Gå til innhold

Hva syns dere om offentliggjøring av skattelista

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det var også tidligere køer utenfor ligningskontoret der nysgjerrige ville sjekke naboene. Det husker jeg noen journalister sa i debatten for et par år siden.

Tenk deg noe så absurd. Du står opp, går til ligningskontoret, stiller deg i en kø sånn at du er der når det åpner, står der og tripper - alt for å finne ut hva naboen tjener.

Det er på et sånt nivå at det nesten høres ut som en rop om hjelp. :)

Hehe det er utenfor min fatteevne:-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

5

• tonie

4

• jubalong70

3

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt enig i at dette er en uting!

Jeg synes det er direkte usmakelig når det mer eller mindre "reklameres" på radio tv, etc. om at skattelistene er lagt ut.

Det er jo en regelrett oppfordring til folk om å snoke på folk de kjenner.

Jeg mener ikke at de burde være hemmelige. Men det finnes jo en viss mellomting mellom at man kan finne det ut hvis man virkelig vil, f eks ved at man kan oppsøke ligningskontoret å spørre, kontra det å nærmest "flashe" det opp i ansiktene på folk!

En annen ting, er jo at disse tallene alene kan gi et ganske forvrengt bilde av "sannheten"

De viser jo bare SKATTBAR inntekt, og SKATTBAR formue, uten at man ser hvilke gjeld / fradrag / avskrivninger / arv etc. som evt.er med i beregningen.

Så selvom naboen tilsynelatende har større formue og tjener mere enn deg, betyr det ikke nødvendigvis at han har bedre råd.. - og omvendt.

Gjest fjern de!
Skrevet

Helt enig i at dette er en uting!

Jeg synes det er direkte usmakelig når det mer eller mindre "reklameres" på radio tv, etc. om at skattelistene er lagt ut.

Det er jo en regelrett oppfordring til folk om å snoke på folk de kjenner.

Jeg mener ikke at de burde være hemmelige. Men det finnes jo en viss mellomting mellom at man kan finne det ut hvis man virkelig vil, f eks ved at man kan oppsøke ligningskontoret å spørre, kontra det å nærmest "flashe" det opp i ansiktene på folk!

En annen ting, er jo at disse tallene alene kan gi et ganske forvrengt bilde av "sannheten"

De viser jo bare SKATTBAR inntekt, og SKATTBAR formue, uten at man ser hvilke gjeld / fradrag / avskrivninger / arv etc. som evt.er med i beregningen.

Så selvom naboen tilsynelatende har større formue og tjener mere enn deg, betyr det ikke nødvendigvis at han har bedre råd.. - og omvendt.

Enig.

F.eks. vet jeg at min bror har dårligere råd enn oss,

de har en del lån og utgifter, men på skattelistene

står han oppført med høyere inntekt enn oss.

De har ikke penger på bok, men det har vi.

Vi har mindre lån, men på ligningen av skattbar inntekt

står vi oppført med mindre inntekt.

Jeg vet ikke hvorfor, men det er tydeligvis ganske misvisende det hele.

Gjest fjern de!
Skrevet

Nettopp, der er jo ikke noe argument i det hele tatt. Den største forandringen i denne sammenheng er selvfølgelig at tilgjengeligheten på skattelistene nå er kun et tastetrykk unna. Det var naturligvis litt mer jobb å få tak i de på 1800-tallet ;-)

Greit nok å kunne enkelt finne de på nettet, men da burde det vært like strengt som med alt annet. Vi bør måtte bruke altinnkoder eller lignende for å identifisere oss.

Og den som eier skattelisten skal kunne med et enkelt tastetrykk og sin altinnkode kunne se "hvem har sett på mine opplysninger".

Da tror jeg færre ville benyttet seg av muligheten av ren nysgjerrighet.

F.eks. jasså har min nysgjerrige nabo vært og snoket på meg! For en drittsekk!

Gjest fjern de!
Skrevet

''Jeg er enig i Høyre-forslaget der alle får se hvem det er som har snoket på dem. Det vil muligens stoppe de fleste fra grafsinga i naboens privatliv.

''

Enig i det, men lurer på hvordan det kan gjennomføres i praksis. En skulle ikke tro det var vanskelig å sjekke andre anonymt uansett.

Altinn-koder :) Samme som du må bruke for å logge deg på skatteetaten sine sider for å sjekke ligningen din.

Og der mener jeg at man med samme koder skal kunne gå inn på seg selv og se hvem som har sett på skattetallene dine :)

Skrevet

Men det var også tidligere køer utenfor ligningskontoret der nysgjerrige ville sjekke naboene. Det husker jeg noen journalister sa i debatten for et par år siden.

Tenk deg noe så absurd. Du står opp, går til ligningskontoret, stiller deg i en kø sånn at du er der når det åpner, står der og tripper - alt for å finne ut hva naboen tjener.

Det er på et sånt nivå at det nesten høres ut som en rop om hjelp. :)

Jeg tror det er litt historieløst og unyansert referert.

De køene var ikke så lange når totaloppgjøret forelå. Husker ikke om det var så lang tid mellom lønnsmottakere og næringsdrivende tidligere, vi fikk i hvert fall oppgjøret om høsten, ikke i juni.

Men mange stilte seg i kø når selve avregningen (baksmell / tilbakebetaling) forelå, for å sjekke sin _egen_ status - i stedet for å vente i flere dager på brevet med pluss / minus-meldingen. Det var ikke noen innloggingsmulighet samme dag i middelaldreren (husk at den gangen kom tippepremiebeløpene mandag morgen også).

Men det var sikkert en god del som, etter å ha stått i den ganske så lange køen, sjekket familie og naboer når de først var der.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror det er litt historieløst og unyansert referert.

De køene var ikke så lange når totaloppgjøret forelå. Husker ikke om det var så lang tid mellom lønnsmottakere og næringsdrivende tidligere, vi fikk i hvert fall oppgjøret om høsten, ikke i juni.

Men mange stilte seg i kø når selve avregningen (baksmell / tilbakebetaling) forelå, for å sjekke sin _egen_ status - i stedet for å vente i flere dager på brevet med pluss / minus-meldingen. Det var ikke noen innloggingsmulighet samme dag i middelaldreren (husk at den gangen kom tippepremiebeløpene mandag morgen også).

Men det var sikkert en god del som, etter å ha stått i den ganske så lange køen, sjekket familie og naboer når de først var der.

Puh.

Godt å høre at det ikke var så ille. :)

Skrevet

Syns det er greit at de ligger ute, men syns det er en uting av avisene å fråtse i hva kjendiser tjener, hva "de i skal vi danse" tjener osv. Syns det er ok å vite hva folk med ulike utdanninger f.eks tjener.

Gjest fjern de!
Skrevet

Syns det er greit at de ligger ute, men syns det er en uting av avisene å fråtse i hva kjendiser tjener, hva "de i skal vi danse" tjener osv. Syns det er ok å vite hva folk med ulike utdanninger f.eks tjener.

De gir jo ikke et helt reelt bilde av hva de ulike med ulike utdanninger tjener.

Ofte er tallene mye lavere enn virkeligheten (fradrag osv).

Jeg vet f.eks. om en lege - på skattelistene tjener han 8-900 tusen,

men jeg vet han tjener over en mill. Kun skattbar inntekt kommer på listen.

I forfjor fikk jeg en del penger som ikke er oppgitt som skattbar inntekt. Det var penger jeg fikk på en forsikringssak pluss noe arvegreier (skattefritak inntil så og så mye er det vel), pluss jeg solgte en leilighet og fikk fortjeneste der. Man skal egentlig skatte av fortjeneste på salg av bolig hvis du ikke har bodd der et av de siste to årene du har eid, men pga jeg hadde oppfylt boplikten slapp jeg det.

Så inntekt av hussalg kommer heller ikke med.

Heller ikke om du selger bilen din, der går du jo visstnok med tap, men om du ikke investerer pengene i ny bil o.l. så har du jo pengene i hånda alikevel...

Gjest fjern de!
Skrevet

Nok et eksempel på at listene kan være misvisende.

Her er en uføretrygdet mann oppført blant de rikeste

http://www.dagbladet.no/2010/10/20/nyheter/innenriks/skatt/skattelista_2009/13932655/

Jeg har kanskje 50 tusen i banken sier han og foreslår at skattemyndighetene betaler han differansen mellom det han har og det som står på listene :D

De har oppdaget feilen og vil snarlig rette den...

Så stol ikke på alle tall dere ser.

Skrevet

Må innrømme at jeg kikker litt selv, men det hadde absolutt ikke vært noe savn om de ikke var der.

Så jeg synes godt de kunne slutte med det.

Skrevet

Må innrømme at jeg kikker litt selv, men det hadde absolutt ikke vært noe savn om de ikke var der.

Så jeg synes godt de kunne slutte med det.

Hvem sjekker du? Ville du turt å spørre dem ansikt til ansikt hva de tjener? Har du nytte av det du finner ut?

Nå har jeg søkt på meg selv bare for å se hva andre kan se. Det som står der er ganske fjernt fra virkeligheten. Selv når jeg bruker den kalkulatoren for beregning av reell inntekt er det ganske så feil. Jeg tror ikke dere som sitter og søker på venner og kolleger blir så mye klokere av det, ser du.

Skrevet

Nettopp, der er jo ikke noe argument i det hele tatt. Den største forandringen i denne sammenheng er selvfølgelig at tilgjengeligheten på skattelistene nå er kun et tastetrykk unna. Det var naturligvis litt mer jobb å få tak i de på 1800-tallet ;-)

''Det var naturligvis litt mer jobb å få tak i de på 1800-tallet ;-)'' Siden man var vant med at det var litt mer jobb med _alt_ på 1800-tallet er det ikke sikkert det ble oppfattet sånn? ;-)

Skrevet

Jeg syns det er greit at alle har tilgang til skattelistene, men syns det er en uting og blir møkklei av at "hvem som tjente hva og eier hvilke verdier" er viktigste nyhet i alle landets papir- og nettaviser på denne tiden av året.

Hvordan tilgang til tallene skulle vært organisert har jeg imidlertid ingen gode forslag til.

Gjest fjern de!
Skrevet

Jeg syns det er greit at alle har tilgang til skattelistene, men syns det er en uting og blir møkklei av at "hvem som tjente hva og eier hvilke verdier" er viktigste nyhet i alle landets papir- og nettaviser på denne tiden av året.

Hvordan tilgang til tallene skulle vært organisert har jeg imidlertid ingen gode forslag til.

Altinn - på samme måte som vi logger inn på skattesidene for å sjekke vår selvangivelse, burde vi bruke disse kodene for å få tilgang til skattelistene - og da ville dette vært sporbart.

De burde laget en funksjon her slik at man kan klikke på "hvem har sett på mine tall".

F.eks.

Personer som har vært inne på listen til Anne Anonymsen

12.11.10 kl 2315: Oddvar Brå

12.11.10 kl 2112: Ole Olsen

13.11.10 kl 2020: Ina Insen

osv

Skrevet

Altinn - på samme måte som vi logger inn på skattesidene for å sjekke vår selvangivelse, burde vi bruke disse kodene for å få tilgang til skattelistene - og da ville dette vært sporbart.

De burde laget en funksjon her slik at man kan klikke på "hvem har sett på mine tall".

F.eks.

Personer som har vært inne på listen til Anne Anonymsen

12.11.10 kl 2315: Oddvar Brå

12.11.10 kl 2112: Ole Olsen

13.11.10 kl 2020: Ina Insen

osv

Jeg ser dere foreslår dette, men jeg syns den løsning blir litt klein. Det er greit at fordeling er relativt transparent, og det blir ikke bra om man må være journalist for å ha integriteten i behold etter å ha undersøkt dette og hint heller. Selv kjenner jeg ikke på noe ubehag knyttet til at noen vet hvor stor skattbar inntekt og formue jeg har, og jeg har null interesse i å vite hvem som har vært nyskjerrig på akkurat mine ligningsopplysninger.

På LinkedIn kan man se hvem (ikke via navn men via arbeidssted) som har vært inne på sin side, og faktisk er det sånn at jeg syns dét er litt kleint å vite...

Gjest verinoca
Skrevet

Listene kan ligge offentlig tilgjengelig et sted hos kommunen, men ikke på internett.

Skrevet

Hvem sjekker du? Ville du turt å spørre dem ansikt til ansikt hva de tjener? Har du nytte av det du finner ut?

Nå har jeg søkt på meg selv bare for å se hva andre kan se. Det som står der er ganske fjernt fra virkeligheten. Selv når jeg bruker den kalkulatoren for beregning av reell inntekt er det ganske så feil. Jeg tror ikke dere som sitter og søker på venner og kolleger blir så mye klokere av det, ser du.

Fullstendig klar over at det som vises ikke er reelle tall. Bare ren nysgjerrighet. Og ja, jeg hadde ikke hatt problemer med å spørre de jeg sjekker hva de tjener - faktisk vet jeg det på de fleste av dem :)

Skrevet

Fullstendig klar over at det som vises ikke er reelle tall. Bare ren nysgjerrighet. Og ja, jeg hadde ikke hatt problemer med å spørre de jeg sjekker hva de tjener - faktisk vet jeg det på de fleste av dem :)

Jeg forstår det bare ikke. Jeg synes det er så ufint gjort.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg forstår det bare ikke. Jeg synes det er så ufint gjort.

Synes ikke det er ufint, men totalt unødvendig.

Liker heller ikke de åpne skattelistene, og har som deg kun sjekket på meg selv.

Liker ikke at unger kan sammeligne foreldrene sine, og evt bli terget for det på skolen. Liker ikke at kriminelle kan nøye lese hvor de bør slå til osv osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...