Gå til innhold

Hva syns dere om offentliggjøring av skattelista

Anbefalte innlegg

Gjest fjern de!
Skrevet

Jeg syns det er latterlig at enhver skal ha tilgang til hva den enkelte tjente året/årene før..

Det burde i så fall vært anonymisert.

Jeg vet at flere snoker på alle de kjenner for å sammenligne, så sitter de der, håhå jeg tjente mer enn han i fjor,

eller ser hvorfor han har kjøpt seg båt, han tjente jo så fett!

Eller se han der da, han må nå gå på sosialstønad, han har omtrent null i inntekt...

Slik sitter naboer, gamle klassekamerater, kolleger osv og snoker, latterliggjør osv.

HVa sier datatilsynet til dette?

Finnes det ingen taushetsplikt i skattevesenet når det finnes alle andre steder i det offentlige?

Hva har naboen med hva du tjente å gjøre?

Dessuten gir jo disse tallene et misvisende bilde over reelle inntekter.

Jeg innrømmer - jeg snoker selv,

men jeg skulle ønske listene ikke fantes.

Kanskje om alle boikottet listene så hadde ikke de giddet å lagt de ut? Eller?

Hører at FRP er det eneste partiet som kjemper for å få fjernet disse listene fra nettet.

Endelig noe fornuftig fra de!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

5

• tonie

4

• jubalong70

3

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg forstår dere snokere like lite som jeg forstår skattelistene.

Jeg er enig i Høyre-forslaget der alle får se hvem det er som har snoket på dem. Det vil muligens stoppe de fleste fra grafsinga i naboens privatliv.

Det er patetisk.

Gjest fjern de!
Skrevet

Jeg er enig i Høyre-forslaget der alle får se hvem det er som har snoket på dem. Det vil muligens stoppe de fleste fra grafsinga i naboens privatliv.

Det er patetisk.

Ja, om de ikke vil fjerne de så bør de ha slik at en får tilgang til hvem som har snoket.

At en må logge seg inn via altinn eller noe for å få tilgang til listene,

så kan det spores hvem som har vært inne på listene.

Dette kan også gi en sikkerhet med tanke på evnt. tyver osv som bruker listene som verktøy. Nå påstår enkelte at det ikke er en sammenheng, men jeg tror nok at hvis jeg var en slik tyv som dro på innbruddsraid ville jeg hatt god hjelp av skattelistene ja...

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg kan heller ikke skjønne poenget med disse skattelistene. For meg kunne de bare fjernet hele greia.

Gjest krekling
Skrevet

Jeg snoker på skattelistene, men i grunnen så kan de fjerne hele offentliggjøringen, for det har ingen hensikt at alle folk skal få disse opplysningene servert på en slik måte.

Skrevet

Jeg misliker denne skattelistesnokinga så mye at jeg ikke har ord for det! Det er bare idiotisk at hvem som helst skal ha så lett tilgang til dem. La nysgjerrigpetterne stå rødmende i kø på ligningskontoret isteden, sånn som det var før. Jeg synes i det minste man skulle ha krav på å vite hvem som har vært inne og snoka på en. Man kan jo uansett ikike lese så mye ut av de tallene, så jeg skønner ikke poenget med at muligheten skal være der for hvermansen.

Jeg har aldri snoket i en skatteliste. Det er jeg stolt av. Jeg synes ikke jeg har noe med andres privatøkonomi å gjøre.

Skrevet

Det er patetisk.

Ja. Patetisk er det ordet som beskriver det best.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det kun i Norge vi har offentlige skattelister, og selv om vi har hatt det siden 1800-tallet så er nå på tidet å fjerne det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så vidt jeg vet er det kun i Norge vi har offentlige skattelister, og selv om vi har hatt det siden 1800-tallet så er nå på tidet å fjerne det.

Ja, det med at vi har hatt det siden 1800-tallet er et snodig argument.

Det er en del som har forandret seg siden den gang. F.eks. får kvinner lov til å stemme.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er patetisk.

''Jeg er enig i Høyre-forslaget der alle får se hvem det er som har snoket på dem. Det vil muligens stoppe de fleste fra grafsinga i naboens privatliv.

''

Enig i det, men lurer på hvordan det kan gjennomføres i praksis. En skulle ikke tro det var vanskelig å sjekke andre anonymt uansett.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er enig i det prinsippielle om at det skal være offentlig, men synes det er helt usmakelig hvordan det brukes nå som informasjonen er så altfor lett tilgjengelig over nett.

Skulle derfor gjerne sett begrensninger på mulighetene, men likevel at informasjonen skulle være mulig å hente - vet ikke helt hvordan, eller om dette er mulig.

Gjest krekling
Skrevet

Jeg er enig i det prinsippielle om at det skal være offentlig, men synes det er helt usmakelig hvordan det brukes nå som informasjonen er så altfor lett tilgjengelig over nett.

Skulle derfor gjerne sett begrensninger på mulighetene, men likevel at informasjonen skulle være mulig å hente - vet ikke helt hvordan, eller om dette er mulig.

''Skulle derfor gjerne sett begrensninger på mulighetene, men likevel at informasjonen skulle være mulig å hente - vet ikke helt hvordan, eller om dette er mulig.''

Tidligere var det slik at listene ble lagt ut på ligningskontorene i tre uker og du måtte dra ditt for å lese listene. Det begrenser jo snokingen en hel del, fremfor å bare å kunne få tak i informasjonen med noen få tastetrykk på PC'en.

Skrevet

Poenget med de offentlige skatteliste var i sin tid at man skulle følge litt med hverandre, at det ikke skulle være mulig å tjene masse uforståelige penger uten at folk reagerte. Det skulle være innsyn for å hindre svarte penger, eksempelvis.

Nå er jo ikke det noe stort poeng lenger, og jeg er helt enig med de som sier at skattelistene er meningsløse. FJERN DEM!!!!

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Jeg er enig i Høyre-forslaget der alle får se hvem det er som har snoket på dem. Det vil muligens stoppe de fleste fra grafsinga i naboens privatliv.

''

Enig i det, men lurer på hvordan det kan gjennomføres i praksis. En skulle ikke tro det var vanskelig å sjekke andre anonymt uansett.

Jeg lurer også litt på om det virkelig vil fungere. ;)

Jeg mener ... man skulle jo tro det. Hvem vil bli oppfattet som en patetisk snoker? Jeg synes i hvert fall det vil være råflaut.

Men jeg synes også det er råflaut at så mange leser Se og Hør, og at folk faktisk bryr seg om bildene av "elskovsredet" til Mia Gundersen. At svært mange faktisk leser om ryktene om hvilken c-kjendis som knulla en annen c-kjendis i helga, eller hvordan Mia Hudvins liv er som hetero kontra lesbisk.

Æææææææ. Den nye medieverden er såpass rabiat at jeg ikke føler meg helt på nett.

Så hvem vet? Kanskje jeg overvurderer folk kraftig når jeg tror de vil føle skam av å bli ferska i å snoke i din ligning.

Gjest Elextra
Skrevet

''Skulle derfor gjerne sett begrensninger på mulighetene, men likevel at informasjonen skulle være mulig å hente - vet ikke helt hvordan, eller om dette er mulig.''

Tidligere var det slik at listene ble lagt ut på ligningskontorene i tre uker og du måtte dra ditt for å lese listene. Det begrenser jo snokingen en hel del, fremfor å bare å kunne få tak i informasjonen med noen få tastetrykk på PC'en.

Ja, det var bedre, men virker litt underlig å gå tilbake dit nå.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg lurer også litt på om det virkelig vil fungere. ;)

Jeg mener ... man skulle jo tro det. Hvem vil bli oppfattet som en patetisk snoker? Jeg synes i hvert fall det vil være råflaut.

Men jeg synes også det er råflaut at så mange leser Se og Hør, og at folk faktisk bryr seg om bildene av "elskovsredet" til Mia Gundersen. At svært mange faktisk leser om ryktene om hvilken c-kjendis som knulla en annen c-kjendis i helga, eller hvordan Mia Hudvins liv er som hetero kontra lesbisk.

Æææææææ. Den nye medieverden er såpass rabiat at jeg ikke føler meg helt på nett.

Så hvem vet? Kanskje jeg overvurderer folk kraftig når jeg tror de vil føle skam av å bli ferska i å snoke i din ligning.

Haha, må innrømme at jeg har et snokegen, jeg... *blush*

Skrevet

Ja, det med at vi har hatt det siden 1800-tallet er et snodig argument.

Det er en del som har forandret seg siden den gang. F.eks. får kvinner lov til å stemme.

Nettopp, der er jo ikke noe argument i det hele tatt. Den største forandringen i denne sammenheng er selvfølgelig at tilgjengeligheten på skattelistene nå er kun et tastetrykk unna. Det var naturligvis litt mer jobb å få tak i de på 1800-tallet ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nettopp, der er jo ikke noe argument i det hele tatt. Den største forandringen i denne sammenheng er selvfølgelig at tilgjengeligheten på skattelistene nå er kun et tastetrykk unna. Det var naturligvis litt mer jobb å få tak i de på 1800-tallet ;-)

Men det var også tidligere køer utenfor ligningskontoret der nysgjerrige ville sjekke naboene. Det husker jeg noen journalister sa i debatten for et par år siden.

Tenk deg noe så absurd. Du står opp, går til ligningskontoret, stiller deg i en kø sånn at du er der når det åpner, står der og tripper - alt for å finne ut hva naboen tjener.

Det er på et sånt nivå at det nesten høres ut som en rop om hjelp. :)

Gjest den danske loff
Skrevet

''

''Enig i det, men lurer på hvordan det kan gjennomføres i praksis. ''

Kun mulig å sjekke skattelistene via Altinn?

Gjest den danske loff
Skrevet

Poenget med de offentlige skatteliste var i sin tid at man skulle følge litt med hverandre, at det ikke skulle være mulig å tjene masse uforståelige penger uten at folk reagerte. Det skulle være innsyn for å hindre svarte penger, eksempelvis.

Nå er jo ikke det noe stort poeng lenger, og jeg er helt enig med de som sier at skattelistene er meningsløse. FJERN DEM!!!!

''Poenget med de offentlige skatteliste var i sin tid at man skulle følge litt med hverandre, at det ikke skulle være mulig å tjene masse uforståelige penger uten at folk reagerte.''

Da burde man også ta med brutto inntekt/forume.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...