Gå til innhold

Er brødbakemaskiner verdt det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruk heller pengene på noe mer nyttig. Brødbakemaskiner er bare tull. Kjøpte en for noen år siden, og den havnet rimelig fort på loftet blant annet "nyttig " skrot. Uansett oppskrifter, brødene blir ikke gode, de er tunge og klumpete. På vår maskin satt også eltekrokene igjen inne i brødet så vi omtrent måtte bryte brødet i småbiter for å få dem ut. Vil man ha nystekt brød til frokost er det bedre å satse på halvstekt brød, eller baguetter. Alltid vellykket resultat.

Gjest tjaaaaaaaaaaaah

Bruk heller pengene på noe mer nyttig. Brødbakemaskiner er bare tull. Kjøpte en for noen år siden, og den havnet rimelig fort på loftet blant annet "nyttig " skrot. Uansett oppskrifter, brødene blir ikke gode, de er tunge og klumpete. På vår maskin satt også eltekrokene igjen inne i brødet så vi omtrent måtte bryte brødet i småbiter for å få dem ut. Vil man ha nystekt brød til frokost er det bedre å satse på halvstekt brød, eller baguetter. Alltid vellykket resultat.

Samme skjedde med min mors brød, var ofte eltekroken satt seg fast i brødet :D

For noe møl....

De sier man kan ha sånt program så du har ferdige brød om morgenen.

Kjekt det, men er litt skeptisk til å ha på slike ting om natta jeg med tanke på brannfare...

Syns ikke brøda ble så kjempe til å skryte av heller, ja litt tunge... men greie nok.

Vanlige hjemmelagede brød er bedre.

Gjest harikkenickfortiden

Jeg fikk brødbakemaskin til jul et år. Prøvde mange ganger å få til gode brød, men ble så misfornøyd. De ble så kompakte, og "tunge", og selv om det var en dyr maskin, så satt eltekrokene fast i brødene. Ga bort maskinen etter et år, da hadde den stått der til pynt og tatt opp plass....

Annonse

Jeg har ikke maskin selv, men har flere bekjente som har kjøpt / fått.

Du må regne med å prøve deg fram en stund, til du finner en oppskrift som både funker i maskinen og passer med deres smak. I denne prøvetiden blir det antakelig en del mislykkede resultater. Men de som til slutt finner noe som passer, kan ha ferskt brød om morgenen uten særlig mye bry.

Hvis man ikke finner noe som passer både maskinen og "brukerne", ender den opp som enda en dings som tar plass.

Sjekk hvor tungvint det er å rengjøre maskinen og vei dette opp mot "gevinsten" med nybakt brød om morgenen.

For oss er det absolutt verdt det! Jeg baker glutenfritt, setter på maskinen på kvelden og har ferskt brød om morgenen. Brødene blir luftige og fine. Dog bakte jeg en del mislykkede brød i starten. Noen hevet tilsynelatende ikke, andre hevet så lokket reiste seg. En liten t-skje tørrgjær er nok i min oppskrift, har jeg funnet ut.

Vi har brødbakemaskin og har brukt den mye. Det er mye enklere enn å bake selv på vanlig vis, men selvfølgelig mer komplisert enn å kjøpe ferdig brød.

Vi har brukt en del ferdig brødmiks, det blir veldig bra resultat og tar under fem minutter. Eltekroken sitter inne i brødet, men er ikke vanskelig å få ut når brødet er ferskt og mykt. Det er så og si ingen oppvask fordi formen har non-stick-belegg og kan bare tørkes av med en klut.

Hvis du vil ha veldig grove brød er det vanskeligere å få bra resultat, da kan det bli litt kompakt. Trikset er å bruke litt mer væske enn man tror har jeg erfart.

Maskinen tar jo en del plass, men vi har den stående fast fremme på vaskerommet, så da er terskelen lav for å bruke den og det er ikke irriterende i hverdagen at den står fremme.

For oss er det absolutt verdt det! Jeg baker glutenfritt, setter på maskinen på kvelden og har ferskt brød om morgenen. Brødene blir luftige og fine. Dog bakte jeg en del mislykkede brød i starten. Noen hevet tilsynelatende ikke, andre hevet så lokket reiste seg. En liten t-skje tørrgjær er nok i min oppskrift, har jeg funnet ut.

Har du en god glutenfri oppskrift til brødbakemaskin? Jeg har både mann og tre barn med cøliaki, men det er kun jeg som bruker maskinen nå. Baker på gamlemåten til de andre... Har liksom ikke fått til noe bra glutenfritt resultat i maskinen. Brødene jeg baker på gamlemåten blir flotte.

Samme skjedde med min mors brød, var ofte eltekroken satt seg fast i brødet :D

For noe møl....

De sier man kan ha sånt program så du har ferdige brød om morgenen.

Kjekt det, men er litt skeptisk til å ha på slike ting om natta jeg med tanke på brannfare...

Syns ikke brøda ble så kjempe til å skryte av heller, ja litt tunge... men greie nok.

Vanlige hjemmelagede brød er bedre.

Jeg har allerede slitt ut to bakemaskiner jeg :-) Jeg bruker rett og slett samme oppskrift som jeg brukte til "vanlige" brød, bare tilpasset mengden. Det tar bare noen få minutter å klargjøre, omtrent ikke oppvask, og ferske brød til frokost. Suksess fra første stund. Nå er jeg oppvokst på hjemmebakt brød, og synes ikke noe om kjøpebrød - med mindre du skal kjøpe riktig dyre brød da.

Har du en god glutenfri oppskrift til brødbakemaskin? Jeg har både mann og tre barn med cøliaki, men det er kun jeg som bruker maskinen nå. Baker på gamlemåten til de andre... Har liksom ikke fått til noe bra glutenfritt resultat i maskinen. Brødene jeg baker på gamlemåten blir flotte.

Hei Caprice,

jeg gjør det helt enkelt. Bruker 5,5 dl vann(minst), tilsetter en skikkelig dose malte linfrø(et par dl), en god håndfull hele linfrø(for tyggbarheten), en god splæsj olivenolje, en pose toro lys, en liten t-skje salt og en liten t-skje tørrgjær.

Jeg bruker linfrø av flere grunner; Det er sunt, det gir saftigere brød og tilfører fiber. Jeg får nemlig blyklumper hvis jeg forsøker med grovt mel eller fiberhusk.

Annonse

Jeg synes brødbakemaskiner er femi, homfilt, barnslig og feigt. Smeller man opp en deig baker man tre ganger så mye. Tviler på at det er noe mer arbeidsinntensivt enn å bruke brødbakemaskin.

Hahaha, så morsomt :-D (not).

Men hva med oss som ikke har behov for å bake mer enn ett brød av gangen(glutenfritt brød er best ferskt), som liker ferskt brød på morgenen og ikke synes baking er det som er mest moro i denne verden? For oss er bakemaskin midt i blinken!

Gjest Shira :o)

Min ble sjelden brukt. Den ble brukt litt til pizzadeig, deigen ble veldig fin. Nå er jeg generelt ikke så glad i brød, så det spiller nok en stor rolle i at den ikke ble brukt.

Jeg gav den til mamma som ikke spiser gluten, der ble den flittig brukt! Hun fikk mye bedre resultat ved bruk av maskinen enn hva hun gjorde ved å bake selv.

Noe av grunnen til at jeg brukte den sjelden var nok at den ble pakket bort, hadde den stått lett tilgjengelig så hadde jeg kanskje brukt den mer. Sambo satte på tidsinnstillinger noen ganger slik at vi fikk nystekt brød til frokost. Selv hiver jeg heller halvstekt i ovnen. Jeg er allergisk mot oppvask, så halvstekt er mer i min gate. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...