Gå til innhold

Skriver dere sms'er på dialekt?

Anbefalte innlegg

Gjest gammel traver

Har en venninne som alltid skriver sms'ene sine på nynorsk. Andre venner skriver alltid på bokmål, selv en venninne av meg som opprinnelig er svensk. Hun har bodd i Oslo i snart femten år, snakket svensk, men skriver på norsk.

Familien i Valdres skriver også på bokmål ( i hvertfall til meg), tenker at det er litt mye styr å skifte ordlistespråk hele tiden.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354813-skriver-dere-smser-p%C3%A5-dialekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

''Familien i Valdres skriver også på bokmål ( i hvertfall til meg), tenker at det er litt mye styr å skifte ordlistespråk hele tiden.''

Akkurat det med å skifte ordlistespråk trenger ikke ta lang tid - på min HTC Desire er det en knapp på tastaturetbildet, der veksler jeg mellom de tre språkene jeg bruker i sms/mail/annet.

Skriver som oftest på dialekt til personer som snakker samme dialekt som meg, særlig hvis det er "personlige" ting jeg skriver, f.eks. mannen, nærmeste familie og nære venner. Til nære venner som ikke snakker samme dialekt som meg varierer det litt om jeg skriver dialekt eller bokmål. Til andre skriver jeg bokmål.

Annonse

Nå hverken snakker eller skriver jeg dialekt (dvs. annet enn Oslo-dialekt), men jeg synes det er sinnsykt irriterende å motta sms og mail på "dialekt"!

Enig. Jeg har noen venner fra Nord-Norge som skriver sms til meg på dialekt. Det er det verste jeg vet, utrolig irriterende, jeg bruker lang tid på å tyde det. Som andre nevner her, det er en grunn til at vi har et (to) skriftspråk.

Jeg bruker bokmål, de av vennene mine som bruker nynorsk til daglig, bruker det også når de skriver sms'er. Helt naturlig synes jeg.

Men dialekt... det er utrolig slitsomt å lese. Og da spesielt hvis det er en dialekt en ikke hører til daglig. Synes det ser merkelig ut med slike sms'er, rett og slett.

Synes også at det er veldig naturlig at en svenske bosatt i Norge sms'er på norsk.

''tenker at det er litt mye styr å skifte ordlistespråk hele tiden.

'' Jeg har muligheten til å velge to ordlistespråk i min mobil - fungerer utmerket :)

Jeg er ikke plaget med folk som skriver sms på dialekt, men jeg har noen mennesker på fb som skriver alt av statusoppdateringer på dialekt. Hjelpes sånn tid det tar å tyde enkelte ekstremdialekter! Det irriterer meg så mye at jeg skjuler dem på nyhetsoppdateringen.

Gjest Elextra

Jeg er ikke plaget med folk som skriver sms på dialekt, men jeg har noen mennesker på fb som skriver alt av statusoppdateringer på dialekt. Hjelpes sånn tid det tar å tyde enkelte ekstremdialekter! Det irriterer meg så mye at jeg skjuler dem på nyhetsoppdateringen.

''ekstremdialekter''

lol

Annonse

Gjest kimskos

Jeg skriver alltid på dialekt, dvs utenom jobbsms'er. Dette gjelder også på facebook. Alle mine venner skriver på sin dialekt. Jeg tror dette har noe med hvilken generasjon man hører til. Hva er så vanskelig med å lese dialekt? Jeg syns det er mye mer personlig å lese "som NN snakker".

Gjest Hulderen

Jeg skjuler også de som skriver på dialekt på FB.

Jeg har skrevet/fått SMSer på norsk (selvsagt bokmål), engelsk, fransk, tysk, spansk, portugisisk, polsk (!) og sikkert andre språk. Slik går det når man har språkinteresserte venner! :knegg:

Jeg kjenner ingen som ville sendt meg SMS på dialekt, heldigvis.

Med vennlig hilsen

Gjest verinoca

det er forskjell på å skrive Nynorsk og å skrive fonetisk.

Jeg personlig holder meg til bokmål, også i sms-er. Men kjenner mange som skriver fonetisk, og det kan være utrolig vanskelig å lese, som flere er inne på. Kjenner mange i Nord Norge, og de fleste av dem som er på FB, skriver slik de snakker, pluss at de skriver 'd' istedet for 'det'.

Jeg er sikkert bare gammal. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...