Gå til innhold

Hva hander sangen "Luka" av Suzanne Vega om?

Anbefalte innlegg

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Jeg jobber med et barn som er veldig glad i å synge og høre på den sangen. Synger den ofte men vet egentlig ikke hva den handler om, eller hvem denne Luka er.

Vet dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnemishandling og vold i hjemmet. Luka er det barnet som blir mishandlet, og som forsøker å fornekte og skjule mishandlingen.

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Den handler om familievold.

Ok, jeg var ikke helt sikker på det. Litt pussig at det barnet jeg jobber med selv har en slik bakgrunn. Han kan ikke engelsk så han vet ikke hva de synger. Men kanskje han senser noe?

Skrevet

Ok, jeg var ikke helt sikker på det. Litt pussig at det barnet jeg jobber med selv har en slik bakgrunn. Han kan ikke engelsk så han vet ikke hva de synger. Men kanskje han senser noe?

Han "senser" hva sangen handler om...?

Det er vel heller sannsynlig at sangen har en fin melodi.

Skrevet

'Luka' blir mishandla av partneren og føler seg skamfull for dette, ergo ber ho om at ingen skal stille spørsmål rundt bråk og blåmerker.

En fin og tankevekkende sang, men ikke akkurat egna som barnesang....

Gjest Hulderen
Skrevet

Har du lest teksten?

http://www.lyricsdomain.com/19/suzanne_vega/luka.html

Som spesialpedagog antar jeg at du kan engelsk. Jeg syns det er litt merkelig at du da ikke har forstått hva det handler om, samtidlig som du mener at et barn uten engelskkunnskaper skal "sense" det.

Skrevet

'Luka' blir mishandla av partneren og føler seg skamfull for dette, ergo ber ho om at ingen skal stille spørsmål rundt bråk og blåmerker.

Hmpf, partner"/ voksne" falt bort.. Men ser at du har fått mange gode svar.

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Har du lest teksten?

http://www.lyricsdomain.com/19/suzanne_vega/luka.html

Som spesialpedagog antar jeg at du kan engelsk. Jeg syns det er litt merkelig at du da ikke har forstått hva det handler om, samtidlig som du mener at et barn uten engelskkunnskaper skal "sense" det.

det er ikke en sang jeg har så mye erfaring med. Er Luka et barn eller voksen?

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Det er litt merkelig dette her. Teksten på sangen burde vært innlysende, men likevel får jeg assosiasjoner til noe helt annet en familievold..;)

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Han "senser" hva sangen handler om...?

Det er vel heller sannsynlig at sangen har en fin melodi.

Det er mange sanger som han liker, men vi kommer alltid tilbake til denne. Han er psykisk utviklingshemmet og har ikke et stort ordforråd, men han er glad i slike sanger. Jeg synes sangen er litt kjedelig

Gjest spesialpedagogen
Skrevet

Barnemishandling og vold i hjemmet. Luka er det barnet som blir mishandlet, og som forsøker å fornekte og skjule mishandlingen.

Det blir på en måte litt absurd å sitte på en institusjon for barnevernsbarn og synge en sang om familievold ;))

Kanskje vi også skal synge Ole Paus og " i en sofa fra Ikea"?

Skrevet

Det blir på en måte litt absurd å sitte på en institusjon for barnevernsbarn og synge en sang om familievold ;))

Kanskje vi også skal synge Ole Paus og " i en sofa fra Ikea"?

Huff, ja, det er vel mildt sagt et litt upassende sangvalg for den konteksten ;-)

Jeg regner med det er melodien som fenger barnet, ikke teksten, så du kan jo forsøke å finne sanger som har en liknende melodi, men annen tekst for "variasjonens" skyld :-)

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Hvordan kan du være spesialpedagog, og ikke kunne engelsk? Hvor er du utdannet? det var det rareste med ditt innlegg. Hvis du har strøket i engelskfaget, så bør du vel ikke kunne få godkjent studien din?

Teksten er jo veldig enkel å følge med på: mitt navn er luca. jeg bor ovenpå dere. osv. det handler jo om et barn som blir mishandlet, og som ikke vil at noen skal spørre hvordan h#n har det.

Skrevet

Hvordan kan du være spesialpedagog, og ikke kunne engelsk? Hvor er du utdannet? det var det rareste med ditt innlegg. Hvis du har strøket i engelskfaget, så bør du vel ikke kunne få godkjent studien din?

Teksten er jo veldig enkel å følge med på: mitt navn er luca. jeg bor ovenpå dere. osv. det handler jo om et barn som blir mishandlet, og som ikke vil at noen skal spørre hvordan h#n har det.

Det er faktisk ikke åpenbart fra teksten at det nødvendigvis handler om et barn.

candyqueen_83
Skrevet

Det står jo ingen steder at trådstarter ikke kan engelsk. Man kan tyde sanger på forskjellige måter, og alle trenger jo ikke tyde den som at det er et barn.

Skrevet

Det står jo ingen steder at trådstarter ikke kan engelsk. Man kan tyde sanger på forskjellige måter, og alle trenger jo ikke tyde den som at det er et barn.

Sant nok. Det kan jo være en voksen også. Har bare alltid trodd at det handlet om et barn.

Skrevet

Det er faktisk ikke åpenbart fra teksten at det nødvendigvis handler om et barn.

Nei, skjønner det nå. har bare alltid trodd det.

Skrevet

Barn? Den handler om en voksen som blir mishandlet av samboeren sin, og som prøver å holde dette skjult for omverden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...