Gjest segunda Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 ........hvis jeg ikke hadde beveget meg og tenkt på kosthold? Jeg er overvektig, har aldri vært glad i sport og hatet gymtimene på skolen. Var det man kan kalle lubben i ungdomstida og ble mobbet pga. det. Slanket meg først da jeg var 14 år, siden 15 og 18. Det gikk i flere slankekurer til jeg var 24 år og ble gravid. Da jeg var 3 mån på vei kom jeg til kontroll og hadde gått ned 7 kg på tre uker. Jeg ble øyeblikkelig innlagt og fikk intranevøst. Dagen før barnet ble født var jeg 1 kilo tyngre enn i starten av svangerskapet. Jeg lå in senga de siste tre månedene pga. fare for blodforgiftning. Jeg la ikke på meg selv om jeg spiste godt og beveget meg lite utenom å gå på do engang iblant. Det gikk videre i slankekurer til jeg ble gravid igjen og syk. Kiloene raste de første måneden. Jeg la mye mer på meg i dette svangerskapet. Barnet var 5 kg, morkaka et helt kilo og fostervann helt enormt. Jeg var ti kilo lettere dagen etter fødsel. Etter fødslen raste kiloene på meg som magnet mot jern, selvom jeg ammet. Hormonene var i en uryddig haug og ingen tenkte noe på det. Slik var det bare. Som travel tobarnsmor begynte jeg å trene og var fornøyd der i noen år. To ganger i uka, rolig aerobic, god aslapning etterpå, siden sauna, god dusj og til slutt en kort stund i sofaen med en kopp urtete. Dette var mine stunder og jeg følte meg fat and fresh. Vi var damer i alle aldre og størrelser og hadde det fint sammen. Dette var bra. Etter at hun som drev studioet sluttet og la ned skulle jeg prøve trening med vekt på slanking, og da måtte det være tre ganger i uken, minst en time hver gang og for en fart. Ikke ble det til relaxing etterpå, det var bare å hoppe i dusjen, kle på seg og kjøre hjem. I min travle tid med små barn så var dette dødsdømt, men jeg er imponert over hvor lenge jeg har holdt ut. Jeg har prøvd mange treningsmåter siden, og finner aldri det samme som jeg startet med. Den rolige formen som gjorde godt for kropp og sjel og med fokus på å slappe av og komme vel opplagt til familien. Perfekt for travle husmødre. Jeg har prøvd helsestudio og senest nå i sommer flagret jeg ut og ga beskjed at hit kom jeg aldri igjen etter å ha bli behandlet nedlatende av instruktør, etter å vært i treningsgrupper hvor jeg måtte gi opp pga. fart og hvor jeg ikke fikk noen hjelp til å finne riktige øvelser for meg. Jeg truet med det ene og andre og kunne slutte midt i året. Jeg kunne ta sauna der, men det fungerte sjelden og da var jeg alene. På treningsrommene var det speil overalt og der kunne jeg sammenligne min kropp med alle de andre kroppene og muskelbuntene som trente vekter f.eks. Grusomt. Jeg er tilbake til å gå turer nå. Jeg løper ikke. Jeg går rolige turer og er mest opptatt av å være ute i frisk luft og bevege kroppen. Jeg har bodd i perioder i New York hvor jeg har vandret i timesvis i gatene, det er min beste måte å gå på. Da fenger det. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt om hvorfor jeg ikke går ned i vekt siden jeg er glad i å gå og siden jeg trener osv. Jeg spiser vanlig mat. Kan sette meg på kafe og spise kakestykke engang i året og legger neppe på meg av det. Jeg er glad i sjokolade og unner meg det en enkelt gang. Ellers spiser jeg vanlig sunn mat og teller ikke og veier ikke. Lager gode middager til venner og tar gjerne vin til. Jeg har en søster som også er overvektig og har trent to ganger i uka i åresvis. Hun er heldig som bor på et sted hvor hun er i en slik kvinnegruppa jeg fremdeles savner etter mange, mange år. Hvor feit hadde jeg vært hvis jeg ikke hadde levd slik jeg gjør? Kom engang til legen for å diskutere dette, det var en turnuslege og hun skulle slanke meg. Jeg ble sint og svarte skarpt da hun spurte om jeg ikke trodde det var betre å gå sammen med noen i skogen enn å sitte alene hjemme og spise. Jeg var kjapp og svare at det kom anpå hva man snakket om, akkurat som da jeg spiste sammen med noen hjemme. Hun var helt klar på at jeg måtte spise tørt brød med paprika. Aldri i livet om det blir min livsstilsendring. Jeg klaget henne og hun fikk tiltale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette har vel ikke noen interesse for andre enn deg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvis poenget med innlegget er spørsmålet om hvor feit du hadde vært uten "mosjonen" din og kostholdet (?), så er jeg ikke sikker på om du hadde vært så mye tyngre enn du er i dag. Når du snakker om å bevege seg rolig, så forbrenner du heller ikke noe særlig med enn det man gjør når man eksisterer. For å forbrenne _mer_ enn man gjør ved bare å være tilstede, så må man opp med tempoet. Hvis du er fornøyd med ditt liv slik det er i dag, så er det bare å fortsette med det. At legene vil fortsette å si at du bør slanke deg må du bare være innstilt på, siden du tydeligvis har en høyere overvekt enn bare litt. Ikke alle vet at overvekt er farlig, derfor sier legen dette når du er der. Det er ikke ondskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvis poenget med innlegget er spørsmålet om hvor feit du hadde vært uten "mosjonen" din og kostholdet (?), så er jeg ikke sikker på om du hadde vært så mye tyngre enn du er i dag. Når du snakker om å bevege seg rolig, så forbrenner du heller ikke noe særlig med enn det man gjør når man eksisterer. For å forbrenne _mer_ enn man gjør ved bare å være tilstede, så må man opp med tempoet. Hvis du er fornøyd med ditt liv slik det er i dag, så er det bare å fortsette med det. At legene vil fortsette å si at du bør slanke deg må du bare være innstilt på, siden du tydeligvis har en høyere overvekt enn bare litt. Ikke alle vet at overvekt er farlig, derfor sier legen dette når du er der. Det er ikke ondskap. Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette har vel ikke noen interesse for andre enn deg selv! Det har du ingen forutsetninger til å vite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Det kommer an på hva du mener med behagelig for kroppen. Vi må jo nesten presse kroppen litt for å oppnå gode resultater. (Tydeligvis har jeg ikke skjønt hvordan man lager sitater på dol, men jeg satser på at innlegget er forståelig likevel.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 De treningene du savner høres ut som noe som drives av det lokale idrettslaget her jeg bor. Damer i de fleste aldre og størrelser. De fleste trener i vanlig t-skjorte og treningsbukser, ikke voldsomt fancy. Det var god trening (1 time i høyt nok tempo til å få grei trening av det, men det var jo ingen som ble skutt for å ta det litt roligere...) Har du sjekket i idrettslaget - og ikke bare på treningssentre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Et velment råd Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. Du bør tenke over hvordan du svarer andre mennesker. Du gjør deg ikke selv noen tjenester akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det kommer an på hva du mener med behagelig for kroppen. Vi må jo nesten presse kroppen litt for å oppnå gode resultater. (Tydeligvis har jeg ikke skjønt hvordan man lager sitater på dol, men jeg satser på at innlegget er forståelig likevel.) ''(Tydeligvis har jeg ikke skjønt hvordan man lager sitater på dol, men jeg satser på at innlegget er forståelig likevel.)'' Ta to enkelt-fnutter på hver side av det som skal inn i rammen. Enkelt-fnutt: tasten til venstre for Enter, samme tast som stjernen. (På mitt tastatur) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. Hvis du blir sur for at noen svarer deg, så bør du la være å legge ut så mye privat informasjon og stille spørsmål ved graden av hvor feit du er, var eller ville ha vært. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''(Tydeligvis har jeg ikke skjønt hvordan man lager sitater på dol, men jeg satser på at innlegget er forståelig likevel.)'' Ta to enkelt-fnutter på hver side av det som skal inn i rammen. Enkelt-fnutt: tasten til venstre for Enter, samme tast som stjernen. (På mitt tastatur) ''Ta to enkelt-fnutter på hver side av det som skal inn i rammen. Enkelt-fnutt: tasten til venstre for Enter, samme tast som stjernen. (På mitt tastatur)'' Aha! Takk så mye 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det har du ingen forutsetninger til å vite. Du stilte et spørsmål og jeg ga deg min kommentar. Du blir sur og kverulerende for allting selv om det er du selv som legger ut dine private opplysninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. ''Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt?'' Leger gir ikke slankeoppfordringer til folk som bare er litt overvektige. Litt overvektige har heller ikke problemer med å bevege seg fortere enn i rolig tempo. ''Svarene dine virker like dumme som hennes.'' Takk for det. ''Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen.'' Du aner ikke noe om min vekt, verken nå eller tidligere, så hvordan kan du svare som du gjør? Skulle nesten tro du var dum, liksom, akkurat som den legen du snakker om. Forøvrig er det ikke trening å gjøre alt slik at det bare er behagelig for kroppen. ''Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet.'' *Holder-opp-et-speil* Lurer på hva du egentlig var ute etter med innlegget ditt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest krekling Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt? Etter at jeg klaget på legen som snakket ned til meg fikk jeg time med min egen lege. Turnuslegen fikk tiltale for at slikt som hun sa rådet man ikke pasienter til. Svarene dine virker like dumme som hennes. Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen. Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet. Slutt å svare nedlatende til andre. Hvis du er så klok og skolert som du skryter av, vil du skrive ordene riktig. ''besservisser'' Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tina69 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Vet ikke hvor interessant det er å se på hvor "feit" du hadde vært om du ikke hadde gjort det du har gjort... Har likevel en kommentar til deg. Først vil jeg si gratulerer til deg som har klart å holde et visst mosjonsnivå på tross av at du ikke har funnet noe fast som du trives med. Uansett om man er slank eller overvektig er det viktig å bevege seg. Jeg tenker også at det er bra at du vet hva du ønsker av treningsopplegg, og du virker rimelig motivert for det. Bare synd det ikke fins noe for deg i nærheten. Men kanskje du finner noe som passer om du gir det en sjanse? Du snakker om sunn mat som tørt brød og paprika. Sunn mat er så mye, mye mer enn det, og det tror jeg du vet. Det neste jeg vil si, er at det på meg virker som om du har veldig lav selvfølelse. Når man har lav selvfølelse, føler man ofte at "alle" er ute etter en, noe du forteller om (bl.a. legen din, og dine tilbakemeldinger på svarene her). Det er ikke rart om du føler det slik, og det må være vondt. Jeg vil først og fremst råde deg til å gjøre noe med akkurat dette. Fortsett å gå turer og bevege deg, men oppsøk også en coach el.l. som kan hjelpe deg til å like deg selv. Da vil det meste komme av seg selv. Om ikke du vil gjøre det for din egen skyld, så gjør det for barna dine. De trenger en trygg og tilfreds mamma, ikke en mamma som reagerer med alle pigger ute på velmente svar. Da er evt. overvekt irrelevant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette har vel ikke noen interesse for andre enn deg selv! ''Dette har vel ikke noen interesse for andre enn deg selv! '' I disse dager hvor en haug med folk blogger om alt og ingenting, hvor alt og ingenting diskuteres i nettdebatter, så kan ikke jeg se at segundas innlegg var spesielt lite leseverdig. Det at folk deler sine refleksjoner om private forhold kan da være verdifullt nok? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hvis poenget med innlegget er spørsmålet om hvor feit du hadde vært uten "mosjonen" din og kostholdet (?), så er jeg ikke sikker på om du hadde vært så mye tyngre enn du er i dag. Når du snakker om å bevege seg rolig, så forbrenner du heller ikke noe særlig med enn det man gjør når man eksisterer. For å forbrenne _mer_ enn man gjør ved bare å være tilstede, så må man opp med tempoet. Hvis du er fornøyd med ditt liv slik det er i dag, så er det bare å fortsette med det. At legene vil fortsette å si at du bør slanke deg må du bare være innstilt på, siden du tydeligvis har en høyere overvekt enn bare litt. Ikke alle vet at overvekt er farlig, derfor sier legen dette når du er der. Det er ikke ondskap. ''Når du snakker om å bevege seg rolig, så forbrenner du heller ikke noe særlig med enn det man gjør når man eksisterer. For å forbrenne _mer_ enn man gjør ved bare å være tilstede, så må man opp med tempoet. '' Det er påvist betydelige helsegevinster av å gå lengre turer, og tempoet trenger ikke være så høyt hvis man holder på en stund. Det var noe av bakgrunnen på fokuset om å gå 10 000 skritt om dagen og skrittellerne som var så populære for noen år siden. Etter min oppfatning er det destruktivt å fortelle folk som er flinke til å bevege seg i moderat tempo at det "ikke er godt nok". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest så sånn er det med den saken Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Slutt å svare nedlatende til andre. Hvis du er så klok og skolert som du skryter av, vil du skrive ordene riktig. ''besservisser'' Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f. ''Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f.'' Du som liker å belære andre vil kanskje ikke like å selv bli belært? Men den regelen du referer til gjelder bare hvis "v" er i begynnelsen av et ord. Da uttales den som "f". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Slutt å svare nedlatende til andre. Hvis du er så klok og skolert som du skryter av, vil du skrive ordene riktig. ''besservisser'' Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f. ''Slutt å svare nedlatende til andre. Hvis du er så klok og skolert som du skryter av, vil du skrive ordene riktig. besservisser Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f. '' Merker at jeg blir oppgitt over denne typen kommentarer. Hva er hensikten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Nå er det lenge siden jeg gikk i treningsstudio, men jeg gjorde det for en del år siden. På Sats kunne en f.eks. velge en time som het "Stram Opp", hvor det ikke var veldig stor fart eller kompliserte øvelser. En kunne velge selv hvor mye motstand en ville ha og dermed hvilken treningseffekt en fikk. På disse timene gikk damer (og noen menn) i alle størrelser og aldre. Mens jeg skriver det begynner jeg å savne disse timene og bør kanskje vurdere å oppsøke dem igjen (om de finnes) :-). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/#findComment-3048955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.