Gå til innhold

Faren ved svineinfluensa overdrevet

Anbefalte innlegg

Gjest en morsk satan

"Helsemyndighetene bidro til å overdrive farene ved svineinfluensaen da sykdommen rammet Norge i fjor vår. Det er blant konklusjonene i en ny evalueringsrapport etter pandemien.

Det er særlig bruken av et verstefallsscenario som antydet 13.000 dødsfall, DSB finner grunn til å problematisere."

Melder NRK.

Så da vet vi det (altså de som ikke allerede var klar over dette).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354648-faren-ved-svineinfluensa-overdrevet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et verstefallsscenario er nettopp det navnet antyder. Det inngår i forberedelser på katastrofer. Det gjelder både pandemier og andre ting som statistisk sett vil ramme en eller annen gang.

Når det gjelder _bruken_ av et verstefallsscenario, burde media også gå litt i seg selv. Selv om myndighetene opplyser at deres verstefallsscenario opererer med 13 000 dødsfall, er det ikke nødvendig å smøre 13 000 KAN DØ utover hele førstesiden neste dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange furter fordi det døde så få. Burde vi ikke heller rope litt hurra?

Et verstefallsscenario er nettopp det navnet antyder. Det inngår i forberedelser på katastrofer. Det gjelder både pandemier og andre ting som statistisk sett vil ramme en eller annen gang.

Når det gjelder _bruken_ av et verstefallsscenario, burde media også gå litt i seg selv. Selv om myndighetene opplyser at deres verstefallsscenario opererer med 13 000 dødsfall, er det ikke nødvendig å smøre 13 000 KAN DØ utover hele førstesiden neste dag.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange furter fordi det døde så få. Burde vi ikke heller rope litt hurra?

Amen

Gjest Tatjana

''Jeg skjønner ikke hvorfor så mange furter fordi det døde så få. Burde vi ikke heller rope litt hurra?''

Veldig viktig poeng!

Ja - burde jo være glad for at det gikk som det gikk alle sammen.

Annonse

Gjest en morsk satan

''Jeg skjønner ikke hvorfor så mange furter fordi det døde så få. Burde vi ikke heller rope litt hurra?''

Vi bør ikke rope hurra fordi man skremmer vettet av folk.

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=566096

Vi bør ikke rope hurra fordi man skremmer vettet av folk.

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=566096

Den artikkelen kritiserer media, ikke myndighetene. Akkurat slik jeg gjorde i innlegget mitt.

Det media skrev var basert på informasjon fra myndighetene.

Myndighetene advarte, basert på antall døde fra tidligere (i Mexico), og sjansen for at viruset skulle mutere.

Det er langt bedre å vaksinere for mange enn for få, og hadde influensaen drept de som ikke fikk vaksine i tide, hadde myndighetene (med rette) blitt kritisert for det.

Jeg blir så matt av sånt "hva-var-det-jeg-sa"-tull. Jeg er overbevist om at myndighetene tok de forholdsregler som var nødvendige *der og da*, forventer du at det skal være mulig å se inn i framtiden du, kanskje?

"Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden"

Annonse

Det media skrev var basert på informasjon fra myndighetene.

Jo, men de velger selv hvordan de vil bruke / presentere det.

Det er jobben til myndighetene å utrede et worst case. Nekter de å offentliggjøre hva det innebærer, blir det masse bråk. Dersom de er åpne om det, får dette tallet alt fokus, og folk blir skremt. Det er ingen enkel løsning på den problematikken.

Man kan evt. gjøre som i gamle Sovjet, vedta at under vårt utmerkede styre dør ingen av epidemier. Men det funker dårlig i våre dager, med Internett og det hele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...