Gå til innhold

Hvor feit hadde jeg vært......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 300
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

49

• Sør

41

• Mammantil3

39

• frosken

27

Mest aktive i denne tråden

Min jobb er også å "trene". Og jeg "trener" hver bidige dag, og i perioder også om ettermiddager/helger.

Likevel er jeg 15 kg tyngre nå enn jeg var for i slutten av tenårene.

Det er fordi du kan jobben din bedre nå, og slipper å tenke så mye! ;-)

Med vennlig hilsen

''Men jeg tror faktisk at å være "våken og tenkende" (altså, aktiv hjerneaktivitet) faktisk forbruker mer kalorier enn å "se Hotel Cæsar"! ''

Helt klart.

Men fysisk mosjon forbruker mye mer kalorier enn "knake-tenkning"

Hvor mye det er, vet jeg ikke.

Knaketenkning kan gjør en så utslitt at man nesten kollapser etterpå. Man er helt og totalt utslitt etterpå.

Med vennlig hilsen

''Jo lengre man har høyere puls, jo mer forbrenner man. Så enkelt.''

Selvsagt (Det skriver jo jeg også), men regnestykket blir jo mer om det er bedre å ha høyere puls i en halvtime (og så ligge på sofaen i halvannen time), enn å ha moderat høyere puls i to timer? (Forutsatt at man springer fire ganger raskere enn man går.)

Med vennlig hilsen

Nja, her forutsetter du at den ene er toppidrettsutøver, da, og det er vel ikke de fleste. Det er få som greier å løpe 4 ganger så fort som man går når man forutsetter et gåtempo som gir økt puls/svette.

Om så skulle være, så forbrenner man ganske likt på samme turlengde.

Hvis man derimot sammenligner en som daffer avgårde og en som spirnger - la oss si 5 km i kuppert terreng - så vil joggeren definitivt vinne forbrenningsløpet.

''Jeg har flotte kolesterolverdier! :geiper:''

Pøh, sikkert bare manipulerte tall!

;-)

Forøvrig har jeg også lest dette med hjerneaktivitet, og tror absolutt det er noe i det. Dog tror jeg du og min bedre halvdel har andre ting som slår inn på kaloriforbruket. Såh deth såh!

Det er bare fordi vi er så fryyyktelig kloke, så det så! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest sjøstjerna

Jeg gikk ned 15 kg ved å legge om kostholdet(ikke sulte meg) og gå 4 dager i uken, ca. en time hver gang. Det er forsåvidt det samme for meg om gåingen min ikke blir definert som trening. Jeg nådde målet mitt.

Jeg kontrollerer også vekta med gåing/trim.

Kostholdet er sunt, og jeg vet ikke hva jeg skulle endret på. Men når jeg vil korrigere vekta litt, øker jeg trimmen. Primært mer gåing.

Gjest verinoca

Jeg vet også at i perioder med ekstra mye stress på min kontorjobb, går jeg gjerne ned i vekt, om jeg spiser normalt. Så noe må det være :P

..Jeg gikk ned nesten 7 kg på 3 mnd med enormt stress på jobben. Kan ikke huske at jeg spiste så veldig mye mindre enn vanlig. Stress skal i tillegg senke forbrenningen, men kanskje det må gå mer enn 3 mnd..

Kroppen er ikke enkel å forstå seg på!

Gjest sjøstjerna

..Jeg gikk ned nesten 7 kg på 3 mnd med enormt stress på jobben. Kan ikke huske at jeg spiste så veldig mye mindre enn vanlig. Stress skal i tillegg senke forbrenningen, men kanskje det må gå mer enn 3 mnd..

Kroppen er ikke enkel å forstå seg på!

Ved enormt stress, kan jeg glemme å spise.

Nja, her forutsetter du at den ene er toppidrettsutøver, da, og det er vel ikke de fleste. Det er få som greier å løpe 4 ganger så fort som man går når man forutsetter et gåtempo som gir økt puls/svette.

Om så skulle være, så forbrenner man ganske likt på samme turlengde.

Hvis man derimot sammenligner en som daffer avgårde og en som spirnger - la oss si 5 km i kuppert terreng - så vil joggeren definitivt vinne forbrenningsløpet.

Men si at han springer 3 ganger fortere, da.

Videre, jogging vil jeg tro er langt mer effektivt enn å gå. Når man går må man hele tiden stoppe og starte, mens når man jogger har man mer "flyt". Det betyr at du sannsynligvis bruker mindre energi på samme distanse når du jogger.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

Hvor mye det er, vet jeg ikke.

Knaketenkning kan gjør en så utslitt at man nesten kollapser etterpå. Man er helt og totalt utslitt etterpå.

Med vennlig hilsen

Javisst. Jeg har også tenkt så hardt at det er direkte vondt i hodet etterpå.

Men jeg har ikke helt sett at det påvirker vekta.

Annonse

Den der motsier ingenting jeg skrev. 10 % helling er mye. Det er som de bratteste bakkene i Tour DeFrance. Jeg skrev over: Hvis du f.eks. går opp et fjell ...

Det samme er selvfølgelig tilfelle hvis du f.eks. driver med kappgang. Det er gåing, men det er klart det er tungt.

Normal gåing i normalt tempo bør derimot ikke regnes som trening - selv om det selvfølgelig er bedre enn å ligge på sofaen fordi man har lest i en tabell at også det forbrenner fett. Det er sant det også. Du forbrenner ved å ligge på sofaen.

Stikkordet er å slite skikkelig.

Jeg synes fokuset ditt er feil. "Slite skikkelig" er faktisk unødvendig. De færreste går faktisk nok, så å starte der er slettes ikke skivebom.

Jeg har ikke bil og går stort sett hvor enn jeg skal, forutsatt at avstandene ikke er ekstreme. Ungene mine går også og vi trives med det. Men "normale" måper over gåingen vår og føler seg ille til mote over at de ikke kan tilby oss skyss fordi de ikke har bilseter nok. Noe har skjedd med samfunnet hvor det å bevege seg, enten man går fort eller sakte (om det skulle interessere noen, så går jeg fort og blir andpusten uten barn, roligere med barn), er et ukjent fenomen for mange. Et stort antall mennesker tar bussen eller kjører selv til helsestudioet.

Gjest Elextra

Javisst. Jeg har også tenkt så hardt at det er direkte vondt i hodet etterpå.

Men jeg har ikke helt sett at det påvirker vekta.

''Jeg har også tenkt så hardt at det er direkte vondt i hodet etterpå.

Men jeg har ikke helt sett at det påvirker vekta.''

Det bør nok skje litt over tid ;)

Gjest Hmmm lurer...

''Det er påvist betydelige helsegevinster av å gå lengre turer, og tempoet trenger ikke være så høyt hvis man holder på en stund. Det var noe av bakgrunnen på fokuset om å gå 10 000 skritt om dagen og skrittellerne som var så populære for noen år siden. ''

Ja, det er mye fokus på det, og det er selvfølgelig bare tull. En times joggetur om dagen er langt bedre enn å gå rolig hele dagen - sånn hvis du vil forbrenne.

Men det å gå er selvfølgelig betydelig bedre enn ikke å gjøre noe. Det å kalle gåturer (med mindre gåturen er opp et høyt fjell) for trening, er derimot et salig problem som lurer folk til å tro dette er nok.

Fysisk aktivitet skal innebære at du må dusje etterpå, og at du er sliten når du er ferdig.

Et unntak for regelen er mennesker med ekstrem overvekt, her mennesker som dermed vil få en relativt tung treningseffekt bare ved å gå. Men også for disse bør målet være at de før eller siden blir i så god form at de kan begynne lett jogging.

Det er nok flere årsaker til at vi blir stadig feitere. Jeg tror hovedproblemet er at alle skal ha det så enkelt. "10 minutter om dagen er nok", "en gåtur er like bra som en joggetur", osv, osv, osv. Det samme gjelder i forhold til mat.

Det er ikke rart vi blir feitere, og det er ikke det minste rart at ord som "lat" blir brukt. Vi er faktisk så late at folk innbiller seg at en times gåtur i rolig tempo faller innunder "fysisk aktivitet", som om malen var å sitte stille.

Den fysiske aktiviteten må komme i tillegg til det vanlige - og det vanlige innebærer gåing.

I dag har jeg gått 200 min i det som er definert som middels tempo, da forbrukte jeg i følge VG`s vektklubb ca 900 kalorier.

Jogging i middels tempo en time ga 670 forbrukte kalorier.

Middels tempo er definert som at man får opp pulsen og blir svett. Det er fullt mulig også når man går raskt.

Det som kalles gå lett er jevn gange, f.eks. på tur. Da er forbrenningen anslått til 200 kcal pr time.

Disse beregninene er gjort ut fra min profil og jeg er en normalvektig kvinne. Ved økende vekt og evt dårligere kondis vil forbrenningen øke.

Ut fra dette er jeg ikke enig i at det er bortkastet å gå. Både kaloriforbruk og helsegevinst blir bedret. Pulsklokka mi sier at jeg har forbrendt 1200 kalorier på turen i dag så anslagene til vektkubben er nok ikke for høye.

ShitDiddelyDo

Uansett hva du sier, så er den daglige trimmen man kommer lengst med.

Jeg må nesten nevne eksempelet med meg og mannen min igjen, siden som er det beste beviset for meg hva gåturer kan bety.

Da vår yngste gikk i barnehagen, var det for meg en halvtime og gå fra barnehagen til jobb. Jeg kunne tatt bussen men jeg gikk og jeg gikk også når jeg hentet henne. Dette ble en times gåing hver dag. I tillegg er jeg glad i å gå kveldsturer.

Han leverte ikke i barnehagen fordi jobben ligger motsatt vei. Han kjørte bil til jobb og kjørte bil hjem igjen.

I det daglige gjør han ikke så mye for å holde seg i form, men han trener mer enn meg på ski. Han vil på en topp. Jeg tuslet ved siden av den yngste.

Gjett hvem som puster og peser mest av oss når vi sammen er på fjelltur og gjett hvem som er slankest av oss?

Du undervurderer gåing SDD. Du har den oppfattelsen at det bare er slit som skal til for å holde seg i form og slik er det faktisk ikke.

Alle monner drar, er det noe som heter, og det stemmer selvfølgelig her også. Det å hoppe av bussen en stasjon før jobben er ikke dumt.

Men treninga bør komme i tillegg til dette.

''Det er vel ikke helt ulogisk (enten man er enig eller ei), for etter et visst punkt er det nok langt vanskeligere å gjøre noe ved det fordi det er vanskelig å trene/jogge/løpe.

''

På ett eller annet tidspunkt stemmer nok det, men da er de fleste langt over BMI på 35.

Det er imidlertid redusert matinntak som har størst betydning for vektnedgang, og de samme prinsippene gjelder ved liten og stor overvekt. Forskjellen er bare at de med stor overvekt må utvise mye, mye større utholdendehet og viljestyrke.

Jeg synes forresten det er rart at det ikke fokuseres mer på hvor forskjellige vi er mht apetittregulering. Fedmespørsmålet fremstilles som om det primært handler om forskjeller i viljestyrke eller manglende kunnskap om kosthold (noe som sikkert kan gjelde i noen tilfeller), men jeg tror det største forskjellen ligger i automatisk apetittregulering.

Jeg føler meg litt diskvalifisert fra å diskutere ting med BMI rundt 35. Det er folk i min familie som fikk fri svømming på skolen, fordi de var så tynne at de rett og slett sank! ;-)

Men ja, det er nok kaloriinntak som er vesentlig her. Likevel vil jeg påstå at når det har gått til morbid overvekt så er/blir det en sykdom. Da er det liksom ikke bare å "spise lite i 200 år" som skal til.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna

''Jeg har også tenkt så hardt at det er direkte vondt i hodet etterpå.

Men jeg har ikke helt sett at det påvirker vekta.''

Det bør nok skje litt over tid ;)

Javisst. I perioder tenker jeg hardt hver dag- og er utslitt i hodet. Husker jeg skulle opp i eksamen, og drømte faget oppatt og oppatt. Var utslitt av natta også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...