Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Andre kulturer på hotell ogved bassengkanten??? Nei den må du dra lenger ut på landet med, togli!

''Andre kulturer på hotell ogved bassengkanten??? Nei den må du dra lenger ut på landet med, togli!''

Det fins da vitterlig andre måter å tilbringe en ferie på, om man oppsøker andre kulturer eller ei! Min erfaring er at barna har lært mye og fått verdifulle opplevelser og erfaringer på utenlandsreiser opp gjennom åra.

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

Hva mener du med utvidede høstferiene?

Ellers tenker jeg mest på hvilke holdninger vi lærer barna våre når det er så lett å få fri..

Med utvidete høstferier mener jeg høstferier som er lenger enn en uke...

At de får fri en ekstra uke hvor de i for- eller etterkant sørger for å ta igjen leksene og det som blir gjennomgått på skolen den tiden de er borte tror jeg ikke gjør noe (negativt) med ungenes holdninger. I resten av livet er det faktisk sånn at man kan bestemme når man skal ha ferie.

Jeg kjenner lærere som sier at det ikke er noe problem at unger får en ekstra ferieuke - ikke noe problem å håndtere det om man legger godviljen til.

Gjest apparat

Slik råderett er neppe forsvarlig når FAU leder vet best. Stiller sikkert til valg som statsminister også, og vil la inntektsnivå bestemme hvem som skal få lov til å reise hvor i ferien. Det har jo vært flere eksempler på at folk med dårlig råd faktisk har benyttet seg av en rimelig sydentur. Stemmerett bør kanskje også inndras til de som tjener dårlig. De har neppe kunnskap nok til å stemme riktig.

Hva er egentlig problemet ditt?

Jeg syns det er en uting å ta ungene ut av skolen for å reise på ferie el. En ting er at de går glipp av mye, men hvilke holdninger er det vi lærer de ved å ta de ut i tide og utide?

nei, det er ingen menneskerettå dra til syden.Skjønt mange innbiller seg det....

Nå er det jo ikke snakk om å ta de ut av skolen i tide og utide da... Dette skjer vel maks en gang i året og helst sjeldnere enn det...

Men jeg tror jeg ville vært usikker dersom barna mine hadde vanskelig for å henge med på skolen - både faglig og sosialt... Har man barn som lærer lett og fort, samt har god sosial kompetanse, så ser jeg ikke problemet så lenge det ikke går ut over klassen ellers.

Gjest hverdagen

Med utvidete høstferier mener jeg høstferier som er lenger enn en uke...

At de får fri en ekstra uke hvor de i for- eller etterkant sørger for å ta igjen leksene og det som blir gjennomgått på skolen den tiden de er borte tror jeg ikke gjør noe (negativt) med ungenes holdninger. I resten av livet er det faktisk sånn at man kan bestemme når man skal ha ferie.

Jeg kjenner lærere som sier at det ikke er noe problem at unger får en ekstra ferieuke - ikke noe problem å håndtere det om man legger godviljen til.

'' I resten av livet er det faktisk sånn at man kan bestemme når man skal ha ferie.''

Ehh...? Nei, det er faktisk ikke det.

Annonse

Er jo ikke alle som bor på hotell og ligger ved bassengkanten når de er i syden da ;) Har vært i syden de siste ti årene og ikke en gang på hotell ;)

''Har vært i syden de siste ti årene og ikke en gang på hotell ;)''

Samme her. Ikke en bamseklubb i mils omkrets :-)

Hva mener du med utvidede høstferiene?

Ellers tenker jeg mest på hvilke holdninger vi lærer barna våre når det er så lett å få fri..

''Ellers tenker jeg mest på hvilke holdninger vi lærer barna våre når det er så lett å få fri..''

Er til dels enig i det, men det handler mye om hvordan vi informerer barna. Mine har tatt del i heile prosessen fra å skrive søknad om permisjon, vente på svar, lese svaret og betingelsene og ikke minst følge opp disse. Leksebøkene blei tatt opp på eget initiativ allerede på flyet, og de har vært ivrige til å vise lærerne avkryssa ukeplan da de kom tilbake.

Gjest hverdagen

Nei, det er vel så... Men i resten av yrkesgruppene pleier det vel å gå greit.

Det er faktisk ganske så mange arbeidsplasser som har pålagt fellesferie. Med andre ord må man ta fri den perioden for da er det ingen som trenger arbeidskraften din. I de resterende periodene av året er det da behov for arbeidskraften din (og uansett har du brukt opp ferien)

Annonse

Gjest FAU-lederen

Nei, det er vel så... Men i resten av yrkesgruppene pleier det vel å gå greit.

Nja, det er vel en overdrivelse. Min bedre halvdel sitter relativt høyt oppe i en statlig bedrift, og de kan ikke ta seg fri når de finner det for godt.

Jeg har jobbet i det halvprivate i årevis, og heller ikke der har vi kunnet ta fri akkurat som vi selv ville.

Mine sykepleier- og legevenner har veldig strenge regler på ferie.

Så det er nok litt variasjon, ja.

Det er faktisk ganske så mange arbeidsplasser som har pålagt fellesferie. Med andre ord må man ta fri den perioden for da er det ingen som trenger arbeidskraften din. I de resterende periodene av året er det da behov for arbeidskraften din (og uansett har du brukt opp ferien)

Det er vel færre og færre bedrifter som har fellesferie, tror jeg.

Tror absolutt at det er flest arbeidstakere som kan bestemme en del over sin egen ferie.

Gjest FAU-lederen

Hun sa også at folk som ikke had råd om sommeren, ikke burde reise om høsten heller, da burde de sikkert bruke pengene sine til noe annet. Det synes jeg er ganske så ovenfra og ned holdning, og sier meg tydelig at FAU-lederen er en som mener hun vet best.

Jøss, hva du greier å lese...

Ut over det har jeg vel i grunnen ikke noen flere kommentarer enn de som allerede er gitt deg av de andre.

Nja, det er vel en overdrivelse. Min bedre halvdel sitter relativt høyt oppe i en statlig bedrift, og de kan ikke ta seg fri når de finner det for godt.

Jeg har jobbet i det halvprivate i årevis, og heller ikke der har vi kunnet ta fri akkurat som vi selv ville.

Mine sykepleier- og legevenner har veldig strenge regler på ferie.

Så det er nok litt variasjon, ja.

Ja, det er nok variasjon, men sånn flere her framstilte det, var det liksom heeelt spesielt at ungene kunne ta en ekstra uke, veldig forskjellig fra i livet sånn ellers. Og sånn er det ikke - i veldig mange yrker har man en del muligheter til å variere litt når man tar ferie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...