Gå til innhold

Sertifikat på stor tilhenger

Anbefalte innlegg

Må utvide sertifikatet mitt litt

Har vanlig klasse B samt liten lastebil (opptil 7,5 tonn)

Vil utvide til å kunne kjøre med større/tyngre henger

Dere som har tatt dette sertifikatet, kan dere fortelle meg hvordan dette foregår...hvordan er oppkjøringen? Trenger ikke ta kjøretimer på forhånd for dette?

Takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354776-sertifikat-p%C3%A5-stor-tilhenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det i alle fall laaaaang ventetid for å få ta oppkjøring med stor henger. Såvidt jeg husker (kjæresten holdt på å styre med dette for et par år siden) var det et kurs på noen timer som var obligatorisk før oppkjøring. Mener det var opptil 6 mnds ventetid, Trøndelag / Nord-Møre. Ikke alle kjøreskoler har tilbud om dette så det er bare å begynne å undersøke med en gang.

hvorfor skjer dette??

Vil du ta stor tilhenger til bil eller liten lastebil?

Om du skal ha stor henger på bil, tolker jeg reglene nå slik at du iallefall må ha en kjøretime + oppkjøring (du har fritak for lastsikringskurs siden du har C1).

Skal du ha stor tilhenger til liten lastebil, trenger du kjøretimer pluss oppkjøring. Det trengs ingen teoriprøve på noen av tilhengerne.

Okke som - det har kommet en del nye regler når det gjelder førerkortklasser de siste årene, så snakk med kjøreskolen!

Vil du ta stor tilhenger til bil eller liten lastebil?

Om du skal ha stor henger på bil, tolker jeg reglene nå slik at du iallefall må ha en kjøretime + oppkjøring (du har fritak for lastsikringskurs siden du har C1).

Skal du ha stor tilhenger til liten lastebil, trenger du kjøretimer pluss oppkjøring. Det trengs ingen teoriprøve på noen av tilhengerne.

Okke som - det har kommet en del nye regler når det gjelder førerkortklasser de siste årene, så snakk med kjøreskolen!

Ja, jeg får ringe en skole i morgen kanskje

Er primært ute etter lappen for personbil. Når jeg kjører liten lastebil så holder det vel med det første å bare kjøre den

Men har behov for å kunne dra mer/tyngre etter personbilen

:)

Her er det i alle fall laaaaang ventetid for å få ta oppkjøring med stor henger. Såvidt jeg husker (kjæresten holdt på å styre med dette for et par år siden) var det et kurs på noen timer som var obligatorisk før oppkjøring. Mener det var opptil 6 mnds ventetid, Trøndelag / Nord-Møre. Ikke alle kjøreskoler har tilbud om dette så det er bare å begynne å undersøke med en gang.

Hvordan var oppkjøringen? rygge mellom kjegler og sånn eller?

Annonse

hvorfor skjer dette??

Ja, jeg får ringe en skole i morgen kanskje

Er primært ute etter lappen for personbil. Når jeg kjører liten lastebil så holder det vel med det første å bare kjøre den

Men har behov for å kunne dra mer/tyngre etter personbilen

PS: Tar du lappen for stor henger på liten lastebil (C1E), får du automatisk også lappen på stor henger på bil (BE).

Så om det kan hende du får bruk for stor henger på liten lastebil, får du regne på prisforskjellen og se om det er verdt det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...