Madelenemie Skrevet 22. oktober 2010 Skrevet 22. oktober 2010 Hei! En fryktelig lang historie gjør jeg kort. En dag fikk jeg spørsmålet fra en mann som ble sintere og sintere på meg, helt til jeg ikke orket mer og ble sint tilbake. Etter ca en time. Da begynte spørsmålene hans å bli til kaos i hodet mitt. Spørsmålet jeg fikk var: Hvordan kan noen klare å punktere et 8-lags dekk midt i Oslo sentrum? Ja dette svarte jeg på, til jeg begynte å lure på om mannen hørte dårlig. Dette og mye mye mer svarte jeg på. Han ble sintere og sintere og jeg svarte mer og mer detaljert, ca sånn var det. Men etter en time, jeg så på klokken ofte, med denne mannens irritasjon ble jeg så sint at mannen sluttet å være sint, han gikk fra irritasjon til å smile hele tiden, jeg ble meget overrasket, men jeg var da i ganske dårlig humør og mannen begynte å beklage og spørre om det gikk bra? Med meg? Siden det så ut som om han kom rett fra et fengsel, tenkte jeg dette kanskje kunne være en av hans første jobber (men jeg kan jo ta feil, men han var jo også svært aggressiv), han hadde øredobber, tatoveringer, pigghår m.m. Jeg bestemte meg derfor for ikke å klage, noe min mann var enig i, for han prøvde jo å gjøre det bra etter på. Jeg sa til min mann at han nok har mye aggresjon og sinne i seg som oppfører seg sånn mot kundene. Han sa så mye rart til meg at jeg ikke får plass til alt her. Men så sier min mann at dette dreier seg nok om retoriske spørsmål, spørsmål man ikke skal svare på? Jeg har tenkt mye på det nå hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk? Og hvorfor stiller man spørsmål man ikke vil ha svar på? En venninne påstår til og med at han sikkert også kunne bli irritert av nettopp få svar på denne typen spørsmål. 0 Siter
Mirabell Skrevet 22. oktober 2010 Skrevet 22. oktober 2010 Et retorisk spørsmål er et spørsmål som stilles hvor svaret er gitt på forhånd eller hvor man ikke forventer et konkret svar. Retoriske spørsmål retter seg ofte mot følelser. Eksempler: Er det mulig? Har du sett på maken? Er du dum? Hvorfor er verden sånn mot meg? Ikke sant? Var det virkelig nødvendig? Det første eksempelet passer til den situasjonen du beskriver:'' Er det mulig å punktere et 8-lags dekk?'' Ofte er det til hjelp med tonefall eller kroppspråk for å skjønne at spørsmålet er retorisk. Svaret på spørsmålet du fikk kunne f.eks. ha vært "Nei, skulle ikke tro det gikk an. Skikkelig uflaks/dustete! " Sammen med en oppgitt skulderbevegelse eller himling med øynene. Men at han kranglet i en hel time, er jo helt utrolig. Skikkelig sta og kranglevoren type, høres det ut som! 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 22. oktober 2010 Skrevet 22. oktober 2010 ''Jeg har tenkt mye på det nå hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?'' Tja, si det. Man må nesten bare skjønne det av sammenhengen. Når noen spør om noe, der svaret er helt opplagt, så er det gjerne et retorisk spørsmål. Dette spørsmålet ditt, "Hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?", kan være et godt eksempel på et retorisk spørsmål. Du ønsket kanskje ikke svar på det, du bare forteller at du har tenkt mye på det. 0 Siter
Gjest ikke enig Skrevet 22. oktober 2010 Skrevet 22. oktober 2010 ''Jeg har tenkt mye på det nå hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?'' Tja, si det. Man må nesten bare skjønne det av sammenhengen. Når noen spør om noe, der svaret er helt opplagt, så er det gjerne et retorisk spørsmål. Dette spørsmålet ditt, "Hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?", kan være et godt eksempel på et retorisk spørsmål. Du ønsket kanskje ikke svar på det, du bare forteller at du har tenkt mye på det. Det synes jeg var et dårlig eksempel. Det er da ikke noe ved det spm som tyder på at det er retorisk stilt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Skrevet 22. oktober 2010 ''Jeg har tenkt mye på det nå hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?'' Tja, si det. Man må nesten bare skjønne det av sammenhengen. Når noen spør om noe, der svaret er helt opplagt, så er det gjerne et retorisk spørsmål. Dette spørsmålet ditt, "Hvordan oppdager man at et spørsmål er retorisk?", kan være et godt eksempel på et retorisk spørsmål. Du ønsket kanskje ikke svar på det, du bare forteller at du har tenkt mye på det. Hei! Nei absolutt ikke, jeg må ha svar på det! Ellers hadde jeg ikke spurt! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Skrevet 22. oktober 2010 Et retorisk spørsmål er et spørsmål som stilles hvor svaret er gitt på forhånd eller hvor man ikke forventer et konkret svar. Retoriske spørsmål retter seg ofte mot følelser. Eksempler: Er det mulig? Har du sett på maken? Er du dum? Hvorfor er verden sånn mot meg? Ikke sant? Var det virkelig nødvendig? Det første eksempelet passer til den situasjonen du beskriver:'' Er det mulig å punktere et 8-lags dekk?'' Ofte er det til hjelp med tonefall eller kroppspråk for å skjønne at spørsmålet er retorisk. Svaret på spørsmålet du fikk kunne f.eks. ha vært "Nei, skulle ikke tro det gikk an. Skikkelig uflaks/dustete! " Sammen med en oppgitt skulderbevegelse eller himling med øynene. Men at han kranglet i en hel time, er jo helt utrolig. Skikkelig sta og kranglevoren type, høres det ut som! Hei! Så fantastisk takk skal du ha, så da vet jeg når disse ordene kommer først på en setning at jeg ikke skal svare. Men det skal jeg nå prøve ut for det høres litt rart ut og ikke skulle svare på spørsmål. Kanskje jeg skulle spørre mennesker om det er et retorisk spørsmål de nå stiller. Ja da pugger jeg dem. Da tror jeg jammen at jeg ofte svarer på mange retoriske spørsmål, og det oppstår rare situasjoner noen ganger, det vet jeg ikke sikkert, for ingen sier at," dette ble rart", men jeg kan føle det, og det er umulig å forklare nærmere. Men dette var veldig nyttig for meg, da skjønner jeg bedre situasjonen, men ikke hvorfor man stiller slike spørsmål, hvis jeg stiller spørsmål, forventer jeg svar. Ja det var en meget aggressiv mann, men jeg syns da det hadde gått ganske nøyaktig 60 min. at nå fikk det være nok. Det var ikke noen spesiell grunn til at jeg akkurat da ble sint, men jeg har en regel om å ta det med ro, selv den hissige kan bli snill når man blir møtt av en vennlig og rolig person, men etter en time tror jeg nok det dreide seg om ting jeg ikke forstår meg på, han nok var syk på en eller annen måte. Også er mitt problem at blir jeg sint akselerere dette sinnet, hvis ikke feks min mann er der og sier feks, "Nå syns jeg du skal gå deg en tur". Min mann var på telefon, det var han, slik at jeg fikk hjelp og oppfordring om å fjerne meg fra stedet. Jeg vet ikke hvorfor min mann sa det, men jeg tror han forsøkte å roe meg ned og hjelpe meg ut av frustrasjons-karusellen. Men takk. 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 22. oktober 2010 Skrevet 22. oktober 2010 Hei! Så fantastisk takk skal du ha, så da vet jeg når disse ordene kommer først på en setning at jeg ikke skal svare. Men det skal jeg nå prøve ut for det høres litt rart ut og ikke skulle svare på spørsmål. Kanskje jeg skulle spørre mennesker om det er et retorisk spørsmål de nå stiller. Ja da pugger jeg dem. Da tror jeg jammen at jeg ofte svarer på mange retoriske spørsmål, og det oppstår rare situasjoner noen ganger, det vet jeg ikke sikkert, for ingen sier at," dette ble rart", men jeg kan føle det, og det er umulig å forklare nærmere. Men dette var veldig nyttig for meg, da skjønner jeg bedre situasjonen, men ikke hvorfor man stiller slike spørsmål, hvis jeg stiller spørsmål, forventer jeg svar. Ja det var en meget aggressiv mann, men jeg syns da det hadde gått ganske nøyaktig 60 min. at nå fikk det være nok. Det var ikke noen spesiell grunn til at jeg akkurat da ble sint, men jeg har en regel om å ta det med ro, selv den hissige kan bli snill når man blir møtt av en vennlig og rolig person, men etter en time tror jeg nok det dreide seg om ting jeg ikke forstår meg på, han nok var syk på en eller annen måte. Også er mitt problem at blir jeg sint akselerere dette sinnet, hvis ikke feks min mann er der og sier feks, "Nå syns jeg du skal gå deg en tur". Min mann var på telefon, det var han, slik at jeg fikk hjelp og oppfordring om å fjerne meg fra stedet. Jeg vet ikke hvorfor min mann sa det, men jeg tror han forsøkte å roe meg ned og hjelpe meg ut av frustrasjons-karusellen. Men takk. En annen ting du også kan tenke på er at om det er veldig sannsynlig at vedkommende vet svaret selv, er det sannsynligvis et retorisk spm. Dette forutsetter kanskje at en vet litt om vedkommende. Om en bilmekaniker stiller et opplagt spm han garantert vet svaret på så trengs det intet svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.