Gå til innhold

Graviditetstest hos legen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Midt i syklusen? Altså når du har eggløsning? Du er ikke gravid før du har hatt samleie under eggløsning, i alle tilfeller. Testene hos legen er de samme som hjemmetestene og du kan ta de etter at mensen ikke kommer.

Etter aton for ikke-kommende mensen, så kan du ta test når som helst i "syklusen", altså ca. to uker etter samleie/eggløsning.

Gjest oblixaa

Midt i syklusen? Altså når du har eggløsning? Du er ikke gravid før du har hatt samleie under eggløsning, i alle tilfeller. Testene hos legen er de samme som hjemmetestene og du kan ta de etter at mensen ikke kommer.

Etter aton for ikke-kommende mensen, så kan du ta test når som helst i "syklusen", altså ca. to uker etter samleie/eggløsning.

"Etter aton for ikke-kommende mensen, så kan du ta test når som helst i "syklusen", altså ca. to uker etter samleie/eggløsning"

Denne siste forsto jeg ikke helt.

Gjest luftslott

"Etter aton for ikke-kommende mensen, så kan du ta test når som helst i "syklusen", altså ca. to uker etter samleie/eggløsning"

Denne siste forsto jeg ikke helt.

Det betyr at dersom du passerer dato for forventet mens men ikke får den, kan du ta test når som helst. Det er sjelden en test viser noe som helst før 2 uker etter eggløsning/befruktning, så å ta en test midt i syklus (dvs ca to uker etter siste mens) har ingen hensikt da eggløsning finner sted rundt det tidspunkt. Så to uker etter eggløsning, dvs rundt den datoen du forventer å få mens, er tidligeste tidspunkt du vil kunne få noe svar på en hjemmetest. Ble det litt klarere?

Gjest oblixaa

Det betyr at dersom du passerer dato for forventet mens men ikke får den, kan du ta test når som helst. Det er sjelden en test viser noe som helst før 2 uker etter eggløsning/befruktning, så å ta en test midt i syklus (dvs ca to uker etter siste mens) har ingen hensikt da eggløsning finner sted rundt det tidspunkt. Så to uker etter eggløsning, dvs rundt den datoen du forventer å få mens, er tidligeste tidspunkt du vil kunne få noe svar på en hjemmetest. Ble det litt klarere?

Ja :)

Tusen takk for at du gav meg et så klart svar:)

Annonse

"Du er ikke gravid før du har hatt samleie under eggløsning, i alle tilfeller."

Feil.

"Du er ikke gravid før du har hatt samleie under eggløsning, i alle tilfeller."

Feil.

Eller like før...

Det er vel neppe behov for ekstrem presisjon i forhold til hvor lenge sædceller kan leve når noen må spørre om de kan ta test før egget har festet seg.

Annonse

Hvorfor akkurat en jente? Har kjønn på barnet noe med syklusen å gjøre? :)

Jentesædceller lever visst lenger enn guttesædceller. Tilsvarende svømmer guttesædcellene raskere enn jentene. Dvs at dersom du har samleie før eggløsning, så er det større sjanse for at jentene lever fram til eggløsningstidspunktet. Har du samleie under eggløsning svømmer guttene kjappest.

Jeg mener å huske at jeg har lest at dette er vitenskapelig bevist, men skal ikke love det ;)

Jentesædceller lever visst lenger enn guttesædceller. Tilsvarende svømmer guttesædcellene raskere enn jentene. Dvs at dersom du har samleie før eggløsning, så er det større sjanse for at jentene lever fram til eggløsningstidspunktet. Har du samleie under eggløsning svømmer guttene kjappest.

Jeg mener å huske at jeg har lest at dette er vitenskapelig bevist, men skal ikke love det ;)

Så interesssant informasjon da :) Ja, da håper jeg det blir ei lita jente :)

Så interesssant informasjon da :) Ja, da håper jeg det blir ei lita jente :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...