Gå til innhold

Juraprofessor: Stasi er kommet til Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

''»Vi ryster jo på hovedet, når vi åbner Stasis arkiver og ser, hvordan man i DDR omhyggeligt kontrollerede, hvem folk korresponderede med, men det sker jo også i dag herhjemme. Vi har bare registrering af elektronisk korrespondance. Det er for mig helt ufatteligt, at vi har et system, hvor staten har krævet det«.

Sådan lyder den klare kritik af den danske terrorlovgivning fra juraprofessor Vagn Greve, Copenhagen Business School (CBS). ''

''Men almindelige borgere bliver jo ikke bare ransaget, så hvad er problemet?

»Man går dermed ind i en argumentation, der viser foragt for de rettigheder, som alle mennesker har. Kernen er, at alle mennesker har rettigheder over for statsmagten. Tidligere havde kriminelle og jøder og kvinder osv. ingen rettigheder. Men med menneskerettighederne får alle rettigheder. Man skal huske, at de netop er gennemført for at beskytte minoriteterne, udskuddene, alle dem, man ikke kan lide, de åndssvage, de kriminelle. Det er dem, der har behov for at blive beskyttet mod flertallets magtmisbrug«.

Hvad er det, du frygter?

»Hvis vi ser på det danske eller de vesteuropæiske samfund, er de i dag langt fra at være politistater, men hvis man ser på udviklingen i Vesteuropa siden cirka 1990, så er der blevet indført en lang række af de ting, som vi normalt kun finder i politistater. Jeg mener, at vi på den måde er på vej i retning af politistaten. Vi skal være på vagt, for denne udvikling fører forfærdelige steder hen. Retningen er klar«. ''

Kilde: http://politiken.dk/debat/ECE1078970/juraprofessor-stasi-er-kommet-til-danmark-/

En meget spennende og relevant diskusjon om rettigheter. m.m.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker ikke dansk....

Ja, det er jo fryktelig vanskelig!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det er jo fryktelig vanskelig!

Med vennlig hilsen

Har jeg sagt det er vanskelig?

Det er mer at jeg føler at jeg gulper om jeg må lese det, altså vil jeg mer definere det som ubehagelig enn i nærheten av vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...