Gjest Nickløsheletiden Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Men alikevel. Om det nå var slik at jeg skulle ned i vekt, så har jeg forbrendt flere kalorier enn deg som ikke kom deg på den treningen du hadde planer om ;o)'' Nja. Jeg har tenkt så det knaker. Du har derimot ruslet rundt i fri luft uten så mye som en tanke i hodet. Sør skriver under at folk som tenker så det knaker brenner fett. ''Nja. Jeg har tenkt så det knaker. Du har derimot ruslet rundt i fri luft uten så mye som en tanke i hodet. Sør skriver under at folk som tenker så det knaker brenner fett. ;)'' Ha ha, jeg tenkte på denne diskusjonen mens jeg gikk ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg diskuterer deg ikke opp og ned og i mente. Er kanskje 2-3 innlegg som handler om hvordan du svarer her, av gudene vet hvor mange jeg har skrevet i denne tråden. Jeg husker ikke hvilke tråder jeg har svart deg i tidligere, men jeg minnes en for noen få dager siden hvor du la skylden for din overvekt og manglende treningsiver over på noen andre. Og da ba du meg om å ikke svare deg der mer, for du likte ikke svarene. Derimot har jeg registrert din måte å svare folk på genrelt her inne, og det er det som gir grunnlaget for min måte å svare deg på i dag. Jeg har aldri lagt skylden på andre for min manglende treningsiver. Det er å vri om på det jeg har skrevet. Jeg skrev noe om at en eller annen som jeg ikke husker navnet på burde komme med forslag om hvordan trening kunne være noe attraktivt for en del av oss som ikke er særlig opptatt eller glade i det. Det betyr ikke at jeg legger skylden på noe, men slik du fremstår så vrir du mye av det jeg skriver over på noe negativt. Det sier meg at jeg rammer deg på et eller annet, men jeg vet faktisk ikke hva det er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Du gjør selvfølgelig det du er fornøyd med. Det gjør jeg også. Men det du er fornøyd med er ikke nødvendigvis det beste. Jeg skrev om dette nedenfor (eller ovenfor - jeg aner ikke hvor jeg er i tråden lenger), men for å ta kortvarianten: En godt trent person har høyere forbrenning enn en dårlig trent person. Uenig eller enig? Sannsynligvis er du enig. Blir du godt trent (som i god kondis, god muskelatur, osv) av å gå? Dette kan i høyeste grad diskuteres. Blir du det av løping? Svaret gir seg selv. Vil en som trener hardt (f.eks. med løping) også få en bedre bygd muskelatur enn en som går? Ja. Forbrenner en med muskler mer fett enn en med mindre muskler? Ja. Alt dette spiller inn, og da har jeg ikke engang nevnt blodomløpet, trening av hjertemusklaturen, altså åpenbare positive sider ved trening. Sex brenner f.eks. også kalorier - til og med ganske mye, men det er lite egnet som trening. Treninga bør komme ved siden av det vanlige (og sex og gåing er det vanlige, vel ... i hvert fall gåing). En tung person (dvs. svært overvektig) forbrenner også mer enn en lett person...Og en "rolig tur rundt et vann" (som du nærmest hånte et annet sted i tråden) kan være tungt nok om man har mye ekstra vekt å drasse på. Prøvd å jogge med en 30 kilos sekk på ryggen? Man må ikke glemme hva som er utgangspunktet når man diskuterer. For å sette det på spissen: En 140 kg tung person som aldri i sitt liv har trent, vil måtte bruke lang tid for å kunne kalle seg i "fysisk god form". Kanskje er ikke det en gang målet. Snarere det å forbedre både den fysiske og den psykiske helsen. Man må lære å krabbe før man lærer å gå. Et sted må man starte. En rolig gåtur kan være en fin-fin start. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har aldri lagt skylden på andre for min manglende treningsiver. Det er å vri om på det jeg har skrevet. Jeg skrev noe om at en eller annen som jeg ikke husker navnet på burde komme med forslag om hvordan trening kunne være noe attraktivt for en del av oss som ikke er særlig opptatt eller glade i det. Det betyr ikke at jeg legger skylden på noe, men slik du fremstår så vrir du mye av det jeg skriver over på noe negativt. Det sier meg at jeg rammer deg på et eller annet, men jeg vet faktisk ikke hva det er. Du kan bare ta det helt med ro, du kan på ingen måte ramme meg. He-he. Vi har veldig ulike måter å tilnærme oss livet på, og vi har veldig ulik måte å omgås andre mennesker på verbalt. Sånn er det. I den andre tråden vet jeg at jeg var skarp, for jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at andre skal være nødt til å finne på ting for at noen skal finne det attraktivt nok å trene slik at man ikke har et helseproblem. Der er jeg kompromissløs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 En tung person (dvs. svært overvektig) forbrenner også mer enn en lett person...Og en "rolig tur rundt et vann" (som du nærmest hånte et annet sted i tråden) kan være tungt nok om man har mye ekstra vekt å drasse på. Prøvd å jogge med en 30 kilos sekk på ryggen? Man må ikke glemme hva som er utgangspunktet når man diskuterer. For å sette det på spissen: En 140 kg tung person som aldri i sitt liv har trent, vil måtte bruke lang tid for å kunne kalle seg i "fysisk god form". Kanskje er ikke det en gang målet. Snarere det å forbedre både den fysiske og den psykiske helsen. Man må lære å krabbe før man lærer å gå. Et sted må man starte. En rolig gåtur kan være en fin-fin start. Men er man så overvektig og har så dårlig kondisjon, da får man forøket puls av en rolig gåtur. Og da fungerer den gåturen slik den skal. Det som ble diskutert her var en person som ikke var så veldig overvektig - og hvorvidt en rolig og behagelig gåtur ville være kaloriforbrennende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Du kan bare ta det helt med ro, du kan på ingen måte ramme meg. He-he. Vi har veldig ulike måter å tilnærme oss livet på, og vi har veldig ulik måte å omgås andre mennesker på verbalt. Sånn er det. I den andre tråden vet jeg at jeg var skarp, for jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at andre skal være nødt til å finne på ting for at noen skal finne det attraktivt nok å trene slik at man ikke har et helseproblem. Der er jeg kompromissløs. Jeg rister rett og slett på hodet over hvordan du forsvarer deg. Hvorfor må du angripe meg? Når noen angriper så er det forsvar, slik er det. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor jeg provoserer deg til de grader med å synes at de som selger råd om trening og kosthold ikke kan spørres om hvordan det kan gjøres attraktivt for en del mennesker, i tillegg til at det må være overkommelig også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Men er man så overvektig og har så dårlig kondisjon, da får man forøket puls av en rolig gåtur. Og da fungerer den gåturen slik den skal. Det som ble diskutert her var en person som ikke var så veldig overvektig - og hvorvidt en rolig og behagelig gåtur ville være kaloriforbrennende. ''Det som ble diskutert her var en person som ikke var så veldig overvektig - og hvorvidt en rolig og behagelig gåtur ville være kaloriforbrennende.'' Det er i hvert fall mye mer kaloriforbrennende (og mer positivt for både den fysiske og psykiske helsen) enn å sitte i sofaen, hvis det er alternativet. Alle monner drar:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg rister rett og slett på hodet over hvordan du forsvarer deg. Hvorfor må du angripe meg? Når noen angriper så er det forsvar, slik er det. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor jeg provoserer deg til de grader med å synes at de som selger råd om trening og kosthold ikke kan spørres om hvordan det kan gjøres attraktivt for en del mennesker, i tillegg til at det må være overkommelig også. Det var virkelig ikke jeg som startet noen angrepsrunde i dag, jeg tror du må gå tilbake i tråden og se hvordan du svarer både meg og andre. Nå tror jeg faktisk ikke jeg gidder mer, for du forstår virkelig ikke hvordan du opptrer her inne. Selv om du har fått mange tilbakemeldinger både i dag og tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 ''Det som ble diskutert her var en person som ikke var så veldig overvektig - og hvorvidt en rolig og behagelig gåtur ville være kaloriforbrennende.'' Det er i hvert fall mye mer kaloriforbrennende (og mer positivt for både den fysiske og psykiske helsen) enn å sitte i sofaen, hvis det er alternativet. Alle monner drar:-) For all del, for den psykiske helsen vil vel alt være i positiv retning. Når det gjelder kaloriforbrenning, så er det gjennomdiskutert her i tråden og jeg tror ikke jeg skal begynne å gjenta meg selv enda en gang. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg har nok tynne håndledd. Jeg var syltynn (så sykelig tynn ut) før jeg begynte å trene med vekter, og selv om jeg absolutt ikke er syltynn nå, blir ikke benbygningen kraftigere av vekttrening. I know;) Selv om håndledd og ankler tynne. så kan resten av kroppen bli muskeløs;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg har nok tynne håndledd. Jeg var syltynn (så sykelig tynn ut) før jeg begynte å trene med vekter, og selv om jeg absolutt ikke er syltynn nå, blir ikke benbygningen kraftigere av vekttrening. Kunne du tenke deg å snakke med meg på mms? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 For all del, for den psykiske helsen vil vel alt være i positiv retning. Når det gjelder kaloriforbrenning, så er det gjennomdiskutert her i tråden og jeg tror ikke jeg skal begynne å gjenta meg selv enda en gang. :-) Nei, ellers takk, jeg kan nok om dette - mer enn de fleste tør jeg påstå:-) Har ikke lest hele tråden, men ser nå at det er litt ymse forestillinger om kaloriforbrenning ute og går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Ja, jeg har nok tynne håndledd. Jeg var syltynn (så sykelig tynn ut) før jeg begynte å trene med vekter, og selv om jeg absolutt ikke er syltynn nå, blir ikke benbygningen kraftigere av vekttrening. Du trenger bare å si nei;)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 En tung person (dvs. svært overvektig) forbrenner også mer enn en lett person...Og en "rolig tur rundt et vann" (som du nærmest hånte et annet sted i tråden) kan være tungt nok om man har mye ekstra vekt å drasse på. Prøvd å jogge med en 30 kilos sekk på ryggen? Man må ikke glemme hva som er utgangspunktet når man diskuterer. For å sette det på spissen: En 140 kg tung person som aldri i sitt liv har trent, vil måtte bruke lang tid for å kunne kalle seg i "fysisk god form". Kanskje er ikke det en gang målet. Snarere det å forbedre både den fysiske og den psykiske helsen. Man må lære å krabbe før man lærer å gå. Et sted må man starte. En rolig gåtur kan være en fin-fin start. Alt det du her skrev av fornuft, som f.eks. at alle bør starte rolig og at selv en gåtur for en svært overvektig person kan være slit nok, har jeg skrevet i denne tråden. Det jeg derimot ikke skriver under på er at en med kraftig overvekt forbrenner mer enn en tynnere person. En med ekstrem overvekt har ganske sikkert betydelig dårligere forbrenning enn en tynnere (i hvert fall hvis du i dette legger bedre trent) person. Men det er likevel (ofte - unntak finnes overalt) betydelig enklere for en med veldig mye fett å miste 10 kilo enn det er for en person på f.eks. 70 kilo å miste samme vekten, i hvert fall hvis vi med "enklere" legger at det vil gå fortere (enkelt er det sannsynligvis ikke uansett). Det har dog ingenting med forbrenningsevnen til den overvektige å gjøre. Her vinner den bedre trente personen (tynn trenger absolutt ikke ha noe med form å gjøre, og en tynn skapning på 50 kilo kan fint være i elendig form - derfor uttrykket "bedre trent" i stedet for "tynnere"). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Kunne du tenke deg å snakke med meg på mms? Jeg har ikke msn eller noe sånt lenger. Ække engang på facebook. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Alt det du her skrev av fornuft, som f.eks. at alle bør starte rolig og at selv en gåtur for en svært overvektig person kan være slit nok, har jeg skrevet i denne tråden. Det jeg derimot ikke skriver under på er at en med kraftig overvekt forbrenner mer enn en tynnere person. En med ekstrem overvekt har ganske sikkert betydelig dårligere forbrenning enn en tynnere (i hvert fall hvis du i dette legger bedre trent) person. Men det er likevel (ofte - unntak finnes overalt) betydelig enklere for en med veldig mye fett å miste 10 kilo enn det er for en person på f.eks. 70 kilo å miste samme vekten, i hvert fall hvis vi med "enklere" legger at det vil gå fortere (enkelt er det sannsynligvis ikke uansett). Det har dog ingenting med forbrenningsevnen til den overvektige å gjøre. Her vinner den bedre trente personen (tynn trenger absolutt ikke ha noe med form å gjøre, og en tynn skapning på 50 kilo kan fint være i elendig form - derfor uttrykket "bedre trent" i stedet for "tynnere"). Det krever mer energi å flytte rundt på 150 kg enn 50 kg. Generelt sett er det slik at jo tyngre du er, jo mer energi forbrenner du. (Alle kalorikalkulatorer på nettet f.eks. baserer seg på dette faktum.) Dersom du ved rask gange skal forbrenne 200 kalorier, vil du måtte gå i 35 minutter dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo, holder det med 30 minutter, mens en person på 90 kilo må gå i 25 minutter. Men du har helt rett i at også formen spiller inn. Du forbrenner flere kalorier jo større muskelmasse du har. Så to personer som veier det samme, kan ha helt ulik forbrenning, forutsatt at den ene er muskuløs og den andre ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Det krever mer energi å flytte rundt på 150 kg enn 50 kg. Generelt sett er det slik at jo tyngre du er, jo mer energi forbrenner du. (Alle kalorikalkulatorer på nettet f.eks. baserer seg på dette faktum.) Dersom du ved rask gange skal forbrenne 200 kalorier, vil du måtte gå i 35 minutter dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo, holder det med 30 minutter, mens en person på 90 kilo må gå i 25 minutter. Men du har helt rett i at også formen spiller inn. Du forbrenner flere kalorier jo større muskelmasse du har. Så to personer som veier det samme, kan ha helt ulik forbrenning, forutsatt at den ene er muskuløs og den andre ikke. Jeg snakker ikke om hvor mye du forbrenner. Jeg snakker om _forbrenning_. Altså hvor god den enkeltes forbrenning er. Det er klart en mann på 150 kilo sliter mer opp en trapp enn en fotballspiller opp den samme trappa, men fotballspilleren har bedre forbrenning enn fyren på 150 kilo. Nå aner jeg ikke hvor i tråden jeg er lenger, men snakket om forbrenning kom i forbineldse med hard trening kontra gåing - og hard trening vil medføre at den enkeltes forbrenning blir bedre. Dette var et poeng i forhold til at man ikke bør henge seg opp i tabeller og hvor mye man f.eks. forbrenner ved å gå 1 mil kontra å løpe den sammen mila. Han som løper får mange kroppslige fordeler ut over det han forbrenner akkurat på denne strekningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Jeg snakker ikke om hvor mye du forbrenner. Jeg snakker om _forbrenning_. Altså hvor god den enkeltes forbrenning er. Det er klart en mann på 150 kilo sliter mer opp en trapp enn en fotballspiller opp den samme trappa, men fotballspilleren har bedre forbrenning enn fyren på 150 kilo. Nå aner jeg ikke hvor i tråden jeg er lenger, men snakket om forbrenning kom i forbineldse med hard trening kontra gåing - og hard trening vil medføre at den enkeltes forbrenning blir bedre. Dette var et poeng i forhold til at man ikke bør henge seg opp i tabeller og hvor mye man f.eks. forbrenner ved å gå 1 mil kontra å løpe den sammen mila. Han som løper får mange kroppslige fordeler ut over det han forbrenner akkurat på denne strekningen. Hva legger du i begrepet forbrenning da? Er det noe annet enn energi-/ kaloriforbruk (per tidsenhet) du mener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hva legger du i begrepet forbrenning da? Er det noe annet enn energi-/ kaloriforbruk (per tidsenhet) du mener? Ja, les litt om blant annet stoffskifte. Min og din kropp forbrenner f.eks. ikke det samme selv om vi skulle veie nøyaktig det samme og bedrive nøyaktige den samme aktiviteten med nøyaktig den samme intensiteten over nøyaktig den samme tiden. For en dårlig trent person blir altså dette en ond sirkel. Han har sannsynligvis til og med dårligere forbrenning enn en godt trent person, så ikke bare må han slite mer grunnet høy vekt og dårligere kondis, men han får til og med mindre igjen for strevet. Vel - i hvert fall i starten. Noe av det farligste (i forhold til fedme) med inaktivitet er at stoffskiftet kan ødelegges, og det kan ikke fikses opp igjen med trening. Dette er noe f.eks. mange jojoslankere- eller andre som over tid spiser alt for lite vil finne ut the hard way. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ideelt eller realistisk? Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Ja, les litt om blant annet stoffskifte. Min og din kropp forbrenner f.eks. ikke det samme selv om vi skulle veie nøyaktig det samme og bedrive nøyaktige den samme aktiviteten med nøyaktig den samme intensiteten over nøyaktig den samme tiden. For en dårlig trent person blir altså dette en ond sirkel. Han har sannsynligvis til og med dårligere forbrenning enn en godt trent person, så ikke bare må han slite mer grunnet høy vekt og dårligere kondis, men han får til og med mindre igjen for strevet. Vel - i hvert fall i starten. Noe av det farligste (i forhold til fedme) med inaktivitet er at stoffskiftet kan ødelegges, og det kan ikke fikses opp igjen med trening. Dette er noe f.eks. mange jojoslankere- eller andre som over tid spiser alt for lite vil finne ut the hard way. Du skriver: ''Min og din kropp forbrenner f.eks. ikke det samme selv om vi skulle veie nøyaktig det samme og bedrive nøyaktige den samme aktiviteten med nøyaktig den samme intensiteten over nøyaktig den samme tiden.'' Jeg skrev: ''Men du har helt rett i at også formen spiller inn. Du forbrenner flere kalorier jo større muskelmasse du har. Så to personer som veier det samme, kan ha helt ulik forbrenning, forutsatt at den ene er muskuløs og den andre ikke.'' Orker ikke diskutere mer med deg nå. Tror vi mener det samme, sånn egentlig, vi bare misforstår hverandre:-p 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355114-hvor-feit-hadde-jeg-v%C3%A6rt/page/15/#findComment-3049682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.