Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Men nå svarte ikke jeg på Segunas innlegg. Jeg kommenterte det som ble sagt om gåing. Ikke fordi den som skrev det skrev noe vi ikke leser i avisa i en eller annen variant hver eneste dag, men fordi det er så mye av dette. Nesten alt vi leser dreier seg om "hvor lite som er nok", med fokus på "lite". Alt dreier seg om "gjør ditten eller datten i 15 minutter og få vaskebrett eller v-form". "Gå ned 20 kilo på 14 dager - så enkelt er det!". Det er så forbanna mye pisspreik, men alle holder kjeft og lar det stå uimotsagt. Når så en kvinne sier det må slit til, og til og med er frekk nok til å antyde at de som kaster seg på femminuttersløsningene er late, rases det over hele landet. Jeg reagerer på holdningene generelt rundt slankehysteriet, og barnehagementaliteten der voksne mennesker må lokkes med lite innsats for å gjøre noe. Jeg tror dette fungerer mot sin hensikt. Folk som trenger å gjøre en innsats bør høre hva som skal til. Ikke en eller annen variant av "det holder med 10 minutter om dagen". Jeg er veldig enig i mye av det du sier her og det er vel også derfor jeg mener at man heller skal backe opp om dette med gåturene isteden for å si at det ikke er bra nok. Jeg fikk nesten forståelsen av du mente at gåturer ikke funker og det er en missforståelse blandt en god del menn, tror jeg som tror at det å løpe seg til hjerteinnfarkt er det som er riktig når de først skal trene. Jeg sitter fortsatt igjen med det inntrykket at du som en god del andre menn ikke ser at det finnes en mellomting mellom hardt slit og sofagris. Jeg er enig med deg i det du sier om lettvindtkurene, men du bør heller ikke forlede folk til å tro at det nødvendigvis er beinhard slit å leve sunt. Måten man skal leve sundt på skal helst være av en slik art at det kan vare livet ut. Det var derfor jeg hadde litt piggene ute på vektforumet for en tid tilbake når jeg ikke spurte om råd, da jeg vet så veldig godt selv hva jeg bør gjøre. Lystbetont trening er det som funker best på sikt og da må hver enkelt prøve seg frem til hva som fungerer best for en selv og hva en trives med. Alt er ikke like effetivt, men det er langt mer effektivt å finne noe enn å ikke finne noe i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er veldig enig i mye av det du sier her og det er vel også derfor jeg mener at man heller skal backe opp om dette med gåturene isteden for å si at det ikke er bra nok. Jeg fikk nesten forståelsen av du mente at gåturer ikke funker og det er en missforståelse blandt en god del menn, tror jeg som tror at det å løpe seg til hjerteinnfarkt er det som er riktig når de først skal trene. Jeg sitter fortsatt igjen med det inntrykket at du som en god del andre menn ikke ser at det finnes en mellomting mellom hardt slit og sofagris. Jeg er enig med deg i det du sier om lettvindtkurene, men du bør heller ikke forlede folk til å tro at det nødvendigvis er beinhard slit å leve sunt. Måten man skal leve sundt på skal helst være av en slik art at det kan vare livet ut. Det var derfor jeg hadde litt piggene ute på vektforumet for en tid tilbake når jeg ikke spurte om råd, da jeg vet så veldig godt selv hva jeg bør gjøre. Lystbetont trening er det som funker best på sikt og da må hver enkelt prøve seg frem til hva som fungerer best for en selv og hva en trives med. Alt er ikke like effetivt, men det er langt mer effektivt å finne noe enn å ikke finne noe i det hele tatt. Jeg er helt enig i at gåing er flott form for trim, men bakgrunnen for hele gå-diskusjonen var et utsagn om at rolige behagelige turer var trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg setter stor pris på at det kommer noen kloke mennesker som deg Frosken inn i fedmedebatten Det var i denne delen av tråden ikke fedmedebatten Frosken kommenterte. Og forøvrig er jeg svært enig i at Frosken er både klok og kunnskapsrik på mange områder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmmm lurer... Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Men alt dette spiller jo inn på forbrenning. Jeg har f.eks. ikke like god forbrenning som John Arne Riise, og årsaken er at han er i generelt betydelig bedre form enn meg - noe som spiller inn på forbrenninga. Bedre form er vel et relativt begrep. Men kondistrening som gir veldig god "form" bygger ikke muskler på samme måte som styrketrening. Så en som trener styrke og får større muskelmasse forbrenner mye mer pr døgn enn en som bare trener kondis. Men han som trener styrke slett ikke er i "form" når han skal løpe opp en bakke. Det er muskelmassen som gir økt basalforbrenning. God kondis gir ikke nødvendigvis mye muskler. Det er mange løpere som har slank muskulatur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg forstår ikke spørsmålet? Forsøk selv. Ta tre timeslange joggeturer (eller sykleturer for den saks skyld) hvor du sliter så mye du klarer den neste måneden (men det er viktig at du sliter). Se på deg selv i speilet, sjekk buksmålet, bruk måleband - hva som helst. Se på resultatene. Sannsynligvis vil du allerede etter en måned ha synlige resultater selv om du ikke forandrer på noe annet (som kosthold) denne måneden. Hvis du med spørsmålet snakker om et regnestykke der du sitter med en kalkulator og sammenligner hvor mye du forbrenner av jogging kontra gåing, så er det håpløst å ta utgangspunkt i noe sånt. Det er så mye mer enn det du kan regne deg fram til som gjør seg gjeldene når du presser kroppen. Hvordan kroppen din begynner å forbrenne mer (langt utover i timen du jogger), hvordan musklene stimuleres og trenes (som også spiller positivt inn på forbrenningen), osv. Disse kalkulaturoene, BMI, osv, er retningslinjer, og ingen fasit. Generelt forteller de nada. ''Ja, det er mye fokus på det, og det er selvfølgelig bare tull. En times joggetur om dagen er langt bedre enn å gå rolig hele dagen - sånn hvis du vil forbrenne. Hvordan får du til dette regnestykket? Jeg mener det er feil, såfremt ikke gåturen innebærer å stå stille store deler av tiden.'' ''Jeg forstår ikke spørsmålet? Forsøk selv. Ta tre timeslange joggeturer (eller sykleturer for den saks skyld) hvor du sliter så mye du klarer den neste måneden (men det er viktig at du sliter). Se på deg selv i speilet, sjekk buksmålet, bruk måleband - hva som helst. Se på resultatene. Sannsynligvis vil du allerede etter en måned ha synlige resultater selv om du ikke forandrer på noe annet (som kosthold) denne måneden.'' Hvis du faktisk gikk hele dagen i resten av måneden, vil du nok også se synlige resultater. Jeg tror ikke at du heller tviler på at rolig aktivitet i lang tid forbrenner like mye eller mer enn hard aktivitet i kort tid. Problemet er bare at de fleste aldri driver rolig aktivitet i lang nok tid. De fleste sitter så og si stille hele dagen. Meg selv som eksempel: Da jeg hadde født eldstemann for 12 år siden og var hjemme i permisjon, hadde jeg jo all verdens tid til å gå lange turer og gjorde det også. Jeg hadde et barn som sov lange perioder og jeg gikk lange turer nesten hver dag. Jeg har aldri vært så tynn som jeg var i den perioden og jeg har alltid vært relativt slank. Da vi dro på påskeferie da barnet var 11 måneder hadde jeg kondis og styrke til å trekke pulk i fjellet i timesvis uten problemer og følte meg i god form. Og jeg har drevet aktivt med idrett på relativt høyt nivå, så jeg vet hvordan det føles å være i god form. Lange turer med moderat intensitet virket altså på meg. Jeg hadde selvfølgelig ikke vunnet noen idrettskonkurranse med det grunnlaget, men jeg tror neppe det er målet for folk flest heller. Jeg er sikker på at rolige turer vil virke for mange, problemet er nok heller at man sjelden får lange nok og ofte nok rolige turer til at det får den ønskede effekten. Nå som jeg selv har begrenset med tid til rådighet, er ikke lange spaserturer en mulighet i hverdagen og jeg velger å trene med høyere intensitet. Det er greit for meg, for jeg liker å trene og jeg liker å bli sliten. Problemet er at det er det langt fra alle som gjør og dermed oppstår problemet for mange, man slites mellom manglende tid til rolig aktivitet og manglende drivkraft for å trene hardt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er veldig enig i mye av det du sier her og det er vel også derfor jeg mener at man heller skal backe opp om dette med gåturene isteden for å si at det ikke er bra nok. Jeg fikk nesten forståelsen av du mente at gåturer ikke funker og det er en missforståelse blandt en god del menn, tror jeg som tror at det å løpe seg til hjerteinnfarkt er det som er riktig når de først skal trene. Jeg sitter fortsatt igjen med det inntrykket at du som en god del andre menn ikke ser at det finnes en mellomting mellom hardt slit og sofagris. Jeg er enig med deg i det du sier om lettvindtkurene, men du bør heller ikke forlede folk til å tro at det nødvendigvis er beinhard slit å leve sunt. Måten man skal leve sundt på skal helst være av en slik art at det kan vare livet ut. Det var derfor jeg hadde litt piggene ute på vektforumet for en tid tilbake når jeg ikke spurte om råd, da jeg vet så veldig godt selv hva jeg bør gjøre. Lystbetont trening er det som funker best på sikt og da må hver enkelt prøve seg frem til hva som fungerer best for en selv og hva en trives med. Alt er ikke like effetivt, men det er langt mer effektivt å finne noe enn å ikke finne noe i det hele tatt. Jeg ser helt klart relevansen i det å gå. Men mangelen på bevegelse i dag er en av årsakene til at overvektskurven peker bratt oppover. Det å gå kompenserer kun for mangelen på det vi egentlig skulle gjort. Den kompenserer ikke for fysisk aktivitet i form av trening - og dette var viktig også før dataalderen. Alle disse femminutterstipsene vi leser om i avisa kan sammenlignes med å råde late skoleelever til å gjøre leksene på sengekanten før de sovner, eller nilese til en prøve i friminuttet før prøven. Men ingen ville anbefalt elever dette. Dette fordi det ikke blir resultater av sånt. Det må gå galt. Dette er samme greia, men her er det av en eller annen grunn greit - selv om resultatet for mange blir like alvorlig som dårlige karakterer. Mange vil faktisk dø av dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmmm lurer... Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg føler meg litt diskvalifisert fra å diskutere ting med BMI rundt 35. Det er folk i min familie som fikk fri svømming på skolen, fordi de var så tynne at de rett og slett sank! ;-) Men ja, det er nok kaloriinntak som er vesentlig her. Likevel vil jeg påstå at når det har gått til morbid overvekt så er/blir det en sykdom. Da er det liksom ikke bare å "spise lite i 200 år" som skal til. Med vennlig hilsen Jeg har hatt BMI på 35, hvilken sykdom er det da du mener jeg skal diagnostiseres med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg ser helt klart relevansen i det å gå. Men mangelen på bevegelse i dag er en av årsakene til at overvektskurven peker bratt oppover. Det å gå kompenserer kun for mangelen på det vi egentlig skulle gjort. Den kompenserer ikke for fysisk aktivitet i form av trening - og dette var viktig også før dataalderen. Alle disse femminutterstipsene vi leser om i avisa kan sammenlignes med å råde late skoleelever til å gjøre leksene på sengekanten før de sovner, eller nilese til en prøve i friminuttet før prøven. Men ingen ville anbefalt elever dette. Dette fordi det ikke blir resultater av sånt. Det må gå galt. Dette er samme greia, men her er det av en eller annen grunn greit - selv om resultatet for mange blir like alvorlig som dårlige karakterer. Mange vil faktisk dø av dette. Enig i det du sier her, men nå skal jeg jammen logge av og gå meg en frisk tur før leggetid ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bedre form er vel et relativt begrep. Men kondistrening som gir veldig god "form" bygger ikke muskler på samme måte som styrketrening. Så en som trener styrke og får større muskelmasse forbrenner mye mer pr døgn enn en som bare trener kondis. Men han som trener styrke slett ikke er i "form" når han skal løpe opp en bakke. Det er muskelmassen som gir økt basalforbrenning. God kondis gir ikke nødvendigvis mye muskler. Det er mange løpere som har slank muskulatur. Jada, jeg vet det. Jeg orker ikke å skrive selvfølgeligheter. Det å trene styrke gir mer musklatur enn det å løpe. Selvsagt. Det å løpe gir bedre kondis enn det å gå. Selvsagt. Men det å løpe gir også betydelig bedre muskeltrening enn det å gå - selv om det å trene styrke gir mer muskler enn det å jogge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Enig i det du sier her, men nå skal jeg jammen logge av og gå meg en frisk tur før leggetid ;o) Fornuftig, du. Jeg skulle egentlig jogge for et par timer siden, men ble sittende her og skrive om relevansen av jogging, og latskap. Man må bare se ironien i det ... Og nå er det litt for sent. Vil helst sove noen timer til natta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har hatt BMI på 35, hvilken sykdom er det da du mener jeg skal diagnostiseres med? BMI 35 er vel neppe morbid overvekt? Tvertimot skrev jeg at jeg ikke følte meg kvalifisert til å uttale meg om BMI i det området, rett og slett fordi tallet blir meningsløst for meg. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hmmm lurer... Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 BMI 35 er vel neppe morbid overvekt? Tvertimot skrev jeg at jeg ikke følte meg kvalifisert til å uttale meg om BMI i det området, rett og slett fordi tallet blir meningsløst for meg. Med vennlig hilsen BMI 35 er fedme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 BMI 35 er fedme. Hei, Jo, men den problemstillingen er veldig fjern fra min verden. Det blir som å diskutere idrettsskader fra fotball - ikke noe som inngår i min hverdag. :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Om du tilbakelegger ei mil i luskefart eller i joggefart, svetter eller ikke svetter, så skal visstnok forbrenningen være den samme. Da spiller det vel ikke noen rolle for _vektnedgang_ om man går eller løper, bare man tilbakelegger den samme distansen?'' Dette er selvfølgelig bare tull, men du kan bruke argumentet sånn også: Hvis jeg ligger på sofaen i 4 timer (søk på hvor mye du forbrenner ved å ligge på sofaen - jeg husker ikke, så 4 er et tilfeldig valgt tall) forbrenner jeg like mye som deg på din 45 minutters joggetur. Hva er det poenget med joggeturen? En joggetur har uansett betydelig flere fordeler enn hva du forbrenner akkurat der og da. Dette skrev jeg om i et annet innlegg. ''Hvis jeg ligger på sofaen i 4 timer (søk på hvor mye du forbrenner ved å ligge på sofaen - jeg husker ikke, så 4 er et tilfeldig valgt tall) forbrenner jeg like mye som deg på din 45 minutters joggetur.'' Denne diskusjonen er som skapt for kverulering Jeg gidder heller ikke google riktig kcalforbrenning av å ligge på sofaen, men ut over det stemmer jo det du sier overfor - svært isolert sett. Person A som ligger leneg (feks 4 t) på sofaen kan forbrenne det samme som person B gjør på sin langt kortere (feks 45 min) joggetur. Men, der B bygger muskler som forbrenner mer enn A sine gjør også _utenfor_ trening må jo også med i regnestykket, og det samme gjelder person Bs eksistens - sittende/ liggende/ gående/ whatever - de resterende 3,25 t som skiller A og Bs gjøremål (og nå har jeg ikke engang nevnt at oksygenopptaket til B er vesentlig forbedret mens As er stabilt og vil svekkes år for år. Siden dette ikke har betydning for forbrenning, sier jeg ikke mer om dét i denne sammenhengen). Konklusjon: Regnestykket pr døgn går veldig i Bs favør - selvsagt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Hvis jeg ligger på sofaen i 4 timer (søk på hvor mye du forbrenner ved å ligge på sofaen - jeg husker ikke, så 4 er et tilfeldig valgt tall) forbrenner jeg like mye som deg på din 45 minutters joggetur.'' Denne diskusjonen er som skapt for kverulering Jeg gidder heller ikke google riktig kcalforbrenning av å ligge på sofaen, men ut over det stemmer jo det du sier overfor - svært isolert sett. Person A som ligger leneg (feks 4 t) på sofaen kan forbrenne det samme som person B gjør på sin langt kortere (feks 45 min) joggetur. Men, der B bygger muskler som forbrenner mer enn A sine gjør også _utenfor_ trening må jo også med i regnestykket, og det samme gjelder person Bs eksistens - sittende/ liggende/ gående/ whatever - de resterende 3,25 t som skiller A og Bs gjøremål (og nå har jeg ikke engang nevnt at oksygenopptaket til B er vesentlig forbedret mens As er stabilt og vil svekkes år for år. Siden dette ikke har betydning for forbrenning, sier jeg ikke mer om dét i denne sammenhengen). Konklusjon: Regnestykket pr døgn går veldig i Bs favør - selvsagt Nettopp! Og akkurat det samme er tilfelle mellom gange i normalt tempo og jogging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Alle burde gå mer, ingen tvil om det, men siden vi beveger oss betydelig mindre i dag enn tidligere, veier det å gå til jobb (i stedet for å kjøre), gå til butikken (i stedet for å kjøre), gå til treninga (utrolig nok - men i stedet for å kjøre), kun opp for det vi går mindre i dag enn tidligere. Treninga, hvis man vil ha resultater, bør komme i tillegg til dette. ''Treninga, hvis man vil ha resultater, bør komme i tillegg til dette.'' Da hadde jeg vært tynnere enn en strek....;( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Nettopp! Og akkurat det samme er tilfelle mellom gange i normalt tempo og jogging. Helt riktig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Treninga, hvis man vil ha resultater, bør komme i tillegg til dette.'' Da hadde jeg vært tynnere enn en strek....;( ''Da hadde jeg vært tynnere enn en strek....;('' Kroppen består heldigvis av mer enn fett, så du trenger ikke å frykte at du vil bli noen strek selv om du skulle finne på å lee på legemet. Dvs - nå har jeg forstått at du bor på toppen av Galøpiggen eller noe sånt, så du får nok mer enn nok mosjon når du går etter vann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har ingen motforestillinger mot å karakterisere sterk overvekt som "sykdom". Derimot synes jeg Høies todeling av de med vektproblemer i forhold til eget ansvar, blir helt absurd. Alle har vi ansvar i forhold til oss selv og vår egen helse, enten vi er normalvektige eller sterkt overvektige. Det at vi har ansvar for oss selv, trenger selvfølgelig ikke bety at vi ikke skal få bistand fra helsevesenet dersom vi har behov for det - og det må gjelde uavhengig av vektklasse. Klokt sagt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har lest det samme som deg. Hm. Kanskje derfor middelaldrende kvinner ofte går litt opp i vekt? De blir stressa av en gamle gubben de plutselig sitter igjen med? ''Hm. Kanskje derfor middelaldrende kvinner ofte går litt opp i vekt? De blir stressa av en gamle gubben de plutselig sitter igjen med?'' Haha, her bør det minst en PhD på saken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/13/#findComment-3049563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.