Gå til innhold

Ang utseende og komplekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er sikkert voksen og da blir det litt annerledes. Men for de unge og tenåringer så kan slike ideal gi store komplekser.

Komplekser får de uansett. Det er en del av det å være tenåring.

Den minste datteren min er ei nydelig jente, pent hår, normal høyde og vekt, pene ansiktstrekk. Da skulle man tro at hun ikke burde ha noen komplekser. Men joda det har hun selvfølgelig, som alle andre jenter på sin alder. Hun har nemmlig blåligmarmorert hud på beina. Man må helt innpå for å se dette, så det burde ikke være noe problem, men det er det altså.

Den eldste jenta min, hadde lenge komplekser for høyden. Hun er 165 høy. Det tok noen år, men nå som hun er voksen er hun godt fornøyd med høyden sin, og ser mer på kroppens funksjonalitet.

Datteren din ville ha funnet noe å utsette på kroppen sin selv om hun hadde vært modellhøy. Nå er hun ikke det, så da ligger hovedfokuset hennes på høyden.

Som mor kan du ikke gjøre annet enn å trygge henne på at hun er perfekt i seg selv. Det hjelper lite å legge ansvaret over på moteindustrien. Den er som den er, og vil forbli som den er, og så får vi foreldre ta jobben med å trygge barna våre i at de er gode nok som de er, modellhøyde eller ei.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• trollemor;o)

3

• tonie

3

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mine barn vokser opp med en mor som er både lav og langt nede på alle andre skalaer når det gjelder utseende (dog ikke direkte feit).

De oppfatter at hun nok kan være irritert over manglende høyde en sjelden gang, men stort sett kommenterer den med at så lenge hun rekker ned på bakken, er hun lang nok.

Dessuten tror jeg de opplever at hun har et helt greit liv som hun mestrer til tross for alle sine utseendemessige lyter, og at hun driter fullstendig i modell-, mote- og skjønnhetsbransjen.

Det får være mitt bidrag til den saken.

Gjest Elextra
Skrevet

Generelt antas vel ikke at modellbransjen setter standarden for hva som er vakkert og ikke. Modeller skal først og fremst være høye, tynne, ha markerte trekk og "føre seg pent". Å irritere seg over kriteriene som stilles i denne bransjen er omtrent som å irritere seg over at en trenger eksamen i medisin for å praktisere som lege.

De fleste andre av oss legger vekt på en del andre ting om utseende først skal vurderes. Og heldigvis er ikke utseendet det viktigste i verden - i hvertfall ikke for de fleste av oss som er mer enn 14 år.

Skrevet

Generelt antas vel ikke at modellbransjen setter standarden for hva som er vakkert og ikke. Modeller skal først og fremst være høye, tynne, ha markerte trekk og "føre seg pent". Å irritere seg over kriteriene som stilles i denne bransjen er omtrent som å irritere seg over at en trenger eksamen i medisin for å praktisere som lege.

De fleste andre av oss legger vekt på en del andre ting om utseende først skal vurderes. Og heldigvis er ikke utseendet det viktigste i verden - i hvertfall ikke for de fleste av oss som er mer enn 14 år.

''Å irritere seg over kriteriene som stilles i denne bransjen er omtrent som å irritere seg over at en trenger eksamen i medisin for å praktisere som lege.''

Godt sagt.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

'' Å irritere seg over kriteriene som stilles i denne bransjen er omtrent som å irritere seg over at en trenger eksamen i medisin for å praktisere som lege''

Godt sagt:-)

Skrevet

Godt svar!

Skrevet

Men er det å være modell = det å være pen? Jeg synes da det er mange modeller som ikke er speiselt pene i mine øyne, men de blir retusjert og sminket så til de grader slik at de ser pene ut på bilder.

Forøvrig, det er jo ekstremt mange celebrities som blir regnet som veldig pene selv om de ikke er særlig høye: f.eks Eva Longaria, Hillary Duff, Miley Cyrus, Salma Hayek, Scarlett Johansson, Megan Fox, Kylie Minogue, Fergie, Madonna, Jessica Simpson, Halle Berry, Kristen Bell, Hayden Panettiere, Eva Mendes, Carmen Electra, Cheryl Cole/Tweedy for å nevne noen...

Skrevet

Jeg ser at du snakker på vegne av din tenåringsdatter. Synes du kan vise henne listen min med veldig pene lave kjendiser der noen av dem har til og med gått til tops i "penest i verden" kåringer.

Skrevet

Hvorfor må vi ha en modellbransje som sier at korte ben er stygt? Det er det jeg reagerer på. Egentlig utrolig frekt. Det kunne like godt vært motsatt. Hva om det var kun de under 165 som fikk være fotomodeller? Eller at det var pent å ha korte ben?

Hvilken rett har de som har bestemt dette til det? Det burde ikke vært lov en gang.

''Hvorfor må vi ha en modellbransje som sier at korte ben er stygt?''

Er dette noe jeg ikke har fått med meg?

Og forresten, det er forskjell på å være lav, og det å ha korte ben. En høy person kan også ha korte ben i fht høyden, og en lav person kan ha lange ben i fht høyden.

Gjest Signatura
Skrevet

Jeg med min gjennomssnittshøyde kunne nok aldri blitt modell (i betydningen mannekeng som du vel mener, mange vakre fotomodeller og såkalte glamourmodeller er lave), og hele mitt liv har de "små, søte, nette" vært idealet. Trøst din datter med at søte blide lave jenter som smiler masse, er utadvendte og gjerne har store pupper (ikke et must), alltid blir foretrukket av guttene. det blir ikke de på 180+ skal man tro de på 180+.

Hva med oss gjennomsnitlige høye? Er ikke vi like diskriminerte som de lave, vi er heller ikke ansett som mannekenghøye og elegante, og ikke er vi "små og nette"og oss er det flest av. Urettferdig! :)

Gjest toillatt
Skrevet

Jeg støtter Dorthes svar til deg:

''Ja, jeg synes virkelig at du skal gi høye jenter mere komplekser for er det noe jenter har komplekser for så er det at de er for høye.''

Hvorfor tråkke ned på de høye, bare for at de lave skal føle seg bedre? Som Dorthe, så tror jeg det er mange flere høye jenter med komplekser for høyden sin, enn lave.

Jeg tror du skal sette deg ned og lese innlegget mitt en gang til, om du tror mitt innlegg rakker ned på høye!!

Jeg sier vi er likeverdig!

Lykke til med neste leserunde av mitt innlegg! Kan være en fordel å lese hva som står, ikke hva du tror står.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...