Gå til innhold

Har han lov til dette? forts

Anbefalte innlegg

Gjest dropper nick nå

Jeg skrev et innlegg her for litt siden, og linken finner dere nedenfor.

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4403078

I utgangspunktet takket Bob ja til den nye stillingen på en mandag, og dagen etter blir han sykemeldt. Det har nå kommet frem at sykemeldingen fikk han allerede på fredagen. Likevel takket han ja til stillingen på mandag uten å da si ifra om at han var sykemeldt, det gjorde han på tirsdag. Det at han takket ja til stillingen gikk da på bekostning av andre egnede søkere internt i bedriften som også hadde blitt sagt opp men da pga faktisk nedskjæring. Er dette lov? Er man ikke pliktig til å si ifra at man er sykemeldt når man takker ja til en stilling? Han har nå vært sykemeldt si 4 mnd og skal være det ut året.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354644-har-han-lov-til-dette-forts/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Jeg kan ikke tenke meg at det er forbudt å takke ja til stilling selvom en er sykemeldt. Her er det mye grums som jeg ikke vet om og det ser ut som mannen har vært sagt opp og han siden har søkt sin rett. Hvis han da blir tilbudt stilling ser det ut for meg som arbeidsgiver aksepterer at oppsigelsen var urimelig.

Hvordan vet du at han blir sykemeldt ut året? Har legen allerede skrevet så lang sykemelding? Det trodde jeg ikke var vanlig.

Gjest dropper nick nå

Jeg kan ikke tenke meg at det er forbudt å takke ja til stilling selvom en er sykemeldt. Her er det mye grums som jeg ikke vet om og det ser ut som mannen har vært sagt opp og han siden har søkt sin rett. Hvis han da blir tilbudt stilling ser det ut for meg som arbeidsgiver aksepterer at oppsigelsen var urimelig.

Hvordan vet du at han blir sykemeldt ut året? Har legen allerede skrevet så lang sykemelding? Det trodde jeg ikke var vanlig.

Oppsigelsen var langt i fra urimelig (men vil ikke gå noe mer inn på det her). Men det dukket opp en ledig stilling i en annen avdeling da saken hans pågikk, og derfor ble han tilbudt denne stillingen (en stilling med halvert lønn i fht den lønnen han hadde fra før, så det skal sies at ingen faktisk trodde han ville takke ja med tanke på at han har en lang utdanning).

Han fikk i første omgang kun 8 uker sykemelding men det har blitt forlenget.

Gjest krekling

Så man har lov til å takke ja til en stilling uten å informere samtidig om at man er sykemeldt? Interessant.

Egentlig ble han bare omplassert innen bedriften, noe han har krav på i forhold til arbeidsmiljøloven. Å bli tilbudt en ledig stilling innen bedriften hvis en slik blir ledig innen ett år etter at han er blitt sagt opp.

Annonse

Persille1365381127

Dette er todelt: Rent juridisk har han lov til å takke ja til ny stilling uavhengig av sykemelding.

Sykemelding skal meldes til arbeidsgiver samme dag, eller senest dagen etter. Eksempelvis kan en legetime kl 15, gjøre det vanskelig å melde fra samme dag.

Dagen etter er mandag dersom han ble sykemeldt fredag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...