Gå til innhold

FU: Julebord, med eller uten følge

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er det bestemt at det er uten følge, siden et stort kjøpesenter skal inn i et forholdsvis lite lokale. Skulle virkelig ønske det var med, siden det i år faller på mannen min sin bursdag. Jeg har ikke samvittighet til å dra alene på fest da!

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

11

• morsan

4

• Axcia

4

• Mammantil3

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Veldig koselig med følge.

Nå jobber jeg på en veldig mannsdominert arbeidsplass (eneste dame), så jeg ville syntes det var koselig med flere damer, samt at det hadde vært hyggelig å ha med mannen min.

En ting jeg har lagt merke til er at menn har en tendens til å prate mye jobbprat, og hvis de hadde hatt med følge, vil samtalene dreie seg mindre om jobb. Jeg synes det er deilig å koble av jobben på julebord.

Skrevet

Veldig koselig med følge.

Nå jobber jeg på en veldig mannsdominert arbeidsplass (eneste dame), så jeg ville syntes det var koselig med flere damer, samt at det hadde vært hyggelig å ha med mannen min.

En ting jeg har lagt merke til er at menn har en tendens til å prate mye jobbprat, og hvis de hadde hatt med følge, vil samtalene dreie seg mindre om jobb. Jeg synes det er deilig å koble av jobben på julebord.

Kommer fra samme bakgrunn som deg. Altså mannsdominert. Og egentlig synes jeg også det er veldig koselig med følge på julebord. :-)

Skrevet

I år er det bestemt at det er uten følge, siden et stort kjøpesenter skal inn i et forholdsvis lite lokale. Skulle virkelig ønske det var med, siden det i år faller på mannen min sin bursdag. Jeg har ikke samvittighet til å dra alene på fest da!

Ser den.

Her faller hans julebord på samme helg som han fyller 40.

Kunne vært kjekt å gå sammen da, men er ikke siikkert han går heller. Det er uten følge og han må reise til en annen by, da julebordet holdes der den største avdelinga holder til.

For meg hadde det også vært koselig å hilse på gjengen, siden de faktisk er veldig flinke til å finne på ting sammen resten av året og skal på jubileumsseminar i februar. Ellers møtes de ca en gang i månenden, pluss en del middager i jobbsammenheng. Så det burde ikke være mangelen av å se hverandre i en annen setting som burde være hovedgrunnen for å ha julebord uten følge. :-)

Skrevet

Kommer an på hvor stor bedriften er, synes jeg. Jeg har vært med på begge deler. I liten bedrift der man jobber tett sammen er det hyggelig å ha julebord med følge, slik at samboere/ektefeller kan bli kjent med kollegene og omvendt. Men i større firmaer der man gjerne bare har tett kontakt innenfor eget team er det best med julebord uten følge, slik at man kan konsentrere seg om å omgås og bli kjent med kolleger man ikke har så mye kontakt med til daglig.

Er helt enig i den argumentasjonen. :-)

Skrevet

Synes begge deler kan være koselig, jeg :)

Sant. :-)

Hadde bare egentlig ikke tenkt så mye over det før. Har vært på begge deler, og begge deler har sin fordel.

Men i år, om det hadde blitt julebord med min jobb, hadde jeg ønsket med følge. Litt fordi jeg jobber med omtrent bare menn, fordi jeg er nyinnflytter og fordi av erfaring kan det være kjekt begge veier at han hjemme får hilse på dem jeg snakker om, og at konene til kara på jobb får hilse på dama de snakker mye om. :-)

Når det gjelder hans julebord, gjelder egentlig de samme grunnene, og han jobber på et sted de er veldig flinke til å finne på ting sammen. Møtes hvertfall en gang i mnd pluss gjerne noen jobbmiddager. :-)

Skrevet

Absolutt julebord MED følge!!!!!

Hos oss er det fifty-fifty med damer og menn, har vel inntil nylig vært overvekt av menn. Vi har i mange år hatt julebord med følge, og det har jeg syntes var veldig hyggelig, at vi kunne treffe de andres ektefeller/samboere, og at mannen min kunne treffe de jeg jobber med.

MEN - i år blir det annerledes, har ledergruppa bestemt :-( Julebordet i år blir uten følge.

Kjipt.

Litt derfor jeg spurte her. Har egentlig ikke tenkt så mye på det, og har vært på julebord med og uten følge, men lurer litt på hvorfor enkelte plutselig bytter mønster, eller synes det ene er bedre enn det andre. :-)

Skrevet

Har alltid kun hatt jobbjulebord uten følge. Jeg har kun jobbet på så store arbeidsplasser at det ville blitt uoverkommelig om alle skulle ha med seg en ekstra. Og når man ikke engang kjenner alle sine egne kolleger, kan det lett bli slitsomt med enda fler ukjente.

Men min mor f eks jobbet på en ganske liten arbeidsplass, der det nok lett kunne blitt kjedelig med bare de ansatte, så der hadde de julebord med følge.

Skrevet

''Hvorfor skulle man ha noe stort ønske om å bli kjent med ektefellens arbeidskolleger?''

Jeg kunne godt tenke meg å treffe kollegenes feller, er jo litt nysgjerrig på dem som jeg har hørt en del om, men synes ikke julebordet er rett arena.

Enig

Skrevet

Jeg ville hatt uten følge og, men det er ikke fordi jeg sal fly rundt og flørte med alle de mannlige kollegaene mine;-P

Jeg troe vi blir mer sammenspleiset dersom vi er der aleine, uten følge. En annen ting er jo at mange da ville følt at de måtte ta seg av partneren sin og får derfor ikke pratet så mye med kollegaene.

''mange da ville følt at de måtte ta seg av partneren sin og får derfor ikke pratet så mye med kollegaene.''

Ja, sånn ville det garantert blitt på min jobb, rett og slett fordi vi er såpass mange.

Jeg nevnte min mors (tidligere) arbeidssted lenger opp her, og der var de ganske få, det var lite turnover i bedriften, alle bodde i den samme småbyen, der det nesten var "alle kjenner alle", og med få skilsmisser var det også de samme ektefellene som ble med på julebordet hvert år. Jeg skulle tro at der satte både ansatte og ektefeller pris på at det var med følge, og at ingen følte at de måtte ta seg av en stakkars ektefelle. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hihi....

Usjarmerende kan også være sjarmerende. :-)

Noen av oss har såpass med innebygd sjarm at vi sjarmerer selv når vi oppfører oss usjarmerende blodharry. ;)

På den annen side er vel du - så vidt jeg husker - fra en del av landet der blodharry er sjarmerende og det mest utbredte stedet for en romantisk middag for to er den lokale kebabshappa. :)

Skrevet

Julebord? Jeg tror ikke vi skal ha noe julebord i år, men er ikke sikker. Denne tradisjonen må da snart ha overlevet seg selv? Julebord er omtrent like harry som det grisefestene var i syden for ca 100 år siden.

En haug med folk som ellers kun omgås i jobbsammenheng, som drikker seg drita, knuller på bakrommet og slår ned sjefen. Sjarmerende! Ikke skjønner jeg hva partneren har der å gjøre. Dette er et internt "drite oss ut" arrangement.

Jeg kjenne rmeg ikke igjen i beskrivelsen :-)

Det 'verste' jeg har sett på jobbjulebord er vel en som ble litt full og sa en av sjefene noen pauli ord, og en annen som hadde vært _veldig_ på vorspiel og til slutt sovnet med hodet i desserten....

Skrevet

Noen av oss har såpass med innebygd sjarm at vi sjarmerer selv når vi oppfører oss usjarmerende blodharry. ;)

På den annen side er vel du - så vidt jeg husker - fra en del av landet der blodharry er sjarmerende og det mest utbredte stedet for en romantisk middag for to er den lokale kebabshappa. :)

Du husker så riktig, så riktig...

Med unntak av at det ikke finnes kebabsjappe der.... det kunne jo skape en viss duft for naboene, så dermed ble det nedstemt... :-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Hva liker dere best?''

Med følge, uten julebord.

''Med følge, uten julebord''

;P

Skrevet

Det er 2 helt forskjellige fester, det der med eller uten partner.

Uten partner blir mer festlig fest, i alle fall i små og mellomstore bedrifter (som jeg har mest erfaring fra). Da kjenner man hverandre litt/relativt godt, og har en arbeidstone som følges opp i festlig lag.

Med partnere blir det mye roligere, siden disse ikke kjenner hverandre. Som ansatt må man ta seg av partneren også, og har man en partner som er sjalu eller sjenert eller av en eller annen grunn ikke menger seg, blir man fort sittende i en "krok" og ikke akkurat delta i festlighetene. Det har man jo sett noen ganger.

Jeg synes de morsomte festene på jobb har vært uten partner.

Skrevet

Det er 2 helt forskjellige fester, det der med eller uten partner.

Uten partner blir mer festlig fest, i alle fall i små og mellomstore bedrifter (som jeg har mest erfaring fra). Da kjenner man hverandre litt/relativt godt, og har en arbeidstone som følges opp i festlig lag.

Med partnere blir det mye roligere, siden disse ikke kjenner hverandre. Som ansatt må man ta seg av partneren også, og har man en partner som er sjalu eller sjenert eller av en eller annen grunn ikke menger seg, blir man fort sittende i en "krok" og ikke akkurat delta i festlighetene. Det har man jo sett noen ganger.

Jeg synes de morsomte festene på jobb har vært uten partner.

Enig i at det er to forskjellige fester, men er ikke enig i at de uten partner alltid er de festligste. Har opplevd både artige og trege fester, både med og uten partner.

Skrevet

Enig i at det er to forskjellige fester, men er ikke enig i at de uten partner alltid er de festligste. Har opplevd både artige og trege fester, både med og uten partner.

Dette opplever man selvfølgelig forskjellig, og sånn i farta kan jeg i grunnen bare huske èn kjedelig jobbfest u/partner. Da var vi hjemme hos en av de ansatte, og der var både mann og barn (små) tilstede. Det hele fikk mer preg av møte enn fest. Det ble med den ene gangen, ja.

Nå har jeg en partner som de siste 15 årene kjenner mine kolleger bra fra før, så jeg har sluppet å være "selskapsdame" om han har vært med. Allikevel blir hele settingen mye roligere og dempet, fordi så mange ikke kjenner hverandre.

Og det kan være helt greit, det altså, det blir bare ikke de festene man husker. :-)

Skrevet

Dette opplever man selvfølgelig forskjellig, og sånn i farta kan jeg i grunnen bare huske èn kjedelig jobbfest u/partner. Da var vi hjemme hos en av de ansatte, og der var både mann og barn (små) tilstede. Det hele fikk mer preg av møte enn fest. Det ble med den ene gangen, ja.

Nå har jeg en partner som de siste 15 årene kjenner mine kolleger bra fra før, så jeg har sluppet å være "selskapsdame" om han har vært med. Allikevel blir hele settingen mye roligere og dempet, fordi så mange ikke kjenner hverandre.

Og det kan være helt greit, det altså, det blir bare ikke de festene man husker. :-)

Fest hjemme hos noen som har mann og barn hjemme... hørtes ikke festlig ut nei. Hadde aldri holdt en fest i den settingen selv hvertfall. :-)

Skrevet

Fest hjemme hos noen som har mann og barn hjemme... hørtes ikke festlig ut nei. Hadde aldri holdt en fest i den settingen selv hvertfall. :-)

Nei, jeg skjønner ikke helt hvordan de kom på å gjøre det slik, men vellykket ble det ikke - og ikke gjentatt. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...