Gå til innhold

Ukepenger barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har barn i alderen 8-11 år:

Får de ukepenger?

Hvor mye?

Hva må de gjøre for pengene de får?

Glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine jenter på 8 og 9 får ikke faste ukepenger, men de har endel plikter i huset allikevel.

Gjest hos oss
Skrevet

Nå er barna mine større, men da de var mindre fikk de ukepenger (20,- i 3.klasse, hvis jeg husker riktig) , som ikke var knyttet opp til oppgaver hjemme.

Oppgaver de får penger for (i tillegg til ukepenger), er oppgaver de kan velge å gjøre (og dermed ikke få pengene) eller ikke.

Å holde rommet ryddig, legge klær i skittentøyet, sette inn tallerkenen sin i oppvaskmaskinen osv (avhengig av alder, selvsagt) er oppgaver de skal gjøre som medlemmer av familien, og som ikke er betalt. De kan ikke si "jeg lar tallerkenen min stå igjen på bordet i dag, og så tar jeg heller 2 kroner mindre i ukepenger denne uken".

Å beise verandarekkverk, vaske vinduer, vaske bil osv (avhengig av alder, evner osv), er oppgaver de kan ta på seg hvis de vil, og som vi kan avtale en ekstra betaling for.

Det er fint å få noen kroner hver uke som de lærer å disponere. Begynn med en litt lav sum, da har du mulighet til å justere oppover hvis det fungerer, enn å starte så høyt at du ikke har denne muligheten. Det forventes vel også en viss lønnsutvikling etterhvert som de blir eldre, så det er også en grunn til å ikke gi for mye til de yngste. Ser man at summen ikke rekker til når de har spart en stund, kan man jo heller feks si at mor og far sponser halvparten av det de sparer til, når de har vært flinke å spare en viss sum.

Gjest hos oss
Skrevet

Nå er barna mine større, men da de var mindre fikk de ukepenger (20,- i 3.klasse, hvis jeg husker riktig) , som ikke var knyttet opp til oppgaver hjemme.

Oppgaver de får penger for (i tillegg til ukepenger), er oppgaver de kan velge å gjøre (og dermed ikke få pengene) eller ikke.

Å holde rommet ryddig, legge klær i skittentøyet, sette inn tallerkenen sin i oppvaskmaskinen osv (avhengig av alder, selvsagt) er oppgaver de skal gjøre som medlemmer av familien, og som ikke er betalt. De kan ikke si "jeg lar tallerkenen min stå igjen på bordet i dag, og så tar jeg heller 2 kroner mindre i ukepenger denne uken".

Å beise verandarekkverk, vaske vinduer, vaske bil osv (avhengig av alder, evner osv), er oppgaver de kan ta på seg hvis de vil, og som vi kan avtale en ekstra betaling for.

Det er fint å få noen kroner hver uke som de lærer å disponere. Begynn med en litt lav sum, da har du mulighet til å justere oppover hvis det fungerer, enn å starte så høyt at du ikke har denne muligheten. Det forventes vel også en viss lønnsutvikling etterhvert som de blir eldre, så det er også en grunn til å ikke gi for mye til de yngste. Ser man at summen ikke rekker til når de har spart en stund, kan man jo heller feks si at mor og far sponser halvparten av det de sparer til, når de har vært flinke å spare en viss sum.

"oppgaver de kan velge å _ikke_ gjøre (og dermed ikke få pengene) skulle det stå..

Skrevet

Har 3 barn, gutt på 5, jenter på 9 og 10. Alle får ukepenger.

Gutten får 20,- om han hjelper til med å holde rommet sitt ryddig, samt hjelper til med forefallende arbeid i huset forøvrig.

Jentene får 50,- om rommet er ryddig før kl. 18 på lørdager, samt at de hjelper til med forefallende arbeid i huset forøvrig.

Pengene disponerer de helt fritt.

I tillegg kan de tjene ekstra penger ved å gjøre andre ting i huset de får beskjed om - støvsuge, rake plenen, brette klær osv.

Forefallende arbeid som inngår i ukelønna er å rydde av bordet etter seg når de har spist, rydde av benken etter at de har laget mat, gå ut med søppla, passe på eller hente lillebroren osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...