Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Hva lærer vi ungene da, ved å ta fri i tide og utide?

Nei, det burde være strengere og ta fri over flere dager i løpet av skoleåret.

Unger som reiser mye lærer raskere engelsk og de lærer andre kulturer å kjenne, hvis en da ikke bare ligger ved bassenget og slikker sol. Slike ferier lærer man ikke stort av annet enn at ungene blir svømmedyktige da.

Gjest sjøstjerna

Unger som reiser mye lærer raskere engelsk og de lærer andre kulturer å kjenne, hvis en da ikke bare ligger ved bassenget og slikker sol. Slike ferier lærer man ikke stort av annet enn at ungene blir svømmedyktige da.

Ja, reising er bra- nettopp for å smake på andre kulturer osv.

Prioriterer gjerne dette- men legger det til skoleferier.

'' Jaja,- jeg kjenner (tilfeldigvis?) ikke mange som ikke kan ta en uke utenom skoleferien.''

De fleste av mine bekjente står også rimelig fritt med tanke på når de kan ta ferie. Der jeg jobber er det begrensening på hvor mye man kan ta i fellesferien, for da vil alle ha fri, så det må vi dele på. Men ellers er det fritt, og da særlig utenom skoleferiene.

''

De fleste av mine bekjente står også rimelig fritt med tanke på når de kan ta ferie. Der jeg jobber er det begrensening på hvor mye man kan ta i fellesferien, for da vil alle ha fri, så det må vi dele på. Men ellers er det fritt, og da særlig utenom skoleferiene.

''

Slik er det blant våre venner også, og på våre jobber. De som ikke kan det, er lærere.

Jeg har aldri syntes at det skjer særlig mye undervisning siste uken før sommerferien, men det er mulig skolen vår er litt spesielt sløv...

Nei, og dette er sikkert det foreldrene unnskylder seg med, men i følge lærerne førte all denne tidligferieringen til at "den siste sløve uka" inntrådte tidligee og varte dobbelt så lenge (for dem som ikke tok fri)

Det hadde noe med at arbeid/prosjekter skulle avsluttes for skoleåret, bøker leveres inn,osv, samt motivasjonen for dem som ser at andre tydeligvis kan skulke deler av skoleåret år etter år.

Nei, og dette er sikkert det foreldrene unnskylder seg med, men i følge lærerne førte all denne tidligferieringen til at "den siste sløve uka" inntrådte tidligee og varte dobbelt så lenge (for dem som ikke tok fri)

Det hadde noe med at arbeid/prosjekter skulle avsluttes for skoleåret, bøker leveres inn,osv, samt motivasjonen for dem som ser at andre tydeligvis kan skulke deler av skoleåret år etter år.

Jo, det kan jeg jo forstå...

Annonse

Ja, jeg synes det er riktig at elvene kan få fri av og til, ikke nødvendigvis hvert år - men utenom skoelferiene.

Vi tok ut noen ekstradager i forbindelse med svigerfars begravelse vinteren 2008 (tror det var begravelsedagen + 4 dager).

Vi har spurt om fri en enkeltdag en eller to ganger.

Vi hadde en uke i syden i fjor høst. Da fikk vi ukeplan og lekseplan fra lærerene, og ungene gjorde lekser hver dag, i tillegg til å skrive i feireboka si.

De gikk absolutt ikke glipp av noe faglig på skolen i løpet av den uke - og vi som familie fikk det pustehullet vi sårt trengte i en noe vanskelig og hektisk tid.

Ehhh... siden det er så stort problem at mange folk ber ungene sine fri utenom skoleferien, så må jo det bety at mange voksne folk kan ta seg ferie utenom fellesferie/skoleferie? Eller, tror du ungene reiser alene til syden?

''Ehhh... siden det er så stort problem at mange folk ber ungene sine fri utenom skoleferien, så må jo det bety at mange voksne folk kan ta seg ferie utenom fellesferie/skoleferie? Eller, tror du ungene reiser alene til syden?''

Godt poeng :-)

Slik jeg forstår mine lærervenner, er nok dere i et veldig mindretall. De aller, aller fleste som tar ungene ut av skolen 14 dager ekstra, gjør det for å få en sydenferie ala charterfeber. Altså - basseng, sol og god mat.

Og det er vel derfor dette løftes nå, at rektorene ikke lenger kanskje bør få gi så mye fri til ferie utenom alle de allerede eksisterende ukene. Det skaper _mye_ ekstraarbeid for lærerne, og forsinker hele gruppa når det stadig skal tas igjen tapt lærdom.

''De aller, aller fleste som tar ungene ut av skolen 14 dager ekstra, gjør det for å få en sydenferie ala charterfeber. Altså - basseng, sol og god mat. ''

Men jeg forstår bare ikke hvorfor det er så ille at barna i løpet av skoletiden får en sydentur eller tre, med basseng, sol og god mat - SAMMEN med foreldre og søsken SAMTIDIG som de passer på å gjøre leksene for den uka????

Jeg kan bare ikke fatte at mine tre barn hadde vondt av (faglig) å være på Mallorca med oss en uke i fjor, og se hvordan familien kan være sammen døgnet rundt og bare kose seg - og også ha ekstra god tid til å lese sammen og gjøre lekser.

???

''Det skaper _mye_ ekstraarbeid for lærerne, og forsinker hele gruppa når det stadig skal tas igjen tapt lærdom.''

Her forutsetter du jo at barna som drar til syden IKKE gjør noe skolearbeid, og dermed forsinker klassen. En forutsetnign for å få fri må jo være at skolearbeidet gjøres og at foreldrene er ansvarlige for det.

Hm. Jaja,- jeg kjenner (tilfeldigvis?) ikke mange som ikke kan ta en uke utenom skoleferien. Mulig jeg har en spesiell omgangskrets.

Men nå har engang barna 8-9 uker sommerferie allerede, pluss én uke høst-, én uke vinterferie, juleferie og påskeferie.

Dersom jeg hadde hatt så mye ferie fra før og i tillegg bedt om ekstra fri utenom feriene fordi det passet MEG, ville min arbeidsgver besvimt!

Gjest FAU-lederen

''De aller, aller fleste som tar ungene ut av skolen 14 dager ekstra, gjør det for å få en sydenferie ala charterfeber. Altså - basseng, sol og god mat. ''

Men jeg forstår bare ikke hvorfor det er så ille at barna i løpet av skoletiden får en sydentur eller tre, med basseng, sol og god mat - SAMMEN med foreldre og søsken SAMTIDIG som de passer på å gjøre leksene for den uka????

Jeg kan bare ikke fatte at mine tre barn hadde vondt av (faglig) å være på Mallorca med oss en uke i fjor, og se hvordan familien kan være sammen døgnet rundt og bare kose seg - og også ha ekstra god tid til å lese sammen og gjøre lekser.

???

''Det skaper _mye_ ekstraarbeid for lærerne, og forsinker hele gruppa når det stadig skal tas igjen tapt lærdom.''

Her forutsetter du jo at barna som drar til syden IKKE gjør noe skolearbeid, og dermed forsinker klassen. En forutsetnign for å få fri må jo være at skolearbeidet gjøres og at foreldrene er ansvarlige for det.

''Men jeg forstår bare ikke hvorfor det er så ille at barna i løpet av skoletiden får en sydentur eller tre, med basseng, sol og god mat - SAMMEN med foreldre og søsken SAMTIDIG som de passer på å gjøre leksene for den uka???? ''

Det er nok uker ferie ellers i året (11 eller 12), og da kan man gjøre akkurat det samme...

Og de fleste foreldre gjør ikke lekser med ungene, passer ikke på at ungene gjør lekser - og derfor blir det et problem.

''Men jeg forstår bare ikke hvorfor det er så ille at barna i løpet av skoletiden får en sydentur eller tre, med basseng, sol og god mat - SAMMEN med foreldre og søsken SAMTIDIG som de passer på å gjøre leksene for den uka???? ''

Det er nok uker ferie ellers i året (11 eller 12), og da kan man gjøre akkurat det samme...

Og de fleste foreldre gjør ikke lekser med ungene, passer ikke på at ungene gjør lekser - og derfor blir det et problem.

''Det er nok uker ferie ellers i året (11 eller 12), og da kan man gjøre akkurat det samme...''

Ja, men da er turene omtrent dobbelt så dyre, og vi er mange som faktisk ikke har råd til å kjøpe sydentur til 5 personer i skoleferien. I tillegg er vi mange som har slekt langt unna, og hvor de fleste skoleferiene brukes til å besøke gamle foreldre på andre siden av landet. Til slutt: jeg har en mann som har sin mest hektiske periode på jobb om sommeren. Han har 2-3 uker fri om sommeren, og da er det ikke aktuelt å dra til syden.

''Og de fleste foreldre gjør ikke lekser med ungene, passer ikke på at ungene gjør lekser - og derfor blir det et problem.''

Det er ikke mitt inntrykk her vi bor. De fleste foreldrene jeg snakker med, følger ungene tett opp (vår eldste går i 6. nå). Hvordan de gjør det i ferier, vet jeg lite om, men alle får beksjed om å gjøre lekser og skrive feriebok.

Vi fulgte i alle fall dette til punkt og prikke, og ungene var helt inneforstått med det.

Det viser seg vel å være et større problem enn som så, da, siden denne saken nå løftes opp og fram på politisk nivå. Vi som FAU'er har blitt bedt om uttalelser, og det samme har andre instanser innenfor skoleverket blitt bedt om.

Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader.

Forøvrig er det nesten litt morsomt det du sier om at dine lærervenner ikke ser på dette som et problem siden de er ressurssterke og flinke. Mao: De jeg kjenner er dårlige og svake lærere. Vel...

Går ungene i små skoler, små klasser og det er en særdeles sjelden begivenhet at ungene er borte utover skoleferiene så er det neppe noe problem. I tillegg er det nok en fordel at foreldrene er på DOL, siden alle her følger opp kjempegodt i motsetning til resten av befolkningen.

Vi får se hva som kommer ut av denne runden, jeg blir ikke overrasket om resultatet blir en kraftig innskjerping av fritaksreglementet.

''Forøvrig er det nesten litt morsomt det du sier om at dine lærervenner ikke ser på dette som et problem siden de er ressurssterke og flinke. Mao: De jeg kjenner er dårlige og svake lærere. Vel...''

Nå overtolker du meg. De lærerne jeg kjenner ser ikke problemer med at unger får noe fri utenom ferier. Snakker ikke om mange uker, men noen dager i ny og ne eller en uke i året. At de er ressurssterke har nok noe med dette å gjøre, de er ikke vrange i utgangspunktet, de får det til å fungere selv om det muligvis kan gjøre at de må endre litt på sine rutiner.

Jeg har sjelden opplevd at ungenes lærere har gjort noe som helst ekstraarbeid ifb med mine ungers ekstra ferieuke. Det meste de har strukket seg til, er etter gjentatte forespørsler å gi oss en lekseplan noen dager før de egntlig hadde tenkt å dele den ut... Eller skrible ned på et ark hva de har tenkt å gå igjennom den påfølgende uken... (Jeg har ikke vært spesielt imponert over vår egen skole for å si det sånn. Kanskje det er noe av grunnen til at jeg nekter å anse den som "hellig")

Annonse

Gjest ville bare si det! ;)

Hun sa også at folk som ikke had råd om sommeren, ikke burde reise om høsten heller, da burde de sikkert bruke pengene sine til noe annet. Det synes jeg er ganske så ovenfra og ned holdning, og sier meg tydelig at FAU-lederen er en som mener hun vet best.

Er i grunnen ganske så enig med deg sånn egentlig.

''Det er nok uker ferie ellers i året (11 eller 12), og da kan man gjøre akkurat det samme...''

Ja, men da er turene omtrent dobbelt så dyre, og vi er mange som faktisk ikke har råd til å kjøpe sydentur til 5 personer i skoleferien. I tillegg er vi mange som har slekt langt unna, og hvor de fleste skoleferiene brukes til å besøke gamle foreldre på andre siden av landet. Til slutt: jeg har en mann som har sin mest hektiske periode på jobb om sommeren. Han har 2-3 uker fri om sommeren, og da er det ikke aktuelt å dra til syden.

''Og de fleste foreldre gjør ikke lekser med ungene, passer ikke på at ungene gjør lekser - og derfor blir det et problem.''

Det er ikke mitt inntrykk her vi bor. De fleste foreldrene jeg snakker med, følger ungene tett opp (vår eldste går i 6. nå). Hvordan de gjør det i ferier, vet jeg lite om, men alle får beksjed om å gjøre lekser og skrive feriebok.

Vi fulgte i alle fall dette til punkt og prikke, og ungene var helt inneforstått med det.

''Ja, men da er turene omtrent dobbelt så dyre, og vi er mange som faktisk ikke har råd til å kjøpe sydentur til 5 personer i skoleferien. ''

Jepp, lærerne for eksempel. Kanskje de burde begynne å ta ut et par uker ferie midt i skoleåret også? Det hadde sikkert vært kjempepopulært.

''Ja, men da er turene omtrent dobbelt så dyre, og vi er mange som faktisk ikke har råd til å kjøpe sydentur til 5 personer i skoleferien. ''

Jepp, lærerne for eksempel. Kanskje de burde begynne å ta ut et par uker ferie midt i skoleåret også? Det hadde sikkert vært kjempepopulært.

Mener du som prinsipp at dersom noen ikke har mulighet gjennom jobben å ta ut ferie når de vil, så skal heller ingen andre ha mulighet til å ta ut ferie når de vil?

"Hvis ikke jeg får lov, skal heller ikke hun få lov...."

Mener du som prinsipp at dersom noen ikke har mulighet gjennom jobben å ta ut ferie når de vil, så skal heller ingen andre ha mulighet til å ta ut ferie når de vil?

"Hvis ikke jeg får lov, skal heller ikke hun få lov...."

På ingen måte.

Men jeg synes ikke det er noen menneskerett å reise på sydenferie for noen som helst, så at det er så dyrt i skoleferiene er ikke noe holdbart argument. Av enkelte svar her inne, kan det virke som om det er synd på unger som ikke reiser til syden.

Da får man heller spare litt lenger før man drar på ferie, da. Mye god lærdom i sånt.

På ingen måte.

Men jeg synes ikke det er noen menneskerett å reise på sydenferie for noen som helst, så at det er så dyrt i skoleferiene er ikke noe holdbart argument. Av enkelte svar her inne, kan det virke som om det er synd på unger som ikke reiser til syden.

Da får man heller spare litt lenger før man drar på ferie, da. Mye god lærdom i sånt.

Jeg mener ikke at det er en menneskerett å dra til syden. Men jeg mener at det er synd dersom barn vokser opp uten aldri å få oppleve en ferie.

Våre barn har helt til i fjor brukt feriene hos besteforeldrene sammen med oss, og noen småturer (2-3 dager) sammen med oss til Danmark/Sverige.

I fjor, da de var 10, 8 og 5 hadde vi vår første store utenlandsferie, vi reiste chartertur til Mallorca. Og for oss, som ikke er reisevante i det hele tatt, så var det faktisk en stor opplevelse å glede seg, reise med fly (for ungene var det første gang), kjenne varmen og fremmede lukter, se palmer, bo på hotell (det har de nesten ikke gjort), bade 7 dager på rad (det har heller aldri skjedd før) - og være sammen med familien og se og oppleve nytt land og høre spansk og engelsk.

Jeg mener ikke at det er en menneskerett å dra til syden. Men jeg mener at det er synd dersom barn vokser opp uten aldri å få oppleve en ferie.

Våre barn har helt til i fjor brukt feriene hos besteforeldrene sammen med oss, og noen småturer (2-3 dager) sammen med oss til Danmark/Sverige.

I fjor, da de var 10, 8 og 5 hadde vi vår første store utenlandsferie, vi reiste chartertur til Mallorca. Og for oss, som ikke er reisevante i det hele tatt, så var det faktisk en stor opplevelse å glede seg, reise med fly (for ungene var det første gang), kjenne varmen og fremmede lukter, se palmer, bo på hotell (det har de nesten ikke gjort), bade 7 dager på rad (det har heller aldri skjedd før) - og være sammen med familien og se og oppleve nytt land og høre spansk og engelsk.

''Jeg mener ikke at det er en menneskerett å dra til syden. Men jeg mener at det er synd dersom barn vokser opp uten aldri å få oppleve en ferie.''

Og det går det fint an å gjøre uten å spise fjorten skoledager.

''Jeg mener ikke at det er en menneskerett å dra til syden. Men jeg mener at det er synd dersom barn vokser opp uten aldri å få oppleve en ferie.''

Og det går det fint an å gjøre uten å spise fjorten skoledager.

Joda, det gjør det. Men det er mye dyrere. Og dessuten trenger en ikke å ta 14 dager - det holder lenge med 1 uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...