Gå til innhold

Betalte dere lappen for deres barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Er ikke der ennå, men tenker enn så lenge at jeg synes barna skal være med på å dekke det selv. Med hjelp til prøvekjøring, selvsagt.

I sine hårde dager dekket jeg lappen helt selv, godt hjulpet av prøvekjæring med pappa og en vaskejobb ved siden av skolen....

Annonse

Jeg og min eksmann delte på kostnader ved lappen for begge to. Vet ikke hvor vanlig det er, men vi var enige om dette.

Hadde dere på forhånd tenkt på hva et maksimum beløp dere var villig til å betale? Var dette forutsatt at barna også øvelseskjørte med dere privat så kostnadene ble minst mulig?

Gjest segunda

Hadde dere på forhånd tenkt på hva et maksimum beløp dere var villig til å betale? Var dette forutsatt at barna også øvelseskjørte med dere privat så kostnadene ble minst mulig?

Vi var villige til å betale kostnadene ved lappen for begge to. Ja de øvelseskjørte en del, spesielt med sin far.

Vi var villige til å betale kostnadene ved lappen for begge to. Ja de øvelseskjørte en del, spesielt med sin far.

Jeg kan også tenke meg at det med å betale lappen for ungene også kan ha noe med hvor i landet en bor. Om en bor i landelige strøk så er en jo mer avhengig av bil for å komme seg noen steder, bor en byen så er det jo mye offentlig transport.

Det er også lettere å ta lappen på landet en i byen. Det gjør det også billigere.

Gjest krekling

Jeg kan også tenke meg at det med å betale lappen for ungene også kan ha noe med hvor i landet en bor. Om en bor i landelige strøk så er en jo mer avhengig av bil for å komme seg noen steder, bor en byen så er det jo mye offentlig transport.

Det er også lettere å ta lappen på landet en i byen. Det gjør det også billigere.

Vi spanderte halvparten av lappen til ungene våre for at de kunne ta den når de ble 18, for hvis de venter lengre, til etter at de er flyttet på hybel, er det vanskeligere å få spart sammen så mange penger. Det er enklere mens de bor hjemme og ikke har andre utgifter.

Annonse

Gjest Shira :o)

Foreldrene mine hadde en spareforsikring på meg, den åpnet de da jeg skulle ta lappen, så jeg fikk bruke pengene til utgiftene. Vi bor slik at de aller fleste tar førerkort når de er 18, lite kollektivt her.

Jeg hadde jobbet i mange år, ved siden av skolen, så jeg betalte det meste av klær o.l selv. Jeg bodde også på hybel da jeg nærmet meg 18 og betalte det aller meste selv, derfor fikk jeg bruke disse sparepengene.

Resten av pengene skulle gå til bolig senere, men siden jeg ble gravid fikk jeg kjøpe vaskemaskin, kjøleskap, barnevogn bl.a. Etter det har vi stått helt på egne ben.

Sambo fikk hele lappen av foreldrene.

Guttungen er liten enda, men vi har sparekonto til han, og dersom økonomien vår er slik at det er vanskelig å hjelpe til med kostnadene når han vil ta førerkort, kan det brukes av den.

Nei, her hvor jeg bor er det ikke vanlig. Ingen av vennene til de store ungene mine har lappen heller. Jeg hadde uansett ikke hatt råd til å sponse det uansett.

Ungene har jo mye bedre råd enn meg, men de prioriterer ikke lappen de heller. Ferieturer går langt foran i køen.

Vi hadde råd til det og valgte å betale lappen for begge våre barn. Det var litt ego i det også, deilig å slippe å kjøre dem hit og dit, de kunne istedet låne bilen vår. De kunne også kjøre og hente oss hvis vi skulle på fest, så kunne også mor få seg litt vin til maten.

Har en ikke råd, så er jo ikke det noe å stresse med. Kjenner mange som ikke har gitt barna lappen. Men synes det er en fin gave i starten av voksenlivet. Vi gav heller ikke så enormt mye i konfirmasjonsgave som andre foreldre gjorde, så vi forsvarte det litt med det.

Nei det har vi ikke gjort, og vi fikk heller ikke hjelp til lappen selv da vi var unge.

Men vi/jeg har øvelseskjørt svært mye med ungdommene, slik at de ikke trengte mer enn et minimum av kjøretimer.

Våre hadde også bare akkurat det antall kjøretimer de måtte ha, i tillegg til alle kursa, og allikevel kom lappen på over 15.000 på dem hver. Så det er mye penger, både for voksen og ung.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...