Gå til innhold

Hvor feit hadde jeg vært......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det går mer på effektivitet. Selvsagt forbrenner man mer hvis man trener hardt i 1 time enn hvis man går i 1 time.

Det vesentlige her dog var "per distanse" - hvor mange kalorier bruker man per kilometer hvis man går raskt, sammenlignet med hvis man løper samme antall kilometer.

Med vennlig hilsen

Og fortsatt er det ganske mye forskjell. Går man med staver, skikkelig og også bruker overkroppen, kan man komme ganske nært jogging i normalt tempo (slik at man kan snakke). Raskere enn det greier man normalt ikke å jogge like lenge som man går.

Jo lengre man har høyere puls, jo mer forbrenner man. Så enkelt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 300
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

49

• Sør

41

• Mammantil3

39

• frosken

27

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg gikk ned 15 kg ved å legge om kostholdet(ikke sulte meg) og gå 4 dager i uken, ca. en time hver gang. Det er forsåvidt det samme for meg om gåingen min ikke blir definert som trening. Jeg nådde målet mitt.

Kosthold er det desidert viktigste. Også viktigere enn trening. De fleste kommer langt ved å legge om det. Det beste er uansett en kombinasjon.

Gjest Feit og tjukk men ikke i hodet
Skrevet

OK, men det blir å lulle seg inn i en merkelig fantasiverden hvis _alt_ er "trening" utover å ligge stille i senga.

Har man som mål å gå ned i vekt, forbrenne kalorier, og tror at alt man gjør skal virke - så blir man skuffet når det ikke fungerer. Da hjelper det ikke å si at "min definisjon av trening er alt som ikke er å ligge i senga".

Jeg tror du skal lete lenge for å finne en gjengs oppfatning av trening som ikke samtidig inneholder svette og økt puls.

Du trenger ikke å lete lenger enn anbefalingen om å gå mer enn 10 000 skritt pr dag...

Eller en sak som sto i VG for ikke lenge siden:

''Hun tror mange sitter med et inntrykk av at helsa forvitrer hvis de ikke er på helsestudio flere ganger i uken, mens det for de fleste faktisk holder med totalt 30 minutters daglig moderat aktivitet for å ivareta helsa.''

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10026500

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=538314

Når det er sagt så kan man gå så kjapt at hjertempumpa kommer igang, med bare å gå. Gjerne noen oppoverbakker også. Men jeg tror det å bevege seg mye i løpet av dagen er kjempeviktig. Vi burde alle parkert bilen :)

Skrevet

Tja - da kan jo jeg si at jeg "trener" 8 timer på jobb, hver dag.

Med tanke på kaloriinntaket mitt (som er stort) er jeg egentlig veldig tynn, så noe må det være! ;-)

Med vennlig hilsen

Hah, dere (som i du og f.eks. min bedre halvdel, som har samme greia som deg) vil helt sikkert få tette blodårer, leggkramper og forkrøpla ledd. Såh deth såh!

*Irriterer-meg-grønn-over-gubbens-forbrenning*

;-)

Skrevet

Jo, det begynner faktisk å nærme seg de fleste. Det er 1 million overvektige i Norge (i følge innlegget av Høyre-fyren jeg nevnte over eller under).

Ok, da trekker jeg "de fleste".Men jeg hadde ikke trengt 4 harde treningsøkter á 1 time pr uke for å holde vekta - eller gå ned... Heldigvis ;-) Og jeg kjenner da mange som ser helt OK ut og ikke trener så mye. Ikke sikkert de har sixpack, da.

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil så kan hjernen (f. eks. under eksamen på videregående/gymnas) forbrenne enorme mengder kalorier, meget sammenlignbart med en del trening.

Med vennlig hilsen

Jeg vet også at i perioder med ekstra mye stress på min kontorjobb, går jeg gjerne ned i vekt, om jeg spiser normalt. Så noe må det være :P

Skrevet

OK, men det blir å lulle seg inn i en merkelig fantasiverden hvis _alt_ er "trening" utover å ligge stille i senga.

Har man som mål å gå ned i vekt, forbrenne kalorier, og tror at alt man gjør skal virke - så blir man skuffet når det ikke fungerer. Da hjelper det ikke å si at "min definisjon av trening er alt som ikke er å ligge i senga".

Jeg tror du skal lete lenge for å finne en gjengs oppfatning av trening som ikke samtidig inneholder svette og økt puls.

Jeg sier ikke alt er trening, men det som er trening kan jo være "fysisk aktivitet som har til formål å bli i bedre form".

For noen vil det være å jogge til Finnmark og tilbake, for andre vil det være å gå opp trappen i stedet for å ta heisen. Det er STOR forskjell mellom folks fysiske evner.

Videre er det tilsynelatende gitt at "alle" i utgangspunktet er overvektige. Mange er ikke det, og trener absolutt ikke for å gå ned i vekt!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du trenger ikke å lete lenger enn anbefalingen om å gå mer enn 10 000 skritt pr dag...

Eller en sak som sto i VG for ikke lenge siden:

''Hun tror mange sitter med et inntrykk av at helsa forvitrer hvis de ikke er på helsestudio flere ganger i uken, mens det for de fleste faktisk holder med totalt 30 minutters daglig moderat aktivitet for å ivareta helsa.''

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10026500

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=538314

Når det er sagt så kan man gå så kjapt at hjertempumpa kommer igang, med bare å gå. Gjerne noen oppoverbakker også. Men jeg tror det å bevege seg mye i løpet av dagen er kjempeviktig. Vi burde alle parkert bilen :)

Raske gåturer er kanonbra trim/trening, tar man med staver og bruker dem skikkelig så får man med overkroppen også. Kjempebra, og sannsynligvis bedre enn jogging for de aller fleste (mindre belastning på knærne).

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Du gjør selvfølgelig det du er fornøyd med. Det gjør jeg også. Men det du er fornøyd med er ikke nødvendigvis det beste.

Jeg skrev om dette nedenfor (eller ovenfor - jeg aner ikke hvor jeg er i tråden lenger), men for å ta kortvarianten: En godt trent person har høyere forbrenning enn en dårlig trent person.

Uenig eller enig?

Sannsynligvis er du enig.

Blir du godt trent (som i god kondis, god muskelatur, osv) av å gå? Dette kan i høyeste grad diskuteres.

Blir du det av løping?

Svaret gir seg selv.

Vil en som trener hardt (f.eks. med løping) også få en bedre bygd muskelatur enn en som går?

Ja.

Forbrenner en med muskler mer fett enn en med mindre muskler? Ja.

Alt dette spiller inn, og da har jeg ikke engang nevnt blodomløpet, trening av hjertemusklaturen, altså åpenbare positive sider ved trening.

Sex brenner f.eks. også kalorier - til og med ganske mye, men det er lite egnet som trening. Treninga bør komme ved siden av det vanlige (og sex og gåing er det vanlige, vel ... i hvert fall gåing).

Uansett hva du sier, så er den daglige trimmen man kommer lengst med.

Jeg må nesten nevne eksempelet med meg og mannen min igjen, siden som er det beste beviset for meg hva gåturer kan bety.

Da vår yngste gikk i barnehagen, var det for meg en halvtime og gå fra barnehagen til jobb. Jeg kunne tatt bussen men jeg gikk og jeg gikk også når jeg hentet henne. Dette ble en times gåing hver dag. I tillegg er jeg glad i å gå kveldsturer.

Han leverte ikke i barnehagen fordi jobben ligger motsatt vei. Han kjørte bil til jobb og kjørte bil hjem igjen.

I det daglige gjør han ikke så mye for å holde seg i form, men han trener mer enn meg på ski. Han vil på en topp. Jeg tuslet ved siden av den yngste.

Gjett hvem som puster og peser mest av oss når vi sammen er på fjelltur og gjett hvem som er slankest av oss?

Du undervurderer gåing SDD. Du har den oppfattelsen at det bare er slit som skal til for å holde seg i form og slik er det faktisk ikke.

Skrevet

*tenk deg tynn*, med andre ord? :-)

Man kan gruble vekk magen, med andre ord! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest Feit og tjukk men ikke i hodet
Skrevet

Jeg vet også at i perioder med ekstra mye stress på min kontorjobb, går jeg gjerne ned i vekt, om jeg spiser normalt. Så noe må det være :P

Stress er ganske farlig og sykdomsfremmende så vil heller anbefale meditasjon hver dag.

Skrevet

Jeg sier ikke alt er trening, men det som er trening kan jo være "fysisk aktivitet som har til formål å bli i bedre form".

For noen vil det være å jogge til Finnmark og tilbake, for andre vil det være å gå opp trappen i stedet for å ta heisen. Det er STOR forskjell mellom folks fysiske evner.

Videre er det tilsynelatende gitt at "alle" i utgangspunktet er overvektige. Mange er ikke det, og trener absolutt ikke for å gå ned i vekt!

Med vennlig hilsen

''Jeg sier ikke alt er trening, men det som er trening kan jo være "fysisk aktivitet som har til formål å bli i bedre form".''

Enig.

''For noen vil det være å jogge til Finnmark og tilbake, for andre vil det være å gå opp trappen i stedet for å ta heisen. Det er STOR forskjell mellom folks fysiske evner.''

Enig. Og begynner man med å ta trappa i steden for heisen, så får man forhøyet puls og bedre forbrenning. Og bygger muskler.

''Videre er det tilsynelatende gitt at "alle" i utgangspunktet er overvektige. Mange er ikke det, og trener absolutt ikke for å gå ned i vekt!''

Neida, men det var overvekt denne tråden tok av på.

Gjest Elextra
Skrevet

Stress er ganske farlig og sykdomsfremmende så vil heller anbefale meditasjon hver dag.

''Stress er ganske farlig og sykdomsfremmende så vil heller anbefale meditasjon hver dag.''

Så du vil heller anbefale meditasjon enn jobbstress, altså?

Et tankekors, det der! ;)

Skrevet

Hah, dere (som i du og f.eks. min bedre halvdel, som har samme greia som deg) vil helt sikkert få tette blodårer, leggkramper og forkrøpla ledd. Såh deth såh!

*Irriterer-meg-grønn-over-gubbens-forbrenning*

;-)

Jeg har flotte kolesterolverdier! :geiper:

Men jeg tror faktisk at å være "våken og tenkende" (altså, aktiv hjerneaktivitet) faktisk forbruker mer kalorier enn å "se Hotel Cæsar"! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du gjør selvfølgelig det du er fornøyd med. Det gjør jeg også. Men det du er fornøyd med er ikke nødvendigvis det beste.

Jeg skrev om dette nedenfor (eller ovenfor - jeg aner ikke hvor jeg er i tråden lenger), men for å ta kortvarianten: En godt trent person har høyere forbrenning enn en dårlig trent person.

Uenig eller enig?

Sannsynligvis er du enig.

Blir du godt trent (som i god kondis, god muskelatur, osv) av å gå? Dette kan i høyeste grad diskuteres.

Blir du det av løping?

Svaret gir seg selv.

Vil en som trener hardt (f.eks. med løping) også få en bedre bygd muskelatur enn en som går?

Ja.

Forbrenner en med muskler mer fett enn en med mindre muskler? Ja.

Alt dette spiller inn, og da har jeg ikke engang nevnt blodomløpet, trening av hjertemusklaturen, altså åpenbare positive sider ved trening.

Sex brenner f.eks. også kalorier - til og med ganske mye, men det er lite egnet som trening. Treninga bør komme ved siden av det vanlige (og sex og gåing er det vanlige, vel ... i hvert fall gåing).

Selvfølgelig er jeg enig, men poenget var vel forbrenning, ikke fysikk.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tja - da kan jo jeg si at jeg "trener" 8 timer på jobb, hver dag.

Med tanke på kaloriinntaket mitt (som er stort) er jeg egentlig veldig tynn, så noe må det være! ;-)

Med vennlig hilsen

Min jobb er også å "trene". Og jeg "trener" hver bidige dag, og i perioder også om ettermiddager/helger.

Likevel er jeg 15 kg tyngre nå enn jeg var for i slutten av tenårene.

Skrevet

Og fortsatt er det ganske mye forskjell. Går man med staver, skikkelig og også bruker overkroppen, kan man komme ganske nært jogging i normalt tempo (slik at man kan snakke). Raskere enn det greier man normalt ikke å jogge like lenge som man går.

Jo lengre man har høyere puls, jo mer forbrenner man. Så enkelt.

''Jo lengre man har høyere puls, jo mer forbrenner man. Så enkelt.''

Selvsagt (Det skriver jo jeg også), men regnestykket blir jo mer om det er bedre å ha høyere puls i en halvtime (og så ligge på sofaen i halvannen time), enn å ha moderat høyere puls i to timer? (Forutsatt at man springer fire ganger raskere enn man går.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, det begynner faktisk å nærme seg de fleste. Det er 1 million overvektige i Norge (i følge innlegget av Høyre-fyren jeg nevnte over eller under).

Men det betyr at det er 4 millioner som IKKE er overvektige! Altså, 80% av befolkningen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men jeg tror faktisk at å være "våken og tenkende" (altså, aktiv hjerneaktivitet) faktisk forbruker mer kalorier enn å "se Hotel Cæsar"! ;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg har flotte kolesterolverdier! :geiper:''

Pøh, sikkert bare manipulerte tall!

;-)

Forøvrig har jeg også lest dette med hjerneaktivitet, og tror absolutt det er noe i det. Dog tror jeg du og min bedre halvdel har andre ting som slår inn på kaloriforbruket. Såh deth såh!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Men jeg tror faktisk at å være "våken og tenkende" (altså, aktiv hjerneaktivitet) faktisk forbruker mer kalorier enn å "se Hotel Cæsar"! ''

Helt klart.

Men fysisk mosjon forbruker mye mer kalorier enn "knake-tenkning"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...