Gå til innhold

Kortidshukommelsen og lamictal

Gjest hva var det det het igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg går på lamictal og har nettopp økt dosen. Fra oppstart for 4 år siden merket jeg at jeg husker litt dårligere, men nå har det begynt og toppe seg her. Jeg glemmer ord, husker ikke navn, kaver fælt med å huske småting. Er det andre som har samme problemet? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette, annet enn å trappe ned på medisinen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354801-kortidshukommelsen-og-lamictal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har det dessverre på samme måten og det er blitt et stort problem for meg. Jeg har gjentatte ganger diskutert saken med min behandler som sier at det er en reel bivirkning av Lamictal. Han sier videre at en trenger et lite ekstra sekund for å klare å huske det som er aktuelt når en går på Lamictal.

For meg er det mer enn småting og et lite ekstra sekund det er snakk om. Det er såpass hemmende at jeg ikke klarer å utføre en vanlig jobb.

Min erfaring er at medisiner som Lamictal og AP påvirker ens kognitive funksjoner. Jeg opplever en slags sløvhet som ikke var der før.

Jeg var glad for at min behandler fortalte meg at denne medisinen var en av syndebukkene til hukommelsesproblemene. Jeg synes nemlig atfor ofte at slike bivirkninger dysses ned og forklares som symptomer på selve sykdommen og ikke på medisineringen.

Jeg håper at du får god hjelp av din behandler til kanskje å justere dosen. Det er i alle fall slitsomt å ha problemer med å få med seg vesentligheter i hverdagen.

Det har aldri falt meg inn at Lamictal kan være skylden for min dårlige hukommelse. Det forklarer en del. Jeg tvinger meg selv til å gjenta gårsdagen for å holde hodet i gang. Det hjelper litt. Kanskje det kan hjelpe for deg og?

Jeg trodde ikke det hadde noe med medisinen å gjøre jeg heller i begynnelsen, men problemet har økt etter hver gang jeg har gått opp i dose. Akkurat nå er det eksamenstider for meg og jeg sliter veldig. Utrolig synd at dette er en bivirkning av en ellers god medisin.

Hei,

Jeg har det dessverre på samme måten og det er blitt et stort problem for meg. Jeg har gjentatte ganger diskutert saken med min behandler som sier at det er en reel bivirkning av Lamictal. Han sier videre at en trenger et lite ekstra sekund for å klare å huske det som er aktuelt når en går på Lamictal.

For meg er det mer enn småting og et lite ekstra sekund det er snakk om. Det er såpass hemmende at jeg ikke klarer å utføre en vanlig jobb.

Min erfaring er at medisiner som Lamictal og AP påvirker ens kognitive funksjoner. Jeg opplever en slags sløvhet som ikke var der før.

Jeg var glad for at min behandler fortalte meg at denne medisinen var en av syndebukkene til hukommelsesproblemene. Jeg synes nemlig atfor ofte at slike bivirkninger dysses ned og forklares som symptomer på selve sykdommen og ikke på medisineringen.

Jeg håper at du får god hjelp av din behandler til kanskje å justere dosen. Det er i alle fall slitsomt å ha problemer med å få med seg vesentligheter i hverdagen.

Det begynner å bli et stort problem for meg også, og det er som du sier, snakk om mer enn ett sekund. Jeg kan ofte ikke huske hva jeg gjorde dagen i forveien f.eks. Men det som er mest slitsomt er at jeg ikke husker ord. Jeg sliter med å uttrykke meg og med å huske beskjeder. Dette hemmer meg veldig i jobben min. Betryggende at behandleren din sier at det er pga lamictal, det er godt med en bekreftelse.

Jeg skal ta opp dette med fastlegen min, da han er den eneste jeg har kontakt med nå. Forhåpentligvis kan jeg justere ned dosen litt. Når jeg tenker meg om har jeg også merket litt til sløvheten du nevner, men jeg har trodd det har vært en del av en begynnende depresjon.

Annonse

Jeg har vanskelig for å følge med i samtaler. Glemmer det som blir sagt. Vet ikke om lamictalen har skylden, men har tenkt på om det kan være på grunn av medisiner jeg bruker.

Kanskje vi bør melde inn dette som en bivirkning på medisinen? Jeg husker ikke hvor det var man kan gjøre dette, men denne bivirkningen bør absolutt bli mer kjent slik at det kanskje kan gjøres noe med. Slitsomt er det i alle fall. :-/

Jeg trodde ikke det hadde noe med medisinen å gjøre jeg heller i begynnelsen, men problemet har økt etter hver gang jeg har gått opp i dose. Akkurat nå er det eksamenstider for meg og jeg sliter veldig. Utrolig synd at dette er en bivirkning av en ellers god medisin.

Jeg håper at du finner en løsning som passer for deg.

Jeg ønsker deg i alle fall lykke til med eksamen :o)

Beste hilsener fra

Lykke til med eksamen! Det går sikkert bra bare du tenker deg grundig om når du sitter der. Viktig å ha med seg en god porsjon selvtillitt når man går inn for å ta eksamen. Greier du det har du kommet langt. Forresten enig med deg i at lamictal er en god medisin. Ville ikke vært foruten.

Kanskje vi bør melde inn dette som en bivirkning på medisinen? Jeg husker ikke hvor det var man kan gjøre dette, men denne bivirkningen bør absolutt bli mer kjent slik at det kanskje kan gjøres noe med. Slitsomt er det i alle fall. :-/

Melde bivirkninger: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82265.aspx#6

Jeg for min del er også mer glemsom enn før, skjønt jeg ikke bruker lamictal. Likevel tar jeg dette med i betraktningen:

1) Jeg er ikke lenger 20, med den reduserte evnen til fleksibilitet og elastisitet som viser seg både utvendig og innvendig også ellers på kroppen.

2) Jeg har de siste 25 årene gjennomlevd noen (ikke så mange) ekstreme svingninger, som jeg ville mene var logiske årsaker til visse svekkelser

3) Uansett hvordan jeg snur og vender på det, sørger de ulike medsa jeg står på for en over all forventning god funksjonsevne i forhold til tidene jeg dreiv og prøvde meg fram/gikk umedisinert.

Konklusjonen min er derfor: Selv om jeg opplever at jeg har dårligere hukommelse enn før, foretrekker jeg likevel å være medisinert og heller gjøre noen grep for å støtte hukommelsen (notater, huskelapper, hukommelsestrening...). Alternativet ser jeg som mye, mye verre. Tør ikke tenke på hvor jeg hadde vært for 50 år siden - bare for 20 år siden var utsiktene mye verre enn de viste seg å bli i dag.

Melde bivirkninger: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____82265.aspx#6

Jeg for min del er også mer glemsom enn før, skjønt jeg ikke bruker lamictal. Likevel tar jeg dette med i betraktningen:

1) Jeg er ikke lenger 20, med den reduserte evnen til fleksibilitet og elastisitet som viser seg både utvendig og innvendig også ellers på kroppen.

2) Jeg har de siste 25 årene gjennomlevd noen (ikke så mange) ekstreme svingninger, som jeg ville mene var logiske årsaker til visse svekkelser

3) Uansett hvordan jeg snur og vender på det, sørger de ulike medsa jeg står på for en over all forventning god funksjonsevne i forhold til tidene jeg dreiv og prøvde meg fram/gikk umedisinert.

Konklusjonen min er derfor: Selv om jeg opplever at jeg har dårligere hukommelse enn før, foretrekker jeg likevel å være medisinert og heller gjøre noen grep for å støtte hukommelsen (notater, huskelapper, hukommelsestrening...). Alternativet ser jeg som mye, mye verre. Tør ikke tenke på hvor jeg hadde vært for 50 år siden - bare for 20 år siden var utsiktene mye verre enn de viste seg å bli i dag.

Jeg har akkurat samme problemet. Jeg har utrolig dårlig hukommelse, men har vært usikker på om årsaken. Kanskje det er Lamictalen. Jeg tar den for epilepsi, men håper jeg kan finne en annen medisin som ikke har denne bivirkningen (hvis det er en sammenheng). Jeg greier heller ikke jobb, pga at jeg har store problemer med å få med meg beskjeder osv.

Jeg har hatt det samme problemet på Lamictal. Det er helt klart et reelt problem med Lamictal. Skrev også et innlegg ang. dette på DOL for en tid siden. Noen svarte der at vedk. hadde byttet til Lithium som ikke gav denne bivirkningen.

Ja, kanskje det kan være et alternativ. Skal få sjekket det opp. Det er ikke bra mtp jobben min at jeg roter sånn...

Annonse

Takk for link!

Joda, det er sant at medisinen har gjort underverker. Jeg er fremdeles "ung" og skal på ingen måte naturlig ha sånne problemer med hukommelsen. Jeg har en jobb som innebærer sikkerheten til mange mennesker og der nøyaktighet og kjapp tankegang er viktig. Når jeg da ikke klarer å uttrykke meg eller huske ting kan det fort bli problematisk. Jeg skal forhøre meg om alternativ medisin, hvis ikke må jeg muligens finne meg noe annet å gjøre. :-/

Ja, kanskje det kan være et alternativ. Skal få sjekket det opp. Det er ikke bra mtp jobben min at jeg roter sånn...

Synes å ha hørt at folattilskudd skal hjelpe på minnet, men har ingen anelse om det kan fungere mtp Lamictal. Det er kjipt at en bivirkning skal gjøre at en kanskje må bytte til en medisin som har potensietl mange og langt avlvorligere bivirkninger. :(

Gjest bivirkninger

Jeg tror vel det er en ganske vanlig og velkjent bivirkning. Dessverre.

Gjest bipolarinnen

sliter jeg også men det gjelder bare kortidshukommelsen. Kan en medisin gi utslag på denne måten?

Jeg kan feks pusse tenner og to minutter etterpå lure på om jeg har pusset tenner. Eller jeg skal noe, hente noe etc, kommer dit og husker ikke hva jeg skulle. Ekkelt!

Det ser ut som noen har hatt nytte av folattilskudd på Lamictal: http://www.dr-bob.org/babble/20090330/msgs/888084.html

Interessant link! Vet du hva Cerefolin NAC er for noe? Uansett, jeg skal prøve å få fatt i folattilskudd! Alt for å slippe rotet med ord!

-På Dol av og til

sliter jeg også men det gjelder bare kortidshukommelsen. Kan en medisin gi utslag på denne måten?

Jeg kan feks pusse tenner og to minutter etterpå lure på om jeg har pusset tenner. Eller jeg skal noe, hente noe etc, kommer dit og husker ikke hva jeg skulle. Ekkelt!

Sånn har jeg det uten å gå på medisiner:) Ekkelt, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...