Gå til innhold

Lønningskontoret taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ble litt lei meg nå

Fikk bekreftet det jeg hadde mistanke om, alle de andre på kontoret i lignende stillinger som min tjener mer enn meg :( Jeg ønsker å få dette bekreftet for å gå til sjefen og kreve lønnsvurdering, det er ikke riktig at det skal være sånn. Jeg står på og jobber mye mer en andre på jobben. Kan jeg gå til lønningskontoret og få bekreftet at jeg ligger i lavre sjiktet? De sier jo ikke hva andre tjener, og de med mer skole en meg må tjene mer, det er greit. Men jeg vil ha hva andre på lik linje som meg tjener!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/354953-l%C3%B8nningskontoret-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krekling

Opplysningene på skattelistene sier igrunnen ingenting om lønnsnivået til folk. Opplysningen om inntekt er personinntekt, altså den skattbare inntekten etter at alle fradragene har redusert lønnsinntekten.

Betaler du veldig mye i renter eller har andre fradrag så blir den skattbare inntekten lav. Kollegaene dine betaler kanskje ikke renter av gjeld, men har inntekt av formue? Det er ikke så enkelt å lese av skattelistene.

brilleslangen

Opplysningene på skattelistene sier igrunnen ingenting om lønnsnivået til folk. Opplysningen om inntekt er personinntekt, altså den skattbare inntekten etter at alle fradragene har redusert lønnsinntekten.

Betaler du veldig mye i renter eller har andre fradrag så blir den skattbare inntekten lav. Kollegaene dine betaler kanskje ikke renter av gjeld, men har inntekt av formue? Det er ikke så enkelt å lese av skattelistene.

og så må man også huske på at folk i samme stilling kan ha veldig store forskjeller i lønn pga ansiennitet.En med 1 års ansiennitet har langt lavere lønn enn en med 16 års ansiennitet i samme jobben. Slik er det.

Men stå-på-vilje og innstilling er jo så klart egenskaper man kan bruke for å prøve å få forhandlet seg høyere opp i lønn.

Gjest krekling

og så må man også huske på at folk i samme stilling kan ha veldig store forskjeller i lønn pga ansiennitet.En med 1 års ansiennitet har langt lavere lønn enn en med 16 års ansiennitet i samme jobben. Slik er det.

Men stå-på-vilje og innstilling er jo så klart egenskaper man kan bruke for å prøve å få forhandlet seg høyere opp i lønn.

Ja, men poenget mitt er at du kan ikke bruke inntektstallene fra skattelistene for å bevise at kollegaene dine får høyere lønn enn deg.

Gjest Lilly26

Men da betyr jo det at disse kollagene kan ha enda høyere inntekt enn det som står i skattelistene.

Annonse

Gjest Lilly26

Da var jo ikke det akkurat noen trøst for "ble litt lei meg nå"

Gjest Lilly26

Kanskje det nettopp er til trøst å vite at kollegaene kanskje ikke har så høy lønn allikevel.

’’Men da betyr jo det at disse kollagene kan ha enda høyere inntekt enn det som står i skattelistene.’’

‘’Ja.’’

Hvordan kan du da si at det kan være en trøst at disse kollegaene kanskje ikke har så høy lønn likevel? Da motsier du jo degselv.

Gjest krekling

’’Men da betyr jo det at disse kollagene kan ha enda høyere inntekt enn det som står i skattelistene.’’

‘’Ja.’’

Hvordan kan du da si at det kan være en trøst at disse kollegaene kanskje ikke har så høy lønn likevel? Da motsier du jo degselv.

Fordi du ikke kan lese nivået på lønningene ut av skattelistene, hverken om kollegaene har høyere eller lavere lønn enn deg selv.

Nei, lønningskontoret kan ikke fortelle deg hva de andre på jobben tjener. Og, som de andre sier her, du kan ikke se fra skattelistene hva som er lønnsinntekten til folk. På skattelistene er all lønn, kapitalinntekt og fradrag puttet sammen i ett tall. Men, hvis du vil gjøre noe med lønnen din, er det to ting du kan gjøre.

1) du kan be om en lønnsvurdering basert på kompetansen, arbeidsinnsatsen og resultatene dine

og/eller

2) du kan melde deg inn i den lokale fagforeningen og få hjelp derfra (både til sammenligning med det generelle nivået og til å be om lønnsvurdering)

Gjest Elextra

Mener du at du leser av skattelistene at de andre tjener mer enn deg? Det kan du nok ikke. Så lenge du vet lite om hva de andre har i fradrag og evt. andre inntekter sier ikke skattelistene veldig mye.

Er du organisert? I så fall kan din lokale fagforening si deg noe om nivået i din ansasttgruppe. Du kan ikke få vite lønnsnivået av lønningskontoret/personalavdelingen. Du kan be om en samtale med din overordnede, og der spørre rett ut hvordan du ligger an. Da vil du antakelig få svar, men du har ikke direkte krav på det. Får du det ikke, er det dårlig personalbehandling, synes jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...