Gå til innhold

Hvilke bøker likte dere som barn?

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Tonje Glimmerdal er fantastisk bra! Da jeg leste den med sønnen, snek jeg den ut fra rommet hans en kveld og leste den ferdig om natten ;-)

Hvilken aldersgruppe passer disse to bøkene for? :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

10

• Lillemus

7

• morsan

6

• Angustia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest verinoca
Skrevet

''Jørgen+...=Sant (full tittel mottas med takk :-)''

Anne

Takk :-) Husker best beskrivelsen av lukten og følelsen av genseren til Jørgen da Anne satt bak på sykkelen. :-)

Skrevet

Den hemmelige hagen, ja. Husker også bøkene om Heidi.

Jaaa, "Den hemmelige hagen" og Heidi-bøkene, snufs! Hadde mange bøker å velge mellom i min barndom, men disse utmerka seg.. Nostalgisk hilsen fra

Skrevet

Å, massevis. Avhengig av alder, leste bl a Gulltopp, Frk Detektiv, Bobsy-barna, Lykkebarna, Ina-bøkene, en del bøkeer i typiske "ungdomsserier" der det var nye personer i hver bok (husker ikke hva disse seriene het), og jeg var vel kanskj ca 11 år første gangen jeg leste "1001 natt" fra perm til perm - alle de 6 bindene oversatt av Waldemar Brøgger.

Og så leste jeg Asbjørnsen & moe og Brødrene Grimm.

Skrevet

Hvilken aldersgruppe passer disse to bøkene for? :-)

Jeg tror forlaget sier 8-12 år.

Jeg leste den med 10-åringen min og den passet supert for han. Jeg har også lånt den bort til en 7-åring, jeg vil tro at den passer for barn fra ca. skolestart. 12-åringen hørte på og likte den ganske godt han også, og så passer den fint for 40-åringer også ;-)

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror forlaget sier 8-12 år.

Jeg leste den med 10-åringen min og den passet supert for han. Jeg har også lånt den bort til en 7-åring, jeg vil tro at den passer for barn fra ca. skolestart. 12-åringen hørte på og likte den ganske godt han også, og så passer den fint for 40-åringer også ;-)

Ok, da må ungene vente et par år tror jeg :-)

Skrevet

Jaaa, "Den hemmelige hagen" og Heidi-bøkene, snufs! Hadde mange bøker å velge mellom i min barndom, men disse utmerka seg.. Nostalgisk hilsen fra

Jeg likte også veldig godt Anne Franks dagbok.

Skrevet

Jeg likte også veldig godt Anne Franks dagbok.

Med fare for å virke som et frimerke; denne boka gjorde et sterkt inntykk på meg. Men da var jeg litt eldre :-)

Gjest Barndomsminner
Skrevet

Forundret over at ingen har nevnt Stompa og Far til fire bøkene. De leste jeg om igjen og om igjen.

Skrevet

Forundret over at ingen har nevnt Stompa og Far til fire bøkene. De leste jeg om igjen og om igjen.

Åja, Stompa leste jeg også :-)

Skrevet

''Forundret over at ingen har nevnt Stompa og Far til fire bøkene. De leste jeg om igjen og om igjen.''

Jeg synes vel ikke at det er typiske barnebøker? Fra 10-12 og oppover kanskje?

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å lese "Onkel Toms hytte" om igjen. Den gjorde dypt og varig inntrykk på meg, jeg gråt meg gjennom hele boken.

Ellers så husker jeg bøkene til Laura Ingalls om "Huset på prærien", jeg leser gjerne serien om att.

Jeg leste også Onkel Toms hytte - var vel 10-12 år, o syntes det var helt forferdelig, og jeg grein og grein....

Tror ikke min 11 åring hadde fått lov til å lese den nå...

Skrevet

Jeg leste enormt mye som barn, særlig i alderen 9-13 år - da slukte jeg bøker med enormt høyt tempo. Var stadig på bibilioteket:

*Historien om....." (leste vel neste alle, om Beethoven, Madam Curie, Bach, Mozart, Edison, Frankling, Pasteur osv)

*Lykke barna

*Pollyanna

*Kinesergutten Tien-pao (den leste jeg om igjen i fjor, og den VAR virkelig gripende

*Frendeløs

*De vergeløse

*De elendige

*Onkel Toms hytte

*Greven av Monte Cristo

osv...

Leste også mange av pappas gamle "guttebøker":

*Tarzan-bøkene (var vel 7-8-9- bøker i serien), kjempespennende, men sikkert ikke helt PK i våre dager..?

*Den røde hånds liga

*Kalle på sydhavsøyene

*Hardyguttene (hadde vel 10-12 bøker fra da pappa var barn)

Skrevet

Ååå.. nå må jeg mimre litt..

Jørgen+...=Sant (full tittel mottas med takk :-)

Betongrosene

Roboten Mathilda

Den lille vampyren

Nancy Drew-bøkene til moren min

Bøkene om Mormor og de 8 ungene

Pennyklubben-bøker

...og mye mer, jeg leste en del. Synd mye er glemt. :-(

Jeg leste også alle Betongrosene-bøkene.

Skrevet

Jeg likte "Sofies verden" og de andre bøkene Jostein Gaarder har skrevet veldig godt.Leste en god del "voksen"bøker da jeg var liten,men husker ikke alle.Jeg leste jo barnebøker også,men syns de var litt kjedelige

Jeg har glemt jostein gaarder. Leste sofies verden og kabalmysteriet. Og sikkert flere.

Skrevet

Jeg leste Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo, den likte jeg kjempegodt. Slukte de bøkene da jeg var 12. Leste Heksemesteren noen år senere. Ikke høyverdig litteratur kanskje, men det pirret lesegleden og leseinteressen.

Jeg leste også hele sagaen om isfolket. Phu. Det var intenst.

Skrevet

''Forundret over at ingen har nevnt Stompa og Far til fire bøkene. De leste jeg om igjen og om igjen.''

Jeg synes vel ikke at det er typiske barnebøker? Fra 10-12 og oppover kanskje?

Er man ikke barn lenger når man er 10-12 år? ;-) Tråden er vel ikke begrenset til pekebøker og slikt helller...;-)

Skrevet

Glemte en av favorittene, som ble lest flere ganger: Robinson Crusoe.

Jeg husker godt at bestefaren min sa at det var hans favorittbok som gutt, og det gjorde det ekstra spesielt å lese boka selv.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg leste også alle Betongrosene-bøkene.

De var såå spennende! Men det har ikke akkurat påført meg noen interesse for krim. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...