Gå til innhold

Hvor feit hadde jeg vært......

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

Jeg sier ikke at gåing ikke gjør deg sprekere. Onani gjør deg også sprekere. All fysisk aktivitet gjør deg sprekere enn null fysisk aktivitet.

Det blir et spørsmål om "sprekere enn hva". Altså: Blir du sprekere av normale aktiviteter (der du blant annet letter på rumpa for å gå på toalettet) enn å ligge i sofaen (og skite)? Selvsagt.

Men vi trenger betydelig mer enn det normale - altså det alle gjør.

Og her kommer fysisk aktivitet som trening inn i bildet. Da mener jeg det er en fryktelig feil å regne en gåtur (som burde være det normale) som trening. Treningen er det du gjør i tillegg til det vanlige.

Og jo hardere - jo bedre.

(Med forbehold om at du ikke trener så hardt at du blir overtrent, men dette er sjelden en problemstilling for de færreste).

Ok, vi er nok enige, men jeg er ikke helt enig i ordvalget ditt.

Hvis noen har funnet ut at gåing er den formen for aktivitet de trives aller best med og alt annet er pyton, så synes jeg det er kjempeflott at de gjør dette i steden for å få høre at du blir sprekere av andre ting.

Man må finne noe som er lystbetont for seg selv og som man kan ha glede av hele livet.

Fortsetter under...

• Svar 300
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

49

• Sør

41

• Mammantil3

39

• frosken

27

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Hun skrev: ''Jeg er tilbake til å gå turer nå. Jeg løper ikke. Jeg går rolige turer og er mest opptatt av å være ute i frisk luft og bevege kroppen. Jeg har bodd i perioder i New York hvor jeg har vandret i timesvis i gatene, det er min beste måte å gå på. Da fenger det.

''

Dette er sannsynligvis noe av det sunneste du kan gjøre som ikke helt ung kvinne med en del overvekt.

Nå mener jeg selvfølgelig ikke å sende sytti år gamle kvinner ut på steinharde joggeturer. Jeg forsøker jo ikke å ta livet av noen her inne. ;)

Men jeg mener det er et helseproblem at også unge kvinner oppfordres til å gå fordi det er god trening.

Jeg forstår ikke spørsmålet?

Forsøk selv. Ta tre timeslange joggeturer (eller sykleturer for den saks skyld) hvor du sliter så mye du klarer den neste måneden (men det er viktig at du sliter). Se på deg selv i speilet, sjekk buksmålet, bruk måleband - hva som helst. Se på resultatene. Sannsynligvis vil du allerede etter en måned ha synlige resultater selv om du ikke forandrer på noe annet (som kosthold) denne måneden.

Hvis du med spørsmålet snakker om et regnestykke der du sitter med en kalkulator og sammenligner hvor mye du forbrenner av jogging kontra gåing, så er det håpløst å ta utgangspunkt i noe sånt. Det er så mye mer enn det du kan regne deg fram til som gjør seg gjeldene når du presser kroppen. Hvordan kroppen din begynner å forbrenne mer (langt utover i timen du jogger), hvordan musklene stimuleres og trenes (som også spiller positivt inn på forbrenningen), osv.

Disse kalkulaturoene, BMI, osv, er retningslinjer, og ingen fasit. Generelt forteller de nada.

Hei SDD,

Les her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10007016

Med vennlig hilsen

De ekstremt overvektige greier ikke å gå lange turer. De ikke så ekstremt overvektige må gå i timesvis - som i 3-4-5 timer - for at det skal bli noe ut av det. Og da blir man sannsynligvis slankere fordi man får et lengre spiseavbrekk mer enn at man forbrenner særlig mer enn om man vasker et gulv eller et vindu.

Vi får håpe at de fleste slipper å vaske vinduer så lenge av gangen...*s*

Jeg mener at å gå lange turer ser ut til å bli undervurdert av mange. Det har vist seg svært effektivt i forhold til vektreduksjon, og de fleste vil bli i gradvis bedre form av å gjøre det. Svært mange vil aldri bli i stand til å jogge, og det vil heller ikke være å anbefale for en god del.

Det at det finnes treningsformer som er enda mer effektive, gjør ikke at gåturer bør anses som ineffektive.

Nå mener jeg selvfølgelig ikke å sende sytti år gamle kvinner ut på steinharde joggeturer. Jeg forsøker jo ikke å ta livet av noen her inne. ;)

Men jeg mener det er et helseproblem at også unge kvinner oppfordres til å gå fordi det er god trening.

''Men jeg mener det er et helseproblem at også unge kvinner oppfordres til å gå fordi det er god trening.

''

Det er jeg enig med deg i. Det ville aldri falle meg inn å anbefale en 17-åring å satse på gåturer som hovedtreningsform!

Jeg mener at å gå lange turer ser ut til å bli undervurdert av mange. Det har vist seg svært effektivt i forhold til vektreduksjon, og de fleste vil bli i gradvis bedre form av å gjøre det. Svært mange vil aldri bli i stand til å jogge, og det vil heller ikke være å anbefale for en god del.

Det at det finnes treningsformer som er enda mer effektive, gjør ikke at gåturer bør anses som ineffektive.

Her er en tabell jeg fant:

Med vennlig hilsen

Annonse

''Disse kalkulaturoene, BMI, osv, er retningslinjer, og ingen fasit. Generelt forteller de nada.

''

Dine personlige erfaringer er heller ikke noe som gir grunnlag for de helt store generaliseringene. Det finnes haugevis med folk som ikke har forutsetninger for f.eks. jogging, og som har opparbeidet seg en ok form gjennom lange gåturer. Jeg mener at det er godt dokumentert gjennom vitenskapelige studier, men har ikke helt ork til å lete opp referansene.

Lange gåturer, ja, men man MÅ opp i tempo for å øke forbrenningen.

ShitDiddelyDo

''Disse kalkulaturoene, BMI, osv, er retningslinjer, og ingen fasit. Generelt forteller de nada.

''

Dine personlige erfaringer er heller ikke noe som gir grunnlag for de helt store generaliseringene. Det finnes haugevis med folk som ikke har forutsetninger for f.eks. jogging, og som har opparbeidet seg en ok form gjennom lange gåturer. Jeg mener at det er godt dokumentert gjennom vitenskapelige studier, men har ikke helt ork til å lete opp referansene.

Det trenger ikke være jogging. Det kan være hva som helst - men du skal kjenne at du har trent. Med det mener jeg at du skal være ganske ferdig når du er hjemme og klar for dusjen. Ikke at det pipler et par dråper svette fra panna, og du er på et sånt nivå at du verken er sliten eller sikker på om du trenger å dusje.

Dette er for øvrig ikke mine personlige erfaringer. Mye er dog basert på hva jeg har lest, men viktigst av alt - hva jeg har sett på helsestudioer i mer enn 15 år.

For øvrig er tallenes tale ganske klar. Det er ingen tvil om at vi som nordmenn trener mer enn noen gang. Det er heller ingen tvil om at vi som nordmenn blir feitere og feitere.

Svaret gir seg like tydelig som at 2+2=4. Svært mange trener veldig feil, og jeg mener en av årsakene til dette er at det ikke lenger er snakk om at du skal slite. Det det er fokus på er hvor lite som er nok, ikke blodslitet alle var klar over nødvendigheten av for 20 år siden. Denne innstillinga gjør noe med folk.

''Og her kommer fysisk aktivitet som trening inn i bildet. Da mener jeg det er en fryktelig feil å regne en gåtur....''

HØH! For noe tull! Da har du ikke sett toppen jeg bor på, og hvor det er stupbratt opp og ned! Både lår og rumpe får gjennomgå, hrmp. Og jeg går hverken løper eller jogger, men går i lett hurtig tempo, så det så;)))

Men har stort hus og er stadig på farten inne;)

Trådstarter snakker om gåturer i rolig og behagelig tempo som treningsform. Du snakker om noe helt annet. Bakker og tempo er trening, selv om man går.

Det trenger ikke være jogging. Det kan være hva som helst - men du skal kjenne at du har trent. Med det mener jeg at du skal være ganske ferdig når du er hjemme og klar for dusjen. Ikke at det pipler et par dråper svette fra panna, og du er på et sånt nivå at du verken er sliten eller sikker på om du trenger å dusje.

Dette er for øvrig ikke mine personlige erfaringer. Mye er dog basert på hva jeg har lest, men viktigst av alt - hva jeg har sett på helsestudioer i mer enn 15 år.

For øvrig er tallenes tale ganske klar. Det er ingen tvil om at vi som nordmenn trener mer enn noen gang. Det er heller ingen tvil om at vi som nordmenn blir feitere og feitere.

Svaret gir seg like tydelig som at 2+2=4. Svært mange trener veldig feil, og jeg mener en av årsakene til dette er at det ikke lenger er snakk om at du skal slite. Det det er fokus på er hvor lite som er nok, ikke blodslitet alle var klar over nødvendigheten av for 20 år siden. Denne innstillinga gjør noe med folk.

''Det er ingen tvil om at vi som nordmenn trener mer enn noen gang. Det er heller ingen tvil om at vi som nordmenn blir feitere og feitere.''

Man blir fet av trening, med andre ord?

:konkluderer:

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Hei SDD,

Les her:

Med vennlig hilsen

Det er den typen artikler jeg mener er roten til alt vondt.

For øvrig kan du selv forsøke å gjøre noe: I løpet av de 10 neste dagene kan du plukke ut 10 treningsartikler i Dagbladet, VG og Nettavisen, og se på dem. Du vil med stor sannsynlighet se at alle 10 motsier hverandre. Legger du kun nettavisen til grunn vil du klare å finne disse 10 artiklene som motsier hverandre innen i morgen ettermiddag ...

Lange gåturer, ja, men man MÅ opp i tempo for å øke forbrenningen.

''Lange gåturer, ja, men man MÅ opp i tempo for å øke forbrenningen.

''

Man vil jo alltid forbrenne mer ved å gå enn ved å sitte stille eller ligge i senga. Derfor trenger ikke tempoet nødvendigvis økes. Derimot må det økes dersom man ønsker å oppnå bedre utholdenhet.

Igjen: Gåturer er kjempeflott trening, men IKKE I ET ROLIG OG BEHAGELIG TEMPO som var utgangspunktet for hele denne delen av diskusjonen.

Gåturer med tempo, både lange og ikke så lange, er kjempebra. Kanonbra. Kanskje enda bedre enn jogging, siden det gir mindre slitasjeskader.

Annonse

''Lange gåturer, ja, men man MÅ opp i tempo for å øke forbrenningen.

''

Man vil jo alltid forbrenne mer ved å gå enn ved å sitte stille eller ligge i senga. Derfor trenger ikke tempoet nødvendigvis økes. Derimot må det økes dersom man ønsker å oppnå bedre utholdenhet.

Hvis man har ligge rolig i senga som ordinær aktivitet, så er rolige gåturer bedre. Men fortsatt kan det ikke kalles trening.

ShitDiddelyDo

''Og her kommer fysisk aktivitet som trening inn i bildet. Da mener jeg det er en fryktelig feil å regne en gåtur....''

HØH! For noe tull! Da har du ikke sett toppen jeg bor på, og hvor det er stupbratt opp og ned! Både lår og rumpe får gjennomgå, hrmp. Og jeg går hverken løper eller jogger, men går i lett hurtig tempo, så det så;)))

Men har stort hus og er stadig på farten inne;)

Jeg skrev over at jeg tok forbehold om det å gå opp på f.eks. et fjell. Det gjelder naturligvis også for dere som bor på toppen av et-eller-annet. ;)

Det å gå opp på fjell vil jeg mene er meget god trening. Ikke minst har du en sekk av en viss vekt på ryggen.

''Det trenger ikke være jogging. Det kan være hva som helst - men du skal kjenne at du har trent. Med det mener jeg at du skal være ganske ferdig når du er hjemme og klar for dusjen. Ikke at det pipler et par dråper svette fra panna, og du er på et sånt nivå at du verken er sliten eller sikker på om du trenger å dusje.

''

Jeg liker også å trene hardt, og bruker ganske mye tid på det. Allikevel mener jeg at det blir helt feil å undervurdere aktivitet som er mindre anstrengende, og likeledes å glemme at vi er forskjellige og har forskjellige preferanser.

Det har vært hevdet i mange sammenhenger at den riktige treningen er det du trives med. Dersom folk ikke trives med aktiviteten, så viser det seg at de ikke fortsetter. Derfor tror jeg at flere bør "lirke" seg selv i form, fremfor å satse på et opplegg som de spyr av innen tre måneder.

Det er den typen artikler jeg mener er roten til alt vondt.

For øvrig kan du selv forsøke å gjøre noe: I løpet av de 10 neste dagene kan du plukke ut 10 treningsartikler i Dagbladet, VG og Nettavisen, og se på dem. Du vil med stor sannsynlighet se at alle 10 motsier hverandre. Legger du kun nettavisen til grunn vil du klare å finne disse 10 artiklene som motsier hverandre innen i morgen ettermiddag ...

Ja, det er jeg sikker på.

Men du må skille mellom å brenne kalorier, og cardio-type trening.

En annen ting, det er fremdeles store deler av befolkningen som synes diskusjoner om overvekt minner litt om diskusjoner om styreformen i Nepal - jeg har lagt på meg 35 kg fra da jeg var på det tynneste, og nå er jeg normalvektig! :-)

Det er ingen i min familie som er overvektig. Ikke engang i nærheten.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Ok, vi er nok enige, men jeg er ikke helt enig i ordvalget ditt.

Hvis noen har funnet ut at gåing er den formen for aktivitet de trives aller best med og alt annet er pyton, så synes jeg det er kjempeflott at de gjør dette i steden for å få høre at du blir sprekere av andre ting.

Man må finne noe som er lystbetont for seg selv og som man kan ha glede av hele livet.

''Hvis noen har funnet ut at gåing er den formen for aktivitet de trives aller best med og alt annet er pyton, så synes jeg det er kjempeflott at de gjør dette i steden for å få høre at du blir sprekere av andre ting.''

Hvis det holder for dem - selvsagt, men gjør det det? Går de ned de ønska kiloene? Vel - det er det store spørsmålet.

Ellers er det jo dette med å synes trening er kjedelig. Den kan jeg forstå. Men da får man stille seg selv et spørsmål:

- Hva er best for meg og min trivsel?

1. Fedme.

2. Presse meg seriøst 4 ganger i uka, 1 time om gangen.

Hvis de kommer fram til at 1 er det foretrukne - så kult nok. Jeg kritiserer ikke disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...