Gå til innhold

Hvilke bøker likte dere som barn?

Anbefalte innlegg

Gjest KaisaStina
Skrevet

Er det noen bøker du gjerne ville lest om igjen? Eller hva liker barna deres å lese?

Jeg leser nå "Søndagsbarn" av Gudrun Mebs. Det handler om en jente som bor på barnehjem som endelig får søndagsforeldre som de andre barna på barnehjemmet. Denne søndagsmoren er ingen supermor, rik eller glamourøs, men hun opplever kjærlighet på en annen måte en det hun hadde forestilt seg på forhånd.

Så kan jeg lese bøkene til Philip Newth mange ganger. Det er bøkene om roboten Mathilda alle de rare situasjonene de kommer oppi i dette samfunnet tusen år frem i tid.

Bøkene til Roald Dahl var også gjengangere.

Ellers så var det Elisabeth-serien, av Hilda Stahl, om en jente som blir adoptert inn i en familie og som drømmer om å bli konsertpianist. Ble inspirert til å gjøre etter å ha lest bøkene, men etter et år hos en pianolærer innså jeg at det var morsommere ting å gjøre på fritiden;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

10

• Lillemus

7

• morsan

6

• Angustia

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg leste 5-serien av Enid Blyton. :o)

Det var en og annen enkeltbok som satte varige spor også, bl.a. "På den andre siden av elva" av Joanne Openheimer, en oransje billedbok som jeg faktisk fikk tak i via qxl for et par år siden. Stor stas! :o)

Ina-serien av Annik Saxegaard er også en stor favoritt og også disse bøkene har jeg klart å skramle sammen via qxl og finn.no for en rimelig penge. :o)

Og så var det en stor, grå sangbok som jeg elsket - vi lånte den gudvethvormangeganger på biblioteket husker jeg. :o) Og tror du sannelig også den har funnet veien inn i huset via qxl! *hihi*

Gjest Elextra
Skrevet

Av en eller grunn kom jeg brått til å huske en bok som gjorde voldsomt inntrykk på meg i 12-årsalderen: "Det vokser et tre i Brooklyn".

Har bestandig lest mye. På barneskolen elsket jeg å lese alle slike bøker som min lærermor syntes var dårlige, typisk Frøken Detektiv, Bobseybarna, Fembøkene med masse mer. Likte jo gode bøker også, men ofte ikke de min mor kom med :/.

Skrevet

Av en eller grunn kom jeg brått til å huske en bok som gjorde voldsomt inntrykk på meg i 12-årsalderen: "Det vokser et tre i Brooklyn".

Har bestandig lest mye. På barneskolen elsket jeg å lese alle slike bøker som min lærermor syntes var dårlige, typisk Frøken Detektiv, Bobseybarna, Fembøkene med masse mer. Likte jo gode bøker også, men ofte ikke de min mor kom med :/.

''På barneskolen elsket jeg å lese alle slike bøker som min lærermor syntes var dårlige, typisk Frøken Detektiv, Bobseybarna, Fembøkene med masse mer. Likte jo gode bøker også, men ofte ikke de min mor kom med :/.''

*hehe* Leste masse Bobsey-barna ja, Lykkebarna likte jeg ikke så godt, men leste også Gulltopp, Frøken Detektiv, Hardy Guttene og "Historien om"-serien husker jeg. Og masse, masse annet - leste egentlig det meste tror jeg.

Skrevet

Eventyr - Brødrene Grimm m.m., Roald Dahl, Vestly, Lindgren, Beskow, Pohl.

Skrevet

Jeg leste 5-bøkene til Enid Blyton omtrent i filler. Jeg leste omtrent alt jeg kom over av bøker. Alle Lindgren, Vestly, Egner og Prøysen-bøkene. Husker godt bøkene om Katitzi, bøker av Barbro Lindgren. Klassikere som Anne fra Bjørkely, Lille huset på prærien, Robinson crusoe, Jules Verne, Dickens etc etc.

jeg leste tonnevis av bøker som barn. Alt jeg kom over.

Nå det siste året har jeg oppdaget to fantastiske barnebøker som jeg har lest for datteren min, den ene er" Tonje Glimmerdal" av Maria Parr, og den andre heter "Mars-Britt og Mai Britt og campingvogna" av Anne Holt x2.

Skrevet

Jeg leste 5-bøkene til Enid Blyton omtrent i filler. Jeg leste omtrent alt jeg kom over av bøker. Alle Lindgren, Vestly, Egner og Prøysen-bøkene. Husker godt bøkene om Katitzi, bøker av Barbro Lindgren. Klassikere som Anne fra Bjørkely, Lille huset på prærien, Robinson crusoe, Jules Verne, Dickens etc etc.

Nå det siste året har jeg oppdaget to fantastiske barnebøker som jeg har lest for datteren min, den ene er" Tonje Glimmerdal" av Maria Parr, og den andre heter "Mars-Britt og Mai Britt og campingvogna" av Anne Holt x2.

Huset på prærien-bøkene ja... :o)

Tonje Glimmerdal er en herlig bok! :o)))) Tror jeg må rote meg til å lese "Vaffelhjarte" av samme forfatter også.

Skrevet

Tonje Glimmerdal er en herlig bok! :o)))) Tror jeg må rote meg til å lese "Vaffelhjarte" av samme forfatter også.

Tonje Glimmerdal er best, men Vaffelhjarte er ganske bra den også.

Jentungen min skrev tilogmed brev til Maria Parr og spurte om hun ikke kunne skrive en bok til om Tonje. Hun fikk svar og greier, og var kjempestolt over å ha brevvekslet med Maria Parr (som ikke ville love å skrive mer om Tonje)

Skrevet

Tonje Glimmerdal er best, men Vaffelhjarte er ganske bra den også.

Jentungen min skrev tilogmed brev til Maria Parr og spurte om hun ikke kunne skrive en bok til om Tonje. Hun fikk svar og greier, og var kjempestolt over å ha brevvekslet med Maria Parr (som ikke ville love å skrive mer om Tonje)

''Jentungen min skrev tilogmed brev til Maria Parr og spurte om hun ikke kunne skrive en bok til om Tonje. Hun fikk svar og greier, og var kjempestolt over å ha brevvekslet med Maria Parr (som ikke ville love å skrive mer om Tonje)''

Så gøy! Jeg fikk en signert billedbok som mannen til en dol'er har skrevet, til poden altså da han var liten, for han likte den så godt. :o) Artig å ha!

Gjest Elextra
Skrevet

''Jentungen min skrev tilogmed brev til Maria Parr og spurte om hun ikke kunne skrive en bok til om Tonje. Hun fikk svar og greier, og var kjempestolt over å ha brevvekslet med Maria Parr (som ikke ville love å skrive mer om Tonje)''

Så gøy! Jeg fikk en signert billedbok som mannen til en dol'er har skrevet, til poden altså da han var liten, for han likte den så godt. :o) Artig å ha!

''Artig å ha!''

Neida, sånt er ikke artig å ha, men artig å få! ;P

Skrevet

Tonje Glimmerdal er fantastisk bra! Da jeg leste den med sønnen, snek jeg den ut fra rommet hans en kveld og leste den ferdig om natten ;-)

Skrevet

''Huset på prærien-bøkene ja... :o)

''

De om Laura? Det vesle huset på prærien, Det vesle huset i den store skogen. Fine bøker.

Skrevet

Tonje Glimmerdal er fantastisk bra! Da jeg leste den med sønnen, snek jeg den ut fra rommet hans en kveld og leste den ferdig om natten ;-)

hehe, det gjorde jeg også.

Samme med den Mars-Britt og Mai-Britt-boka vi fikk i går...

Skrevet

''Huset på prærien-bøkene ja... :o)

''

De om Laura? Det vesle huset på prærien, Det vesle huset i den store skogen. Fine bøker.

''De om Laura? Det vesle huset på prærien, Det vesle huset i den store skogen. Fine bøker.''

Jepp. Og vi så selvfølgelig serien på NRK også. Hele familien samlet om tv'n på lørdagskvelden. :o)

Skrevet

Anne fra Bjørkely, Barna i Bakkebygrenda, Nancy Drew....

candyqueen_83
Skrevet

Bøker av Roald Dahl, Bobseybarna og Nancy Drew-bøkene.

Skrevet

"Søndagsbarn" leste jeg mange ganger, likte den godt :)

Ellers gikk det mye i Roald Dahl og Astrid Lindgrens bøker. Fant en gang bøkene om Den vesle vampyren av Angela Sommer-Bodenburg og de slukte jeg på nytt hvert år. Ellers har jeg alltid vært veldig glad i Thorbjørn Egners bøker.

Skrevet

Min første bokforelskelse var Den Hemmelige Hagen. Jeg likte også Ruffenbøkene, kanskje mest på grunn av illustrasjonene.

Så kom en peridode da jeg ble pepra med bøker av Anne Cath Vestly. Dem likte jeg ikke i det hele tatt. Det var vel omtent da jeg oppdaget min mors bibliotek for alvor. Jeg fant noen bøker av Borgen og Bjørneboe, så da var barndommen over:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...