Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen

Nå løftes saken politisk, og jeg lurer litt på hvilke argumenter DOL'erne bruker for det ene eller andre.

I dag kan enhetslederne gi inntil 2 uker fri etter søknad dersom disse 2 ukene ikke går ut over elevens læring. I praksis betyr dette at alle søknader om fri utenom skoleferiene innvilges.

Man vet også at det er ferier til sydligere strøk brorparten av disse friukene brukes til.

Samtidig som foreldrene tar ungene ut av skolen utenom feriene, lages det "bråk" fordi ungene har mer ferie enn foreldrene. Mange sliter med barnepass siden ungene har 11 uker ferie mens foreldrene max har 5 i løpet av et år.

Bør rektorene nekte fri, eller bør rektorene fratas muligheten til å innvilge så mye ekstrafri?

Foreldrenes argument for å ta ut ungene er jo at det er for dyrt å reise til syden i skoleferiene, men er det egentlig en menneskerett å reise til syden hvert år, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

Her er en lang tråd med argumenter for både det ene og det andre, du finner kanskje flere hvis du søker selv:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478

Slik det har utartet nå, i hvert fall i Oslo, tror jeg den beste løsningen hadde vært å tildele hvert barn et antall (5 eller 10?) "fleksidager" pr. skoleår (som ikke kunne samles opp eller overføres til andre år), og så være VELDIG streng på at dette antallet ikke ble overskredet, uansett begrunnelse.

I Oslo har man alle varianter fra de som nesten hvert eneste år forlenger sommerferien med sydenturer fordi det er billigere (uten at dette er familier med spesielt lav inntekt, men man sparer jo noen tusen likevel), familier som oppholder seg i Asia / Afrika i månedsvis når det måtte passe, og rikinger som drar til slottet sitt i Frankrike uten varsel når far endelig kan ta fri noen dager.

Begge mine barn har vært sure fordi ikke de også kan få "ekstrafri", siden de er utstyrt med en snerpete kjerringmor som misliker at skolen skrus av og på etter egen lyst.

Gjest ikke bare billig sydentur

Jeg tror det er viktig å se at det er ulike mekaninsmer i ulike miljøer / deler av landet.

Jeg har familie som bor i MidtNorge, på et lite sted. Der er det vanlig for veldig mange av barnas venner å be om fri en uke eller to til sydenferie, utenom skoleferien. Dette av økonomiske hensyn, mest fordi det er mye rimeliger turer utenom skolefeiren, og fordi mange av foreldrne har jobber som lønnes ekstra godt i jul- og påske osv så det er økonomisk lønnsomt å ta ferie uteom dette.

Selv har jeg jobbet i Oslo sentrum / øst, og ser at problemstillingen der er at mange familier ønsker å dra på lange ferier til familiens opprinnelsesland, gjerne i forbindelse med deres religiøse høydtider som ikke sammenfaller med norske skoleferier.

Jeg jobber nå i Oslo vest, og der er det ofte at barna ber om forlengelse av ferien de allerede har, for å kunne reise på langtur to-tre uker i forbindelse med jul, påske- eller vinterferie. Eller at besteforeldrene har bolig / timeshare i "Syden" og ønsker å ha med barnabarna denne uken, som ikke kan tilpasses skoleferien.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er de samme foreldrene som klager over for lang sommerferie for barna, som de som ber om fri utenom (selv om det sikkert er noen av dem).

Jeg synes ikke det er en menneskerett å få dra til syden en gang i året, men jeg forstår at det er attraktivt for mange.

Og jeg ser at verdien av å være to uker i Vietnam for en tiåring, har større verdi enn kostnaden av å ta fri fire-fem dager fra undervisningen. Men det kan jo ikke være slik at bare ferien er dyr og eksotisk nok, og barnet er skoleflinkt, kan man få fri, men er du fattig eller strever med fagene, får du ikke fri..

Og at det å kunne være med Bestefar til GranCanaria i november er fanstastisk både fro besteforeldrene og barna.

Jeg tror det er riktig med strenge regler som alle må følge, uansett om det åpnes for fem eller ti dager fri.

I dag mister barna skoleplassen og risikerer å måtte begynne på en annen skole eller klasse hvis man tar fri uten godkjennelse fra rektor. Det er en straff de færreste tar sjansen på, heldigvis.

Gjest harikkenickfortiden

Ja, det har jeg alltid reagert på. Unger skal til syden både titt og ofte, og må ha fri. Men klaging og syting på hvor ungene skal være når det virkelig ER ferie, ja det kommer i fleng. Ingen foreldre ser ut til å forstå hvor barna skal være i ferien, før dagen før....dårlig planlegging, i mange tilfeller.

Jeg har aldri tatt mine barn ut av skolen for å reise til syden, vi har faktisk aldri vært på sydentur. og kunne aldri tenke meg å ta de fri heller. Og mener at det er alt for mange som gjør dette. forstår jo at det har noe med prisen å gjøre. men da bør de heller hoppe over ferien et år, og heller spare til året etter.

det er nå min mening.

Gjest Elextra

Jeg synes selvfølgelig at man i størst mulig grad bør benytte skoleferiene til ferie.

Ser imidlertid ikke noe stort problem i at det tas en uke fri fra skolen i mellom. Men tror jeg vil sette grensen ved én uke, i hvertfall den generelle grensen (unntak kan gis ved helt spesielle behov).

Har ikke helt sans for argumentet om at man ikke har råd til å reise til syden i ferien. Det er ingen menneskerett å reise til syden på vinteren.

Annonse

Man trenger jo ikke å dra på sydenturer eller andre turer midt i skoleåret hvert eneste år. Men for en gjennomsnittselev som ligger godt an faglig og generelt klarer seg fint på skolen, så ser jeg ikke at det å få fri fra skolen 1 - 2 uker 3 - 4 ganger i løpet av 10-årig skolegang skal være noe problem.

Hadde ikke det vært en idè da - å begrense mulighetene til å ta slik type fri til f. eks. 4 ganger i løpet av de 10 årene en går i grunnskolen?

Når det er sagt, så hadde det vært å håpe (sannsynligvis fåfengt) at alle foreldre er oppegående nok til selv å vurdere om barnet deres mister for mye ved å være borte fra skolen på sydentur. Det kan jo være meget uheldig for spesielt svake elever å miste undervisning.

Gjest Elextra

Man trenger jo ikke å dra på sydenturer eller andre turer midt i skoleåret hvert eneste år. Men for en gjennomsnittselev som ligger godt an faglig og generelt klarer seg fint på skolen, så ser jeg ikke at det å få fri fra skolen 1 - 2 uker 3 - 4 ganger i løpet av 10-årig skolegang skal være noe problem.

Hadde ikke det vært en idè da - å begrense mulighetene til å ta slik type fri til f. eks. 4 ganger i løpet av de 10 årene en går i grunnskolen?

Når det er sagt, så hadde det vært å håpe (sannsynligvis fåfengt) at alle foreldre er oppegående nok til selv å vurdere om barnet deres mister for mye ved å være borte fra skolen på sydentur. Det kan jo være meget uheldig for spesielt svake elever å miste undervisning.

På mange måter enig med deg, men det blir ikke lett å håndtere et slikt register over fri som skal gå over ti år. Hva med alle de som flytter og bytter skole?

På mange måter enig med deg, men det blir ikke lett å håndtere et slikt register over fri som skal gå over ti år. Hva med alle de som flytter og bytter skole?

''På mange måter enig med deg, men det blir ikke lett å håndtere et slikt register over fri som skal gå over ti år. Hva med alle de som flytter og bytter skole?''

Nei, enig i at det kan bli vanskelig å håndtere. Men tanken er god. ;o)

Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best. Det inkluderer at man kan ta barna ut fra skolen en begrenset tidsperiode (som f.eks. 2 uker) uten at det må søkes til skolemyndigheten.

Min erfaring er at dette skjer jevnlig, men ikke med de samme elevene hele tiden :)

tzatziki1365380058

Jeg synes selvfølgelig at man i størst mulig grad bør benytte skoleferiene til ferie.

Ser imidlertid ikke noe stort problem i at det tas en uke fri fra skolen i mellom. Men tror jeg vil sette grensen ved én uke, i hvertfall den generelle grensen (unntak kan gis ved helt spesielle behov).

Har ikke helt sans for argumentet om at man ikke har råd til å reise til syden i ferien. Det er ingen menneskerett å reise til syden på vinteren.

Har du dårlig råd selv? Jeg skjønner GODT at familier med anstrengt økonomi innvilger seg ferie den tiden det er billig. Det er ingen menneskerett, men kan være såpass viktig for den enkelte famiile, at jeg synes det bør være helt lov. Sydenferier er dessuten like billig i høysesong som leide hytter er i sommerferien, og at de da prioriterer syden, har jeg full forståelse for, i stedet for å bruke masse penger på risiko for dårlig vær.

Eneste billigere alternativ er campingferie, og det er kun gøy for de som VIRKELIG liker det, eller å være hjemme.

Gjest Elextra

Har du dårlig råd selv? Jeg skjønner GODT at familier med anstrengt økonomi innvilger seg ferie den tiden det er billig. Det er ingen menneskerett, men kan være såpass viktig for den enkelte famiile, at jeg synes det bør være helt lov. Sydenferier er dessuten like billig i høysesong som leide hytter er i sommerferien, og at de da prioriterer syden, har jeg full forståelse for, i stedet for å bruke masse penger på risiko for dårlig vær.

Eneste billigere alternativ er campingferie, og det er kun gøy for de som VIRKELIG liker det, eller å være hjemme.

''Sydenferier er dessuten like billig i høysesong som leide hytter er i sommerferien, og at de da prioriterer syden, har jeg full forståelse for, i stedet for å bruke masse penger på risiko for dårlig vær.

''

Vi har god råd, men har ikke prioritert å bruke 30-50.000 på familieferie i syden i vinterferien, som det gjerne koster. Har heller ikke tatt barna ut av skolen en uke uten feriene for å reise, selv om det kunne vært fristende.

''Sydenferier er dessuten like billig i høysesong som leide hytter er i sommerferien, og at de da prioriterer syden, har jeg full forståelse for, i stedet for å bruke masse penger på risiko for dårlig vær.

''

Mulig jeg er treg, men skjønner ikke hva du her sikter til. Vi snakker vel om å ta fri fra skolen for å reise til syden, da helst på vinteren, når camping ikke er noe alternativ?

Annonse

Gjest AtHomeMom

Det er mye viktigere å få en stopp på innvandrere som tar ut barna sine fra skolen og er borte i mange uker fra skolen enn å gjøre noe med disse to ekstra ukene som folk ber om.

Men så går det faktisk an å tenke på opp til flere ting også, selv om man fokuserer på dette temaet i denne tråden, betyr ikke det at en ikke mener at andre ting er like viktig, eller viktigere... Kan du ikke bare svare på det som det blir spurt etter, eller bare la være å svare på andre ting?

Gjest FAU-lederen

Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best. Det inkluderer at man kan ta barna ut fra skolen en begrenset tidsperiode (som f.eks. 2 uker) uten at det må søkes til skolemyndigheten.

Min erfaring er at dette skjer jevnlig, men ikke med de samme elevene hele tiden :)

''Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best.''

Det er jo det mange tenker.

Jeg synes egentlig det er litt rart at man til enhver tid skal gjøre som det passer en best, særlig med tanke på at skolen jo er ungenes arbeidsplass. Vi voksne kan ikke bare be om fri når som helst (ikke de fleste, i alle fall), vi må innordne oss resten av kollegiet/firmaet.

Det skjer nok ikke med de samme elevene hele tiden, men det er stadig flere som tar ut ungene minst 1 14-dagersperiode i løpet av skoleåret.

Gjest FAU-lederen

Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen, så sånn sett ser jeg ikke problemer med å gi elever fri for kortere perioder under forutsetning av at skolearbeidet følges opp på en eller annen måte.

''Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen,''

OK, det tror ikke jeg, da. He-he.

''så sånn sett ser jeg ikke problemer med å gi elever fri for kortere perioder under forutsetning av at skolearbeidet følges opp på en eller annen måte.''

De lærerne jeg kjenner har gitt helt opp å sende med ungene lekser i ordinær form. De gjøres ikke. Foreldrene følger ikke opp, de er jo tross alt på ferie. Så de fleste får beskjed om å skrive litt fra turen, og så må alt tas igjen når de kommer tilbake. Av lærerne. Og det går naturligvis ut over de elevene som allerede har lært stoffet.

Gjest FAU-lederen

Jeg tror ikke det er gjennomførbart det du foreslår, og jeg synes i grunnen ikke det er nødvendig heller siden elevene allerede har 11-12 uker ferie gjennom et kalenderår.

Som elextra sier, hva når man flytter, bytter skole osv.?

Det er nok ofte svake elever som blir tatt ut til ekstra ferie, ja, og når de kommer tilbake må hele klassen stå "på vent" mens denne ene skal lære det de andre har lært allerede.

Gjest FAU-lederen

Det er mye viktigere å få en stopp på innvandrere som tar ut barna sine fra skolen og er borte i mange uker fra skolen enn å gjøre noe med disse to ekstra ukene som folk ber om.

Går an å ha to tanker i hue samtidig... Det du snakker om er dessuten i mye større grad et byproblem, ikke nødvendigvis likt over hele landet.

Gjest FAU-lederen

Jeg er ikke imot fri i spesielle tilfeller, men jeg kan ikke se at _ferie_ generelt er spesielt.

Gjest FAU-lederen

Men kan man ikke spare penger og reise hvert 2. år, da? Og har man anstrengt økonomi er det kanskje ikke slike ferieturer man bør prioritere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...