Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

''Nettopp noe av kjernen i problemet? Dem jeg vet om som argumenterer om hvor lærerikt det er, bestiller pakketur til syden, på et sted med barneklubb og hvor man knappast er utenfor hotellkomplekset, bortsett fra noen mindre utflukter med turoperatøren... Og språkferdighetene fårman vel ikke øvd så mye på på slike turer, selv om man jo kan lære seg å si gracias og por favor! ;-)''

Nå har vel jeg aldri vært på pakketur med barna mine (og heller ikke bedt om fri utenom skoleferiene), men det er iallefall sikkert at ungene lærer utrolig masse på turene våre :) Vi har mer tid enn normalt til å snakke om ting... Et sted var det f.eks. en høy mur vi gikk forbi hver eneste dag og da kom vi inn på Berlinmuren, kommunismens fall, Sovjetunionen, Øst- og Vest-Tyskland, Bresjnevdoktrinen, Afghanistan, Taliban etc... og historien måtte fortelles på nytt og på nytt ;-)

''Dersom man er avhengig av ekstra ferie utenom den lange sommerferien, høst- og vinterferien, jule- og påskeferien for dette, synes jeg faktisk at man bør ta en meget alvorlig titt på familielivet!''

Det er ikke snakk om å være "avhengig av" ekstra ferie for å få kvalitetstid, men det er ikke til å stikke under en stol at ferie med barna gir mer kvalitetstid enn en en hverdag med full jobb, skole, lekser, matlaging, husarbeid etc - jo mer kvalitetstid man kan få, jo bedre :)

For all del - jeg bestrider ikke at mange reiser kan være veldig lærefulle. Men de er jo like lærefulle dersom de foretas i løpet av skoleferien :-)

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

For all del - jeg bestrider ikke at mange reiser kan være veldig lærefulle. Men de er jo like lærefulle dersom de foretas i løpet av skoleferien :-)

Problemet med å holde seg innenfor skoleferiene er at det er alt for vamt i sydligere strøk i sommerferien, og høstferien er for kort...

Det er sant, men det er tross alt svært mange tusen å spare på å reise utenom skoleferien når man f.eks. er en familie på fem.... Jeg har hørt om forskjeller på opp mot 20 000 og det utgjør mye for de aller fleste småbarnsfamilier ;)

Jeg syns det er en uting å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie el. En ting er at de går glipp av mye, men hvilke holdninger er det vi lærer de ved å ta de ut i tide og utide?

nei, det er ingen menneskerettå dra til syden.Skjønt mange innbiller seg det....

Ingen foreldre eller barn har "krav på fri" slik jeg har forstått det. Hadde rektorene hatt ryggrad hadde de avslått håpløse søknader fra bortskjemte og likegyldige 38-åringer med feite pc-spillende snørrunger som tror at hustrige dager i hjemlandet automatisk kvalifiserer til bedagelige alternativer på kanariøyene. Skulle vært tvangsbada i isvann og banka i etterkant hele gjengen.

På facebook ville jeg helt klart trykket på "liker" på dette innlegget

:-)

Jeg syns det er en uting å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie el. En ting er at de går glipp av mye, men hvilke holdninger er det vi lærer de ved å ta de ut i tide og utide?

nei, det er ingen menneskerettå dra til syden.Skjønt mange innbiller seg det....

Jeg synes aldri ungene har gått glipp av mye ved å ha en uke fri. Da snakker jeg om barne & ungdomsskolen. Ikke så allverden de får gjennomgått på en uke.

De ville ha gått glipp av en hel masse om vi hadde droppet de utvidete høstferiene, det er jeg _helt_ sikker på.

Nå har ungene mine vært rimelig lett-lærte, så det har vel også noe å si.

Annonse

Slik råderett er neppe forsvarlig når FAU leder vet best. Stiller sikkert til valg som statsminister også, og vil la inntektsnivå bestemme hvem som skal få lov til å reise hvor i ferien. Det har jo vært flere eksempler på at folk med dårlig råd faktisk har benyttet seg av en rimelig sydentur. Stemmerett bør kanskje også inndras til de som tjener dårlig. De har neppe kunnskap nok til å stemme riktig.

Dette ble for dumt. FAU-lederen sa sin mening og lurte på hva vi andre syns. Det virker som om du føler deg veeldig truffet av innlegget....

Jeg har stor tro på at enhver må få mulighet til å gjøre det som passer seg og sine best. Det inkluderer at man kan ta barna ut fra skolen en begrenset tidsperiode (som f.eks. 2 uker) uten at det må søkes til skolemyndigheten.

Min erfaring er at dette skjer jevnlig, men ikke med de samme elevene hele tiden :)

Jeg har inntrykk av at det er de samme elevene som taes ut av skolen hvert år.

Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen, så sånn sett ser jeg ikke problemer med å gi elever fri for kortere perioder under forutsetning av at skolearbeidet følges opp på en eller annen måte.

ja...de kan lære å svømme og shoppe;-P

''Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen,''

Oi! Seriøst?? Innsjekking på fly, bestille mat på restaurant, plaske i bassenget, kanskje delta på en utflukt med Vingresor - ?

De kan lære å svømme, men noe annen læring ser ikke jeg at det kan være.

For ikke å snakke om å lære om andre kulturer (avhenger selvsagt litt av hvor du reiser og hvor flinke foreldrene er til å prate med ungene om hva de ser, hva som skjer etc.), få kvalitetstid med foreldre og søsken og kommunisere på engelsk :)

Andre kulturer på hotell ogved bassengkanten??? Nei den må du dra lenger ut på landet med, togli!

Ingen foreldre eller barn har "krav på fri" slik jeg har forstått det. Hadde rektorene hatt ryggrad hadde de avslått håpløse søknader fra bortskjemte og likegyldige 38-åringer med feite pc-spillende snørrunger som tror at hustrige dager i hjemlandet automatisk kvalifiserer til bedagelige alternativer på kanariøyene. Skulle vært tvangsbada i isvann og banka i etterkant hele gjengen.

*fnis*

Litt enig med deg :o)

Annonse

Jeg synes aldri ungene har gått glipp av mye ved å ha en uke fri. Da snakker jeg om barne & ungdomsskolen. Ikke så allverden de får gjennomgått på en uke.

De ville ha gått glipp av en hel masse om vi hadde droppet de utvidete høstferiene, det er jeg _helt_ sikker på.

Nå har ungene mine vært rimelig lett-lærte, så det har vel også noe å si.

Hva mener du med utvidede høstferiene?

Ellers tenker jeg mest på hvilke holdninger vi lærer barna våre når det er så lett å få fri..

Jeg har inntrykk av at det er de samme elevene som taes ut av skolen hvert år.

''Jeg har inntrykk av at det er de samme elevene som taes ut av skolen hvert år.

''

Det er mitt inntrykk også. Det er stort sett lærere som tar ut barna og reiser bort i et par uker. Skjønner jo godt at de ikke har problemer med undervisning på ferie.

Selv har jeg aldri gjort det, men jeg synes likevel at såpass må vi som foreldre få lov til å bestemme.

I vår kommune hadde de et par år med fleksibel ferie, de som tok ut barna utenom ferien måtte sende barna på skolen i f.eks høst- eller vinterferie. Skjønner godt at de sluttet med det.

I mørketiden ville det vært herlig å kunne reise til sol og varme et par uker, og får jeg råd til det noengang håper jeg at ikke rektor setter kjepper i hjulene for meg.

Gjest Fiskabella

Dette ble for dumt. FAU-lederen sa sin mening og lurte på hva vi andre syns. Det virker som om du føler deg veeldig truffet av innlegget....

Hun sa også at folk som ikke had råd om sommeren, ikke burde reise om høsten heller, da burde de sikkert bruke pengene sine til noe annet. Det synes jeg er ganske så ovenfra og ned holdning, og sier meg tydelig at FAU-lederen er en som mener hun vet best.

''Jeg tror en uke eller to i syden kan være like så lærerrikt som en uke eller to på skolen,''

Oi! Seriøst?? Innsjekking på fly, bestille mat på restaurant, plaske i bassenget, kanskje delta på en utflukt med Vingresor - ?

Utfordre flyskrekk. Lære andre kulturer å kjenne. Praktisere engelsk. Sosial læring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...