Gjest Elextra Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hm. Jaja,- jeg kjenner (tilfeldigvis?) ikke mange som ikke kan ta en uke utenom skoleferien. Mulig jeg har en spesiell omgangskrets. '' Jaja,- jeg kjenner (tilfeldigvis?) ikke mange som ikke kan ta en uke utenom skoleferien.'' De fleste av mine bekjente står også rimelig fritt med tanke på når de kan ta ferie. Der jeg jobber er det begrensening på hvor mye man kan ta i fellesferien, for da vil alle ha fri, så det må vi dele på. Men ellers er det fritt, og da særlig utenom skoleferiene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Du kan _tro_ hva du vil, du Ehhh... siden det er så stort problem at mange folk ber ungene sine fri utenom skoleferien, så må jo det bety at mange voksne folk kan ta seg ferie utenom fellesferie/skoleferie? Eller, tror du ungene reiser alene til syden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Og det er jo i grunnen det skolen er - en obligatorisk arbeidsplass. Man kan ikke la være å møte.'' Jeg har aldri opplevd at mine unger har gått glipp av lærdom i løpet av en uke som de har trengt siden (og som ikke vi har klart å lære dem i løpet av ganske kort tid). Barne & ungdomsskolen, altså. Om det dreier seg om mange uker i året, da kan det bli mye, men én uke går veldig bra. Så om det ikke er noe stort problem, hvorfor da lage sånn styr over det og nekte folk? Bare for å gjøre hverdagen litt gråere? Jeg kjenner flere lærere som ikke synes det der er noe problem, men de er ressurssterke, gode lærere, ser muligheter istedetfor problemer. Det viser seg vel å være et større problem enn som så, da, siden denne saken nå løftes opp og fram på politisk nivå. Vi som FAU'er har blitt bedt om uttalelser, og det samme har andre instanser innenfor skoleverket blitt bedt om. Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader. Forøvrig er det nesten litt morsomt det du sier om at dine lærervenner ikke ser på dette som et problem siden de er ressurssterke og flinke. Mao: De jeg kjenner er dårlige og svake lærere. Vel... Går ungene i små skoler, små klasser og det er en særdeles sjelden begivenhet at ungene er borte utover skoleferiene så er det neppe noe problem. I tillegg er det nok en fordel at foreldrene er på DOL, siden alle her følger opp kjempegodt i motsetning til resten av befolkningen. Vi får se hva som kommer ut av denne runden, jeg blir ikke overrasket om resultatet blir en kraftig innskjerping av fritaksreglementet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg vet ikke hva som er vanlig. Vi gjorde det ihverfall slik. På det meste var vi borte i en måned. Lesing, skriving og matte ble prioritert. Dette var på barneskolen. Da de ble eldre valgte vi ikke å reise bort utenom feriene, da de ville gå glipp av mer. ''Jeg vet ikke hva som er vanlig. Vi gjorde det ihverfall slik. På det meste var vi borte i en måned'' Å være borte en hel måned er nå noe helt annet enn å være borte en uke, som de fleste her snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det viser seg vel å være et større problem enn som så, da, siden denne saken nå løftes opp og fram på politisk nivå. Vi som FAU'er har blitt bedt om uttalelser, og det samme har andre instanser innenfor skoleverket blitt bedt om. Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader. Forøvrig er det nesten litt morsomt det du sier om at dine lærervenner ikke ser på dette som et problem siden de er ressurssterke og flinke. Mao: De jeg kjenner er dårlige og svake lærere. Vel... Går ungene i små skoler, små klasser og det er en særdeles sjelden begivenhet at ungene er borte utover skoleferiene så er det neppe noe problem. I tillegg er det nok en fordel at foreldrene er på DOL, siden alle her følger opp kjempegodt i motsetning til resten av befolkningen. Vi får se hva som kommer ut av denne runden, jeg blir ikke overrasket om resultatet blir en kraftig innskjerping av fritaksreglementet. ''Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader.'' Hvorfor ikke kalle en spade en spade, og si at det gjelder familier som tar med barna til hjemlandet og blir borte i ukesvis? Politikerne liker ikke å stoppe dette og samtidig tillate at andre familier reiser en uke til syden utenom ferien. Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk. Det enklest er da å lage firkantede regler som rammer alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Det er vel de færreste som legger vekt på kulturen på Grand Kanaria. :-)'' Mange barn kan nok oppleve en lærerik tur dit også, kommer an på hvordan man legger opp ferien. Uttaler meg på tynt grunnlag siden jeg aldri har vært på Gran Canaria, men mulighetene finnes nok om man unngår Charter-Svein & co Dessuten drar ikke alle på charterferie til oppkonstruerte, kommersielle turistreisemål med all-inclusive. ''Mange barn kan nok oppleve en lærerik tur dit også, kommer an på hvordan man legger opp ferien. Uttaler meg på tynt grunnlag siden jeg aldri har vært på Gran Canaria, men mulighetene finnes nok om man unngår Charter-Svein & co ;)'' Jeg har ikke veldig stort erfaringsgrunnlag, men jeg tror kanskje at de fleste der får med seg en busstur opp i fjellene - og kaller det kultur. :-) ''Dessuten drar ikke alle på charterferie til oppkonstruerte, kommersielle turistreisemål med all-inclusive.'' Nei, det er klart, men det ser kanskje ut som de som greier planlegging sjøl også legger feriene til tidspunkter hvor ungene har fri i mye større grad. Forøvrig var det mest ment som spøk, altså. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det er vel færre og færre bedrifter som har fellesferie, tror jeg. Tror absolutt at det er flest arbeidstakere som kan bestemme en del over sin egen ferie. Det trenger ikke hete fellesferie. Mange bedrifter, og også store sykehus,sykehjem og andre institusjoner, praktiserer bolker, altså at de ansatte blir delt opp og må avvikle ferien i bolker. (type første bolk uke 26, 27 og 28, andre de tre neste ukene osv). Det er ikke i nærheten av valgfritt engang. Mange bedrifter velger å stenge i romjulen og i den stille uka i påsken, og pålegger da de ansatte å ta ut feriedager da. Vi hadde flere år i vår bedrift nedfelt i medarbeiderhåndboka at det overhodet ikke ble gitt fri i april, mai, juni fram til st.hans, september, oktober og november, grunnet veldig travelt de månedene, og tilsvarende rolig i lavsesongen. Så det er nok vanligere enn du tror at ferien styres av andre enn en selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hverdagen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ehhh... siden det er så stort problem at mange folk ber ungene sine fri utenom skoleferien, så må jo det bety at mange voksne folk kan ta seg ferie utenom fellesferie/skoleferie? Eller, tror du ungene reiser alene til syden? Nei, mange kan. Men i første innlegg skriver du at man kan (inneforstått med at alle kan) og i innlegg lenger ned skriver du at de fleste kan. Det kan du selvfølgelig _tro_ hvis du vil, men det er ikke annet enn tro. At det også er mange som kan har vi aldri vært uenige om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det er vel færre og færre bedrifter som har fellesferie, tror jeg. Tror absolutt at det er flest arbeidstakere som kan bestemme en del over sin egen ferie. ''Det er vel færre og færre bedrifter som har fellesferie, tror jeg. Tror absolutt at det er flest arbeidstakere som kan bestemme en del over sin egen ferie.'' Det er min erfaring også. Jobber sjøl i offentlig sektor og har mange omgangsvenner som jobber i offentlige eller halvoffentlige bedrifter. Har definitivt ikke inntrykk av at pålagt fellesferie er utbredt i privat sektor heller, snarere tvert imot. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ehhh... siden det er så stort problem at mange folk ber ungene sine fri utenom skoleferien, så må jo det bety at mange voksne folk kan ta seg ferie utenom fellesferie/skoleferie? Eller, tror du ungene reiser alene til syden? Det var ikke det som var saken her vel, det var om skolen er å regne som barnas arbeidsplass der de skal forholde seg til skoletiden som obligatorisk arbeidstid. Da var din påstand at det ikke var vanlig å ha så rigide regler, mens mange her sier at joda, så rigide regler finnes mange steder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader.'' Hvorfor ikke kalle en spade en spade, og si at det gjelder familier som tar med barna til hjemlandet og blir borte i ukesvis? Politikerne liker ikke å stoppe dette og samtidig tillate at andre familier reiser en uke til syden utenom ferien. Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk. Det enklest er da å lage firkantede regler som rammer alle. ''Hvorfor ikke kalle en spade en spade, og si at det gjelder familier som tar med barna til hjemlandet og blir borte i ukesvis? Politikerne liker ikke å stoppe dette og samtidig tillate at andre familier reiser en uke til syden utenom ferien.'' Mulig du vet mer enn meg, men lokalt her vi bor er det ikke dette som er bakgrunnen for at saken tas opp nå. ''Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk. Det enklest er da å lage firkantede regler som rammer alle.'' Det er vel ikke bare den enkelte elevs læring dette handler om, men også at disse ekstraferiene fører til at lærerne må bruke mer ressurser på enkeltelever mens resten av klassen må vente. Når det blir mange nok runder med slikt i løpet av året, så kommer man ikke nødvendigvis i mål. Jeg vet om en skole som av snaut 400 elever allerede har behandlet 124 søknader om feriefri utenom de ordinære feriene. For dette skoleåret, altså. Og da har ikke friperiodene kommet særlig lenger enn til forlenging av juleferien. Neste rush kommer mot vinterferie og påske, for ikke å snakke om mai. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det er vel færre og færre bedrifter som har fellesferie, tror jeg. Tror absolutt at det er flest arbeidstakere som kan bestemme en del over sin egen ferie. Med unntak av visse frister og perioder med mye "trøkk" på jobben, står jeg svært fritt i å ta fri. Jeg kunne sikkert tatt fri hele oktober! Men man skal jo fylle en god del av skolens sommerferie også. tar foreldrene to uker høstferie, blir det mange, mange sommerferieuker der barn bare går og slenger. Ihvertfall der vi bor er det svært få barn hjemme midt på sommeren, og det ville bli en fryktelig lang og kjedelig sommer med mor & far på jobb nesten hele sommeren. Og når man snakker om kostnaden ved å ta ferie, må man jo også ta med kostnaden ved å ta fri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader.'' Hvorfor ikke kalle en spade en spade, og si at det gjelder familier som tar med barna til hjemlandet og blir borte i ukesvis? Politikerne liker ikke å stoppe dette og samtidig tillate at andre familier reiser en uke til syden utenom ferien. Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk. Det enklest er da å lage firkantede regler som rammer alle. ''Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk'' Enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''De foreldrene som har et så bevisst forhold til feriering legger nok ikke opp til å ta ungene ut av skolen. '' Det tror jeg nok ofte kan være tilfelle. Men unntak finnes jo, som en venninne som tok med seg barna på en fantastisk rundreise i Afrika - en reise som vær svart langt fra allinclusive-ferdigferier. Det at de tok en uke ekstra skolefri for å gjøre én slik reise i løpet av skoletiden har jeg absolutt ingen innvendinger mot. Selvfølgelig finnes det unntak, jeg kjenner også en familie som tok 2 uker ekstra tilknyttet høstferien for å reise til Australia - både for å besøke familie og for å skikkelig oppleve landet. Jeg tror dog ikke at dette er det store flertallet; hadde det vært det ville dette neppe kommet opp på sakskartet så sterkt som det gjør nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Jeg vet ikke hva som er vanlig. Vi gjorde det ihverfall slik. På det meste var vi borte i en måned'' Å være borte en hel måned er nå noe helt annet enn å være borte en uke, som de fleste her snakker om. Ja, men vi har vært borte i en uke også noen ganger og hadde også da ''skole'' hver dag. Jeg tør påstå at vi lærte ungene mer på den tiden enn de ville lært på skolen, da vi ikke har 20 unger å konsentere oss om. Vi har fulle dagbøker som ungene måtte skrive hver dag fra disse turene og dette var jo spesielt fin trening i den alderen hvor de trengte skrivetrening. De måtte også skrive løkkeskrift. I den måneden vi var borte tør jeg påstå at sønnen vår var stødigere i matte når vi kom hjem, enn om han hadde gått på skolen i den måneden i steden. Vi hadde jo svært god tid:-) Det var litt av fødselpermisjonen til den yngste som ble tilbragt i Venezuela. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Hvorfor ikke kalle en spade en spade, og si at det gjelder familier som tar med barna til hjemlandet og blir borte i ukesvis? Politikerne liker ikke å stoppe dette og samtidig tillate at andre familier reiser en uke til syden utenom ferien.'' Mulig du vet mer enn meg, men lokalt her vi bor er det ikke dette som er bakgrunnen for at saken tas opp nå. ''Jeg har svært vanskelig for å tro at en ukes fravær i barneskolen medfører særlig problemer, men har full forståelse for at mange uker i strekk borte kan bli problematisk. Det enklest er da å lage firkantede regler som rammer alle.'' Det er vel ikke bare den enkelte elevs læring dette handler om, men også at disse ekstraferiene fører til at lærerne må bruke mer ressurser på enkeltelever mens resten av klassen må vente. Når det blir mange nok runder med slikt i løpet av året, så kommer man ikke nødvendigvis i mål. Jeg vet om en skole som av snaut 400 elever allerede har behandlet 124 søknader om feriefri utenom de ordinære feriene. For dette skoleåret, altså. Og da har ikke friperiodene kommet særlig lenger enn til forlenging av juleferien. Neste rush kommer mot vinterferie og påske, for ikke å snakke om mai. ''Det er vel ikke bare den enkelte elevs læring dette handler om, men også at disse ekstraferiene fører til at lærerne må bruke mer ressurser på enkeltelever mens resten av klassen må vente. '' Under vårt første foreldremøte på ungdomsskolen sa lærerne at det var veldig vanskelig ved forrige skoleårs avslutning, da mer enn en fjerdedel av elevene på trinnet startet skoleferien en uke 'for tidlig'. Dette forstyrret hele undervisningen for de andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Med unntak av visse frister og perioder med mye "trøkk" på jobben, står jeg svært fritt i å ta fri. Jeg kunne sikkert tatt fri hele oktober! Men man skal jo fylle en god del av skolens sommerferie også. tar foreldrene to uker høstferie, blir det mange, mange sommerferieuker der barn bare går og slenger. Ihvertfall der vi bor er det svært få barn hjemme midt på sommeren, og det ville bli en fryktelig lang og kjedelig sommer med mor & far på jobb nesten hele sommeren. Og når man snakker om kostnaden ved å ta ferie, må man jo også ta med kostnaden ved å ta fri. ''Men man skal jo fylle en god del av skolens sommerferie også. tar foreldrene to uker høstferie, blir det mange, mange sommerferieuker der barn bare går og slenger.'' Ja, det kan jo stemme. Vi har alltid ordnet oss med å ha ferie på skift om sommeren, så ungene har nesten alltid hatt en av oss tilgjengelig om sommeren... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Mange barn kan nok oppleve en lærerik tur dit også, kommer an på hvordan man legger opp ferien. Uttaler meg på tynt grunnlag siden jeg aldri har vært på Gran Canaria, men mulighetene finnes nok om man unngår Charter-Svein & co ;)'' Jeg har ikke veldig stort erfaringsgrunnlag, men jeg tror kanskje at de fleste der får med seg en busstur opp i fjellene - og kaller det kultur. :-) ''Dessuten drar ikke alle på charterferie til oppkonstruerte, kommersielle turistreisemål med all-inclusive.'' Nei, det er klart, men det ser kanskje ut som de som greier planlegging sjøl også legger feriene til tidspunkter hvor ungene har fri i mye større grad. Forøvrig var det mest ment som spøk, altså. :-) Ser poenget ditt :-) Sjøl om jeg meiner det er viktig å ikke generalisere, ønsker jeg debatten velkommen. Rutinene varierer antakelig fra kommune til kommune, skole til skole og rektor til rektor. Viktig med en felles retningslinje, ellers blir det en håpløs oppgave for den enkelte rektor / skole. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 ''Det er vel ikke bare den enkelte elevs læring dette handler om, men også at disse ekstraferiene fører til at lærerne må bruke mer ressurser på enkeltelever mens resten av klassen må vente. '' Under vårt første foreldremøte på ungdomsskolen sa lærerne at det var veldig vanskelig ved forrige skoleårs avslutning, da mer enn en fjerdedel av elevene på trinnet startet skoleferien en uke 'for tidlig'. Dette forstyrret hele undervisningen for de andre. Jeg har aldri syntes at det skjer særlig mye undervisning siste uken før sommerferien, men det er mulig skolen vår er litt spesielt sløv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ser poenget ditt :-) Sjøl om jeg meiner det er viktig å ikke generalisere, ønsker jeg debatten velkommen. Rutinene varierer antakelig fra kommune til kommune, skole til skole og rektor til rektor. Viktig med en felles retningslinje, ellers blir det en håpløs oppgave for den enkelte rektor / skole. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354869-skolefri-utenom-feriene/page/6/#findComment-3045881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.