Gå til innhold

FU: Hva er ditt forhold til stein?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

24

• Dorthe

10

• morsan

9

• ariadne

5

Mest aktive i denne tråden

''kvarst skal jeg kunne klare, likeså gips, kopperkis og svovelkis. ''

Wæow, det er bra, morsan!

''Og enkelte andre steiner, slik som ametyst (den står ikke på lista?)''

Ametyst ER kvarts.

''Kvarts, skifer, granitt, marmor, kleberstein, og kanskje larvikitt.''

Larvikitt er veldig fin. Den fins i lys - mellom og mørk. Men kleberstein kan ikke jeg. Hvordan vil du kjenne igjen den?

''Ble forventningene innfridd? :-)''

Så absolutt. Og du leder.

''Ametyst ER kvarts.''

Det visste jeg ikke! Jeg kjenner bare til bergkrystall og rosenkvarts:-)

''Men kleberstein kan ikke jeg. Hvordan vil du kjenne igjen den? ''

Vet ikke om jeg ville kjent det igjen ute i naturen, da, men i mitt barndomshjem hadde vi gråaktig kleberstein som peishylle, og på badet har vi en grønn klebersteinskrukke til tannbørster :-)

''Og du leder.''

Skulle ikke så mye til...;-) Ingen andre har giddet å svare på det du spør om;-)

Egentlig har jeg litt lyst til å kommentere til dem som sier at de ikke har noe forhold til stein at de må ha glemt at de er stein gærne! ;-)

Ja, jeg syns Eklogitt er fantastisk vakker. Og så er det moro at den er så sjelden at det kommer geologer fra hele verden for å studere våre forekomster. :-)

Artig. Der lærte jeg noe nytt. Var det jeg var ute etter;-) Jeg syns Andotsitten eller noe sånn er ganske fin.

''Ametyst ER kvarts.''

Vet ikke om jeg ville kjent det igjen ute i naturen, da, men i mitt barndomshjem hadde vi gråaktig kleberstein som peishylle, og på badet har vi en grønn klebersteinskrukke til tannbørster :-)

''Og du leder.''

Skulle ikke så mye til...;-) Ingen andre har giddet å svare på det du spør om;-)

Egentlig har jeg litt lyst til å kommentere til dem som sier at de ikke har noe forhold til stein at de må ha glemt at de er stein gærne! ;-)

Kleberstein kjenner jeg også igjen. Deler av Nidarosdommen er bygget i det. :) Lyst grått og mykt (alt er relativt).

Annonse

Kleberstein kjenner jeg også igjen. Deler av Nidarosdommen er bygget i det. :) Lyst grått og mykt (alt er relativt).

Ja, den er veldig myk. I min ungdom var jeg i en åpent klebersteinsbrudd. Vi kunne risse inn navnene våre med speiderkniven :-)

''Ametyst ER kvarts.''

''Og du leder.''

he he he

Jeg har ikke fått taket på kleberstein ennå. Det var visst kleberstein i en kirke jeg var inne i for litt siden. Kanskje jegmå gå dit igjen...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...