Gå til innhold

Hvem bestemte at vi skulle vaksineres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Colette

10

• ShitDiddelyDo

6

• BobbyPeru

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ikke vaksine

Det fungerer litt som å ha forsikring for brann på huset...

Med vennlig hilsen

''Det fungerer litt som å ha forsikring for brann på huset...''

Nei, det kan ikke sammenlignes. Om huset brenner uten at jeg har forsikring, så er det fullstendig katastrofe, jeg ville blitt totalt ruinert. Får jeg influensa, så blir jeg bare dårlig noen dager, det får ingen konsekvenser utover det.

Jeg har orden på forsikringene, men tar ikke en vaksine jeg ikke trenger, på samme måten som jeg ikke tar annen medisin jeg ikke trenger.

Nei, det kan ikke sammenlignes. Om huset brenner uten at jeg har forsikring, så er det fullstendig katastrofe, jeg ville blitt totalt ruinert. Får jeg influensa, så blir jeg bare dårlig noen dager, det får ingen konsekvenser utover det.

Jeg har orden på forsikringene, men tar ikke en vaksine jeg ikke trenger, på samme måten som jeg ikke tar annen medisin jeg ikke trenger.

''Nei, det kan ikke sammenlignes. Om huset brenner uten at jeg har forsikring, så er det fullstendig katastrofe, jeg ville blitt totalt ruinert. Får jeg influensa, så blir jeg bare dårlig noen dager, det får ingen konsekvenser utover det.''

Et anseelig antall dør av influensa (eller følgesykdommer), og man er vanligvis mer enn bare "dårlig noen dager".

Akkurat som ikke alle branner medfører at hele huset brenner ned.

Derimot kan vaksine redde livet ditt, og det gjør ikke brannforsikring.

''Jeg har orden på forsikringene, men tar ikke en vaksine jeg ikke trenger, på samme måten som jeg ikke tar annen medisin jeg ikke trenger.''

Det er da ingen som tvinger deg. Du kan gjerne bli så syk du bare orker, men det er klart at folk som deg smitter andre som ikke er motstandsdyktige.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ja, hvert år.

Jeg ser virkelig ingen grunn til å risikere å bli sengeliggende for å spare 55 kr.

Med vennlig hilsen

Jeg kan heller gi de 55 kr til veldedig formål. Det er ikke å spare penger som er grunn til at jeg normalt ikke vaksinerer meg.

Jeg tror egentlig at friske folk har godt av en runde influenza i blant, for å få stimulert immunapparatet godt.

''Nei, det kan ikke sammenlignes. Om huset brenner uten at jeg har forsikring, så er det fullstendig katastrofe, jeg ville blitt totalt ruinert. Får jeg influensa, så blir jeg bare dårlig noen dager, det får ingen konsekvenser utover det.''

Et anseelig antall dør av influensa (eller følgesykdommer), og man er vanligvis mer enn bare "dårlig noen dager".

''Jeg har orden på forsikringene, men tar ikke en vaksine jeg ikke trenger, på samme måten som jeg ikke tar annen medisin jeg ikke trenger.''

Det er da ingen som tvinger deg. Du kan gjerne bli så syk du bare orker, men det er klart at folk som deg smitter andre som ikke er motstandsdyktige.

''Et anseelig antall dør av influensa (eller følgesykdommer), og man er vanligvis mer enn bare "dårlig noen dager".''

Det er mange som dør i trafikken hvert år. Foreslår at du slutter å kjøre bil. Det tryggeste er vel å holde seg inne bak gjentrukne gardiner .

Gjest Ikke vaksine

''Det er da ingen som tvinger deg. Du kan gjerne bli så syk du bare orker, men det er klart at folk som deg smitter andre som ikke er motstandsdyktige.''

Hva er dette? Mener du at jeg skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke ønsker å utsette meg for unødvendige bivirkninger?

Hvorfor dette personangrepet? Evner du ikke å diskutere saklig?

Nå var du skikkelig ufin!

Jeg regner med at du selv er hensynsfull nok til å ikke reise utenfor landets grenser, slik at du ikke tar med deg noe som helst av smittestoff, insekter eller annet som kan gi oss andre plager og besvær.

Jeg kan heller gi de 55 kr til veldedig formål. Det er ikke å spare penger som er grunn til at jeg normalt ikke vaksinerer meg.

Jeg tror egentlig at friske folk har godt av en runde influenza i blant, for å få stimulert immunapparatet godt.

''Jeg tror egentlig at friske folk har godt av en runde influenza i blant, for å få stimulert immunapparatet godt.''

Vaksinen stimulerer immunforsvaret godt. Det er jo nettopp slik den virker. (Det er derfor du ikke blir smittet senere når du virkelig utsettes for smitte.)

Derimot så gjøres det på en måte som gjør at du ikke blir ordentlig syk, med de hjerte- og lungeproblemene det gjerne medfører.

Med vennlig hilsen

''Et anseelig antall dør av influensa (eller følgesykdommer), og man er vanligvis mer enn bare "dårlig noen dager".''

Det er mange som dør i trafikken hvert år. Foreslår at du slutter å kjøre bil. Det tryggeste er vel å holde seg inne bak gjentrukne gardiner .

''Det er mange som dør i trafikken hvert år. Foreslår at du slutter å kjøre bil. Det tryggeste er vel å holde seg inne bak gjentrukne gardiner .''

God sammenligning.

Det er derfor man i trafikken har fartsgrenser, lover mot å kjøre med promille, osv. Med andre ord, "vaksiner" for å hindre "influensaen" i din sammenligning.

''Det er da ingen som tvinger deg. Du kan gjerne bli så syk du bare orker, men det er klart at folk som deg smitter andre som ikke er motstandsdyktige.''

Hva er dette? Mener du at jeg skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke ønsker å utsette meg for unødvendige bivirkninger?

Hvorfor dette personangrepet? Evner du ikke å diskutere saklig?

Nå var du skikkelig ufin!

Jeg regner med at du selv er hensynsfull nok til å ikke reise utenfor landets grenser, slik at du ikke tar med deg noe som helst av smittestoff, insekter eller annet som kan gi oss andre plager og besvær.

''Hva er dette? Mener du at jeg skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke ønsker å utsette meg for unødvendige bivirkninger?''

Jeg påpeker konsekvensene av at folk bedriver anti-vaksinekampanjer.

Du snakker bare om bivirkninger fra vaksinen (som er få og sjeldne), men overser totalt konsekvensene ved å bli smittet av influensa.

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror egentlig at friske folk har godt av en runde influenza i blant, for å få stimulert immunapparatet godt.''

Vaksinen stimulerer immunforsvaret godt. Det er jo nettopp slik den virker. (Det er derfor du ikke blir smittet senere når du virkelig utsettes for smitte.)

Derimot så gjøres det på en måte som gjør at du ikke blir ordentlig syk, med de hjerte- og lungeproblemene det gjerne medfører.

Med vennlig hilsen

Vaksinen inneholder bare få bestanddeler fra viruset.

Det ekte viruset inneholder flere bestanddeler, som alle kan stimulere immunforsvar.

Annonse

Vaksinen inneholder bare få bestanddeler fra viruset.

Det ekte viruset inneholder flere bestanddeler, som alle kan stimulere immunforsvar.

Ja, og hvis du da i ettertid blir smittet, vil immunforsvaret da reagere på andre bestanddeler.

Dette med at "det er godt å ha influensa" er nok en arv fra religiøs "det er godt å lide"-filosofi.

Immunforsvaret ditt har uansett nok å gjøre hver dag! :-)

Med vennlig hilsen

''Det er mange som dør i trafikken hvert år. Foreslår at du slutter å kjøre bil. Det tryggeste er vel å holde seg inne bak gjentrukne gardiner .''

God sammenligning.

Det er derfor man i trafikken har fartsgrenser, lover mot å kjøre med promille, osv. Med andre ord, "vaksiner" for å hindre "influensaen" i din sammenligning.

For et friskt menneske er det uansett mye farligere å kjøre bil ennå å få en omgang influenza.

For et friskt menneske er det uansett mye farligere å kjøre bil ennå å få en omgang influenza.

Det er en helt meningsløs sammenligning, all den tid "kjøre bil" er helt ukvantifisert.

Videre, om det så var farligere å kjøre bil, hva så? Det er farligere å kjøre motorsykkel - skal man derfor ikke bruke sikkerhetsbeltet i bil?

Vaksine er en enkel, billig og god måte å forhindre at man blir syk. Hvis du likevel ønsker å bli syk, be my guest! Det er omtrent som å argumentere for å kjøre motorsykkel uten hjelm.

Gjest Frk Rosenkranz

Det er flere som har dødd av svineinfluensaen enn av vaksinen da.

Gjest Frk Rosenkranz

''Hva er dette? Mener du at jeg skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke ønsker å utsette meg for unødvendige bivirkninger?''

Jeg påpeker konsekvensene av at folk bedriver anti-vaksinekampanjer.

Du snakker bare om bivirkninger fra vaksinen (som er få og sjeldne), men overser totalt konsekvensene ved å bli smittet av influensa.

Jeg er enig med deg,

man har faktisk et kollektivt ansvar for å hindre smittespredning.

Jeg er enig med deg,

man har faktisk et kollektivt ansvar for å hindre smittespredning.

Ja, det er noe som ofte glemmes. Det er ikke alle som kan vaksineres, og heller ikke alle som rekker det.

Det var en studie jeg leste for en stund siden som viste at dødeligheten er høyere blant eldre med uvaksinerte hjemmehjelpere enn de som har vaksinerte hjemmehjelpere.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...