Gå til innhold

Skolefri utenom feriene

Anbefalte innlegg

Det viser seg vel å være et større problem enn som så, da, siden denne saken nå løftes opp og fram på politisk nivå. Vi som FAU'er har blitt bedt om uttalelser, og det samme har andre instanser innenfor skoleverket blitt bedt om.

Det handler selvfølgelig ikke om at "noen" ønsker å gjøre andres hverdag grå, men at det er et reelt problem at så mange tar ekstra ferieuker og lar skole være skole mens man bader.

Forøvrig er det nesten litt morsomt det du sier om at dine lærervenner ikke ser på dette som et problem siden de er ressurssterke og flinke. Mao: De jeg kjenner er dårlige og svake lærere. Vel...

Går ungene i små skoler, små klasser og det er en særdeles sjelden begivenhet at ungene er borte utover skoleferiene så er det neppe noe problem. I tillegg er det nok en fordel at foreldrene er på DOL, siden alle her følger opp kjempegodt i motsetning til resten av befolkningen.

Vi får se hva som kommer ut av denne runden, jeg blir ikke overrasket om resultatet blir en kraftig innskjerping av fritaksreglementet.

Regelverket er jo strengere enn det blir praktisert. Man skal egentlig ha en god grunn - svært mange skriver da også i søknaden at det ikke var mulig å legge familieferien til skoleferien, for å være sikre på å få den innvilget.

For å sette det litt på spissen og ikke være altfor PK et øyeblikk, så ville det å forholde seg strengt til det nåværende regelverket "ramme" vanlige familier som for én gangs skyld planlegger en spesiell ferie, hardest. De må da enten bli hjemme eller lyve på seg at det har noe med foreldrenes arbeidsforhold å gjøre.

De to hovedgruppene som gjør akkurat hva de vil - nemlig de som tar med barna til Asia eller Afrika i ukes- eller månedsvis fordi de har familie der, og de styrtrike (etnisk norske) som reiser til sine slott i Frankrike etc. akkurat når det måtte passe dem - ville nok fortsette stort sett som før

tror

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

39

• tzatziki1365380058

29

• Katt-ja

23

• laban

12

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener ikke at det er en menneskerett å dra til syden. Men jeg mener at det er synd dersom barn vokser opp uten aldri å få oppleve en ferie.

Våre barn har helt til i fjor brukt feriene hos besteforeldrene sammen med oss, og noen småturer (2-3 dager) sammen med oss til Danmark/Sverige.

I fjor, da de var 10, 8 og 5 hadde vi vår første store utenlandsferie, vi reiste chartertur til Mallorca. Og for oss, som ikke er reisevante i det hele tatt, så var det faktisk en stor opplevelse å glede seg, reise med fly (for ungene var det første gang), kjenne varmen og fremmede lukter, se palmer, bo på hotell (det har de nesten ikke gjort), bade 7 dager på rad (det har heller aldri skjedd før) - og være sammen med familien og se og oppleve nytt land og høre spansk og engelsk.

De færreste mener vel at det skal være et absolutt forbud mot å ta barna fri fra skolen! Problemet er ikke dem som "kliner til" på feriefronten en sjelden gang, eller mer ekstraordinære tilfeler der man trenger ekstra fri f eks i forbindelse med dødsfall eller alvorlig sykdom i nær familie el lign.

Det er mer den generelle tanken som enkelte har om at det er 'helt greit' å ta 1-2 uker fri i året _hvert_ år.

Regelverket er jo strengere enn det blir praktisert. Man skal egentlig ha en god grunn - svært mange skriver da også i søknaden at det ikke var mulig å legge familieferien til skoleferien, for å være sikre på å få den innvilget.

For å sette det litt på spissen og ikke være altfor PK et øyeblikk, så ville det å forholde seg strengt til det nåværende regelverket "ramme" vanlige familier som for én gangs skyld planlegger en spesiell ferie, hardest. De må da enten bli hjemme eller lyve på seg at det har noe med foreldrenes arbeidsforhold å gjøre.

De to hovedgruppene som gjør akkurat hva de vil - nemlig de som tar med barna til Asia eller Afrika i ukes- eller månedsvis fordi de har familie der, og de styrtrike (etnisk norske) som reiser til sine slott i Frankrike etc. akkurat når det måtte passe dem - ville nok fortsette stort sett som før

tror

''For å sette det litt på spissen og ikke være altfor PK et øyeblikk, så ville det å forholde seg strengt til det nåværende regelverket "ramme" vanlige familier som for én gangs skyld planlegger en spesiell ferie, hardest. De må da enten bli hjemme eller lyve på seg at det har noe med foreldrenes arbeidsforhold å gjøre. ''

Veldig enig - jfr mitt svar til Mrs Wallace

''De to hovedgruppene som gjør akkurat hva de vil - nemlig de som tar med barna til Asia eller Afrika i ukes- eller månedsvis fordi de har familie der, og de styrtrike (etnisk norske) som reiser til sine slott i Frankrike etc. akkurat når det måtte passe dem - ville nok fortsette stort sett som før''

Tror jeg også. Jeg kjenner ikke så mye til den første hovedgruppen, men derimot til en del som havner i den siste.

Og så vet jeg om veldig mange vanlige familier som kanskje hvert 3. eller 4. år tar barna ut til en helt spesiell ferie en uke eller kanskje to. Og da mener jeg egentlig ikke at ferien trenger å være så spesiell i vanlige folks øyne. For oss var charterturen til Mallorca i fjor veldig spesiell, og helt fantastisk - og det var helt riktig for vår familie å prioritere det akkurat da.

De færreste mener vel at det skal være et absolutt forbud mot å ta barna fri fra skolen! Problemet er ikke dem som "kliner til" på feriefronten en sjelden gang, eller mer ekstraordinære tilfeler der man trenger ekstra fri f eks i forbindelse med dødsfall eller alvorlig sykdom i nær familie el lign.

Det er mer den generelle tanken som enkelte har om at det er 'helt greit' å ta 1-2 uker fri i året _hvert_ år.

Jo, det er flere her i denne tråden (husker ikke hvem) som sier at det ikke burde vært lov å ta ungene ut av skolen utenom skoleferiene. At det burde holde med å bruke de 11 ukene ungene har i løpet av året.

På ingen måte.

Men jeg synes ikke det er noen menneskerett å reise på sydenferie for noen som helst, så at det er så dyrt i skoleferiene er ikke noe holdbart argument. Av enkelte svar her inne, kan det virke som om det er synd på unger som ikke reiser til syden.

Da får man heller spare litt lenger før man drar på ferie, da. Mye god lærdom i sånt.

Jeg synes alle familier burde tilbringe mai måned samme år som det eldste barnet skal begynne på skolen, i syden.

''For å sette det litt på spissen og ikke være altfor PK et øyeblikk, så ville det å forholde seg strengt til det nåværende regelverket "ramme" vanlige familier som for én gangs skyld planlegger en spesiell ferie, hardest. De må da enten bli hjemme eller lyve på seg at det har noe med foreldrenes arbeidsforhold å gjøre. ''

Veldig enig - jfr mitt svar til Mrs Wallace

''De to hovedgruppene som gjør akkurat hva de vil - nemlig de som tar med barna til Asia eller Afrika i ukes- eller månedsvis fordi de har familie der, og de styrtrike (etnisk norske) som reiser til sine slott i Frankrike etc. akkurat når det måtte passe dem - ville nok fortsette stort sett som før''

Tror jeg også. Jeg kjenner ikke så mye til den første hovedgruppen, men derimot til en del som havner i den siste.

Og så vet jeg om veldig mange vanlige familier som kanskje hvert 3. eller 4. år tar barna ut til en helt spesiell ferie en uke eller kanskje to. Og da mener jeg egentlig ikke at ferien trenger å være så spesiell i vanlige folks øyne. For oss var charterturen til Mallorca i fjor veldig spesiell, og helt fantastisk - og det var helt riktig for vår familie å prioritere det akkurat da.

Det er ikke "once or twice in a lifetime"-feriene noen er ute etter her.

Det som virker demoraliserende, er de som støtt og stadig forlenger skoleferiene, slik at uka før og etter alle ferier blir amputert. Neste år er det noen som tar ut sine unger til samme tid, fordi det uansett ikke skjer noe fornuftig de ukene, og så har vi det gående.

Annonse

Jo, det er flere her i denne tråden (husker ikke hvem) som sier at det ikke burde vært lov å ta ungene ut av skolen utenom skoleferiene. At det burde holde med å bruke de 11 ukene ungene har i løpet av året.

It's in the eye of the beholder :-)

Jeg antar at endel mener dette som en genrell (leve-)regel, og ikke et bastant svar for absolutt alle tenkelige og utenkelige tilfeller.

AneM1365380603

Det er ikke "once or twice in a lifetime"-feriene noen er ute etter her.

Det som virker demoraliserende, er de som støtt og stadig forlenger skoleferiene, slik at uka før og etter alle ferier blir amputert. Neste år er det noen som tar ut sine unger til samme tid, fordi det uansett ikke skjer noe fornuftig de ukene, og så har vi det gående.

Skolen her har bedt spesielt om at vi ikke tar barna ut av skolen på den tiden de starter opp igjen i august. Det er viktig for barna å være med de første dagene.

Gjest Elextra

''Det er vel ikke bare den enkelte elevs læring dette handler om, men også at disse ekstraferiene fører til at lærerne må bruke mer ressurser på enkeltelever mens resten av klassen må vente. ''

Under vårt første foreldremøte på ungdomsskolen sa lærerne at det var veldig vanskelig ved forrige skoleårs avslutning, da mer enn en fjerdedel av elevene på trinnet startet skoleferien en uke 'for tidlig'. Dette forstyrret hele undervisningen for de andre.

''Under vårt første foreldremøte på ungdomsskolen sa lærerne at det var veldig vanskelig ved forrige skoleårs avslutning, da mer enn en fjerdedel av elevene på trinnet startet skoleferien en uke 'for tidlig'.''

Tatt i betraktning av at det meste av juni, og særlig siste uken, er fylt med alskens avslutninger og feiringer, er jo ikke det så rart.

Skolen her har bedt spesielt om at vi ikke tar barna ut av skolen på den tiden de starter opp igjen i august. Det er viktig for barna å være med de første dagene.

Det forstår jeg godt. Dessuten er det ikke SÅ mange uker de har for å komme i gang, før det er høstferie.

En nabogutt var på sydenferie med sine (ganske så velstående) besteforeldre i to uker like etter at han hadde begynt på skolen i første klasse. Altså akkurat da han hadde byttet fra det fleksible opplegget i barnehagen, til den obligatoriske skolen. Sånt synes jeg gir veeeldig feil signaler. (Når går han på vgs og har ikke fått varige mén, men jeg husker det ennå.)

Nei, og dette er sikkert det foreldrene unnskylder seg med, men i følge lærerne førte all denne tidligferieringen til at "den siste sløve uka" inntrådte tidligee og varte dobbelt så lenge (for dem som ikke tok fri)

Det hadde noe med at arbeid/prosjekter skulle avsluttes for skoleåret, bøker leveres inn,osv, samt motivasjonen for dem som ser at andre tydeligvis kan skulke deler av skoleåret år etter år.

''i følge lærerne førte all denne tidligferieringen til at "den siste sløve uka" inntrådte tidligee og varte dobbelt så lenge (for dem som ikke tok fri)''

Når jeg tenker over det, mener jeg å huske at det har vært sånn i alle tider - også før det ble vanlig å ta ekstra ferie, at siste uken(e) var rimelig sløve og innholdsløse?

It's in the eye of the beholder :-)

Jeg antar at endel mener dette som en genrell (leve-)regel, og ikke et bastant svar for absolutt alle tenkelige og utenkelige tilfeller.

Godt mulig. Jeg sitter alene på et hotellrom og har ingen andre enn dere å krangle med ;-)

Det forstår jeg godt. Dessuten er det ikke SÅ mange uker de har for å komme i gang, før det er høstferie.

En nabogutt var på sydenferie med sine (ganske så velstående) besteforeldre i to uker like etter at han hadde begynt på skolen i første klasse. Altså akkurat da han hadde byttet fra det fleksible opplegget i barnehagen, til den obligatoriske skolen. Sånt synes jeg gir veeeldig feil signaler. (Når går han på vgs og har ikke fått varige mén, men jeg husker det ennå.)

Enig i at å starte hele skoleåret med å ta fri, blir ganske feil. Rundt høstferien synes jeg det har passet godt å ta en ekstra uke, aldri opplevd at ungene har gått glipp av noe som helst. På barneskolen er det ikke mye nytt som skjer på en uke, altså.

Annonse

AneM1365380603

De fleste barn gleder seg til å begynne på skolen etter ferien, så det er vel den verste tiden å ta fri.

''i følge lærerne førte all denne tidligferieringen til at "den siste sløve uka" inntrådte tidligee og varte dobbelt så lenge (for dem som ikke tok fri)''

Når jeg tenker over det, mener jeg å huske at det har vært sånn i alle tider - også før det ble vanlig å ta ekstra ferie, at siste uken(e) var rimelig sløve og innholdsløse?

Disse lærerne mente iallfall at det ble enda verre når det var såpass mange. Og jo flere som tar ut ferie, desto flere vil tenke at "dette kan jo vi også gjøre", og så har du det gående.

De fleste barn gleder seg til å begynne på skolen etter ferien, så det er vel den verste tiden å ta fri.

''De fleste barn gleder seg til å begynne på skolen etter ferien''

???

Sånne barn har jeg ikke hatt :-)

Evt. sånne ferier, hehe ;-)

Ikke det at de har hatet skolen, men de har aldri gledet seg til at den startet og friheten var over...

Gjest krekling

''De fleste barn gleder seg til å begynne på skolen etter ferien''

???

Sånne barn har jeg ikke hatt :-)

Evt. sånne ferier, hehe ;-)

Ikke det at de har hatet skolen, men de har aldri gledet seg til at den startet og friheten var over...

Da jeg var barn, gikk jeg og lengtet etter at skolen skulle begynne, det var så kjedelig bare å gå og slenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...