Gå til innhold

Bråkutt på Xanor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg skal prøve å tvinge gjennom videre medisineringe, men når jeg først skal bli tatt av medisinen, så mener jeg at jeg burde få en tilstrekkelig nedtrappingsplan, og ikke bare bråslutt. Jeg blir så mektig provosert over disse legene som begrunner det at de ikke vil skrive ut b-resepter med at man blir så avhengig og risikerer å bli misbruker, men bare bråkutter medisinene og sender folk ut på gata etter ulovlige medisiner de MÅ ha. Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. Og at en psykiater gjør dette er enda mer urovekkende! Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.

''Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. ''

Jeg har ikke lest om så mange slike tilfeller, men de finnes helt sikkert. Allikevel tenker jeg at du roter deg bort i en form for krisemaksimering ved å fokusere på dette, i stedet for å prøve å roe deg selv ned og motivere deg til å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon.

'' Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.''

NHD skrev et annet sted i tråden at dersom du fordeler de medisinene du har igjen ved å ta 1 mg pr dag, så er ikke nedtrappingen farlig. I tillegg kan du bruke truxal og atarax til å få sove og roe deg litt ned inntil evt. en annen løsning er funnet.

Jeg håper for din del at du blir godt mottatt av din fastlege og at dere sammen finner en løsning,

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ink1365380698

7

• frosken

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Tristana

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som de andre som har svart deg her, blir også jeg fryktelig sint på din vegne!

For en forferdelig psykiater!

Du burde snarest dra til fastlegen din og forklare situasjonen der, sånn at du kan få hjelp.

Vis gjerne til det NHD har skrevet til deg her.

Og hva den psykiateren angår...du bør skrive en klage!

Det har du all rett til.

Vi skal ikke bare sitte å bukke og takke som pasienter, vi har også rettigheter!

Ønsker deg masse lykke til, og håper det ordner seg for deg.

Skrevet

''Dosering: Behandlingsperioden bør være så kort som mulig. Nødvendigheten av behandlingen med alprazolam og egnet dose bør revurderes jevnlig for hver pasient. Initialt gis 0,5-1 mg ved sengetid. Dosen individualiseres med doseøkninger som ikke overstiger 1 mg hver 3.-4. dag. Ved bruk av tabletter fordeles døgndosen på 3-4 doser. Ved bruk av depottabletter fordeles døgndosen på 1-2 doser. Som vedlikeholdsdosering gis opptil 6 mg pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maksimalt gis 10 mg pr. dag i delte doser. Til eldre og overfølsomme pasienter gis høyst 4,5 mg pr. dag i delte doser. Nedtrapping og seponering skal gjøres med høyst 0,5 mg pr. uke. Alprazolam er effektivt i inntil 8 måneder''

Her er sakset fra felleskatalogen. Nå går du bare løs på å få tak i en fastlege eller lege som kan hjelpe deg. Om du ikke kommer til noen andre ville jeg gått på det private marked.

''Om du ikke kommer til noen andre ville jeg gått på det private marked.''

De fleste leger som jobber utenfor fastlegeordningen vil kvie seg sterkt for å skrive ut vanedannende medikamenter pasienten har blitt nektet av sine behandlere. Flere av de privatpraktiserende er ekstra restriktive med denne typen medikamenter, da de ikke ønsker å kunne bli oppfattet som at de "lar seg kjøpe".

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

''Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. ''

Jeg har ikke lest om så mange slike tilfeller, men de finnes helt sikkert. Allikevel tenker jeg at du roter deg bort i en form for krisemaksimering ved å fokusere på dette, i stedet for å prøve å roe deg selv ned og motivere deg til å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon.

'' Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.''

NHD skrev et annet sted i tråden at dersom du fordeler de medisinene du har igjen ved å ta 1 mg pr dag, så er ikke nedtrappingen farlig. I tillegg kan du bruke truxal og atarax til å få sove og roe deg litt ned inntil evt. en annen løsning er funnet.

Jeg håper for din del at du blir godt mottatt av din fastlege og at dere sammen finner en løsning,

Ja, jeg ser den med at jeg kanskje krisemaksimerer litt. Men når jeg går på såpass vanedannende medisiner, så blir man stresset når man helt ut av det blå må slutte. Jeg skulle i dag hente ny resept, men så ble medisinen bare kuttet ut.. Jeg blir litt stresset og "redd" for situasjonen..

Gjest gammel traver
Skrevet

Om jeg hadde kommet over en totalt uforsvarlig praksis etter en sykemeldt kollega, ville jeg som sagt tidligere tilbudt deg Sobril 15 mg x 3 i tre måneder.

''Om jeg hadde kommet over en totalt uforsvarlig praksis etter en sykemeldt kollega, ville jeg som sagt tidligere tilbudt deg Sobril 15 mg x 3 i tre måneder.''

jeg vet man må veie fordelene opp mot ulempene, men er ikke sjansen stor at denne personen vil bli avhengig av Sobril og få abstinenssymptomer? Det er i hvertfall det en lege har skremt meg med. Jeg fikk ikke under noen omstendigheter ta en eneste Sobril. ikke en Paracet for den saks skyld heller.

Kan person gå på denne dosen i tre måneder uten å bli avhengig?

Skrevet

''Om jeg hadde kommet over en totalt uforsvarlig praksis etter en sykemeldt kollega, ville jeg som sagt tidligere tilbudt deg Sobril 15 mg x 3 i tre måneder.''

jeg vet man må veie fordelene opp mot ulempene, men er ikke sjansen stor at denne personen vil bli avhengig av Sobril og få abstinenssymptomer? Det er i hvertfall det en lege har skremt meg med. Jeg fikk ikke under noen omstendigheter ta en eneste Sobril. ikke en Paracet for den saks skyld heller.

Kan person gå på denne dosen i tre måneder uten å bli avhengig?

Personen er jo allerede avhengig av langt høyere doser.

Gjest gammel traver
Skrevet

Personen er jo allerede avhengig av langt høyere doser.

Så da er dette et forsøk på nedtrapping? riktig?

Noen ganger lurer jeg på om jeg ville sagt ja til å ligge en periode i kunstig koma for å komme over problemene i nedtrappingsperioden.Siden mange bruker ECT, så kanskje dette også er mulig?

Skrevet

''Om du ikke kommer til noen andre ville jeg gått på det private marked.''

De fleste leger som jobber utenfor fastlegeordningen vil kvie seg sterkt for å skrive ut vanedannende medikamenter pasienten har blitt nektet av sine behandlere. Flere av de privatpraktiserende er ekstra restriktive med denne typen medikamenter, da de ikke ønsker å kunne bli oppfattet som at de "lar seg kjøpe".

Jeg har helt motsatt erfaring med privat helsevesen.

Syns de skriver ut hva som helst jeg, når man betaler nærmere 1000 kr. for konsultasjonen.

Og jeg har hørt andre si det også, at på private legesentre er de ikke særlig strenge med reseptblokka.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Så da er dette et forsøk på nedtrapping? riktig?

Noen ganger lurer jeg på om jeg ville sagt ja til å ligge en periode i kunstig koma for å komme over problemene i nedtrappingsperioden.Siden mange bruker ECT, så kanskje dette også er mulig?

Ja, det ble plutselig det. Jeg skulle som sagt bare hente ny resept på Xanor i dag, så plutselig var det stopp.. da ble det visst "nedtrapping"..

ink1365380698
Skrevet

Høres ut som en relativt udugelig lege.

Ja fy søren. Fastlegen skriver ut xanor til meg. Men første gang var det psykiater. Tror det er slik det fungerer. Ta kontakt med fastlegen

ink1365380698
Skrevet

Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg skal prøve å tvinge gjennom videre medisineringe, men når jeg først skal bli tatt av medisinen, så mener jeg at jeg burde få en tilstrekkelig nedtrappingsplan, og ikke bare bråslutt. Jeg blir så mektig provosert over disse legene som begrunner det at de ikke vil skrive ut b-resepter med at man blir så avhengig og risikerer å bli misbruker, men bare bråkutter medisinene og sender folk ut på gata etter ulovlige medisiner de MÅ ha. Hvor mange ganger har man ikke lest i aviser/ukeblader at en passient har fått benzodiasopiner hos legen sin, ikke fått en tilstrekkelig bra nok nedtrappingsplan, og nå går på plata, med penger de har brukt hele dagen på å samle inn, for å kjøpe piller. Og at en psykiater gjør dette er enda mer urovekkende! Alle psykiatere burde vite at bråseponering er direkte farlig, og jeg vil ikke gå gjennom de følgene som det blir ved å bråslutte.

Jeg er sjokkert over den beghandlingen du har fått. Den burde du gå videre med. Hadde det vart ssri du var avhengig av hadde ikke dette skjedd. Noen leger er skremmede uvitende om både benzo som de har lært er "umoralsk å skrive " ut. De er også skremmende lite lærd i hva angstanfall er. Da jeg gikk på cipralex hadde jeg et dobbelt problem. Måtte for all del ikke glemme å ta og også for all del ikke ta dobbel dose. Begge deler var fryktelige for meg. Fikk voldsomme abstinser etter syv måneders nedtrapping på cipralex (er ikke representativ ) men det var min opplevelse. Så for noen av oss er de vel så harde å seponere som benzo. Det sa er svært erfarer psykiater til meg da jeg lå å kastet opp etter å ha stoppet på 1,25 mg cipralex. Måtte legges inn. Og det var da jeg måtte begynne med xanor og zyprexa for å klare abstiensene. Nå er jeg avhengig av begge disse. Var skrekkelig syk i fem uker.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Jeg er sjokkert over den beghandlingen du har fått. Den burde du gå videre med. Hadde det vart ssri du var avhengig av hadde ikke dette skjedd. Noen leger er skremmede uvitende om både benzo som de har lært er "umoralsk å skrive " ut. De er også skremmende lite lærd i hva angstanfall er. Da jeg gikk på cipralex hadde jeg et dobbelt problem. Måtte for all del ikke glemme å ta og også for all del ikke ta dobbel dose. Begge deler var fryktelige for meg. Fikk voldsomme abstinser etter syv måneders nedtrapping på cipralex (er ikke representativ ) men det var min opplevelse. Så for noen av oss er de vel så harde å seponere som benzo. Det sa er svært erfarer psykiater til meg da jeg lå å kastet opp etter å ha stoppet på 1,25 mg cipralex. Måtte legges inn. Og det var da jeg måtte begynne med xanor og zyprexa for å klare abstiensene. Nå er jeg avhengig av begge disse. Var skrekkelig syk i fem uker.

Ja, det er vel en grunn til at psykologer og psykiatere har forskjellige "effekter" fra forskjellige legemiddelprodusenter. Sånn som hun jeg var hos i dag hadde både Cipralex skriveblokk, penn og kalender.

Men som flaks er så kunne jo hun fortelle at jeg "kan spise så mange du bare vil, for dette er ikke vanedannende!" (!!)

ink1365380698
Skrevet

Legger til at 3 psykiatere med lang erfaring jeg var i kontakt med anbefalte meg xanor. Jeg turde ikke. Ville ikke bruke noe annet enn en liten dose valium som jeg har gjort i veldig mange år. Men under ssri abstinensene tok jeg bare imot det jeg fikk. Det var en skrekkes historie som jeg har gjentatt her mange ganger, men det som irriterer og skremmer meg er denne voldsomme benzohetsen og denne veldige utskrivingen av ssri som for enkelte kan være like ille å komme av.

En ung jente jeg kjenner - 20 år.--- hadde problemer med kollegaer på jobben (kjælighets affære) --- hun oppsøkte etter anbefaling fra legen psykolog. Ville prate om problemene og få nøstet de opp. Det første hun fikk beskjed om etter ca 40 min prat var å begynne på ssri--- det er galskap. Hun nektet heldigvis, og en mnd etter var hun seg selv igjen... ved egen hjelp. Det sier litt om hvor lett de skriver ut dette også vanedannende stoffet, og så skriker de opp om benzo bruk. Som om man var halvkriminell .... blir så sint.

Gjest Dele tablettene?
Skrevet

Ja, jeg ser den med at jeg kanskje krisemaksimerer litt. Men når jeg går på såpass vanedannende medisiner, så blir man stresset når man helt ut av det blå må slutte. Jeg skulle i dag hente ny resept, men så ble medisinen bare kuttet ut.. Jeg blir litt stresset og "redd" for situasjonen..

Jeg har lite kunnskap om temaet men har akkurat seponert Sobril som jeg har brukt i en lengere periode. Jeg brukte en høy dose. Trappet ned over en uke uten problemer av noe slag. Så det er jo ikke slik at dette nødvendigvis er så ille.

Men siden mange forteller at de har hatt store problemer blir det mye fokus på de negative sidene. Vil jo tro at mange har samme erfaring som meg men ikke skriver noe om det noe sted fordi det var problemfritt.

Skrevet

Jeg har lite kunnskap om temaet men har akkurat seponert Sobril som jeg har brukt i en lengere periode. Jeg brukte en høy dose. Trappet ned over en uke uten problemer av noe slag. Så det er jo ikke slik at dette nødvendigvis er så ille.

Men siden mange forteller at de har hatt store problemer blir det mye fokus på de negative sidene. Vil jo tro at mange har samme erfaring som meg men ikke skriver noe om det noe sted fordi det var problemfritt.

Ja, jeg har også gått på Sobril og sluttet med det uten problemer. Men så er det en del forskjeller på Oxasepam og Alprasolam.. Oxasepam er jo nedbrytningsstoffet til diazepam. Diazepam blir til oxasepam ved halvveringstid. Så Sobril er lettere å slutte på.

Skrevet

Jeg har helt motsatt erfaring med privat helsevesen.

Syns de skriver ut hva som helst jeg, når man betaler nærmere 1000 kr. for konsultasjonen.

Og jeg har hørt andre si det også, at på private legesentre er de ikke særlig strenge med reseptblokka.

Jeg har ikke noen egenerfaring med dette, refererer kun til hva leger jeg kjenner har sagt om sin egen praksis. Kan sikkert være ulike holdninger.

Gjest Dele tablettene?
Skrevet

Ja, jeg har også gått på Sobril og sluttet med det uten problemer. Men så er det en del forskjeller på Oxasepam og Alprasolam.. Oxasepam er jo nedbrytningsstoffet til diazepam. Diazepam blir til oxasepam ved halvveringstid. Så Sobril er lettere å slutte på.

Ja som jeg sa innledningsvis har jeg ikke kunnskaper rundt dette. Men tenkte det kunne virke positivt å fortelle at det kan gå veldig greit også, slik det gjorde for meg.

Gjest Stresset og urolig
Skrevet

Ja som jeg sa innledningsvis har jeg ikke kunnskaper rundt dette. Men tenkte det kunne virke positivt å fortelle at det kan gå veldig greit også, slik det gjorde for meg.

Ja, du har egentlig rett i det! Beste medisin er vel egentlig å være litt mer positiv enn det jeg er for øyeblikket!

ink1365380698
Skrevet

Ja, det er vel en grunn til at psykologer og psykiatere har forskjellige "effekter" fra forskjellige legemiddelprodusenter. Sånn som hun jeg var hos i dag hadde både Cipralex skriveblokk, penn og kalender.

Men som flaks er så kunne jo hun fortelle at jeg "kan spise så mange du bare vil, for dette er ikke vanedannende!" (!!)

Ja. noen ganger må man lure på om de er kjøpt og betalt. Det har og vært diskusjoner rundt dette i media. Får du god hjelp av xanor, er du en av dem som ikke tåler ssri, og vil du slutte med xanor?? Hvor lenge har du brukt dem... tenker på at du er oppe i 6 mg,--- om det har gått fort oppover mener jeg.... vet at en her inne på forumet har stått på denne dosen i årevis. Så det jeg mener at hvis man ikke hele tiden må øke(slik at det blir et stort problem), og at de faktisk hjelper en til å ha livskvalitet, så er jeg kjempeglad for at benzo finnes. Har selv brukt valium i 31 år, xanor i tilegg siden cipralex seponering i 2006. Bruker ikke så store doser. 7,5 -10 mg valium og 0,75 - 1 mg xanor daglig. (så er jo avhengig) Men dette hjelper meg til å ha et verdig liv. Tåler ikke ssri, og har gått i terapi de siste 3 årene. Fikk veldig stor forverrig i angst og depr. etter den ssri historien. Hadde aldri hatt depr før jeg sluttet med ssri, men da kom det som en abstinens reaskjon. Kom og gikk i to år etterpå. Men angsten sitter der, så hadde jeg ikke hatt benzo hadde sofaen og ensomhet vært mitt liv. Er gift og har to barn, så noen hadde jo vært der for meg, men jeg ville vært en byrde for de andre. Jeg drev min egen klesbutikk før cipralex, men den måtte jeg selge på grunn av forverrelsen. I dag er jeg ufør, så som du sikkert skjønner er jeg veldig bitter på dette ssri forsøket som gjorde meg hjemmesittende. Hadde jeg latt være hadde jeg gått på min lille dose valium og fortsatt hatt butikk som jeg var så glad for at jeg hadde fått til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...