Gå til innhold

Ta av ring om natten?

Anbefalte innlegg

Jeg er da ikke engstelig og bekymret for skumle bakterier?

Jeg er ikke hysterisk på noe vis, men er ganske enkelt renslig. Jeg tar ikke i håndtak til offentlige toaletter, jeg bruker albuen eller underarmen. Det gjør jeg også på kraner, etc.

Men det er slett ikke alle som tenker på dette som normalt, for noen ser det sikkert hysterisk ut.

Og ang ring - mange sier de ikke engang får den av seg lenger. Da samler det seg en del skitt, møkk, svette, såperester og andre morsomme greier i årenes løp. Men dem om det!

''Og ang ring - mange sier de ikke engang får den av seg lenger. Da samler det seg en del skitt, møkk, svette, såperester og andre morsomme greier i årenes løp. Men dem om det!''

Haha - ja det bygger seg nok opp uante mengder dritt under ringen... Kanskje det er derfor den er blitt så trang? *lol*

Du tenker nok på mitt svar. Tror du virkelig ikke at det blir rent (nok) mellom fingeren min og en glatt gullring? Det kommer jo vann og såpe mellom der hver gang jeg vasker meg, dusjer osv.

Tror du er en anelse hysterisk, jeg.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• mariaflyfly

3

• Mammantil3

3

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Skal man først være nøye bør man jo aldri holde seg fast på t-banen eller ta på noe som helst i det offentlige rom. Aldri trykke på noen slags offentlige knapper (heiser, t-bane-dører, køsystemer) etc. uten å bruke albuen eller ha hansker på. Høres styrete ut, spør du meg. Og enden på visa er kanskje at man blir mindre motstandsdyktig overfor fremmede bakteriekulturer?''

Om alle hadde vasket hendene etter dobesøk ville problemet uansett vært redusert ang bakteriespredning.

Men man kommer langt ved å la være å putte fingrene i munnen - dvs ikke suge dressing av fingeren når du kjøper en baguette i forbifarten, holde baguetten i et papir eller serviett hvis du ikke har fått vasket hendene, ikke slikke deg på fingeren når du leser avis, osv. I tillegg til å det vanlige med å vaske seg skikkelig, også under ringer og smykker etter dobesøk og før matlaging.

Det er i grunn ganske enkelt.

Jada, det er enkelt.

Jeg vasker hendene etter toalettbesøk og passer litt mer på på veldig offentlige steder. Forøvrig gjør jeg ingen ting.

Og jeg er nesten aldri syk! :P

Jeg er langt fra så nøye som du. Er litt nøye på flyplasser, togstasjoner etc. eller hvis det generelt ser lite renslig ut, men på toaletter f.eks. på jobb, i møter etc. er jeg på ingen måte så nøye.

Skal man først være nøye bør man jo aldri holde seg fast på t-banen eller ta på noe som helst i det offentlige rom. Aldri trykke på noen slags offentlige knapper (heiser, t-bane-dører, køsystemer) etc. uten å bruke albuen eller ha hansker på. Høres styrete ut, spør du meg. Og enden på visa er kanskje at man blir mindre motstandsdyktig overfor fremmede bakteriekulturer?

''men på toaletter f.eks. på jobb, i møter etc. er jeg på ingen måte så nøye.''

Det er ikke jeg heller. Men jeg snakket om offentlige toaletter.

''Skal man først være nøye bør man jo aldri holde seg fast på t-banen eller ta på noe som helst i det offentlige rom. Aldri trykke på noen slags offentlige knapper (heiser, t-bane-dører, køsystemer) etc. uten å bruke albuen eller ha hansker på.''

Det første jeg gjør om morgenen etter å ha hengt fra meg yttertøy på jobb, er å vaske hendene;-) Det samme når jeg kommer hjem. Jeg har også håndsprit i veska, som benyttes til rengjøring av hender de gangene der jeg ikke har muligheten til håndvask.

''Høres styrete ut, spør du meg.''

Mulig, men det faller seg helt naturlig å tenke på slikt og å innrette seg deretter.

''Og enden på visa er kanskje at man blir mindre motstandsdyktig overfor fremmede bakteriekulturer?''

Nei, de tror jeg ikke. Man får i seg mer enn nok bakterier lell.

Nettopp. Og ringen sitter pal under matlaging og dobesøk. Så derfor min digresjon.

''Og ringen sitter pal under matlaging og dobesøk.''

Tror nok min glatte ring (som ikke er "fastgrodd", den sitter relativt løst der den er, det er over leddet den ikke kommer, naturligvis) er like ren som huden på fingrene - den er jo porøs og ikke _så_lett å få ren.

''Og ang ring - mange sier de ikke engang får den av seg lenger. Da samler det seg en del skitt, møkk, svette, såperester og andre morsomme greier i årenes løp. Men dem om det!''

Haha - ja det bygger seg nok opp uante mengder dritt under ringen... Kanskje det er derfor den er blitt så trang? *lol*

Du tenker nok på mitt svar. Tror du virkelig ikke at det blir rent (nok) mellom fingeren min og en glatt gullring? Det kommer jo vann og såpe mellom der hver gang jeg vasker meg, dusjer osv.

Tror du er en anelse hysterisk, jeg.

*Haha - ja det bygger seg nok opp uante mengder dritt under ringen... Kanskje det er derfor den er blitt så trang? *lol*''

*knegg*

..liten digresjon... Jeg er høyrehendt, og bruker forlovelsesringen på venstre hånd.. mest for å unngå å måtte tørke meg i rumpa med ring på fingeren.

Ja, man vasker jo hendene, ihvertfall jeg som er ekstra opptatt av hygiene - men lurer litt på dem som aldri tar av seg ringen. Måtte bare si det. :-)

Og lange negler ;-)

''6.2 Ringer, klokker, armbånd

Ringer, klokker og armbånd hindrer tilfredsstillende utførelse av håndhygiene. Under en ring kan det samles store mengder mikroorganismer fra egen hud, i tillegg til svette, såpe- rester, hudrester og mikroorganismer fra pasienter man har vært i kontakt med. Under ringene er det et fuktig og varmt miljø som gir optimalt vekstgrunnlag for mikroorganis- mer som gramnegative bakterier og gule stafylokokker.

Flere undersøkelser viser at selv etter omhyggelig håndvask er det fortsatt bakterier under ringene, og at disse bakteriene kan spres utover på begge hender i løpet av kort tid. Med flere ringer øker antall mikro- organismer på hendene.

Ringer anbefales ikke brukt av helsearbeidere. Det er en fordel at armbånd og klokke også tas av.

Pleie og undersøkelsessituasjoner med direkte kontakt med pasient fører ofte til sterk mikrobiell forurensing på helsearbeiderens hender og underarmer, noe som fører til at evt ringer, armbånd og klokke blir forurenset. Dette utgjør en smitterisiko for pasientene. Armbånd og klokker bør derfor ikke brukes i direkte pasientarbeid. Lange ermer på arbeidsfrakk eller -skjorte bør brettes opp.

For mange helsearbeidere kan ringer, armbånd og klokke oppleves som en del av identiteten. Men bruk av ringer, armbånd og klokke er ikke forenlig med grunnleggende smitte- vernarbeid.

6.3 Negler

Fingrene og fingertuppene er de delene av hånden som oftest er i direkte kontakt med pasienter og utstyr, og derfor blir mest mikrobielt forurenset. Derfor må det utføres grundig håndhygiene på fingre og mellom fingre. Flere studier har dokumentert at det er høy- ere konsentrasjon av bakterier under neglene enn andre steder på hendene. Ofte dreier det seg om hvite stafylokokker og gramnegative stavbakterier, inkludert Pseudomonas, corynebakterier og sopp.''

Så du har jo helt rett. MEN vi skal leve i hverdagen, og så lenge vi passer på oss selv og holder god nok håndhygiene og i tillegg lærer barna våre hvordan de skal gjøre det er det ikke noen grunn til å oppføre seg som om vi er omgitt av pest og kolera på alle kanter sånn til enhver tid da, vi som er så heldig at vi ikke er det ;-)

Annonse

Gjest Elextra

''men på toaletter f.eks. på jobb, i møter etc. er jeg på ingen måte så nøye.''

Det er ikke jeg heller. Men jeg snakket om offentlige toaletter.

''Skal man først være nøye bør man jo aldri holde seg fast på t-banen eller ta på noe som helst i det offentlige rom. Aldri trykke på noen slags offentlige knapper (heiser, t-bane-dører, køsystemer) etc. uten å bruke albuen eller ha hansker på.''

Det første jeg gjør om morgenen etter å ha hengt fra meg yttertøy på jobb, er å vaske hendene;-) Det samme når jeg kommer hjem. Jeg har også håndsprit i veska, som benyttes til rengjøring av hender de gangene der jeg ikke har muligheten til håndvask.

''Høres styrete ut, spør du meg.''

Mulig, men det faller seg helt naturlig å tenke på slikt og å innrette seg deretter.

''Og enden på visa er kanskje at man blir mindre motstandsdyktig overfor fremmede bakteriekulturer?''

Nei, de tror jeg ikke. Man får i seg mer enn nok bakterier lell.

Hehe, ok, du er nok en god del mer renslig i det daglige enn jeg :P

Jeg er da ikke engstelig og bekymret for skumle bakterier?

Jeg er ikke hysterisk på noe vis, men er ganske enkelt renslig. Jeg tar ikke i håndtak til offentlige toaletter, jeg bruker albuen eller underarmen. Det gjør jeg også på kraner, etc.

Men det er slett ikke alle som tenker på dette som normalt, for noen ser det sikkert hysterisk ut.

Og ang ring - mange sier de ikke engang får den av seg lenger. Da samler det seg en del skitt, møkk, svette, såperester og andre morsomme greier i årenes løp. Men dem om det!

Ny digresjon: Tenk på alt du drar med deg på klærne når du bruker albue og underarm til alt det "skitne"?

Jeg har håndsprit i veska, og spriter heller av hendene etter å ha tatt på noe "guffent".

Gjest Shira :o)

Ny digresjon: Tenk på alt du drar med deg på klærne når du bruker albue og underarm til alt det "skitne"?

Jeg har håndsprit i veska, og spriter heller av hendene etter å ha tatt på noe "guffent".

''Jeg har håndsprit i veska, og spriter heller av hendene etter å ha tatt på noe "guffent".''

Det gjør jeg også. Jeg må pga dårlig skrott passe nøye på basiller og med å gjøre det slik, holder jeg meg så og si frisk.

Samtidig passer jeg på at jeg ikke overdriver, både pga at jeg ikke må bli for lite motstandsdyktig, men også fordi det gikk helt banans for meg en stund. Jeg ble rett og slett "syk" av det (det gjelder jo meg da, jeg tror du er mye mer fornuftig enn meg ;o) ). Nå går det bedre, men sprit etter gufne offentlige toalett o.l er veldig OK både for store og små.

Forresten, på Flesland i dag var det håndsprit på alle toalett. :o)

Jada, det er enkelt.

Jeg vasker hendene etter toalettbesøk og passer litt mer på på veldig offentlige steder. Forøvrig gjør jeg ingen ting.

Og jeg er nesten aldri syk! :P

Skriver under på det, for jeg har samme "hygienenivå" som deg og er heller nesten aldri syk. Hadde aldri orket å styre med å ha håndsprit i veska og sånt..

..liten digresjon... Jeg er høyrehendt, og bruker forlovelsesringen på venstre hånd.. mest for å unngå å måtte tørke meg i rumpa med ring på fingeren.

Ja, man vasker jo hendene, ihvertfall jeg som er ekstra opptatt av hygiene - men lurer litt på dem som aldri tar av seg ringen. Måtte bare si det. :-)

Hadde vært gøy å høre hvordan du tørker deg bak...

Ringen min sitter på høyre hånd, og der har den sittet bortimot kontinuerlig i 15 år. Den var av i korte perioder gjennom svangerskapene, men den tas aldri av ellers.

Kan ikke forstå at ringen er noe problem, i alle fall ikke ved toalettbesøk. Bakterier hopper da ikke, ei heller borer de seg gjennom papir.

Ringen er såpass løs at den vandrer på hele innerst leddet, så jeg er akkurat like ren der som på resten av hendene.

Jeg har ikke vært forkjølet på minst 5 år nå, så jeg tror ikke det er så ille for meg å være helt normal i forhold til hygiene. Som betyr ordinær håndvask.

Annonse

Skriver under på det, for jeg har samme "hygienenivå" som deg og er heller nesten aldri syk. Hadde aldri orket å styre med å ha håndsprit i veska og sånt..

''Hadde aldri orket å styre med å ha håndsprit i veska og sånt..''

Det er da ikke mer styr enn å ha en lebepomade i veska som man innimellom benytter seg av :-) Det er tross alt ikke snakk om tokomponentløsning som skal blandes og så stå og godgjøre seg litt før bruk, ala Araldit! ;-)

Men kjære - bruker du ikke papir når du tørker deg bak? Høres jo ut som du kliner bæsj over hele hånda omtrent...

Og forresten - vasker du hendene før du drar på deg klærne etter dobesøk? Ellers får du jo dobakterier på klærne. ;o) Jeg vasker selvfølgelig hendene etter dobesøk altså, men synes det er noen som er i overkant hysteriske når det gjelder renhold og jeg har inntrykk av at mange av disse er oftere syke enn oss som tar det litt mer med ro på den fronten (men vasker fremdeles hendene etter dobesøk!)....

Gjest bare affeksjonsverdi

Hvis du er plaget med væskeansamlinger kan det være lurt å ta den av så den ikke sitter fast på morgenen ;-)

Jeg har ikke brukt giftering på lenge nå pga graviditet og væskeansamlinger,

noen velger da å ha den rundt halsen, men jeg syns det er upraktisk, så jeg har den hjemme i baderomshyllen. Vi er jo like gifte uansett ring eller ei...

Og om du er redd for utroskap -så vit at en ring på fingeren er ingen garanti, heller motsatt ;-)

Gjest høyrehendt

Jeg tørker meg alltid i rumpa med venstre hånd.

Dette da venstre hånd er den jeg bruker minst.

Vasker jo selvsagt hånden da :D

Jeg pleier å bruke dopapir for å tørke meg bak, ikke hånden ;)

Gjest Elextra

''Hadde aldri orket å styre med å ha håndsprit i veska og sånt..

''

Jeg har det faktisk i vesken på reiser og når jeg er på konferanser med jobben etc. og hilser på svært mange. Men var mer konsekvent på det før; nå blir det litt for ofte til at den ikke blir brukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...