Gå til innhold

Hvor ofte er en svulst ondartet?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret10
Skrevet

Har et familiemedlem som har fått påvist en svulst i tykktarmen. Dette har heldigvis blitt oppdaget på et tidlig stadium. Men hvor ofte er en svulst godartet og hvor ofte er den ondartet? Er det fleste svulster godartede eller har et mest med hvor i kroppen det sitter?

Noen her som har hatt tarmkreft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min ble operert for endetarmskreft for 11 år siden. Svulsten ble oppdaget forholdsvis tidlig og hun ble operert med TME teknikk som ga et veldig godt resultat. Måtte allikevel ha utlagt tarm pga faren for lekkasje. Har derfor stomi og fjernet endetarmsåpningen. Hun er forlengst erklært frisk:-)

Her er en link til de nasjonale retningslinjene for tarmkreft: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4458857

Jeg regner med at slektningen din har vært igjennom en koloskopi, med biopsi av svulsten? Slik at dere venter på resultat av histologien?

Gjest bekymret10
Skrevet

Moren min ble operert for endetarmskreft for 11 år siden. Svulsten ble oppdaget forholdsvis tidlig og hun ble operert med TME teknikk som ga et veldig godt resultat. Måtte allikevel ha utlagt tarm pga faren for lekkasje. Har derfor stomi og fjernet endetarmsåpningen. Hun er forlengst erklært frisk:-)

Her er en link til de nasjonale retningslinjene for tarmkreft: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4458857

Jeg regner med at slektningen din har vært igjennom en koloskopi, med biopsi av svulsten? Slik at dere venter på resultat av histologien?

''Jeg regner med at slektningen din har vært igjennom en koloskopi, med biopsi av svulsten? Slik at dere venter på resultat av histologien?

''

jepp

Gjest bekymret10
Skrevet

var det her riktig link?

Skrevet

''Jeg regner med at slektningen din har vært igjennom en koloskopi, med biopsi av svulsten? Slik at dere venter på resultat av histologien?

''

jepp

Da er det bare å finne fram tålmodigheten. Det pleier å ta et par ukers tid å få svar på biopsien. Litt kortere hvis legen som tok den, har sterk mistanke om at svulsten er malign.

Håper dere får et positivt svar. Er det noe jeg kan bidra med av informasjon, er det bare å si fra.

Gjest Kreft er alvorlig.
Skrevet

Svulst i tykktarmen er alvorlig, uansett om svulsten blir oppdagt tidlig eller ei.

Alder på personen spiller også inn, jo yngre personen er, jo farligere er det med tykktarmskreft.

Gjest bekymret10
Skrevet

Svulst i tykktarmen er alvorlig, uansett om svulsten blir oppdagt tidlig eller ei.

Alder på personen spiller også inn, jo yngre personen er, jo farligere er det med tykktarmskreft.

Hvorfor er det mer alvorlig om det er et yngre menneske? Skulle tro at et yngre menneske var sterkere fysisk og hadde et bedre imunnforsvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...