Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Du undervurderer folk noe aldeles grusomt!

Folk som tar ferie i skolens ferier er nok smarte, oppvakte, opptatt av barnas læring og sørger for at ungene lærer enda mer i feriene. De som tar ungene ut i løpet av skoleåret, vaker i bassenget 2 uker til ende og er enda dummere når de kommer hjem enn da de dro...

Jepp, s¨nn er det ;-p

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Jeg skjønner dette argumentet, men synes ikke det er vektig nok for å ta to ekstra uker _hvert_ år.

Jeg kjenner noen som har tatt barnet ut fra skolen en ekstra uke i forbidnelse med høstferien og en uke ekstra til vinterferien, fordi de da får to sydenturer eller Østen-turer a to ukers varighet i løpet av året. De har svært god råd og drar til dyre steder. Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at dette barnet lærer så mye på ferie at det er verdt å miste et halv skoleår for.

''Jeg kjenner noen som har tatt barnet ut fra skolen en ekstra uke i forbidnelse med høstferien og en uke ekstra til vinterferien, fordi de da får to sydenturer eller Østen-turer a to ukers varighet i løpet av året. De har svært god råd og drar til dyre steder. Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at dette barnet lærer så mye på ferie at det er verdt å miste et halv skoleår for.

''

Hvordan får du dette til å bli et halvt skoleår?

''Jeg kjenner noen som har tatt barnet ut fra skolen en ekstra uke i forbidnelse med høstferien og en uke ekstra til vinterferien, fordi de da får to sydenturer eller Østen-turer a to ukers varighet i løpet av året. De har svært god råd og drar til dyre steder. Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at dette barnet lærer så mye på ferie at det er verdt å miste et halv skoleår for.

''

Ærlig talt da, tar du alt folk sier like bokstavlig?:)

tzatziki1365380058

Som jeg har sagt før, det er ikke læringa jeg tenker mest på, men hvilke holdninger vi gir barna våre ved å årlig (jo, mange tar de ut årlig) ta de ut av skolen for å reise på ferie. Sorry, jeg syns det er en uting.

De fleste har en viss påvirkning på når de kan ta ut ferie. Det er skoleeleven som er unntaket, hvis de skal ha 0.

Dessuten er det noe som må søkes om, det er ingen selvfølge.

Så - dersom man forutsetter at folk er noenlunde oppegående og snakker med ungene sine om hvorfor de gjør som de gjør, og i tillegg sørger for at ungene må ta igjen skolearbeidet under eller etter ferien, så begriper ikke jeg at det er så fryktelig skadelig eller nedbrytende. Ikke en gang dersom de skjer hvert år.

Problemet, som ligger og lurer under hele diskusjonen, er at man ikke tror foreldre gjør jobben sin. Det er sikkert riktig i en del tilfeller, men absolutt ikke alle, og er egentlig en helt annen diskusjon.

Så er spørsmålet om man skal lage regler for alle, fordi en del foreldre ikke gjør jobben sin?

tzatziki1365380058

Ærlig talt da, tar du alt folk sier like bokstavlig?:)

Jeg synes folk skal stå for det de sier, ja... :)

Men bortsett fra det, artig å pirke i morsan for en gangs skyld. Jeg er stort sett enig med henne i det meste, men ikke denne gang - og det utnytter jeg for det det er verd :)

Gjest FAU-lederen

Men poenget er at DU kan ikke bestemme at andre skal synes en uke på feriesenter i Danmark er en ok ferie. Jeg ville feks HATET det! Og å bruke MYE penger - for meg er 10 - 16000 MYE penger - på en sånn type ferie, ville føltes som å trekke pengene ned i do.

For noen ER faktisk varme, sol, hav og fremmed kultur det eneste saliggjørende. Det må også være lov.

Jeg er flink til å organisere turer i høysesong til lavsesong-priser, og vi hadde hatt råd til å kjøpe pakketur i høysesong om vi ville det, så for oss er det ikke noe problem. Men alle er ikke som meg, ikke alle er i stand til eller tør gjøre som jeg osv.

Jeg prøvde i grunnen bare å eksemplifisere dette med økonomi, siden økonomi er det stadig tilbakevendende argumentet for å reise utenom sesong...

Nei, alle liker ikke det samme, men dette med å reise "til syden" blir for mange en besettelse fordi "alle andre gjør det", mer enn at man har et grunnleggende ønske om å oppleve andre kulturer (som jo også er et argument mange bruker, selv på pakketurer med Ving).

Jeg har ingen problemer med å se at folk liker ulike ting, ønsker seg ulike ting og prioriterer ulikt. Allikevel synes jeg det er uheldig når mange tar fri i skoleåret, mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten. 1 elev er ikke noe problem, men det er ikke lenger 1 elev i hver klasse som gjør dette. Det er mange, og når man hele tiden har et slik "etterslep" blir det et problem.

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

'' I resten av livet er det faktisk sånn at man kan bestemme når man skal ha ferie.''

Ehh...? Nei, det er faktisk ikke det.

ikke der det er fellesferie, med full stans i bedriften. da kan en iallefall ikke ha ferie når en vil.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg skjønner dette argumentet, men synes ikke det er vektig nok for å ta to ekstra uker _hvert_ år.

Jeg kjenner noen som har tatt barnet ut fra skolen en ekstra uke i forbidnelse med høstferien og en uke ekstra til vinterferien, fordi de da får to sydenturer eller Østen-turer a to ukers varighet i løpet av året. De har svært god råd og drar til dyre steder. Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at dette barnet lærer så mye på ferie at det er verdt å miste et halv skoleår for.

''Jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at dette barnet lærer så mye på ferie at det er verdt å miste et halv skoleår for''

Det kommer an på foreldrene. Vi har ikke tatt ungene fri så mye hvert år, men i småskolealder er det fint mulig å lære ungene mer i løpet av ferien enn det de ville gjort hjemme.Man har god tid og kan konsentrere seg om det som er viktig istedenfor å bruke tid på tulleting og tullelekser.

På ungdomskolen blir det straks verre. De går glipp av mer på en uke og det er ikke like lett å fungere som lærer heller.

Gjest FAU-lederen

De fleste har en viss påvirkning på når de kan ta ut ferie. Det er skoleeleven som er unntaket, hvis de skal ha 0.

Dessuten er det noe som må søkes om, det er ingen selvfølge.

Så - dersom man forutsetter at folk er noenlunde oppegående og snakker med ungene sine om hvorfor de gjør som de gjør, og i tillegg sørger for at ungene må ta igjen skolearbeidet under eller etter ferien, så begriper ikke jeg at det er så fryktelig skadelig eller nedbrytende. Ikke en gang dersom de skjer hvert år.

Problemet, som ligger og lurer under hele diskusjonen, er at man ikke tror foreldre gjør jobben sin. Det er sikkert riktig i en del tilfeller, men absolutt ikke alle, og er egentlig en helt annen diskusjon.

Så er spørsmålet om man skal lage regler for alle, fordi en del foreldre ikke gjør jobben sin?

''Problemet, som ligger og lurer under hele diskusjonen, er at man ikke tror foreldre gjør jobben sin. Det er sikkert riktig i en del tilfeller, men absolutt ikke alle, og er egentlig en helt annen diskusjon.''

Selvfølgelig er det noen som faktisk følger opp, men det gjelder nok ikke majoriteten. Og det _er_ derfor dette har kommet opp, siden det blir et problem at så mange må ha ekstra hjelp når de kommer tilbake og dette sinker hele gruppa elever.

''Så er spørsmålet om man skal lage regler for alle, fordi en del foreldre ikke gjør jobben sin?''

Ja, det må det jo nødvendigvis bli. Slik er det jo med alt her i samfunnet. Fartsgrenser, f.eks., er jo til fordi noen ikke greier å tilpasse farten etter omgivelsene.

Gjest FAU-lederen

''

2 uker x 10 skoleår - blir nært et halvt år mindre skolegang.

tzatziki1365380058

Jeg prøvde i grunnen bare å eksemplifisere dette med økonomi, siden økonomi er det stadig tilbakevendende argumentet for å reise utenom sesong...

Nei, alle liker ikke det samme, men dette med å reise "til syden" blir for mange en besettelse fordi "alle andre gjør det", mer enn at man har et grunnleggende ønske om å oppleve andre kulturer (som jo også er et argument mange bruker, selv på pakketurer med Ving).

Jeg har ingen problemer med å se at folk liker ulike ting, ønsker seg ulike ting og prioriterer ulikt. Allikevel synes jeg det er uheldig når mange tar fri i skoleåret, mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten. 1 elev er ikke noe problem, men det er ikke lenger 1 elev i hver klasse som gjør dette. Det er mange, og når man hele tiden har et slik "etterslep" blir det et problem.

''Nei, alle liker ikke det samme, men dette med å reise "til syden" blir for mange en besettelse fordi "alle andre gjør det", mer enn at man har et grunnleggende ønske om å oppleve andre kulturer (som jo også er et argument mange bruker, selv på pakketurer med Ving). ''

Hvor tar du dette fra? Er dette noe du VET? Jeg tror ikke et sekund på at dette gjennomgående er årsaken til at folk ønsker å reise til varmerer strøk. Jeg ville sette ganske mye penger på at kald sommer, våt høst og mørk vinter er hovedårsakene, i tillegg til å oppleve noe annet.

For det andre undervurderer du pakketurer enormt. Nå har jeg aldri reist med Ving, men jeg har reist med Lilleput, og opplevde like mye de to ukene som jeg har gjort før og etter på egen hånd. Det handler jo om hva slags type ferie man ønsker, og hvordan man utnytter mulighetene. Kreta har ikke mindre å by på selv om man tilfeldigvis fraktes og innlosjeres i Ving.-regi.

''Jeg har ingen problemer med å se at folk liker ulike ting, ønsker seg ulike ting og prioriterer ulikt. Allikevel synes jeg det er uheldig når mange tar fri i skoleåret, mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten. 1 elev er ikke noe problem, men det er ikke lenger 1 elev i hver klasse som gjør dette. Det er mange, og når man hele tiden har et slik "etterslep" blir det et problem.

''

Verden er sånn, mange får større og større fleskibilitet i jobben som fører til ønsker om å ta med familier ut på andre tidspunkt enn det som passer norsk skole, det kommer til å bli mer og mer av dette i årene fremover, dersom ikke klimakrisa tar oss alle og setter en stopper for all unødvendig reising. Verden forandrer seg, rett og slett. Som jeg skrev nedenfor, bør skolen heller tilpasse seg dette, i stedet for å jobbe mot noe som høyst sannsynlig er kommet for å bli.

Det er dessuten et tankekors at det finnes en rekke norske skoler i utlandet som lever med en slik "ustabli" elevmasse, og som fikser det fint. Kan jo hende trad norsk skole kunne lære noe derfra.

Men altså - jeg ser naturlivis at folk bør holde barna på skolen gjennom året, så lenge det ikke er spesielle grunner for å ikke gjøre det. Det er årsaken til at vi også innretter oss sånn. Vi har tatt ut barna en gang, og det var fordi det var nødvendig.

Men derfra til å lovfeste at man ikke får ta ut barna, det er et laaaaangt skritt i min bok. Og jeg er generelt motstander av lover man ikke klarer å håndheve. Denne tror jeg ikke man vil klare å håndheve.

''Nei, alle liker ikke det samme, men dette med å reise "til syden" blir for mange en besettelse fordi "alle andre gjør det", mer enn at man har et grunnleggende ønske om å oppleve andre kulturer (som jo også er et argument mange bruker, selv på pakketurer med Ving). ''

Hvor tar du dette fra? Er dette noe du VET? Jeg tror ikke et sekund på at dette gjennomgående er årsaken til at folk ønsker å reise til varmerer strøk. Jeg ville sette ganske mye penger på at kald sommer, våt høst og mørk vinter er hovedårsakene, i tillegg til å oppleve noe annet.

For det andre undervurderer du pakketurer enormt. Nå har jeg aldri reist med Ving, men jeg har reist med Lilleput, og opplevde like mye de to ukene som jeg har gjort før og etter på egen hånd. Det handler jo om hva slags type ferie man ønsker, og hvordan man utnytter mulighetene. Kreta har ikke mindre å by på selv om man tilfeldigvis fraktes og innlosjeres i Ving.-regi.

''Jeg har ingen problemer med å se at folk liker ulike ting, ønsker seg ulike ting og prioriterer ulikt. Allikevel synes jeg det er uheldig når mange tar fri i skoleåret, mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten. 1 elev er ikke noe problem, men det er ikke lenger 1 elev i hver klasse som gjør dette. Det er mange, og når man hele tiden har et slik "etterslep" blir det et problem.

''

Verden er sånn, mange får større og større fleskibilitet i jobben som fører til ønsker om å ta med familier ut på andre tidspunkt enn det som passer norsk skole, det kommer til å bli mer og mer av dette i årene fremover, dersom ikke klimakrisa tar oss alle og setter en stopper for all unødvendig reising. Verden forandrer seg, rett og slett. Som jeg skrev nedenfor, bør skolen heller tilpasse seg dette, i stedet for å jobbe mot noe som høyst sannsynlig er kommet for å bli.

Det er dessuten et tankekors at det finnes en rekke norske skoler i utlandet som lever med en slik "ustabli" elevmasse, og som fikser det fint. Kan jo hende trad norsk skole kunne lære noe derfra.

Men altså - jeg ser naturlivis at folk bør holde barna på skolen gjennom året, så lenge det ikke er spesielle grunner for å ikke gjøre det. Det er årsaken til at vi også innretter oss sånn. Vi har tatt ut barna en gang, og det var fordi det var nødvendig.

Men derfra til å lovfeste at man ikke får ta ut barna, det er et laaaaangt skritt i min bok. Og jeg er generelt motstander av lover man ikke klarer å håndheve. Denne tror jeg ikke man vil klare å håndheve.

Tiltredes, enig i alt du skriver her :-)

Annonse

Gjest krekling

''mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten''

Lærene har skoleplaner for hele året og det er ikke mye jobb å fortelle foreldrene hva klassen skal gjennomgå i skolen i de neste to ukene, slik at foreldrene får ansvaret for å følge opp læringen.

Vi har mange bilder av våre barn som gjør lekser under palmene på våre årlige sydenturer i desember.

Ideelt sett synes jeg nok at dagens praksis er ok. Men når man ser at det i svært økende grad tas barn ut av skolen for perioder, slik at dette faktisk går ut over undervisningen for gruppen, synes jeg man bør vurdere innstramninger.

Selv om det ikke går ut over læringen for det enkelte barnet det gjelder hver gang, vil det kunne gå ut over læringen for hele gruppen at læreren må gi ekstra oppfølging til det barnet som til en hver tid må hente opp det tapte.

Muligheten bør fortsatt være der for å søke om slik fri. Utarter det seg så KAN jo enhetsleder si nei også?

Selv skal jeg ta med mine to til Australia i forbindelse med vinterferiene, og da sier det seg selv at vi må ha mer enn 1 uke. Vi får tilsammen 3 uker ved at jeg tar de fri to uker, og dermed blir det verdt turen.

''Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best.''

Det er jo det mange tenker.

Jeg synes egentlig det er litt rart at man til enhver tid skal gjøre som det passer en best, særlig med tanke på at skolen jo er ungenes arbeidsplass. Vi voksne kan ikke bare be om fri når som helst (ikke de fleste, i alle fall), vi må innordne oss resten av kollegiet/firmaet.

Det skjer nok ikke med de samme elevene hele tiden, men det er stadig flere som tar ut ungene minst 1 14-dagersperiode i løpet av skoleåret.

De fleste arbeidstakere kan tilpasse ferien sin slik at de får den når de ønsker. Det er jo derfor de har mulighet til å dra på ferie utenom skoleferiene :)

Gjest FAU-lederen

''mest fordi lærerne må bruke ekstra ressurser på å få disse elevene tilbake på samme nivå som resten''

Lærene har skoleplaner for hele året og det er ikke mye jobb å fortelle foreldrene hva klassen skal gjennomgå i skolen i de neste to ukene, slik at foreldrene får ansvaret for å følge opp læringen.

Vi har mange bilder av våre barn som gjør lekser under palmene på våre årlige sydenturer i desember.

De fleste gjør jo ikke lekser på ferieturene, og derfor blir det etterslep.

Gjest Elextra

De fleste gjør jo ikke lekser på ferieturene, og derfor blir det etterslep.

''De fleste gjør jo ikke lekser på ferieturene, og derfor blir det etterslep.

''

De fleste gjør vel ikke vanlige lekser, men jeg tror de fleste foreldre er påpasselige med at barna leser litt ekstra og kanskje også "leker litt matte" om de tas ut av (små-)skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...