Gå til innhold

Fødsel- Hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er sjeldent at vannet går i den forstand at alt fostervann renner ut i et plask. Som regel står barnets hode godt ned mot åpningen, og da holdes noe av vannet på plass, og kommer ut ifm. fødselsøyeblikket.

Det kan piple fostervann i flere dager i forkant av fødsel.

Det finnes ingen absolutte regler for det neste spørsmålet, men du kan ringe din fødeavd. å høre.

Det er absolutt ikke vanlig at man blir sendt hjem hvis vannet er gått. Da er regelen at man skal inn på sykehuset med en gang, og i mest mulig liggende stilling, pga faren for fremfall av navlestrengen. Selv om vannet er gått er det ikke sikkert at man har noe særlig åpning eller smerter.

Det er absolutt ikke vanlig at man blir sendt hjem hvis vannet er gått. Da er regelen at man skal inn på sykehuset med en gang, og i mest mulig liggende stilling, pga faren for fremfall av navlestrengen. Selv om vannet er gått er det ikke sikkert at man har noe særlig åpning eller smerter.

Man er veldig mye mer avslappet på dette nå enn for noen år siden. Nå får de gravide beskjed om å ringe fødeavdelingen når vannet går, men de kan godt få beskjed om å være hjemme en stund dersom de ikke har rier. Legge seg ned er ikke normen lenger heller.

Gjest verinoca

Man blir ofte sendt hjem likevel, jeg ble det med nr to også, selv om det ofte går fortere andre gang. Så blir man bedt om å komme tilbake når det er ca 5-6 min mellom riene hvis man er førstegangs. --selvsagt avhengig av hvor lang reisevei man har til sykehuset. :-)

Legge seg ned gjør man hvis hodet ikke er festet, noe mange har fått beskjed om på kontroll i løpet av uke 38-39.

Slik var det hvertfall sist jeg fødte, for snart 4 år siden. :-)

Man er veldig mye mer avslappet på dette nå enn for noen år siden. Nå får de gravide beskjed om å ringe fødeavdelingen når vannet går, men de kan godt få beskjed om å være hjemme en stund dersom de ikke har rier. Legge seg ned er ikke normen lenger heller.

Det fikk min svigerdatter beskjed om da vannet gikk for to uker siden, og vi kjørte henne selv til sykehuset. Hun hadde heller ikker rier eller åpning da vi fikk beskjed om å komme innover. Vi kjørte inn ved nitiden og hun fikk ikke rier før ved tolvtiden. Mulig det er litt forskjellig praksis fra sted til sted.

Annonse

Det kommer jo an på om hele vannet går på én gang eller om det bare er det nedenfor hodet som splatter ut, slik som Axcia skrev om.

For meg skjedde det siste, og deretter var det kun sakte pipling av fostervann. Jeg var hjemme i flere timer før vi dro til føden, og riene begynte et par timer etter at jeg kom dit.

Dette var dagen før termin og det var allerede reservert time til vurdering av igangsettelse på termindato, og jeg tror begge disse forhold medvirket til at jeg fikk lov å komme inn selv om ikke alt fostervannet hadde gått.

Det er vanlig å bli sendt hjem hvis vannet har gått og man er over 37 uker på vei (og hodet er festet).

Det blir hele tiden produsert nytt fostervann slik at det ikke blir tomt.

Man blir lagt til registrering og åpning sjekkes før man evt blir sendt hjem.

Hvis ikke man har rier etter x antall timer (på UIS er det 2 dager),så blir man satt i gang. Her er det forskjellig praksis på sykehusene.

Hos meg gikk vannet på ettermiddag, kjente regelmessige rier noen timer senere, men dro ikke inn før det var 3 min mellom riene og de varte i 1 min. Det var da tre timer etter at riene var regelmessige.

Det er vanlig å bli sendt hjem hvis vannet har gått og man er over 37 uker på vei (og hodet er festet).

Det blir hele tiden produsert nytt fostervann slik at det ikke blir tomt.

Man blir lagt til registrering og åpning sjekkes før man evt blir sendt hjem.

Hvis ikke man har rier etter x antall timer (på UIS er det 2 dager),så blir man satt i gang. Her er det forskjellig praksis på sykehusene.

Hos meg gikk vannet på ettermiddag, kjente regelmessige rier noen timer senere, men dro ikke inn før det var 3 min mellom riene og de varte i 1 min. Det var da tre timer etter at riene var regelmessige.

Jeg mener seff SUS, ikke UIS :-p

Gjest dopapåmorfinogsobril

Jeg fikk smertestillende drugs...

Fikk rier natta jeg hadde termin, kom til sykehuset, men ikke nok fremgang.

De ga meg morfin og sobril å sove på for å samle krefter til fødselen,

men pga rier klarte jeg ikke å sove til tross på dette da, halvsov mellom riene...

Gjest morrrrrrrrra

Det fikk min svigerdatter beskjed om da vannet gikk for to uker siden, og vi kjørte henne selv til sykehuset. Hun hadde heller ikker rier eller åpning da vi fikk beskjed om å komme innover. Vi kjørte inn ved nitiden og hun fikk ikke rier før ved tolvtiden. Mulig det er litt forskjellig praksis fra sted til sted.

Jeg har også fått beskjed om å legge meg ned om vannet gikk og hodet ikke var festet.

Vannet mitt gikk ingen av gangene,

rier startet, ingen slimpropp var gått heller.

De tok vannet, etterhvert kom slimproppen.

Jeg dro inn på sykehuset når vannet gikk.

Etter div. undersøkelser fikk jeg valget mellom og reise hjem, eller få klyster for å få igang riene - jeg valgte det siste. Hadde det vært mye å gjøre på fødeavdelingen hadde jeg ikke fått valget, da hadde jeg måttet reise hjem .

Annonse

Det varierer fra sykehus til sykehus, men det er svært sjeldent at jordmødre/sykehus anbefaler slik FruH sier lengre ned i tråden.

De færreste undersøker deg for åpning etter at vannet har gått (uten rier), på grunn av økt infeksjonsfare. De vil mest sannsynlig be deg komme inn for registrering av fosterlyd og muligens en ultralyd. Om alt står bra til med barnet (og deg) blir du sendt hjem. Som oftest i 48 timer, før eventuell igangsettelse.

Mangle blir sendt hjem om de har under 4 cm åpning, men dette vil variere på kapasitet, barnets tilstand, hvor raskt de første centimetrene går og din form.

I sjeldne tilfeller vil de gi morfin i den latente fasen (1-3/4 cm), som oftest fordi det går veldig treigt og du trenger å sove før den aktive fasen begynner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...