Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Nei, mange kan. Men i første innlegg skriver du at man kan (inneforstått med at alle kan) og i innlegg lenger ned skriver du at de fleste kan. Det kan du selvfølgelig _tro_ hvis du vil, men det er ikke annet enn tro.

At det også er mange som kan har vi aldri vært uenige om.

Jeg er sikker på at det ikke finnes NOEN som i praksis har 0 innvirkning på ferietidspunktene sine. Altså som ikke har noen som helst fleksibilitet i forhold til når ferien kan tas ut. Greit at de må ta ut 3 uker om sommeren, eller ikke får ta fri når de vil om sommeren, men det betyr ikke at ALL ferie er styrt.

Til og med mange av lærerne jeg kjenner har klart å få til ferie utenfor felles tidspunkt noen år.

tzatziki1365380058

Elevene har alltid minst en ekstra fridag i måneden, det kalles planleggingsdager.

Den var ny! Sånn er det ikke hos oss. Det er vanligvis plandager før barna starter om sommeren og etter at de slutter om våren, også noen inneklemte i forb med 17. mai og sånn, vanligvis.

Månedlige fridager ellers finnes ikke.

tzatziki1365380058

Jeg synes billigere-sydentur-argumentet er et dårlig argument.

Jeg kan heller ikke skjønne at ikke 2 uker fri i året i det lange løp vil gå utover elevenes læring -. gjør man dette hvert år, blir det jo nesten et halvt skoleår i løpet av 10 års skolegang.

Riktig nok kjenner jeg noen som (seriøst) argumenterte for at sønnen deres jo lærte så mye om folk og kulturer osv på pakketurer til Kos etc, at det oppveide for tapet av undervisning.

Samtidig vil det kunne være spesielle grunner til at folk bør få be ungene fri, men det bør uansett bare benyttes i unntakstilfelle.

''Jeg synes billigere-sydentur-argumentet er et dårlig argument.''

Det er et dårlig argument for folk som har normal økonomi og/eller som har disponlible hytter/båter eller andre "greier" som gjør at de likevel kan oppleve noe annet i ferien ennå sparke stein i nabolaget.

For folk med anstrengt økonomi og uten de nevnte hytte-tilganger el. l, så er det et svært godt argument.

Annonse

Gjest AtHomeMom

Elevene har alltid minst en ekstra fridag i måneden, det kalles planleggingsdager.

En ekstra fridag i MÅNEDEN?? Har aldri vært det her vi har skolebarn, og har heller ikke hørt om dette fra andre steder... Planleggingsdagene er som regel i forbindelse med andre ferier/fridager, og skjer vel 2-3 ganger per skoleår?

Gjest FAU-lederen

Ja, og så? Mener du at de skal straffes hvis de ikke underviser? hvordan skal du måle undervisningen, og hvilken straff skal de få?

Poenget er vel mer at det er barna som taper på at foreldrene ikke følger opp, det er ingen straff for noen. Dvs., bare barna.

tzatziki1365380058

De kan lære å svømme, men noe annen læring ser ikke jeg at det kan være.

Du kan ikke mene at barn ikke lærer av å oppleve andre ting enn det jevne gamle. Selv om trad "Syden" er nesten skandinavia for oss, så er det langt fra det for en 8-åring på tur.

Dessuten - selv det verste "syden- land" har masse å by på hvis man beveger seg ut fra standardløype. Nå har jeg riktignok ikke vært på Kanariøyene, men jeg kjenner svært reise-bortskjemte folk som lovpriser øyene. Lurer på om det er på en av de øyene det er dryppsteinsgrotter? Mulig jeg blander, men en slik opplevelse er verdt mer enn en uke på skolen for en vanlig elev i barneskolen.

For ærlig talt, det er ikke SÅ mye man lærer på skolen heller, en tilfeldig uke. Det er den totale mengden av læring, uke for uke for uke, som til slutt fører til at ungene ender med å faktisk kunne noe. Fjerner du en av de ukesdryppene, har det for en vanlig elev 0 og niks å si.

tzatziki1365380058

Poenget er vel mer at det er barna som taper på at foreldrene ikke følger opp, det er ingen straff for noen. Dvs., bare barna.

Det er jo greit. Men barna taper uansett, det hjelper dem ikke at man gjør foreldrene kriminelle i tillegg, ved å innføre lover som uansett ikke lar seg håndheve.

Gjest krekling

En ekstra fridag i MÅNEDEN?? Har aldri vært det her vi har skolebarn, og har heller ikke hørt om dette fra andre steder... Planleggingsdagene er som regel i forbindelse med andre ferier/fridager, og skjer vel 2-3 ganger per skoleår?

Informasjonen min er visst gått ut på dato. Yngste sluttet i ungdomsskolen for flere siden, og etter et søk på Skoleruta for barne og ungdomsskolen for 2010/11 ser jeg at praksisen er endret her i kommunen.

tzatziki1365380058

Andre kulturer på hotell ogved bassengkanten??? Nei den må du dra lenger ut på landet med, togli!

Du undervurderer folk noe aldeles grusomt!

Folk som tar ferie i skolens ferier er nok smarte, oppvakte, opptatt av barnas læring og sørger for at ungene lærer enda mer i feriene. De som tar ungene ut i løpet av skoleåret, vaker i bassenget 2 uker til ende og er enda dummere når de kommer hjem enn da de dro...

Annonse

Gjest FAU-lederen

''Jeg synes billigere-sydentur-argumentet er et dårlig argument.''

Det er et dårlig argument for folk som har normal økonomi og/eller som har disponlible hytter/båter eller andre "greier" som gjør at de likevel kan oppleve noe annet i ferien ennå sparke stein i nabolaget.

For folk med anstrengt økonomi og uten de nevnte hytte-tilganger el. l, så er det et svært godt argument.

Nå beveger vi oss kanskje mot en annen diskusjon, som handler mer om økonomi og økonomistyring, men allikevel:

Det er veldig mange som verken har hytte eller båt eller noe som helst ekstra, som har god økonomi og allikevel ikke reiser til syden eller på heftige ferier - verken i skoleferiene eller ellers. Og allikevel har et godt liv, med trivelige ferier. Det der handler jo om hva slags standard man setter for seg selv og sitt liv, hvor opptatt man er av å gjøre "slik alle andre" osv.

Ei uke på feriesenter i Danmark kostet oss for 2 år siden 16 000,- for 4 personer. Båt tur/retur inkludert, og 2 netter i hytte v/Legoland + inngang i Legoland. Mat kom naturligvis i tillegg.

For 7 år siden var vi 2 uker på Grand Canaria, og betalte for bare turen og oppholder litt over 23 000 utenom sesong (hadde barnehagebarn). I tillegg kom mat og utflukter + tilslutning til Gardermoen.

Mao: Det er ikke nødvendigvis "syden" som er det eneste saliggjørende verken for økonomi eller trivsel. Jeg tror det heller har blitt litt sånn "alle andre får/gjør, da skal vi også uansett hva som må til".

Tilbake til selve skolesituasjonen: Jeg er spent på utfallet av denne saken, og hvordan det vil påvirke skolehverdagen til ungene våre. Jeg synes skole er kjempeviktig.

Gjest AtHomeMom

Informasjonen min er visst gått ut på dato. Yngste sluttet i ungdomsskolen for flere siden, og etter et søk på Skoleruta for barne og ungdomsskolen for 2010/11 ser jeg at praksisen er endret her i kommunen.

Jeg skjønner det likevel ikke, jeg har da selv også gått på skole og har aldri opplevd en slik hyppighet av "fridager"....

tzatziki1365380058

På ingen måte.

Men jeg synes ikke det er noen menneskerett å reise på sydenferie for noen som helst, så at det er så dyrt i skoleferiene er ikke noe holdbart argument. Av enkelte svar her inne, kan det virke som om det er synd på unger som ikke reiser til syden.

Da får man heller spare litt lenger før man drar på ferie, da. Mye god lærdom i sånt.

Er det en, i norsk målestokk, menneskerett å ha ferie et annet sted enn der man bor, eller er det heller ikke noe man bør kunne forvente eller drømme om?

Hvis det er en slags norsk menneskerett, så er det rimelig at folk får anledning til å velge det de har råd til. Og for mange er det faktisk sydentur utenfor høysesong som er det eneste og beste alternativet. Alternativet er en leid hytte i høysesong, men jeg skjønner godt at folk ikke vil søle ut tusenvis av kroner på usikker sørlandsferie i leid ytte, hvis det er den ene ferien de faktisk kan unne seg i løpet av året.

Jeg kjenner ikke mange som tar ut barna gjennom skoleåret, men av de jeg kjenner, så er det faktisk flest slike eksempler.

Gjest krekling

Jeg skjønner det likevel ikke, jeg har da selv også gått på skole og har aldri opplevd en slik hyppighet av "fridager"....

Det var slik her i kommunen, da barna mine gikk på skolen. En ekstra fridag i september, høstferie i oktober, en fridag i november, juleferie i desember/januar, vinterferie i februar, påskeferie i mars/april eller en planleggingsdag, 1. mai og Kr. himmelfartsdag fri i mai og pinsefri i mai/juni.

tzatziki1365380058

Nå beveger vi oss kanskje mot en annen diskusjon, som handler mer om økonomi og økonomistyring, men allikevel:

Det er veldig mange som verken har hytte eller båt eller noe som helst ekstra, som har god økonomi og allikevel ikke reiser til syden eller på heftige ferier - verken i skoleferiene eller ellers. Og allikevel har et godt liv, med trivelige ferier. Det der handler jo om hva slags standard man setter for seg selv og sitt liv, hvor opptatt man er av å gjøre "slik alle andre" osv.

Ei uke på feriesenter i Danmark kostet oss for 2 år siden 16 000,- for 4 personer. Båt tur/retur inkludert, og 2 netter i hytte v/Legoland + inngang i Legoland. Mat kom naturligvis i tillegg.

For 7 år siden var vi 2 uker på Grand Canaria, og betalte for bare turen og oppholder litt over 23 000 utenom sesong (hadde barnehagebarn). I tillegg kom mat og utflukter + tilslutning til Gardermoen.

Mao: Det er ikke nødvendigvis "syden" som er det eneste saliggjørende verken for økonomi eller trivsel. Jeg tror det heller har blitt litt sånn "alle andre får/gjør, da skal vi også uansett hva som må til".

Tilbake til selve skolesituasjonen: Jeg er spent på utfallet av denne saken, og hvordan det vil påvirke skolehverdagen til ungene våre. Jeg synes skole er kjempeviktig.

Men poenget er at DU kan ikke bestemme at andre skal synes en uke på feriesenter i Danmark er en ok ferie. Jeg ville feks HATET det! Og å bruke MYE penger - for meg er 10 - 16000 MYE penger - på en sånn type ferie, ville føltes som å trekke pengene ned i do.

For noen ER faktisk varme, sol, hav og fremmed kultur det eneste saliggjørende. Det må også være lov.

Jeg er flink til å organisere turer i høysesong til lavsesong-priser, og vi hadde hatt råd til å kjøpe pakketur i høysesong om vi ville det, så for oss er det ikke noe problem. Men alle er ikke som meg, ikke alle er i stand til eller tør gjøre som jeg osv.

tzatziki1365380058

Jeg synes alle familier burde tilbringe mai måned samme år som det eldste barnet skal begynne på skolen, i syden.

Det er det da også mange som gjør. Altså som prioriterer en lang feriereise før eldstemann starter på skolen.

Du kan ikke mene at barn ikke lærer av å oppleve andre ting enn det jevne gamle. Selv om trad "Syden" er nesten skandinavia for oss, så er det langt fra det for en 8-åring på tur.

Dessuten - selv det verste "syden- land" har masse å by på hvis man beveger seg ut fra standardløype. Nå har jeg riktignok ikke vært på Kanariøyene, men jeg kjenner svært reise-bortskjemte folk som lovpriser øyene. Lurer på om det er på en av de øyene det er dryppsteinsgrotter? Mulig jeg blander, men en slik opplevelse er verdt mer enn en uke på skolen for en vanlig elev i barneskolen.

For ærlig talt, det er ikke SÅ mye man lærer på skolen heller, en tilfeldig uke. Det er den totale mengden av læring, uke for uke for uke, som til slutt fører til at ungene ender med å faktisk kunne noe. Fjerner du en av de ukesdryppene, har det for en vanlig elev 0 og niks å si.

Som jeg har sagt før, det er ikke læringa jeg tenker mest på, men hvilke holdninger vi gir barna våre ved å årlig (jo, mange tar de ut årlig) ta de ut av skolen for å reise på ferie. Sorry, jeg syns det er en uting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...