Gå til innhold

Hvor feit hadde jeg vært......

Anbefalte innlegg

Gjest krekling

''Dette har vel ikke noen interesse for andre enn deg selv!

''

I disse dager hvor en haug med folk blogger om alt og ingenting, hvor alt og ingenting diskuteres i nettdebatter, så kan ikke jeg se at segundas innlegg var spesielt lite leseverdig. Det at folk deler sine refleksjoner om private forhold kan da være verdifullt nok?

Jeg synes at det er komplett uinteressant, spesielt tatt i betraktning alle de ufine kommentarer trådstarter gir til de som svarer på spørsmålet hennes.

Fortsetter under...

• Svar 300
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

49

• Sør

41

• Mammantil3

39

• frosken

27

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes at det er komplett uinteressant, spesielt tatt i betraktning alle de ufine kommentarer trådstarter gir til de som svarer på spørsmålet hennes.

Men om du skulle synes et slikt innlegg er uinteressant, mener du at det av den grunn er konstruktivt å gi denne typen tilbakemelding?

Gjest Elextra

Nå er det lenge siden jeg gikk i treningsstudio, men jeg gjorde det for en del år siden.

På Sats kunne en f.eks. velge en time som het "Stram Opp", hvor det ikke var veldig stor fart eller kompliserte øvelser. En kunne velge selv hvor mye motstand en ville ha og dermed hvilken treningseffekt en fikk. På disse timene gikk damer (og noen menn) i alle størrelser og aldre. Mens jeg skriver det begynner jeg å savne disse timene og bør kanskje vurdere å oppsøke dem igjen (om de finnes) :-).

Mulig jeg misforstod spørsmålet, forresten, om det var noe.

Da jeg leste innlegget i en fart oppfattet jeg det dithen at du savnet en treningsform som passet for deg. Men mulig spørsmålet heller dreide seg om hvor tykk eller tynn du hadde vært om du ikke hadde trent? Eller det var noe helt annet?

Mulig jeg misforstod spørsmålet, forresten, om det var noe.

Da jeg leste innlegget i en fart oppfattet jeg det dithen at du savnet en treningsform som passet for deg. Men mulig spørsmålet heller dreide seg om hvor tykk eller tynn du hadde vært om du ikke hadde trent? Eller det var noe helt annet?

Jeg oppfattet innlegget som ganske personlige refleksjoner knyttet til vektproblematikk gjennom et langt liv. Mener at vi trenger denne typen innlegg i den noe forenklede debatten om fedme som raser om dagen.

Gjest krekling

''Slutt å svare nedlatende til andre.

Hvis du er så klok og skolert som du skryter av, vil du skrive ordene riktig.

besservisser

Ordet skrives slik: ''besserwisser ", på tysk uttales bokstaven v som f.

''

Merker at jeg blir oppgitt over denne typen kommentarer. Hva er hensikten?

Å gi igjen med samme mynt.

Annonse

''Når du snakker om å bevege seg rolig, så forbrenner du heller ikke noe særlig med enn det man gjør når man eksisterer. For å forbrenne _mer_ enn man gjør ved bare å være tilstede, så må man opp med tempoet.

''

Det er påvist betydelige helsegevinster av å gå lengre turer, og tempoet trenger ikke være så høyt hvis man holder på en stund. Det var noe av bakgrunnen på fokuset om å gå 10 000 skritt om dagen og skrittellerne som var så populære for noen år siden.

Etter min oppfatning er det destruktivt å fortelle folk som er flinke til å bevege seg i moderat tempo at det "ikke er godt nok".

Spørsmålet var hvor mye feitere trådstarter hadde vært om hun ikke gikk rolige turer, og det var svaret jeg gav.

For å gå ned må man forbrenne mer enn man inntar. Går man rolig, forbrenner man ikke vesentlig mer.

Jeg kan ikke se at jeg har oppfordret vedkommende til å la være å gå tur.

Jeg synes det høres ut som du har det godt. Om det er på tross av en overvekt eller likegyldig i forhold til overvekten er jo egentlig av liten interesse. Du tar godt vare på deg selv.

La omverdenen tro hva den ønsker.

"Jeg kjenner meg selv best" er en fin tanke, i godt og vondt.

Å gi igjen med samme mynt.

''Å gi igjen med samme mynt.

''

I denne tråden var det du som startet med en ganske kjip kommentar. Men hvis du mener at andres evt. dårlige atferd gjør at du ønsker å synke ned til et lavt nivå, så er jo det ditt valg. Etter min oppfatning virker det ødeleggende.

Gjest krekling

''Å gi igjen med samme mynt.

''

I denne tråden var det du som startet med en ganske kjip kommentar. Men hvis du mener at andres evt. dårlige atferd gjør at du ønsker å synke ned til et lavt nivå, så er jo det ditt valg. Etter min oppfatning virker det ødeleggende.

Du er veldig klok og du har selvfølgelig helt rett.

Jeg er bare så lei alle de sure kommentarene fra trådstarter og ikke bare i denne tråden men generelt.

Vet ikke hvor interessant det er å se på hvor "feit" du hadde vært om du ikke hadde gjort det du har gjort... Har likevel en kommentar til deg.

Først vil jeg si gratulerer til deg som har klart å holde et visst mosjonsnivå på tross av at du ikke har funnet noe fast som du trives med. Uansett om man er slank eller overvektig er det viktig å bevege seg. Jeg tenker også at det er bra at du vet hva du ønsker av treningsopplegg, og du virker rimelig motivert for det. Bare synd det ikke fins noe for deg i nærheten. Men kanskje du finner noe som passer om du gir det en sjanse?

Du snakker om sunn mat som tørt brød og paprika. Sunn mat er så mye, mye mer enn det, og det tror jeg du vet.

Det neste jeg vil si, er at det på meg virker som om du har veldig lav selvfølelse. Når man har lav selvfølelse, føler man ofte at "alle" er ute etter en, noe du forteller om (bl.a. legen din, og dine tilbakemeldinger på svarene her). Det er ikke rart om du føler det slik, og det må være vondt. Jeg vil først og fremst råde deg til å gjøre noe med akkurat dette. Fortsett å gå turer og bevege deg, men oppsøk også en coach el.l. som kan hjelpe deg til å like deg selv. Da vil det meste komme av seg selv.

Om ikke du vil gjøre det for din egen skyld, så gjør det for barna dine. De trenger en trygg og tilfreds mamma, ikke en mamma som reagerer med alle pigger ute på velmente svar. Da er evt. overvekt irrelevant.

Kjempebra svar!!

Annonse

Gjest Elextra

Jeg oppfattet innlegget som ganske personlige refleksjoner knyttet til vektproblematikk gjennom et langt liv. Mener at vi trenger denne typen innlegg i den noe forenklede debatten om fedme som raser om dagen.

Ja, jeg mente ikke å kritisere problemstillingene i innlegget eller innlegget som sådan, jeg synes bare det var vel uklart hva hun ville med innlegget.

Gjest segunda

Vet ikke hvor interessant det er å se på hvor "feit" du hadde vært om du ikke hadde gjort det du har gjort... Har likevel en kommentar til deg.

Først vil jeg si gratulerer til deg som har klart å holde et visst mosjonsnivå på tross av at du ikke har funnet noe fast som du trives med. Uansett om man er slank eller overvektig er det viktig å bevege seg. Jeg tenker også at det er bra at du vet hva du ønsker av treningsopplegg, og du virker rimelig motivert for det. Bare synd det ikke fins noe for deg i nærheten. Men kanskje du finner noe som passer om du gir det en sjanse?

Du snakker om sunn mat som tørt brød og paprika. Sunn mat er så mye, mye mer enn det, og det tror jeg du vet.

Det neste jeg vil si, er at det på meg virker som om du har veldig lav selvfølelse. Når man har lav selvfølelse, føler man ofte at "alle" er ute etter en, noe du forteller om (bl.a. legen din, og dine tilbakemeldinger på svarene her). Det er ikke rart om du føler det slik, og det må være vondt. Jeg vil først og fremst råde deg til å gjøre noe med akkurat dette. Fortsett å gå turer og bevege deg, men oppsøk også en coach el.l. som kan hjelpe deg til å like deg selv. Da vil det meste komme av seg selv.

Om ikke du vil gjøre det for din egen skyld, så gjør det for barna dine. De trenger en trygg og tilfreds mamma, ikke en mamma som reagerer med alle pigger ute på velmente svar. Da er evt. overvekt irrelevant.

Barna mine er voksne. Legen "min" var en turnuslege,uerfaren og dum som fikk tilsnakk pga. den episoden jeg fortalte om. Jeg har kjempebra forhold til fastlegen min som hun vikarierte før.

Jeg aner ingenting om hvorfor du tolker det slik at jeg har lav selvtillit, men den kvinnelige pekefingeren opp "gjør det for barna dine" er å snakke ned til folk. Det gjør gjerne de som har lav selvtillit.

Gjest segunda

Spørsmålet var hvor mye feitere trådstarter hadde vært om hun ikke gikk rolige turer, og det var svaret jeg gav.

For å gå ned må man forbrenne mer enn man inntar. Går man rolig, forbrenner man ikke vesentlig mer.

Jeg kan ikke se at jeg har oppfordret vedkommende til å la være å gå tur.

Du har ikke vært særlig oppmuntrende i hvert fall.

Gjest segunda

''Hva vet du om jeg har tydelig overvekt enn bare litt?''

Leger gir ikke slankeoppfordringer til folk som bare er litt overvektige. Litt overvektige har heller ikke problemer med å bevege seg fortere enn i rolig tempo.

''Svarene dine virker like dumme som hennes.''

Takk for det.

''Det er ikke mulig for overvektige å bevege seg i denne farten som du og noen andre ,ikke overvektige, later til å tro. Det må være i den farten som gjør at det er behagelig for kroppen.''

Du aner ikke noe om min vekt, verken nå eller tidligere, så hvordan kan du svare som du gjør? Skulle nesten tro du var dum, liksom, akkurat som den legen du snakker om.

Forøvrig er det ikke trening å gjøre alt slik at det bare er behagelig for kroppen.

''Slutt med den besservisser oppførselen over mennesker som du har ingen grunn til å heve deg over. Vi er da jamenn ikke noe tjukkere i hodet.''

*Holder-opp-et-speil*

Lurer på hva du egentlig var ute etter med innlegget ditt?

Nå har jeg skrevet det flerfoldige ganger at legen dummet seg ut. Hun var en vikar og kjente meg ikke i det hele tatt. Leger kan gi dumme råd og det er poenget mitt. Jeg bragte selv vekten min på bane, ikke hun. Jeg har ikke tenkt å fortelle alle detaljer her. Jeg fikk en beklagelse og hun fikk tilsnakk.

Hensikten min er å vekke en diskusjon fra de overvektiges ståsted med å fortelle min historie.

Gjest segunda

Du stilte et spørsmål og jeg ga deg min kommentar.

Du blir sur og kverulerende for allting selv om det er du selv som legger ut dine private opplysninger.

Dette er ikke verdt å svare på. Hvis du oppfatter meg sur og kverulerende og det irriterer deg så har du et problem. Ikke jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...