Gå til innhold

FU: Hva er ditt forhold til stein?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

24

• Dorthe

10

• morsan

9

• ariadne

5

Mest aktive i denne tråden

Tja, den gang jeg var ung geologistudent var stein det mest spennende jeg kunne tenke meg :-)

Og ja, jeg finner formasjoner og spesielt jordskjelv og vulkaner fortsatt fasinerende.

Jøss, så det er en geolog her!

Hvilke bergarter og mineraler kan du nå`?

Jeg har ikke helt skjønt hvordan stein kan være spennende for den lever ikke. Og det aller meste i geologien går veeeeeelig saaaaaaaakte. BOrtsett fra vulkanutbrudd og jordskjelv, da.

Annonse

Gjest segunda

Jeg fikk engang syv steiner av en spådame/healer på en gate i New York. Jeg skulle vaske meg godt og siden legge meg naken i senga og sette steinene i bestemt rekkefølge på kroppen og meditere. Jeg prøvde dette selvfølgelig, men merket ingen forandringer;-). Mange vil sikkert si at det var fordi jeg ikke trodde på dette og gjorde det for å ha det moro.

Har aldri kastet steinene så jeg burde kanskje prøve dette igjen. Har en cd med spesielt "relaxing" musikk, og så kunne jeg hatt røykelse og fått forhold til steiner;-) Steinene er vakre.

Jeg fikk engang syv steiner av en spådame/healer på en gate i New York. Jeg skulle vaske meg godt og siden legge meg naken i senga og sette steinene i bestemt rekkefølge på kroppen og meditere. Jeg prøvde dette selvfølgelig, men merket ingen forandringer;-). Mange vil sikkert si at det var fordi jeg ikke trodde på dette og gjorde det for å ha det moro.

Har aldri kastet steinene så jeg burde kanskje prøve dette igjen. Har en cd med spesielt "relaxing" musikk, og så kunne jeg hatt røykelse og fått forhold til steiner;-) Steinene er vakre.

Du mener sikkert polerte steiner? At de er vakre mener jeg.

Jøss, så det er en geolog her!

Hvilke bergarter og mineraler kan du nå`?

Jeg har ikke helt skjønt hvordan stein kan være spennende for den lever ikke. Og det aller meste i geologien går veeeeeelig saaaaaaaakte. BOrtsett fra vulkanutbrudd og jordskjelv, da.

En del kunnskaper sitter da i, fortsatt. (Jobber ikke som geolog i dag). Men jeg ser ikke noe poeng i å ramse opp bergarter og mineraler.

''Hva er ditt forhold til stein?''

Ikke-eksisterende. Min mann heter Finn. (iallfall på DOL)

''Er det spennende på noen som helst måte?''

Ja, et godt slag stein-saks-papir er alltid morsomt.

''Kan du identifisere noen mineraler? (Hvilke?)''

Nå har jeg tatt en liten eEpelid og juksa berre litegranne, og slått opp på en liste over mineraler i Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_mineraler

Jeg skulle gjerne sagt at jeg kunne identifisert diamanter, men innser at jeg kunne lures til å tro at zirkonier også er diamanter av og til.

Men jeg kan identifisere: Kobber, gull, sølv, som oftest platina, jeg har noen ganger gjenkjent turkis, og zirkon - i de tilfeller det garantert IKKE er diamanter, kvarst skal jeg kunne klare, likeså gips, kopperkis og svovelkis.

Og enkelte andre steiner, slik som ametyst (den står ikke på lista?)

Mesteparten av mineralene på lista har jeg aldri hørt om!

''Kjenner du til noen bergarter? (Hvilke?)''

Kvarts, skifer, granitt, marmor, kleberstein, og kanskje larvikitt.

''Jeg er spent.''

Ble forventningene innfridd? :-)

Annonse

Liker rullesteiner, stein som er vasket glatte av sjøen.

Morsomme formasjoner kan være spennende eller fasinerende. Berg som ikke er slipt ned av istiden. Jettegryter. Uvanlige farger.

Feltspat, kanskje. Marmor. Ellers ikke i uslepen tilstand.

Eh, jeg vet tydeligvis ikke forskjell på mineral og bergart.

Ikke-eksisterende. Min mann heter Finn. (iallfall på DOL)

Ja, et godt slag stein-saks-papir er alltid morsomt.

Nå har jeg tatt en liten eEpelid og juksa berre litegranne, og slått opp på en liste over mineraler i Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_mineraler

Jeg skulle gjerne sagt at jeg kunne identifisert diamanter, men innser at jeg kunne lures til å tro at zirkonier også er diamanter av og til.

Men jeg kan identifisere: Kobber, gull, sølv, som oftest platina, jeg har noen ganger gjenkjent turkis, og zirkon - i de tilfeller det garantert IKKE er diamanter, kvarst skal jeg kunne klare, likeså gips, kopperkis og svovelkis.

Og enkelte andre steiner, slik som ametyst (den står ikke på lista?)

Mesteparten av mineralene på lista har jeg aldri hørt om!

Kvarts, skifer, granitt, marmor, kleberstein, og kanskje larvikitt.

''Jeg er spent.''

Ble forventningene innfridd? :-)

''kvarst skal jeg kunne klare, likeså gips, kopperkis og svovelkis. ''

Wæow, det er bra, morsan!

''Og enkelte andre steiner, slik som ametyst (den står ikke på lista?)''

Ametyst ER kvarts.

''Kvarts, skifer, granitt, marmor, kleberstein, og kanskje larvikitt.''

Larvikitt er veldig fin. Den fins i lys - mellom og mørk. Men kleberstein kan ikke jeg. Hvordan vil du kjenne igjen den?

''Ble forventningene innfridd? :-)''

Så absolutt. Og du leder.

Liker rullesteiner, stein som er vasket glatte av sjøen.

Morsomme formasjoner kan være spennende eller fasinerende. Berg som ikke er slipt ned av istiden. Jettegryter. Uvanlige farger.

Feltspat, kanskje. Marmor. Ellers ikke i uslepen tilstand.

Eh, jeg vet tydeligvis ikke forskjell på mineral og bergart.

Det er bra. Jeg har faktisk en rullestein. Den er ganske fin.

Nei,, jeg forstår meg heller ikke på forskjellen, egentlig. Bergarter består av mineraler som igjen består av div kjemiske stoffer, men man finner vel ikke rene mineralberg, de henger jo alltid sammen med berg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...