Gå til innhold

Hvordan si nei uten å såre

Anbefalte innlegg

Gjest Liker ikke å såre noen

Jeg har ei singel venninne uten barn. Hun jobber 2 netter i uken så hun har mye fri.

Jeg har mann og småbarn og jobber i 100 % stilling. Jobber min er veldig tøff og jeg er helt utslitt hver kveld når ungene er i seng.

Venninnen min ble singel for 1 år siden og jeg har stillt opp når hun trenger hjelp med noe i leiligheten. Og noe er det ofte. F,eks:hjelp til å bære noe til kjelleren,hjelp til å male,hjelpe å handle tunge ting til huset osv.

Men nå føler jeg at jeg ikke kan hjelpe til noe mere pga jobben og ungene men hvordan skal jeg si det?

Og noen tanker tenker jeg tilbake da hun var gift og jeg var høygravid og ett barn på 3 år. Vi skulle flytte og hun skulle hjelpe men hun kom ikke fordi hun og mannen holdt på å ordne til 40 års dagen til mannen. Men uansett så sitter de tankene inni hodet mitt.

Hun hjelper oss også nå når vi spørr men jeg spørr ikke uten at det er krise.

Skal jeg si noe eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354720-hvordan-si-nei-uten-%C3%A5-s%C3%A5re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

Er det virkelig helt enten eller? Synes det virker litt rart igjen.. Om det virkelig er en god venninne av deg... Men det går fint an å spørre om hun har andre hun kan spørre når det blir for mye for deg. Men man slutter jo ikke helt å stille opp for venner da.

Dette høres jo slitsomt ut..

Kan du ikke forklare situasjonen for henne?

Hvis det ikke synker inn, må du bare minne henne på at du har full jobb og barn og er sliten og ikke har noe særlig overskudd hvis hun fortsetter å spørre om hjelp.

Du kan da ikke slite deg ut, så si ifra nå før det går for langt.

''Og noe er det ofte. F,eks:hjelp til å bære noe til kjelleren,hjelp til å male,hjelpe å handle tunge ting til huset osv.

''

Dette er ting jeg mener man bør klare å gjøre selv, hvis man har ok helse. Hvis det ikke er hauger av tunge ting som skal bæres eller hele huset som skal males.

Annonse

Gjest Liker ikke å såre noen

tenker du å droppe venninnen helt eller bare redusere kontakten?

Vil gjerne ha kontakt med henne. Men ikke noesom gjør at jeg blir sliten.

Hun har det med å begynne med prosekter i leiligheten som hun ikke klarer selv.

Jeg kan si ei uke at denne uken jobber jeg 6 dager så jeg kommer til å være utslitt men hun spørr om noe alikevel

trenger du å ta en samtale med henne om dette da? Kan du ikke bare svare nei når hun spør? Det hender vel at du kan/vil hjelpe henne også.. de gangene du ikke orker sier du det bare som det er, at hun må fikse det selv eller spørre noen andre..

Har også en singel venninne som jeg hjelper av og til, men kan ikke alltid si ja.. det skjønner hun og spør noen andre.

''Og noe er det ofte. F,eks:hjelp til å bære noe til kjelleren,hjelp til å male,hjelpe å handle tunge ting til huset osv.

''

Dette er ting jeg mener man bør klare å gjøre selv, hvis man har ok helse. Hvis det ikke er hauger av tunge ting som skal bæres eller hele huset som skal males.

Det er ganske mange ting som er veldig vanskelig å gjøre alene. En tung ting som er stor eller uhåndterlig er ganske så umulig å bære alene.

*husker mange nesten-umulige turer på Ikea* :-)

Det er ganske mange ting som er veldig vanskelig å gjøre alene. En tung ting som er stor eller uhåndterlig er ganske så umulig å bære alene.

*husker mange nesten-umulige turer på Ikea* :-)

Det har jeg også hatt. Men jeg har klart det. Bortsett fra en gang måtte jeg overgi meg halvveis og ta en taxi siste del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...