Gjest Annikaml Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei! Jeg har et nyfødt barn. Vi skal nå få overnattingsbesøk av familiemedlem som nylig har vært i sørlige afrika. Siden jeg jobber i helsevesenet har jeg opplevd kolleger som har vært i Afrika og kommet hjem med MRSA- og som har måttet gjennom langvarig sanering. Dette familiemedlemmet jobber imidlertid ikke i helsevesenet og blir følgelig ikke testet. Jeg har lest at MRSA kan være dødelig hos spedbarn, og er derfor veldig engstelig for dette, samtidig som det er svært vanskelig å avlyse besøket. Hvor stor er risikoen for at man blir smittet av MRSA i Afrika (Personen var i Afrika i bistandsøyemed, var følgelig innom ulike institusjoner og besøkte fattige områder, men var ikke på rene helseinstitusjoner. Denne personen er selv ikke opptatt av smitte etc., og tok sannsynligvis ikke spesielle forholdsregler). Hvor farlig er dette for babyen min? Bør jeg gjøre noen tiltak/ ta noen forholdsregler? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354918-mrsa-smitte-til-spedbarn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Det er klart at MRSA forekommer vesentlig hyppigere i andre deler av verden enn i Norge, og ikke minst forekommer det i flere afrikanske land. Men forekomsten er spesielt høy i helsevesenet, eller folk som har hatt en eller annnenform for kontakt med helsevesenet. Jeg tror ikke at det det medfører spesiell risiko at dere får besøk av en som har vært i Afrika, hvis personen ikke har noen symptomer på infeksjon og ikke har hatt noen kontakt med helsevesenet der (behandling, undersøkelse, besøk på sykehus, osv). Du kan selvfølgelig også være litt ekstra forsiktig og unngå nærkontakt, som nærgående kos, osv. Grundig håndhygiene, unngå ansikt mot ansikt kontakt kan være et poeng. (Stafylokokker sitter ofte i nesen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/354918-mrsa-smitte-til-spedbarn/#findComment-3046276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.