Gå til innhold

Kildesortering

Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har restavfall (ikke eget for matavfall), plast og papir/papp. Jeg har en vanlig søppelbøtte i skapet under vasken til restavfallet, en søppelbøtte ved siden av kjøleskapet til plasten og en pappkasse i en lite synlig krok på kjøkkenet til papiret. Enkelt og greit.

Når papiret tyter ut over golvet og blir veldig synlig er det på tide å gå ut med papirsøpla. ;o)

Her hvor jeg bor har vi kildesortert i 12 år. Jeg har 3 søppeldunker ute - en for papir, en for organisk og en for restavfall. I tillegg har vi en liten rød boks til spesialavfall.

Jeg har en vanlig søppelbøtte med en bærepose oppi til restavfall, og i det samme skapet en bøtte med lokk til det organiske. Her skal vi normalt bruke papirposer i bøtta til det organiske, men jeg synes de blir så våte, og går lett i stykker, så jeg bruker poser som er nedbrytbare, men som ligner på plast. Disse kjøper jeg selv, og de er ganske dyre. Papir samler jeg i en stor pose som jeg har gjemt på et sted som ikke synlig til daglig.

Vi skal også samle plastemballasje i egne poser (digre), som skal settes ut til visse datoer. Men akkurat dette har jeg gitt opp:-( Det går en grense for hvor mye søppel man kan sortere og oppbevare i sitt eget hjem, synes jeg. Og på toppen av det hele så ble det foreslått og avvikle mye av sorteringen da den lokale gjenvinningsstasjonen mente det ville være mer lønnsomt og la det være....Men det forslaget kokte visst bort:-(

''Fordelen med å bruke IKEA-boks, da, er at når man leverer tilbake brukte lyspærer der, får man nye i retur. Og det er jo kjekt.''

Med andre ord kjøper du ikke lyspærer mer enn en gang, for når de er gått så tar du dem bare med å bytter dem i nye? Er det virkelig sant?

Nei, ikke helt sånn - man får igjen 2 lyspærer når man leverer en full boks. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...