen på 1-2 doser. Som vedlikeholdsdosering gis opptil 6 mg pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maksimalt gis 10 mg pr. dag i delte doser. Til eldre og overfølsomme pasienter gis høyst 4,5 mg pr. dag i delte doser. Nedtrapping og seponering skal gjøres med høyst 0,5 mg pr. uke. Alprazolam er effektivt i inntil 8 måneder''

Her er sakset fra felleskatalogen. Nå går du bare løs på å få tak i en fastlege eller lege som kan hjelpe deg. Om du ikke kommer til noen andre ville jeg gått på det private marked.

Så her har jeg egentlig "loven" på min side? Jeg sa til henne at jeg i det minste skulle få et nedtrappingsopplegg siden hun absolutt mente jeg skulle slutte på disse medisinene, men det var i hennes øyne helt uaktuelt. Jeg har gått på 4 mg siden juli, og økte til 6 mg i september, og vet at jeg kommer til å få store problemer både fysisk og psykisk når det bare blir kuttet ut. Jeg setter pris på ditt engasjement du viser! takker for svar, og råd!

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Hei! takk for ditt svar og tips! Hva innebærer NHD? Og vil en klage direkte til legesenteret fungere, eller skal jeg klage til en høyere instans?

Gjest Dele tablettene?
Skrevet

Kan du evt dele tablettene du har igjen, hvis det er en tablett om dagen du spiser. Hvis du deler hver tablett i 4 vil du jo i hvertfall kunne "trappe" ned så lenge du har noe igjen. Må jo selvfølgelig sjekkes om de er delbare.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Kan du evt dele tablettene du har igjen, hvis det er en tablett om dagen du spiser. Hvis du deler hver tablett i 4 vil du jo i hvertfall kunne "trappe" ned så lenge du har noe igjen. Må jo selvfølgelig sjekkes om de er delbare.

Jeg går allerede på 3 x 2 mg om dagen. De kan deles, men det blir samtidig ikke rette nedtrappingen. jeg må jo selvfølgelig prøve å få de 24 mg jeg har igjen til å vare så lenge som mulig, men det er ikke tilstrekkelig å kunne trappe ned forsvarlig slik at jeg vil få minst mulig psykiske og fysiske reaksjoner..

Gjest Dele tablettene?
Skrevet

Hei! takk for ditt svar og tips! Hva innebærer NHD? Og vil en klage direkte til legesenteret fungere, eller skal jeg klage til en høyere instans?

Hvis det er et DPS kan du evt ta kontakt med den ansvarlige der og høre hva denne mener. Hvis det er privat vet jeg ikke noe om organisering av legegrupper.

Vanlig klagebehandling går til Helsetilsynet.

Skrevet

Så her har jeg egentlig "loven" på min side? Jeg sa til henne at jeg i det minste skulle få et nedtrappingsopplegg siden hun absolutt mente jeg skulle slutte på disse medisinene, men det var i hennes øyne helt uaktuelt. Jeg har gått på 4 mg siden juli, og økte til 6 mg i september, og vet at jeg kommer til å få store problemer både fysisk og psykisk når det bare blir kuttet ut. Jeg setter pris på ditt engasjement du viser! takker for svar, og råd!

Dessverre tror jeg ikke en kan si en har "loven" på sin side, men du har fornuften på din side. Man står dessverre ganske maktesløs i forhold til den makten legene har. Det er derfor jeg tror det ikke skal bli vanskelig å finne en annen vettug lege som kan hjelpe deg. Da ville jeg lagt frem saken og fortalt at du ønsker å trappe ned. Kommer du for å få mer tabletter uten å understreke at du nå vil slutte på xanor vil du ikke få noen, men legger du det frem som at du er avhengig, er toleranseabstinent, lider, og at dette ikke går lenger, er det mer sannsynlig at du vil møte velvilje. Du vil trappe ned, men trenger en nedtrappingsplan og hjelp til det. Så du er forsåvidt enig med din psykiater at du må av pillene, men ikke ved bråseponering som hun foreslår, og som da heller ikke er anbefalt fra felleskatalogens side. Dette er det jeg ville lagt frem til fastlegen.

Jeg har selv vært kraftig avhengig av benzo og lidd meg gjennom abstinenser og nedtrapping, så engasjementet kommer lett. Jeg vil ikke skremme deg, for for mange mennesker går det fint å trappe ned. Halvparten av de som trapper ned får ikke særlig ubehag. Kanskje er du blant dem. Men du beskriver for meg en periode nå hvor du har høynet, og da ser jeg for meg at kroppen din er i evig toleranseabstinens og skriker etter mer. Du skal ikke være lei deg for at du nå er på vei til å komme deg ut av dette. Det er ingen annen utvei, men det må gjøres på en fornuftig måte. Xanor er et av de mest potente benzo, og mange sliter med å komme seg av. Dette vet de fleste fastleger også. Få en hastetime med legen din. Tropp opp tidlig om morgenen og si du bare må ha denne timen.

¨

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Jeg har hørt at folk selger medisinene sine, men jeg føler ikke jeg vil inkludere meg med narkolangere og kriminelle for å få den medisineringen jeg er satt på, og skulle fortsette med til vi hadde utarbeidet en plan for videre medisinering og slutt..

Skrevet

Jeg har hørt at folk selger medisinene sine, men jeg føler ikke jeg vil inkludere meg med narkolangere og kriminelle for å få den medisineringen jeg er satt på, og skulle fortsette med til vi hadde utarbeidet en plan for videre medisinering og slutt..

Som du leser i felleskatalogen så er det ikke meningen en skal gå på slike medisiner lenge, og 6 mg er en veldig, veldig høy dose. I det hele tatt er jeg veldig skeptisk til langtidsbruk abv benzo, for som du har merket må en stadig høyne dosen for å unngå ubehag og abstinenser, og da er en kommet inn i en negativ spiral.

Klaging tar tid. Du kan selvfølgelig appellere til psykiateren en gang til, men tiden frem til helgen går fort...

NHD står for Nils Håvard Dahl, psykiateren som er på dette forumet.

Skrevet

For en erkeidiot!!!! Atarax og Truxal.... Neppe mye å skryte av om det er Xanor du skal komme av. Fy jeg blir forbanna på sånne. Enkelte leger oppfører seg nesten så de tror Xanor er noe radioaktivt og veldig farlig de ikke vil være i nærheten av... Men for det første synes jeg det er grovt at en vikarlege begynner å gjøre noe med det du står på i samarbeid med den faste psykiateren som faktisk kjenner deg. Da måtte det vært en helt klar eninghet imellom de to legenene om å forandre - noe du også skulle vært gjort klar over.

Gå til fastlegen din, få skrevet ut Xanor så du har til din faste psykiater er tilbake. Diskuter deretter hva dere kan gjøre med evt. nedtrapping. Det er helt unødvendig at en lege påfører deg abstinenser som etter hva folk sier er temmelig tøffe. Mulig Truxal+Atarax kan dempe det, men ... hadde jeg vært lege ville jeg kjørt nedtrapping i tillegg. Antidepressiva er ikke vanedannende eller farlig, men siden man kan bli temmelig dårlig av å bråseponere det fra en vedlikeholdsdose - så trapper de alltid saaakte og pent ned. Hvorfor i svarte kan man ikke gjøre det med benzo/lignende og? Når det er C-preparater i bildet, kaller de det "seponeringssymptomer eller seponeringssyndrom." Men så snart man snakker b-preparater, eller a for den saks skyld, så kaller de det abstinenser. Men abstinenser er seponeringssymptomer. Så hvorfor ikke tilnerme seg med nedtrapping der det kan gjøres? Ordet abstinens betyr faktisk avholdenhet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg går allerede på 3 x 2 mg om dagen. De kan deles, men det blir samtidig ikke rette nedtrappingen. jeg må jo selvfølgelig prøve å få de 24 mg jeg har igjen til å vare så lenge som mulig, men det er ikke tilstrekkelig å kunne trappe ned forsvarlig slik at jeg vil få minst mulig psykiske og fysiske reaksjoner..

Om du deler tablettene, har du 24 dager fremover med 1 mg Xanor. Det er en forsvarlig nedtrapping. Det er helt forsvarlig selv om du får ubehag.

Ellers har jeg foreslått for deg å be om Sobril 15 mg x 3. Det ville du fått om du var innlagt hos meg.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Om du deler tablettene, har du 24 dager fremover med 1 mg Xanor. Det er en forsvarlig nedtrapping. Det er helt forsvarlig selv om du får ubehag.

Ellers har jeg foreslått for deg å be om Sobril 15 mg x 3. Det ville du fått om du var innlagt hos meg.

Men hva mener du som fagmann når det kommer til at en vikarierende psykiater bare finner ut at hun skal ta over hele situasjonen min når min faste lege er sykemeldt? Og kan min fastlege skrive ut Xanor når hun tidligere har vært i kontakt med psykiateren min ang. utskriving av resepter?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hva mener du som fagmann når det kommer til at en vikarierende psykiater bare finner ut at hun skal ta over hele situasjonen min når min faste lege er sykemeldt? Og kan min fastlege skrive ut Xanor når hun tidligere har vært i kontakt med psykiateren min ang. utskriving av resepter?

Om jeg hadde kommet over en totalt uforsvarlig praksis etter en sykemeldt kollega, ville jeg som sagt tidligere tilbudt deg Sobril 15 mg x 3 i tre måneder.

Skrevet

''Hei! takk for ditt svar og tips! Hva innebærer NHD? Og vil en klage direkte til legesenteret fungere, eller skal jeg klage til en høyere instans?''

Det fungerer sjelden å forsøke å "tvinge" leger til å skrive ut vanedannende medikamenter de er overbevist om at du ikke bør ha. Her er du i den vanskelige situasjon at du neppe blir trodd når du sier at du har avtalt med din behandler å øke til 6 mg.

Du kan selvfølgelig ta en samtale med din fastlege om situasjonen, men det er ikke gitt at vedkommende ønsker å skrive ut medikamentet siden vikarierende psykiater har sagt nei.

Jeg synes primært du skal gjøre slik nhd foreslår, og prøve å roe deg selv ned og ikke krisemaksimere.

I tillegg kan du skrive et brev til fastlege , med kopi til psykiater, hvor du redegjør for din oppfatning av situasjonen og be om en mer skånsom nedtrapping. Deretter kan du bestille en time hos fastlegen for diskusjon.

Det er viktig at du er åpen om at vikarierende psykiater har nektet videre forskrivning, i motsatt tilfelle vil du fort bli oppfattet som at du forsøker å gå bak ryggen på vedkommende.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

''Hei! takk for ditt svar og tips! Hva innebærer NHD? Og vil en klage direkte til legesenteret fungere, eller skal jeg klage til en høyere instans?''

Det fungerer sjelden å forsøke å "tvinge" leger til å skrive ut vanedannende medikamenter de er overbevist om at du ikke bør ha. Her er du i den vanskelige situasjon at du neppe blir trodd når du sier at du har avtalt med din behandler å øke til 6 mg.

Du kan selvfølgelig ta en samtale med din fastlege om situasjonen, men det er ikke gitt at vedkommende ønsker å skrive ut medikamentet siden vikarierende psykiater har sagt nei.

Jeg synes primært du skal gjøre slik nhd foreslår, og prøve å roe deg selv ned og ikke krisemaksimere.

I tillegg kan du skrive et brev til fastlege , med kopi til psykiater, hvor du redegjør for din oppfatning av situasjonen og be om en mer skånsom nedtrapping. Deretter kan du bestille en time hos fastlegen for diskusjon.

Det er viktig at du er åpen om at vikarierende psykiater har nektet videre forskrivning, i motsatt tilfelle vil du fort bli oppfattet som at du forsøker å gå bak ryggen på vedkommende.

Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg skal prøve å tvinge gjennom videre medisineringe, men når jeg først skal bli tatt av medisinen, så mener jeg at jeg burde få en tilstrekkelig nedtrappingsplan, og ikke bare bråslutt. Jeg blir så mektig provosert over disse legene som begrunner det at de ikke vil skrive ut b-resepter med at man blir så avhengig og risikerer å bli misbruker, men bare bråkutter medisinene og sender folk ut på gata etter ulovlige medisiner de MÅ ha. Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. Og at en psykiater gjør dette er enda mer urovekkende! Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...