Gå til innhold

Jeg vil også kritisere andre

Gjest så hva gir deg rett til å gjøre det?

Anbefalte innlegg

Gjest så hva gir deg rett til å gjøre det?
Skrevet

Jeg har blitt opplært til å ikke kritisere andre. Hva andre gjør, velger osv er ikke noe jeg har noe med.

I det siste har dere kritisert meg noe veldig! Jeg er overvektig. Har vært det siden jeg begynte på ungdomsskolen og vil nok alltid være det. Men er det noe du har noe med? Jeg syns ikke det.

Jeg har heller ikke noe med at du drikker mens du går gravid. At du spiser for mye sukker. At du røyker og pådrar deg sykdommmer slik. At du har spist feil og pådratt deg diabetes. Noe jeg faktisk ikke har, og ikke er i nærheten av å ha heller.

At du kjører for fort eller hensynsløst i trafikken og dreper mine barn eller mine kjære.

At du er alkoholiker og ødelegger ditt og andres liv på den måten.

At du er pillemisbruker og skjuler det så du tror ingen vet om det.

Slik kan jeg fortsette i timer.

Men jeg er altså oppdratt til å ikke peke på bussen, ikke påpeke andres feil og ikke gjøre narr. Så hva gir deg rett til å gjøre det? Blir det plutselig rett når dere gjør det i samlet flokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare ett råd. Prøv å ikke bry deg om det. Jeg klikker med ikke inn på tråder her inne som omhandler overvektproblematikk, så sant jeg ikke kjenner igjen nicket. Andres fordømmelse har aldri gitt meg noe puff til å gå ned et gram i vekt heller motsatt. Så jeg leser de svarene jeg vet at folk som sliter med overvekt har skrevet, for der finner jeg mye jeg kan dra nytte av selv. Trenger ikke sure oppgulp som legger sten til byrden.

Skrevet

''Jeg har blitt opplært til å ikke kritisere andre. Hva andre gjør, velger osv er ikke noe jeg har noe med.

(...)

Jeg har heller ikke noe med at du drikker mens du går gravid.

(...)

At du kjører for fort eller hensynsløst i trafikken og dreper mine barn eller mine kjære. At du er alkoholiker og ødelegger ditt og andres liv på den måten.

(...)

Men jeg er altså oppdratt til (...) ikke påpeke andres feil og ikke gjøre narr. Så hva gir deg rett til å gjøre det? ''

Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter her. Det virker som du blander sammen og likestiller mobbing og forebyggende helsearbeid. Dessuten har vi en viktig og lovbeskyttet rettighet, og det er ytringsfriheten. At man ikke bør mobbe og systematisk gjøre narr av andre i ytringsfrihetens navn, er selvsagt en viktig side av saken, men...

Skrevet

''Så hva gir deg rett til å gjøre det? ''

Du har så rett i dette...

Jeg har absolutt ingen rett i å kritisere hverken deg eller andre...

Jeg skal skjerpe meg...

Heretter skal jeg bli flinkere med å ikke kritisere hverken deg eller andre mennesker som jeg møter på veien min...

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg har blitt kritisert i hele min oppvekst fordi jeg var for tynn. Dette resulterte i at jeg kledde på meg lag på lag med klær i et forsøk på å se tykkere ut. Tynne blir like mye kritisert som tykke. I tillegg er det mer akseptabelt, irriterende nok.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Jeg har blitt opplært til å ikke kritisere andre. Hva andre gjør, velger osv er ikke noe jeg har noe med.

(...)

Jeg har heller ikke noe med at du drikker mens du går gravid.

(...)

At du kjører for fort eller hensynsløst i trafikken og dreper mine barn eller mine kjære. At du er alkoholiker og ødelegger ditt og andres liv på den måten.

(...)

Men jeg er altså oppdratt til (...) ikke påpeke andres feil og ikke gjøre narr. Så hva gir deg rett til å gjøre det? ''

Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter her. Det virker som du blander sammen og likestiller mobbing og forebyggende helsearbeid. Dessuten har vi en viktig og lovbeskyttet rettighet, og det er ytringsfriheten. At man ikke bør mobbe og systematisk gjøre narr av andre i ytringsfrihetens navn, er selvsagt en viktig side av saken, men...

Kari Jaquesson og det hun har skrevet i bloggen sin, og som det har vært så mye fokus på nå, går ikke under definisjonen "forebyggende helsearbeid". For at det skal gjøre det, krever det at man vet hva man snakker om, og kan begrunne det vitenskapelig. Det kan hun ikke.

Hun vet MYE om trening osv og sunt kosthold, men det er ikke det samme som å vite mye om overvektsproblematikk.

Det hun har gjort, minnner derfor mer om en krampetrektning for å få økt oppmerksomhet.

Dessuten treffer hun sannsynligvis feil målgruppe: De som blir påvirket av det hun sier, er sannsynligvis de hun selv sier at hun IKKE snakker om, nemlig de som har en eller annen klar, bakenforliggende og gjerne psykisk årsak til at de overspiser. De hverdagsfeite- med 10 - 20 kilo pluss - a la Tommy Steine og sånn, lar seg neppe påvirke i det hele tatt.

Skrevet

Er det ikke litt dobbeltmoralsk at du på den ene siden har lyst til å kritisere andre og gjør det inni deg, mens du på den andre siden sier du er opplært til å ikke gjøre det?

Jeg vet ikke. Jeg på den andre siden er ganske kritisk. Men jeg mener at jeg ikke har noe med å kritisere feite folk. Hvis jeg hadde barn og noen fyllekjørte på ungen min har jeg all mulig grunn til å være kritisk.

Skrevet

Jeg er oppdratt som deg.

Er så heldig at jeg kan spise hva jeg vil uten å legge nevneverdig på meg, i motsetning til noen av mine venninner på diett og strengt treningsprogram. Skriver ikke dette for å hovere; kun for å støtte deg på at det antakelig er mange faktorer som spiller inn.

''At du kjører for fort eller hensynsløst i trafikken og dreper mine barn eller mine kjære.''

Her er jeg sterkt uenig - dette kunne nok gjort meg til en drapsmaskin....

Skrevet

Kari Jaquesson og det hun har skrevet i bloggen sin, og som det har vært så mye fokus på nå, går ikke under definisjonen "forebyggende helsearbeid". For at det skal gjøre det, krever det at man vet hva man snakker om, og kan begrunne det vitenskapelig. Det kan hun ikke.

Hun vet MYE om trening osv og sunt kosthold, men det er ikke det samme som å vite mye om overvektsproblematikk.

Det hun har gjort, minnner derfor mer om en krampetrektning for å få økt oppmerksomhet.

Dessuten treffer hun sannsynligvis feil målgruppe: De som blir påvirket av det hun sier, er sannsynligvis de hun selv sier at hun IKKE snakker om, nemlig de som har en eller annen klar, bakenforliggende og gjerne psykisk årsak til at de overspiser. De hverdagsfeite- med 10 - 20 kilo pluss - a la Tommy Steine og sånn, lar seg neppe påvirke i det hele tatt.

''Kari Jaquesson og det hun har skrevet i bloggen sin, og som det har vært så mye fokus på nå, går ikke under definisjonen "forebyggende helsearbeid". ''

Hadde dette innlegget noe med Kari J å gjøre?

tzatziki1365380058
Skrevet

''Kari Jaquesson og det hun har skrevet i bloggen sin, og som det har vært så mye fokus på nå, går ikke under definisjonen "forebyggende helsearbeid". ''

Hadde dette innlegget noe med Kari J å gjøre?

Jeg er 99,9 % sikker på at hele denne tråden har med Kari J og "etterspill av utspillet" hennes. Selv om det ikke er uttalt.

Det var vel strengt tatt ikke noe i trådstarters innlegg som handlet om forebyggende helsearbeid heller, men du fant det betimelig å trekke det inn likevel.

tzatziki1365380058
Skrevet

Er det ikke litt dobbeltmoralsk at du på den ene siden har lyst til å kritisere andre og gjør det inni deg, mens du på den andre siden sier du er opplært til å ikke gjøre det?

Jeg vet ikke. Jeg på den andre siden er ganske kritisk. Men jeg mener at jeg ikke har noe med å kritisere feite folk. Hvis jeg hadde barn og noen fyllekjørte på ungen min har jeg all mulig grunn til å være kritisk.

''Er det ikke litt dobbeltmoralsk at du på den ene siden har lyst til å kritisere andre og gjør det inni deg, mens du på den andre siden sier du er opplært til å ikke gjøre det?''

Det er da sånn vi alle opptrer hele tiden. Eller mener du at folk flest går rundt og sier alle tanker som faller ned i hodene deres til enhver tid, fullstendig uten filter?

Det faller veldig mye rart inn i mitt hode i løpet av en dag. Til og med mange tanker jeg ikke er enig med meg selv i en gang, når jeg tar meg tiden til å la erfaringer, fornuft og et snev av objektivitet slå inn. Hadde jeg snakket før det skjedde, hadde jeg endt med å si mye rart - og ting jeg ikke en gang hadde ment.

I andre tilfeller har jeg sterke meninger om andre menneskers atferd, men så lenge de ikke skader meg, mine eller andre uskyldige ved det de gjør, er det da ikke i min rett å "oppdra" folk. Vil du kalle det dobbeltmoralsk, altså?

De fleste overvektige vet at de er overvektige, de fleste røykere vet at de røyker osv osv osv. "Folk flest" er veldig klar over lytene sine. De trenger ikke meg til å fortelle dem om dem.

Skrevet

Jeg er 99,9 % sikker på at hele denne tråden har med Kari J og "etterspill av utspillet" hennes. Selv om det ikke er uttalt.

Det var vel strengt tatt ikke noe i trådstarters innlegg som handlet om forebyggende helsearbeid heller, men du fant det betimelig å trekke det inn likevel.

Det var dette jeg relaterte til forebyggende helsearbeid, syns ikke det er tatt helt ut av luften...

''Jeg har heller ikke noe med at du drikker mens du går gravid. At du spiser for mye sukker. At du røyker og pådrar deg sykdommmer slik. At du har spist feil og pådratt deg diabetes. ''

Skrevet

jeg syns virkelig vi har rett til å påpeke og bry oss når noen fyllekjører. Ellers skjønner jeg ikke helt hva og hvor du vil med innlegget ditt.

Skrevet

Jeg har blitt kritisert i hele min oppvekst fordi jeg var for tynn. Dette resulterte i at jeg kledde på meg lag på lag med klær i et forsøk på å se tykkere ut. Tynne blir like mye kritisert som tykke. I tillegg er det mer akseptabelt, irriterende nok.

Ja, det er utrolig. Min søster er tynn og har fått kommentarer som: "hjelpes, du er så tynn at du ser syk ut."

DET er liksom heeelt stuerent å si...

Skrevet

''Er det ikke litt dobbeltmoralsk at du på den ene siden har lyst til å kritisere andre og gjør det inni deg, mens du på den andre siden sier du er opplært til å ikke gjøre det?''

Det er da sånn vi alle opptrer hele tiden. Eller mener du at folk flest går rundt og sier alle tanker som faller ned i hodene deres til enhver tid, fullstendig uten filter?

Det faller veldig mye rart inn i mitt hode i løpet av en dag. Til og med mange tanker jeg ikke er enig med meg selv i en gang, når jeg tar meg tiden til å la erfaringer, fornuft og et snev av objektivitet slå inn. Hadde jeg snakket før det skjedde, hadde jeg endt med å si mye rart - og ting jeg ikke en gang hadde ment.

I andre tilfeller har jeg sterke meninger om andre menneskers atferd, men så lenge de ikke skader meg, mine eller andre uskyldige ved det de gjør, er det da ikke i min rett å "oppdra" folk. Vil du kalle det dobbeltmoralsk, altså?

De fleste overvektige vet at de er overvektige, de fleste røykere vet at de røyker osv osv osv. "Folk flest" er veldig klar over lytene sine. De trenger ikke meg til å fortelle dem om dem.

Ja, jeg mener det er dobbeltmoralsk å ha kritiske meninger om andre inni seg, og da si om seg selv at en ikke er en kritiker.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, jeg mener det er dobbeltmoralsk å ha kritiske meninger om andre inni seg, og da si om seg selv at en ikke er en kritiker.

Vel, det er ikke alle følelser jeg er stolt av. Heldigvis har jeg fornuft nok til å la fornuften overstyre de fleste av dem.

Hvis du mener du bare har rene følelser som egner seg for omverdenen, så er du enten et unikum eller har dårlig selvinnsikt.

Man kan si mye om Knausgård, men menneskets lite flatterende sider, har han til fulle fått frem i lyset.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ja, det er utrolig. Min søster er tynn og har fått kommentarer som: "hjelpes, du er så tynn at du ser syk ut."

DET er liksom heeelt stuerent å si...

det er slett ikke helt stuerent å si. Det er nok sturent å si - og da helst i misunnelig tonelag - "du er så tynn", eller "så slank du er", men jeg tror det også er på vei inn i ikke-stuerene formuleringer. Og det har aldri vært stuerent å si noe a la "herregud hvor tynn du er", "nå må du se til å legge på deg", "er du sikker på du ikke er syk" osv - i alle fall ikke i min bekjentskapskrets.

Skrevet

Vel, det er ikke alle følelser jeg er stolt av. Heldigvis har jeg fornuft nok til å la fornuften overstyre de fleste av dem.

Hvis du mener du bare har rene følelser som egner seg for omverdenen, så er du enten et unikum eller har dårlig selvinnsikt.

Man kan si mye om Knausgård, men menneskets lite flatterende sider, har han til fulle fått frem i lyset.

Nå vet jeg ikke om vi snakker forbi hverandre fordi jeg skjønner ikke hva du mener.

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå vet jeg ikke om vi snakker forbi hverandre fordi jeg skjønner ikke hva du mener.

Jeg mener at man ikke nødvendigvis er verken hykler eller kritiker fordi man tenker at man ikke liker eller ville gjort det samme som andre gjør, og heller ikke om man har skikkelig barnelige drittfølelser inne seg, innemellom.

Hykler og kritiker blir man dersom man sier det motsatte av det man mener, eller om man går rundt og forteller alle som ikke har bedt om det, om hvor ille man synes atferden deres er.

Men det er mulig vi snakker forbi hverandre. Ingen stor sak, uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...