Gå til innhold

Flere som følger med på Gruvedramaet?

Anbefalte innlegg

Folk kan jo være dødstrøtte etter å ha sittet oppe hele natta, og heller melder seg syke.

Jeg forsøker å finne ut hvilket tidspunkt den første kom opp av gruva, står det noe sted?

''Mario Sepulveda - av Dagbladet kalt «Super-Mario» - kom som nummer to til overflaten, nøyaktig én time etter førstemann, Florencio Avalos, til enorme jubelscener. Avalos kom opp klokka 5.11 norsk tid.''

http://www.dagbladet.no/2010/10/13/nyheter/chile/utenriks/gruveulykke/gruvearbeidere/13815858/

Det har altså tatt 5,5 time fra førstemann til sjettemann, så det tar sin tid å få opp alle 33, men det var vel ogsp ventet at det ville gå ca en time per mann.

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Dorthe

9

• ShitDiddelyDo

9

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Folk kan jo være dødstrøtte etter å ha sittet oppe hele natta, og heller melder seg syke.

Jeg forsøker å finne ut hvilket tidspunkt den første kom opp av gruva, står det noe sted?

''Folk kan jo være dødstrøtte etter å ha sittet oppe hele natta, og heller melder seg syke.''

Absolutt, men det vil være såpass få som gjør dette, tror jeg, så da blir det ikke synlig på samme måte som f eks skulk 18. mai.

Apropos det siste: Jeg hørte på radioen den morgenen at det var meldt fregekøer i Moss som gikk langt opp i byen, og radiostasjonen bad noen som visste årsaken om å ringe inn til dem. Litt senere kom svaret: Det hadde møtt kun én billettselger opp på jobb den dagen, og vedkommende klarte ikke å ta unna køene.... Snakk om arbeidsmoral!!

Er det bare jeg som synes dette tar av litt i overkant? Det er livesendinger på de fleste kanaler og nettavisene har ikke gått like bananas siden Skal Vi Danse-Trulte brakk lilletåa i 2008.

Det er 33 stykker som reddes fra et rimelig kjipt sted, men sånn i den store sammenheng er dette en ekstremt liten hendelse som får ekstrem dekning.

Men det å sette ting i perspektiv er kanskje ikke nåtidens journalisters store styrke. ;)

Tar kanskje litt av... Det er vel kanskje ikke bare det at det er 33 stk som reddes, men det er rimelig spesiell redning. Man trenger ikke å ha et snev av klaustrofobi for å grøsse ved tanken på den turen gjennom fjellet...

Det må jo lukte noe helt forferdelig der nede. 33 menn på 50 kv. Hvor gjør de av avfallet?

Jeg husker ikke noen detaljer fra "slik har de det i gruva"-reportasjene, men de har organisert ting ganske bra. Karene er delt inn i grupper som sørger for at det ikke blir kaos og at alle - eh - funksjoner har faste plasser.

Dette er heldigvis gruvearbeidere. (Mener ikke å si at dette er noen hverdagslig sak for dem heller, altså.) Det hadde nok gått atskillig verre om det var f.eks. en gruppe turister på grottetur.

Gjest IdaCarine

''Mario Sepulveda - av Dagbladet kalt «Super-Mario» - kom som nummer to til overflaten, nøyaktig én time etter førstemann, Florencio Avalos, til enorme jubelscener. Avalos kom opp klokka 5.11 norsk tid.''

http://www.dagbladet.no/2010/10/13/nyheter/chile/utenriks/gruveulykke/gruvearbeidere/13815858/

Det har altså tatt 5,5 time fra førstemann til sjettemann, så det tar sin tid å få opp alle 33, men det var vel ogsp ventet at det ville gå ca en time per mann.

Jeg trodde det skulle skje tidligere altså ved 02-03 tiden men det ble forsinkelser?

Gjest IdaCarine

Er det bare jeg som synes dette tar av litt i overkant? Det er livesendinger på de fleste kanaler og nettavisene har ikke gått like bananas siden Skal Vi Danse-Trulte brakk lilletåa i 2008.

Det er 33 stykker som reddes fra et rimelig kjipt sted, men sånn i den store sammenheng er dette en ekstremt liten hendelse som får ekstrem dekning.

Men det å sette ting i perspektiv er kanskje ikke nåtidens journalisters store styrke. ;)

''Det er 33 stykker som reddes fra et rimelig kjipt sted, men sånn i den store sammenheng er dette en ekstremt liten hendelse som får ekstrem dekning''

Jeg er helt enig med deg. Tenk deg så tragisk det må være for noen andre som opplever noe traumatisk eller tragisk. De druker jo bokstavelig talt i all oppmerksomheten som gruvearbeiderne får, og blir glemt.

Annonse

ShitDiddelyDo

''Men det å sette ting i perspektiv er kanskje ikke nåtidens journalisters store styrke. ;)''

Det er jo du som ikke setter ting i perspektiv, hvis du mener fotball-VM er viktigere ;-)

Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som så (Bill Shankly).

Jeg tenkte bare på det å sitte opp hele natta for å følge med på noe som skjer i en annen tidssone.

Men det å skulle være syk fra jobben i dag må jo virke litt mistenkelig ? ;)

Det er sånne netter en skulle vært på nattevakt. Klarte ikke å holde meg våken til førstemann kom opp.

''Men det å skulle være syk fra jobben i dag må jo virke litt mistenkelig ? ;)''

Hadde noen vært syke fra jobben her idag så hadde det ikke falt meg inn å tro at det er fordi de heller ville sittet hjemme og følge dette på tv. Sååå spennende er det da tross alt ikke.

Det er denne vi bør følge med på:

http://www.dagbladet.no/2010/10/13/nyheter/chile/utenriks/gruveulykke/gruvearbeidere/13815980/

Spørsmålet er om han overlever å bli reddet.

Stakkars mann, det var vel ikke akkurat sånn han forventet å bli avslørt.

Annonse

Stakkars mann, det var vel ikke akkurat sånn han forventet å bli avslørt.

Stakkars _kone_, sier nå jeg! Han selv har jo tross alt visst om utroskapen, mens kona får vite dette uten å kunne snakke skikkelig med han og samtidig får hun hele historien smurt ut i verdenspressen.. :-(

Gjest IdaCarine

Tar kanskje litt av... Det er vel kanskje ikke bare det at det er 33 stk som reddes, men det er rimelig spesiell redning. Man trenger ikke å ha et snev av klaustrofobi for å grøsse ved tanken på den turen gjennom fjellet...

jeg tror jeg hadde syntes det var mye mer oppsiktsvekkende og klaustrofobisk om det var en gjeng med turister som var blitt fanget i en gruve. Disse karene har ikke klaustrofi, og er vant til å jobbe i gruver. Men jeg er glad de slapp å vente til jul med å komme ut. Jeg hadde garantert turnet helt der nede, selv om jeg ikke er så fryktelig klaustrofobisk fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...