Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen

Ja, det har jeg alltid reagert på. Unger skal til syden både titt og ofte, og må ha fri. Men klaging og syting på hvor ungene skal være når det virkelig ER ferie, ja det kommer i fleng. Ingen foreldre ser ut til å forstå hvor barna skal være i ferien, før dagen før....dårlig planlegging, i mange tilfeller.

Jeg har aldri tatt mine barn ut av skolen for å reise til syden, vi har faktisk aldri vært på sydentur. og kunne aldri tenke meg å ta de fri heller. Og mener at det er alt for mange som gjør dette. forstår jo at det har noe med prisen å gjøre. men da bør de heller hoppe over ferien et år, og heller spare til året etter.

det er nå min mening.

''men da bør de heller hoppe over ferien et år, og heller spare til året etter. ''

Slik tenker jeg også.

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest FAU-lederen

Her er en lang tråd med argumenter for både det ene og det andre, du finner kanskje flere hvis du søker selv:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478

Slik det har utartet nå, i hvert fall i Oslo, tror jeg den beste løsningen hadde vært å tildele hvert barn et antall (5 eller 10?) "fleksidager" pr. skoleår (som ikke kunne samles opp eller overføres til andre år), og så være VELDIG streng på at dette antallet ikke ble overskredet, uansett begrunnelse.

I Oslo har man alle varianter fra de som nesten hvert eneste år forlenger sommerferien med sydenturer fordi det er billigere (uten at dette er familier med spesielt lav inntekt, men man sparer jo noen tusen likevel), familier som oppholder seg i Asia / Afrika i månedsvis når det måtte passe, og rikinger som drar til slottet sitt i Frankrike uten varsel når far endelig kan ta fri noen dager.

Begge mine barn har vært sure fordi ikke de også kan få "ekstrafri", siden de er utstyrt med en snerpete kjerringmor som misliker at skolen skrus av og på etter egen lyst.

Takk for link, der fant jeg mye! :-)

Ser du skrev om din snerpete kjærringinnstilling der også, men du er jo ikke helt alene, da. :-)

Gjest Elextra

Jeg er ikke imot fri i spesielle tilfeller, men jeg kan ikke se at _ferie_ generelt er spesielt.

''Jeg er ikke imot fri i spesielle tilfeller, men jeg kan ikke se at _ferie_ generelt er spesielt''

Det kan bli en vanskelig grensedragning mellom ferie og annet fravær.

Om familien en gang i løpet av barnas skoletid har lyst til å ta en uke ekstra vinterferie for å ta "den store reisen", enten det dreier seg om besøk hos familie i fjerne land eller safari i Afrika, synes jeg ikke det bør være helt umulig.

Gjest FAU-lederen

''Jeg er ikke imot fri i spesielle tilfeller, men jeg kan ikke se at _ferie_ generelt er spesielt''

Det kan bli en vanskelig grensedragning mellom ferie og annet fravær.

Om familien en gang i løpet av barnas skoletid har lyst til å ta en uke ekstra vinterferie for å ta "den store reisen", enten det dreier seg om besøk hos familie i fjerne land eller safari i Afrika, synes jeg ikke det bør være helt umulig.

Du har rett i at det er vanskelig å skille mellom de ulike typer reiser, men jeg tror faktisk det nå blir slik at rektorer ikke får gi fri til rene feriereiser. Uansett om det er Afrika-safari eller ren "sydenferie".

Og strengt tatt kan man bruke av de ukene som er, også for slike ferier...

''Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best.''

Det er jo det mange tenker.

Jeg synes egentlig det er litt rart at man til enhver tid skal gjøre som det passer en best, særlig med tanke på at skolen jo er ungenes arbeidsplass. Vi voksne kan ikke bare be om fri når som helst (ikke de fleste, i alle fall), vi må innordne oss resten av kollegiet/firmaet.

Det skjer nok ikke med de samme elevene hele tiden, men det er stadig flere som tar ut ungene minst 1 14-dagersperiode i løpet av skoleåret.

Enig.

Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen, så sånn sett ser jeg ikke problemer med å gi elever fri for kortere perioder under forutsetning av at skolearbeidet følges opp på en eller annen måte.

Men det følges ikke opp, det er jo problemet. Og to uker borte fra undervisning er faktisk mye.

Senest i går, en gråtende elev på telefonen som ikke ville ha prøve i dag, fordi hun ikke hadde fått lest. Selv om både ho og foreldre var helt klare på at lekser skulle gjøres mens de var på tur.

Har enda ikke opplevd at lekser blir gjort når elever har fått fri. Men at vi skal gjennomgå stoffet på nytt for dem når de kommer tilbake, er visst selvsagt.

Jeg er absolutt av den oppfatning at reiser er lærerike, men de færreste kan fortelle noe som helst om kultur, språk, geografi, etc etc om det landet de har vert i. Ferie er kun bading og soling ser det ut til.

Jeg kommer ikke til å ta ut barna mine til slike ferier. Og det selv om jeg faktisk har innlæring av språk og kultur som en del av alle ferier vi er på!

Heilt greit at folk gjør det, men da må de ta konsekvensene også.

Annonse

Men det følges ikke opp, det er jo problemet. Og to uker borte fra undervisning er faktisk mye.

Senest i går, en gråtende elev på telefonen som ikke ville ha prøve i dag, fordi hun ikke hadde fått lest. Selv om både ho og foreldre var helt klare på at lekser skulle gjøres mens de var på tur.

Har enda ikke opplevd at lekser blir gjort når elever har fått fri. Men at vi skal gjennomgå stoffet på nytt for dem når de kommer tilbake, er visst selvsagt.

Jeg er absolutt av den oppfatning at reiser er lærerike, men de færreste kan fortelle noe som helst om kultur, språk, geografi, etc etc om det landet de har vert i. Ferie er kun bading og soling ser det ut til.

Jeg kommer ikke til å ta ut barna mine til slike ferier. Og det selv om jeg faktisk har innlæring av språk og kultur som en del av alle ferier vi er på!

Heilt greit at folk gjør det, men da må de ta konsekvensene også.

Helt enig med deg i at det ikke går an dersom foreldrene ikke er sitt ansvar bevisst!

Jeg har selv aldri tatt ungene ut av skolen på den måten...

''Samtidig som foreldrene tar ungene ut av skolen utenom feriene, lages det "bråk" fordi ungene har mer ferie enn foreldrene. Mange sliter med barnepass siden ungene har 11 uker ferie mens foreldrene max har 5 i løpet av et år.''

Tviler på at det er de samme foreldrene som bråker om for lang ferie som søker om skolefri i 2 uker.

Ser ikke noe galt i at elevene kan få fri utenom feriene. Litt råderett må vel forelde med skolebarn også ha?

Gjest Fiskabella

Jeg er for fleksibel fri. For meg er syden nesten en "menneskerett". Fordi det er medisin for både kropp og sjel. Noe man lever lenge på, og får overskudd av. I tillegg er det mange som har familie langt borte, og tar fri i forbindelse med det. Det er muligens mye fri totalt sett, men på individnivå tror jeg sjeldent det er noe problem.

Jeg blir mildt sagt overrasket over dine holdninger:

- at de som ikke har råd til på sommeren, nok burde bruke pengene sine til noe annet enn å dra billig til syden ellers. Er du klar over hvilken prisforskjell det er?

- at det vanligvis er de barna som sliter som bes fri.

Jeg synes du har litt pekefingerholdninger som jeg ikke liker. Du vet best tydeligvis.

For ordens skyld har jeg tatt ut barna en gang fra skole for å dra til syden. Ellers har vi tatt de ut for å reise til familie, og stort sett aldri mer enn en uke. Vi bruker sjelden rene feridager til det. Men avspasering. Og barna har også reist alene. Barn i to forskjellige deler av Norge har ikke nødvendigvis høstferie samtidig heller.

Jeg har tro på at folk klarer å ta anvar for seg selv. Og ikke tar ut barn som sliter om de føler at den uken gjør fra eller til. Samt at man ikke tar ut større barn rett før viktige prøver etc. Vi har også fulgt opp i forhold til skole når det gjelder lekser og slikt .

Gjest Fiskabella

''Samtidig som foreldrene tar ungene ut av skolen utenom feriene, lages det "bråk" fordi ungene har mer ferie enn foreldrene. Mange sliter med barnepass siden ungene har 11 uker ferie mens foreldrene max har 5 i løpet av et år.''

Tviler på at det er de samme foreldrene som bråker om for lang ferie som søker om skolefri i 2 uker.

Ser ikke noe galt i at elevene kan få fri utenom feriene. Litt råderett må vel forelde med skolebarn også ha?

Slik råderett er neppe forsvarlig når FAU leder vet best. Stiller sikkert til valg som statsminister også, og vil la inntektsnivå bestemme hvem som skal få lov til å reise hvor i ferien. Det har jo vært flere eksempler på at folk med dårlig råd faktisk har benyttet seg av en rimelig sydentur. Stemmerett bør kanskje også inndras til de som tjener dårlig. De har neppe kunnskap nok til å stemme riktig.

Gjest Elextra

Du har rett i at det er vanskelig å skille mellom de ulike typer reiser, men jeg tror faktisk det nå blir slik at rektorer ikke får gi fri til rene feriereiser. Uansett om det er Afrika-safari eller ren "sydenferie".

Og strengt tatt kan man bruke av de ukene som er, også for slike ferier...

''Og strengt tatt kan man bruke av de ukene som er, også for slike ferier...''

Selvsagt burde man totalt sett ha nok ferie å ta av, men jeg kan ikke forstå at det er et uoverstigelig problem om hver elev tar en ekstra uke ferie på vinteren i løpet av skoletiden. Synes ikke man skal gjøre det hvert år.

Jeg synes billigere-sydentur-argumentet er et dårlig argument.

Jeg kan heller ikke skjønne at ikke 2 uker fri i året i det lange løp vil gå utover elevenes læring -. gjør man dette hvert år, blir det jo nesten et halvt skoleår i løpet av 10 års skolegang.

Riktig nok kjenner jeg noen som (seriøst) argumenterte for at sønnen deres jo lærte så mye om folk og kulturer osv på pakketurer til Kos etc, at det oppveide for tapet av undervisning.

Samtidig vil det kunne være spesielle grunner til at folk bør få be ungene fri, men det bør uansett bare benyttes i unntakstilfelle.

Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen, så sånn sett ser jeg ikke problemer med å gi elever fri for kortere perioder under forutsetning av at skolearbeidet følges opp på en eller annen måte.

''Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen,''

Oi! Seriøst?? Innsjekking på fly, bestille mat på restaurant, plaske i bassenget, kanskje delta på en utflukt med Vingresor - ?

Annonse

På mange måter enig med deg, men det blir ikke lett å håndtere et slikt register over fri som skal gå over ti år. Hva med alle de som flytter og bytter skole?

Man trenger ikke flytte for å bytte skole - noen gjør det vd overgang til ingdomsskolen f eks :-)

Ingen foreldre eller barn har "krav på fri" slik jeg har forstått det. Hadde rektorene hatt ryggrad hadde de avslått håpløse søknader fra bortskjemte og likegyldige 38-åringer med feite pc-spillende snørrunger som tror at hustrige dager i hjemlandet automatisk kvalifiserer til bedagelige alternativer på kanariøyene. Skulle vært tvangsbada i isvann og banka i etterkant hele gjengen.

''Og strengt tatt kan man bruke av de ukene som er, også for slike ferier...''

Selvsagt burde man totalt sett ha nok ferie å ta av, men jeg kan ikke forstå at det er et uoverstigelig problem om hver elev tar en ekstra uke ferie på vinteren i løpet av skoletiden. Synes ikke man skal gjøre det hvert år.

Enig. Men det er vanskelig å se for seg så mye begrensninger. Kanskje det er holdningsendring som må til?

Da jeg gikk på skolen, var det mer uvanlig å bli bedt fri fra skolen enn det er i dag, etter hva jeg har inntrykk av.

Her er en lang tråd med argumenter for både det ene og det andre, du finner kanskje flere hvis du søker selv:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478

Slik det har utartet nå, i hvert fall i Oslo, tror jeg den beste løsningen hadde vært å tildele hvert barn et antall (5 eller 10?) "fleksidager" pr. skoleår (som ikke kunne samles opp eller overføres til andre år), og så være VELDIG streng på at dette antallet ikke ble overskredet, uansett begrunnelse.

I Oslo har man alle varianter fra de som nesten hvert eneste år forlenger sommerferien med sydenturer fordi det er billigere (uten at dette er familier med spesielt lav inntekt, men man sparer jo noen tusen likevel), familier som oppholder seg i Asia / Afrika i månedsvis når det måtte passe, og rikinger som drar til slottet sitt i Frankrike uten varsel når far endelig kan ta fri noen dager.

Begge mine barn har vært sure fordi ikke de også kan få "ekstrafri", siden de er utstyrt med en snerpete kjerringmor som misliker at skolen skrus av og på etter egen lyst.

''Begge mine barn har vært sure fordi ikke de også kan få "ekstrafri", siden de er utstyrt med en snerpete kjerringmor som misliker at skolen skrus av og på etter egen lyst.''

*he he* Jeg har også fått småsure kommentarer om mangelen på fri midt i skoleåret :-)

Jeg telte etter en gang, og kom vel til at vi har bedt junior fri fra barneskolen i 5 eller 6 enkeltdager totalt i løpet av alle syv årene, så _litt_ ekstrafri har det jo blitt, men tydeligvis ikke nok for den unge herren;-)

''Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen,''

Oi! Seriøst?? Innsjekking på fly, bestille mat på restaurant, plaske i bassenget, kanskje delta på en utflukt med Vingresor - ?

For ikke å snakke om å lære om andre kulturer (avhenger selvsagt litt av hvor du reiser og hvor flinke foreldrene er til å prate med ungene om hva de ser, hva som skjer etc.), få kvalitetstid med foreldre og søsken og kommunisere på engelsk :)

For ikke å snakke om å lære om andre kulturer (avhenger selvsagt litt av hvor du reiser og hvor flinke foreldrene er til å prate med ungene om hva de ser, hva som skjer etc.), få kvalitetstid med foreldre og søsken og kommunisere på engelsk :)

''avhenger selvsagt litt av hvor du reiser og hvor flinke foreldrene er ''

Nettopp noe av kjernen i problemet? Dem jeg vet om som argumenterer om hvor lærerikt det er, bestiller pakketur til syden, på et sted med barneklubb og hvor man knappast er utenfor hotellkomplekset, bortsett fra noen mindre utflukter med turoperatøren... Og språkferdighetene fårman vel ikke øvd så mye på på slike turer, selv om man jo kan lære seg å si gracias og por favor! ;-)

''få kvalitetstid med foreldre og søsken''

Dersom man er avhengig av ekstra ferie utenom den lange sommerferien, høst- og vinterferien, jule- og påskeferien for dette, synes jeg faktisk at man bør ta en meget alvorlig titt på familielivet!

''avhenger selvsagt litt av hvor du reiser og hvor flinke foreldrene er ''

Nettopp noe av kjernen i problemet? Dem jeg vet om som argumenterer om hvor lærerikt det er, bestiller pakketur til syden, på et sted med barneklubb og hvor man knappast er utenfor hotellkomplekset, bortsett fra noen mindre utflukter med turoperatøren... Og språkferdighetene fårman vel ikke øvd så mye på på slike turer, selv om man jo kan lære seg å si gracias og por favor! ;-)

''få kvalitetstid med foreldre og søsken''

Dersom man er avhengig av ekstra ferie utenom den lange sommerferien, høst- og vinterferien, jule- og påskeferien for dette, synes jeg faktisk at man bør ta en meget alvorlig titt på familielivet!

''Nettopp noe av kjernen i problemet? Dem jeg vet om som argumenterer om hvor lærerikt det er, bestiller pakketur til syden, på et sted med barneklubb og hvor man knappast er utenfor hotellkomplekset, bortsett fra noen mindre utflukter med turoperatøren... Og språkferdighetene fårman vel ikke øvd så mye på på slike turer, selv om man jo kan lære seg å si gracias og por favor! ;-)''

Nå har vel jeg aldri vært på pakketur med barna mine (og heller ikke bedt om fri utenom skoleferiene), men det er iallefall sikkert at ungene lærer utrolig masse på turene våre :) Vi har mer tid enn normalt til å snakke om ting... Et sted var det f.eks. en høy mur vi gikk forbi hver eneste dag og da kom vi inn på Berlinmuren, kommunismens fall, Sovjetunionen, Øst- og Vest-Tyskland, Bresjnevdoktrinen, Afghanistan, Taliban etc... og historien måtte fortelles på nytt og på nytt ;-)

''Dersom man er avhengig av ekstra ferie utenom den lange sommerferien, høst- og vinterferien, jule- og påskeferien for dette, synes jeg faktisk at man bør ta en meget alvorlig titt på familielivet!''

Det er ikke snakk om å være "avhengig av" ekstra ferie for å få kvalitetstid, men det er ikke til å stikke under en stol at ferie med barna gir mer kvalitetstid enn en en hverdag med full jobb, skole, lekser, matlaging, husarbeid etc - jo mer kvalitetstid man kan få, jo bedre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...