Gå til innhold

Til kaffedrikkere - hva forventes?

Anbefalte innlegg

Jeg drikker ikke kaffe selv (men har dog kaffetrakter pga mannen min). Når jeg får besøk som skal ha servering, så pleier jeg som regel å servere te, ikke kaffe.

Er dette akseptabelt, eller forventer kaffedrikkere alltid å få servert kaffe? Når jeg serverer te, så drikker de den. Ingen har noensinne sagt noe om det, men jeg lurer på om jeg er sær som ikke serverer kaffe?

Jeg selv som er te-drikker, forventer aldri å få servert te når jeg er på besøk hos andre, tar gladelig til takke med et glass vann hvis jeg skal ha noe å drikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354651-til-kaffedrikkere-hva-forventes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• mariaflyfly

9

• Axcia

8

• cathlin

5

Mest aktive i denne tråden

Tror nok mange forventer å få kaffe, ja! Om ikke annet ville de sette veldig pris på det. Hvis du ikke gidder trakte kaffe, så kjøp deg et glass med pulverkaffe, vann skal du jo likevel koke pga te'en. Så kan folk velge om de vil ha pulverkaffe eller te.

Jeg har ei venninne som liker bedre te enn kaffe, og jeg koker jo alltid tevann til henne selv om alle andre drikker kaffe. Ei annen venninne elsker Cola Light, og har jeg bedt henne, så pleier jeg gjerne å kjøpe det også. Noe annet er det jo om folk kommer ubedt, da forventer en jo ingenting. Men selv da er jo en kopp kaffe eller te en vennlig handling da!

Oppsummering er at VET du at folk du har bedt liker kaffe, så tilsier normal gjestfrihet at du setter fram et glass med pulverkaffe om ikke annet.

Gjest Tatjana

Hm, jeg serverer kaffe til kaffedrikkere selv om jeg ikke drikker det selv. Og jeg har fått høre at pulverkaffe er lavmål, så jeg har kjøpt en presskanne. Det er raskt og lettvint å lage presskannekaffe. Jeg har lært meg hvor mye kaffe jeg skal ha oppi der, og det er ikke mer arbeid enn å lage te.

For å snu det på hodet: Hvis du, som tedrikker, fikk servert kun kaffe, ville du synes det var like bra som te?

Tror nok mange forventer å få kaffe, ja! Om ikke annet ville de sette veldig pris på det. Hvis du ikke gidder trakte kaffe, så kjøp deg et glass med pulverkaffe, vann skal du jo likevel koke pga te'en. Så kan folk velge om de vil ha pulverkaffe eller te.

Jeg har ei venninne som liker bedre te enn kaffe, og jeg koker jo alltid tevann til henne selv om alle andre drikker kaffe. Ei annen venninne elsker Cola Light, og har jeg bedt henne, så pleier jeg gjerne å kjøpe det også. Noe annet er det jo om folk kommer ubedt, da forventer en jo ingenting. Men selv da er jo en kopp kaffe eller te en vennlig handling da!

Oppsummering er at VET du at folk du har bedt liker kaffe, så tilsier normal gjestfrihet at du setter fram et glass med pulverkaffe om ikke annet.

Takk for svar.

Men hva om man VET at folk en har bedt liker kakao da, og ikke kaffe eller te? Tilsier normal gjestfrihet da at man lager kakao til dem?

Pulverkaffe har jeg dessuten fått mange tilbakemeldinger på at "ikke er kaffe, da kan en like gjerne la være"....

Når man er invitert på besøk med servering, er det nok mange kaffedrikkere som blir skuffet hvis det ikke serveres kaffe, ja. Noen vil til og med savne kaffe ganske sterkt... Så hvis du har kaffetrakter, kan du jo alltids spørre. Evt. ha et glass med pulverkaffe stående, du skal jo uansett koke vann.

Takk for svar.

Men hva om man VET at folk en har bedt liker kakao da, og ikke kaffe eller te? Tilsier normal gjestfrihet da at man lager kakao til dem?

Pulverkaffe har jeg dessuten fått mange tilbakemeldinger på at "ikke er kaffe, da kan en like gjerne la være"....

''Tilsier normal gjestfrihet da at man lager kakao til dem?''

Nei, kaffe er i en særstilling, det er mer enne "bare en drikk". Syns jeg, da :-)

Annonse

Hm, jeg serverer kaffe til kaffedrikkere selv om jeg ikke drikker det selv. Og jeg har fått høre at pulverkaffe er lavmål, så jeg har kjøpt en presskanne. Det er raskt og lettvint å lage presskannekaffe. Jeg har lært meg hvor mye kaffe jeg skal ha oppi der, og det er ikke mer arbeid enn å lage te.

For å snu det på hodet: Hvis du, som tedrikker, fikk servert kun kaffe, ville du synes det var like bra som te?

''For å snu det på hodet: Hvis du, som tedrikker, fikk servert kun kaffe, ville du synes det var like bra som te?''

I og med at kaffe er den mest vanlige drikken å bli tilbudt på besøk, så er jeg vant til å bli tilbudt det. Jeg forventer ikke da at verten skal styre og koke tevann til meg i stedet, så da hender det at jeg sier ja takk til en halv kopp kaffe som jeg nipper to slurker av for syns skyld. Eller så ber jeg om et glass vann.

Gjest Elextra

Om man inviterer til middag er det vel litt pussig kun å servere te etterpå. Ville ikke akkurat reagert sterkt, men en del ville nok bli ganske skuffet.

Serveres en kopp utenom måltider, eller kanskje lunsj eller en kakebit på ettermiddagen, synes jeg det er helt greit å servere kun te.

Om du har trakter er det jo ikke store jobben å sette på en kanne, da! :)

Jeg synes kanskje du er litt sær som ikke _tilbyr_ kaffe.

Gjestene dine vet sikkert at du selv ikke drikker det, så da vil de som synes det går like greit med te (som f.eks. jeg selv), si at det er bra som det er. Mens de som savner kaffen veldig, kan si jatakk til den.

Nei, kaffe er i en særstilling, det er mer enne "bare en drikk". Syns jeg, da :-)

Kaffe er livseliksir! Og har reddet mang en jævel fra å få en øks i bakhodet før klokka ti på morran i dette huset i alle fall! *knegg*

Kakao...tsk tsk.

Gjest Frk Rosenkranz

Er rart dette med kaffedrikkere, men det virker som de forventer å få kaffe når de er på besøk hos folk, kanskje mest de i 40-70-åra,

tror yngre er litt mer frie ang dette - med at de ikke forventer å få servering på besøk? Vet ikke jeg :)

Moren min på 60 forventer alltid å få kaffe når hun kommer på besøk

og tilbyr seg å trakte kaffen selv om jeg ikke har gjort det.

Bestemoren min på 87 forventer nok også kaffe,

og kommer det besøk er det alltid frem med kaffe og småkaker, selv om du ettertrykkelig sier at du både er mett og IKKE kaffetørst...

Men kaffedrikkere kan da ikke forvente at alle har kaffe i hus? Når de ikke drikker kaffe selv? Og ikke alle kan å brygge kaffe. Ikke alle har kaffetraktere (pulverkaffe da...)....

Tjahhhhhhhh

Jeg drikker alt jeg, er heldigvis ikke avhengig av kaffe.

Men enkelte kaffedrikker er slik at de kan ikke være sosial uten å ha kaffen i hånda, newsten like ille som røykere som må ha røyken i handa til stadighet.

Man bli rjo sosial av kaffe, det får i gang praten. Merker selv jeg blir litt hyper og pratsom av kaffe... så kanskje de er redd praten går i stogg uten kaffe?

Annonse

Om man inviterer til middag er det vel litt pussig kun å servere te etterpå. Ville ikke akkurat reagert sterkt, men en del ville nok bli ganske skuffet.

Serveres en kopp utenom måltider, eller kanskje lunsj eller en kakebit på ettermiddagen, synes jeg det er helt greit å servere kun te.

Om du har trakter er det jo ikke store jobben å sette på en kanne, da! :)

Takk for svar, kjekt å få andres syn på dette.

I min omgangskrets er det flest som liker te, faktisk. Grunnen til at jeg startet denne tråden, er at jeg ville høre litt om jeg kan ha fornærmet de få av vennene mine som liker kaffe, ved kun å servere te, når de fleste andre i sammenkomsten drikker te.

Jeg har tenkt som så at det er bedre å servere te til en som drikker kaffe, enn å servere kaffe til en som liker best te - fordi te liker vel "alle", i og med at det fins så mange forskjellige smaker å velge mellom av te.

Også har jeg tenkt litt på hvordan jeg selv reagerer dersom jeg er i et selskap hvor de fleste drikker kaffe - jeg selv hadde ikke blitt "fornærma" hvis jeg ikke fikk te. Da hadde jeg takket ja til kaffe og drukket litt for syns skyld, eller bedt om litt vann.

Men fint å få andres syn på dette - får begynne å servere begge deler da kanskje. Men om jeg vet at en person liker både te og kaffe, er det ikke da hipp som happ kun å servere te?

(ingen kjempesak for meg dette, altså - jeg vil bare sjekke om jeg er på jordet)

Gjest Frk Rosenkranz

Jeg syns det er seg hør og bør å ha noe å servere når en får gjester.

Jeg ble litt skuffet en gang jeg besøkte en venninne som hadde invitert meg,

vi satt der jo noen timer.

Serverte meg pepsi max - som jeg egentlig ikke liker.

Jeg ble jo sulten der jeg satt, men ingenting på bordet...

Jeg skulle ikke hjem på en time ennå og kjente jeg snart var på besvimelsens rand

og spurte (egentlig føler jeg d er frekt å be om mat men)

om hun hadde en skive eller noe pga jeg ikke hadde spist siden frokost.

Åh nei hun hadde ingenting, bare noen tørre skalker.

Jeg har alltid et eller annet å servere gjestene mine.

Ingen skal sulte eller tørste i mitt hus.

Gjest Frk Rosenkranz

Takk for svar.

De har jo sånn rett i koppen kakao :)

Kok opp vann du

så har du et lager med kakao rett i koppen, pulverkaffe og te,

så er du sikret - uansett smak og behag :)

Gjest Frk Rosenkranz

Kaffe er litt sånn sosialt

Nesten som hasjere som deler hasjpipe...

litt banal sammenligning, men det gir jo en rus.. innrøm det!

Man blir "høy" og pratsom av kaffe.

Derfor brukes kaffe så ofte i sosiale lag.

Er kaffen på bordet går praten lett.

Gjest Frk Rosenkranz

I min omgangskrets er det flest som liker te, faktisk. Grunnen til at jeg startet denne tråden, er at jeg ville høre litt om jeg kan ha fornærmet de få av vennene mine som liker kaffe, ved kun å servere te, når de fleste andre i sammenkomsten drikker te.

Jeg har tenkt som så at det er bedre å servere te til en som drikker kaffe, enn å servere kaffe til en som liker best te - fordi te liker vel "alle", i og med at det fins så mange forskjellige smaker å velge mellom av te.

Også har jeg tenkt litt på hvordan jeg selv reagerer dersom jeg er i et selskap hvor de fleste drikker kaffe - jeg selv hadde ikke blitt "fornærma" hvis jeg ikke fikk te. Da hadde jeg takket ja til kaffe og drukket litt for syns skyld, eller bedt om litt vann.

Men fint å få andres syn på dette - får begynne å servere begge deler da kanskje. Men om jeg vet at en person liker både te og kaffe, er det ikke da hipp som happ kun å servere te?

(ingen kjempesak for meg dette, altså - jeg vil bare sjekke om jeg er på jordet)

Jeg kan ikke servere te til min mor,

hun kan sikkert til nød drikke noe grønn te fordi det er "sunt",

men nei, skal hun kose seg på besøk, da må det kaffe til.

Og helst noe søtt attått, kjeks eller sjokolade.

Jeg drikker ikke varm drikke i det hele tatt, men har kaffepulver og kaffekoker slik at jeg kan tilby kaffe dersom noen av gjestene mine ønsker det. Jeg ser lenger ned her at noen skriver at kaffepulver er lavmål, men det får være bra nok en gang i blant mener jeg:-)

''Men om jeg vet at en person liker både te og kaffe, er det ikke da hipp som happ kun å servere te?

''

Jeg LIKER te, men jeg liker kaffe veldig mange ganger bedre. Særlig hvis du er en sånn særing som serverer grønn te, kamillete, og ekkel fruktte. Da liker jeg nemlig ikke te lenger, hehe ;)

I går prøvde jeg meg forresten på Lapsang soushong. Det lukta ekkelt, men smakte greit med melk og sukketter. Først. Etter en stund smakte det bare bål, og ble mange hakk too much.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...